6554
Sök

KÖPRÅD! Begagnad kvalité för 50-100k

Of World
3 380 Inlägg
6 april 2018
#61
https://www.drive.com.au/motor-news/vol … 0711-2ps6b

Varför återkallas i bilar i europa när dom har samma problem? (eller ja, det är inte ett problem enligt vag folk..)

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13

Muttley
6 april 2018
#62
Kan ni typ inte vara tysta om detta nu?   Noveller kan skrivas i era inboxar.  Sluta upp att leka paragrafryttare.
Det kvittar hur mycket man än talar om verkliga erfarenheter. Det kommer aldrig funka panda.   Det blir tyvärr  stämning som att sitta med gamla barnlösa gubbar som aldrig flyttat hemifrån

Nu tipsar ni istället om bilar som är äkta kvalitet.

Jag tipsar om Renault megane. Jag har själv aldrig ägt en bättre bil rent kvalitetsmässigt eller körekonomiskt. Till trots smutsiga bränslet. 

TS Lexus är inte en dålig bil. Har en del bekanter som använder sådana som bruksbilar och de har aldrig haft ett enda fel på dem. De kostar på service och absolut ingenting annat.

Avstängd
10 388 Inlägg
6 april 2018
#63
Presidento skrev:
https://www.drive.com.au/motor-news/volkswagen-dsg-recall-extended-20130711-2ps6b

Varför återkallas i bilar i europa när dom har samma problem? (eller ja, det är inte ett problem enligt vag folk..)

Vilket vagfolk är det som säger att det inte är ett problem?

Men...igen, det säger inte så mycket egentligen, mer än att XXX.XXX bilar återkallas. Är det 1%? 10%? 100%

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

1 271 Inlägg
6 april 2018
#64
panda666 skrev:
Soulman skrev:
Du har inte ett enda rätt i min värld mannen. Du kan inte leverera en enda siffra som visar hur många fel en VAG bil har i förhållande till andra märken. VAG koncernen säljer flest bilar i hela världen. Klart det dyker upp måndagsex som det gör hos alla bilmärken. Visa mig procentuellt hur många fel VAG bilar har jämfört med andra. Därefter kanske jag kan börja lyssna på dig.

hehe i din värld precis;) du sa ju sj för fan att din låda rasa o du fick goodwill, vad mer ska ja säga? lever du också i förnekelse? Det verkar ju så, jag behöver inte visa dig nånting alls du har gjort det sj och thusly bekräftat att du är av dom påverkat av skit lådorna och samt bekräftat att jag har rätt i det jag bablar om punkt slut. Förstår du inte vidare så kan jag inte hjälpa dig eller it mutt mera. Igen att vag säljer mest skräp i hela världen och är störst koncern, hör du själv hur det låter? jag pallar inte ta fram statistiker och procent för er 2 det får ni göra själva och räkna ut mattesnillerna. Du behöver inte lyssna på mig. Din låda har pajat och där är din statistik varsågod. Nu ska ja dra o sova, Min familj och jag personligen tackar för detta underbara skratt jag fått ikväll, kunde inte ha vart bättre. sov gott och puss o kram.

Jag skrev ju att lådan reparerades på garanti. Inte goodwill. Du slirar återigen på fakta. Jag hjälper dig att omformulera frågan så det blir enklare för dig att svara. Här kommer det.

Hur många växellådor krånglar i VAG bilar i förhållande till antalet sålda bilar?

Hur långt har dessa bilar körts och under vilka förhållanden?

Fundera på det inatt när frugan stoppat om dig och läst godnattsagan ur "En ding ding värld"

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017

Of World
3 380 Inlägg
6 april 2018
#65
it_mutt skrev:
Presidento skrev:
https://www.drive.com.au/motor-news/volkswagen-dsg-recall-extended-20130711-2ps6b

Varför återkallas i bilar i europa när dom har samma problem? (eller ja, det är inte ett problem enligt vag folk..)

Vilket vagfolk är det som säger att det inte är ett problem?

Men...igen, det säger inte så mycket egentligen, mer än att XXX.XXX bilar återkallas. Är det 1%? 10%? 100%

https://www.greencarreports.com/news/11 … el-scandal

Dör står det lite iaf
Senast redigerat av Presidento (6 april 2018)

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13

Avstängd
10 388 Inlägg
6 april 2018
#66
Muttley skrev:
Kan ni typ inte vara tysta om detta nu?   Noveller kan skrivas i era inboxar.  Sluta upp att leka paragrafryttare.
Det kvittar hur mycket man än talar om verkliga erfarenheter. Det kommer aldrig funka panda.   Det blir tyvärr  stämning som att sitta med gamla barnlösa gubbar som aldrig flyttat hemifrån

Nu tipsar ni istället om bilar som är äkta kvalitet.

Jag tipsar om Renault megane. Jag har själv aldrig ägt en bättre bil rent kvalitetsmässigt eller körekonomiskt. Till trots smutsiga bränslet. 

TS Lexus är inte en dålig bil. Har en del bekanter som använder sådana som bruksbilar och de har aldrig haft ett enda fel på dem. De kostar på service och absolut ingenting annat.

Det är ju så. För det är alltid "era" erfarenheter som är rätt. Givetvis.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

Muttley
6 april 2018
#67
it_mutt skrev:
Muttley skrev:
Kan ni typ inte vara tysta om detta nu?   Noveller kan skrivas i era inboxar.  Sluta upp att leka paragrafryttare.
Det kvittar hur mycket man än talar om verkliga erfarenheter. Det kommer aldrig funka panda.   Det blir tyvärr  stämning som att sitta med gamla barnlösa gubbar som aldrig flyttat hemifrån

Nu tipsar ni istället om bilar som är äkta kvalitet.

Jag tipsar om Renault megane. Jag har själv aldrig ägt en bättre bil rent kvalitetsmässigt eller körekonomiskt. Till trots smutsiga bränslet. 

TS Lexus är inte en dålig bil. Har en del bekanter som använder sådana som bruksbilar och de har aldrig haft ett enda fel på dem. De kostar på service och absolut ingenting annat.

Det är ju så. För det är alltid "era" erfarenheter som är rätt. Givetvis.

Så kan du släppa handduken nu ? Du kan få regnr på alla bilarna som fick nya lådor om du vill så kan du ringa till  bilcentrumgruppen i kstad på måndag.

Vår fakta stämmer ändå inte.
Så kan vi släppa ämnet nu ?

Avstängd
10 388 Inlägg
6 april 2018
#68
Presidento skrev:
it_mutt skrev:
Presidento skrev:
https://www.drive.com.au/motor-news/volkswagen-dsg-recall-extended-20130711-2ps6b

Varför återkallas i bilar i europa när dom har samma problem? (eller ja, det är inte ett problem enligt vag folk..)

Vilket vagfolk är det som säger att det inte är ett problem?

Men...igen, det säger inte så mycket egentligen, mer än att XXX.XXX bilar återkallas. Är det 1%? 10%? 100%

https://www.greencarreports.com/news/11 … el-scandal

Dör står det lite iaf

Precis, där är ju faktiskt info som är nyttig och just den typ av statistik som säger något iaf. Absolut, det är "på det stora hela" (och med det menar jag inte att "jaja, men det är inte så illa" det är väl då snarare tvärt om) och inte sett till specifika detaljer (som, för att tjata utav fan; hur dåliga dsglådorna EGENTLIGEN är ex.vis). Men, här har vi en som förstod vad jag var ute efter smile

- - - - Edit - - - -

Gör såhär ist;

Muttley skrev:
it_mutt skrev:
Muttley skrev:
Kan ni typ inte vara tysta om detta nu?   Noveller kan skrivas i era inboxar.  Sluta upp att leka paragrafryttare.
Det kvittar hur mycket man än talar om verkliga erfarenheter. Det kommer aldrig funka panda.   Det blir tyvärr  stämning som att sitta med gamla barnlösa gubbar som aldrig flyttat hemifrån

Nu tipsar ni istället om bilar som är äkta kvalitet.

Jag tipsar om Renault megane. Jag har själv aldrig ägt en bättre bil rent kvalitetsmässigt eller körekonomiskt. Till trots smutsiga bränslet. 

TS Lexus är inte en dålig bil. Har en del bekanter som använder sådana som bruksbilar och de har aldrig haft ett enda fel på dem. De kostar på service och absolut ingenting annat.

Det är ju så. För det är alltid "era" erfarenheter som är rätt. Givetvis.

Så kan du släppa handduken nu ? Du kan få regnr på alla bilarna som fick nya lådor om du vill så kan du ringa till  bilcentrumgruppen i kstad på måndag.

Vår fakta stämmer ändå inte.
Så kan vi släppa ämnet nu ?

Du begriper inte heller riktigt? Det är inte det minsta intressant att BARA få fram hur många bilar som fått en dsglåda bytt, om det inte framkommer hur många bilar som har dsglådorna totalt.

Att något så enkelt kan vara så enormt komplicerat inte bara för en individ...utan två.
Senast redigerat av it_mutt (6 april 2018)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

Muttley
6 april 2018
#69
it_mutt skrev:
Muttley skrev:
it_mutt skrev:

Det är ju så. För det är alltid "era" erfarenheter som är rätt. Givetvis.

Så kan du släppa handduken nu ? Du kan få regnr på alla bilarna som fick nya lådor om du vill så kan du ringa till  bilcentrumgruppen i kstad på måndag.

Vår fakta stämmer ändå inte.
Så kan vi släppa ämnet nu ?

Du begriper inte heller riktigt? Det är inte det minsta intressant att BARA få fram hur många bilar som fått en dsglåda bytt, om det inte framkommer hur många bilar som har dsglådorna totalt.

Att något så enkelt kan vara så enormt komplicerat inte bara för en individ...utan två.

Jag begriper.  Men du begriper inte någonting just nu.   Det var diskussion för ett tag sedan om urspårade trådar.
HÅLL DIG TILL ÄMNET.
DVS nr 1 https://www.garaget.org/forum/viewtopic … 94&p=1

Vi provar det nu. Gäller inte bara dig, utan oss alla.

Avstängd
10 388 Inlägg
6 april 2018
#70
Muttley skrev:
it_mutt skrev:
Muttley skrev:
Så kan du släppa handduken nu ? Du kan få regnr på alla bilarna som fick nya lådor om du vill så kan du ringa till  bilcentrumgruppen i kstad på måndag.

Vår fakta stämmer ändå inte.
Så kan vi släppa ämnet nu ?

Du begriper inte heller riktigt? Det är inte det minsta intressant att BARA få fram hur många bilar som fått en dsglåda bytt, om det inte framkommer hur många bilar som har dsglådorna totalt.

Att något så enkelt kan vara så enormt komplicerat inte bara för en individ...utan två.

Jag begriper.  Men du begriper inte någonting just nu.   Det var diskussion för ett tag sedan om urspårade trådar.
HÅLL DIG TILL ÄMNET.
DVS nr 1 https://www.garaget.org/forum/viewtopic … 94&p=1

Vi provar det nu. Gäller inte bara dig, utan oss alla.

Lovar att jag ska tala om för dig när jag börjar göra som du säger åt mig att göra, så kan vi fira jordens undergång med saft och tårta.

Inte för att jag har några problem att låta TS få tillbaka sin tråd. Absolut inte.

Så, för att återgå till topic;

Om du fnular på en VAG-produkt, gör din läxa, kolla upp motormodell/låda/osv. Sådär som brukligt är. Det finns skit, det finns det som fungerar alldeles ypperligt också (jo, faktiskt även om det är svårt att tro efter att ha läst vissas inlägg).

Men, det gäller i sin tur de flesta (vågar vi dra till med; alla) biltillverkare; det finns nästan alltid "någon motor" man bör undvika som pesten, någon specifik modell som rostar mer än andra och så vidare.
Vill du ha en, i mitt tycke, skitful bil, men hållbar, så är väl det stående svaret Prius.

Har du svårt att bestämma dig är väl ett annat stående tips att komma fram till "3-4 bilar" och sen helt sonika kolla upp dessa, just efter vad vanliga fel är, strulande varianter inom modellen osv och sen åka och provköra. För de flesta är det ju nämligen också som så att man ska trivas med bilen rent "känsla"-mässigt också. Och med det menat; det spelar ingen roll hur bra bilen är eller hur billig, exklusiv eller vad-det-nu-än-må-vara den är, om du sätter dig i den och vantrivs, sitter illa eller bara känner "nej men skjut mig".
Senast redigerat av it_mutt (7 april 2018)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

Muttley
6 april 2018
#71
it_mutt skrev:
Muttley skrev:
it_mutt skrev:

Du begriper inte heller riktigt? Det är inte det minsta intressant att BARA få fram hur många bilar som fått en dsglåda bytt, om det inte framkommer hur många bilar som har dsglådorna totalt.

Att något så enkelt kan vara så enormt komplicerat inte bara för en individ...utan två.

Jag begriper.  Men du begriper inte någonting just nu.   Det var diskussion för ett tag sedan om urspårade trådar.
HÅLL DIG TILL ÄMNET.
DVS nr 1 https://www.garaget.org/forum/viewtopic … 94&p=1

Vi provar det nu. Gäller inte bara dig, utan oss alla.

Lovar att jag ska tala om för dig när jag börjar göra som du säger åt mig att göra, så kan vi fira jordens undergång med saft och tårta.

Mogen kille.

1 271 Inlägg
6 april 2018
#72
Här var det 5,8 miljoner bilar..
http://teknikensvarld.se/toyota-aterkal … ar-338269/

Och sedan 1 miljon bilar till?
https://www.google.se/amp/s/amp.svt.se/ … bagproblem

Hoppla, 2,9 miljoner bilar ytterligare?
www.vibilagare.se/nyheter/toyota-aterka … oner-bilar

Nämen! Här var det ytterligare 6,4 miljoner bilar.
http://www.mestmotor.se/automotorsport/ … r-berorda/

Ojdå, här var det bara 1,5 miljoner bilar med bromsproblem. Lexus dessutom, procentuellt borde det vara orolig många berörda bilar eftersom det inte säljs så många jämfört med VAG.

http://www.mestmotor.se/automotorsport/ … r-berorda/

Ska jag fortsätta?

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017

Evildan
7 april 2018
#73
http://teknikensvarld.se/daimler-avsatt … ar-301901/

Åtskilliga miljoner bilar är drabbade av Takatas livsfarliga krockkuddar. Följande bilar ska återkallas de närmaste åren.

Acura
2003 3.2CL
2002-2003 3.2TL
2013-2016 ILX
2013-2014 ILX Hybrid
2003-2006 MDX
2007-2016 RDX
2005-2012 RL
2009-2014 TL
2010-2013 ZDX

Audi
2005-2013 A3
2006-2009 A4 Cabrio
2010-2011 A5 Cabrio
2009-2012 Q5

BMW
2008-2013 128i
2008-2013 135i
2008-2013 1-serie M Coupé
2000 323i
2002-2006 325Ci
2002-2003 325iT
2001-2011 325i
2001-2011 325xi
2002-2003 325xiT
2006-2012 325xiT
2000 328i
2006-2013 328i
2006-2013 328xi
2006-2013 328i xDrive
2001-2011 330i
2001-2011 330xi
2002-2006 330Ci
2006-2013 335i
2006-2013 335xi
2006-2013 335i xDrive
2009-2011 335d
2007-2013 335is
2002-2003 525i
2002-2003 530i
2002-2003 540i
2001-2013 M3
2002-2003 M5
2013-2015 X1 sDrive28i
2013-2015 X1 xDrive28i
2013-2015 X1 xDrive35i
2007-2010 X3 xDrive30i
2003 X5 3.0i
2003 X5 4.4i
2007-2013 X5 xDrive30i
2007-2013 X5 xDrive35i
2007-2013 X5 xDrive48i
2007-2013 X5 xDrive50
2007-2013 X5 M
2009-2013 X5 xDrive35d
2008-2014 X6 xDrive35i
2008-2014 X6 xDrive50i
2008-2014 X6 M

Chevrolet
2007-2008 Silverado 2500
2007-2008 Silverado 3500

Chrysler
2007-2008 Aspen
2005-2010 300
2005-2010 300C
2007-2008 Crossfire
2005-2010 SRT8

Daimler Trucks North America (Sterling Bullet)
2008-2009 Sterling Bullet 4500
2008-2009 Sterling Bullet 5500

Daimler Vans USA LLC (Sprinter)
2007-2009 Dodge Sprinter 2500
2007-2009 Dodge Sprinter 3500
2007-2014 Freightliner Sprinter 2500
2007-2014 Freightliner Sprinter 3500
2010-2014 Mercedes Sprinter 2500
2010-2014 Mercedes Sprinter 3500

Dodge/Ram
2008-2010 Challenger
2006-2010 Charger
2005-2011 Dakota
2004-2008 Durango
2005-2008 Magnum
2003-2009 Ram 1500
2003-2009 Ram 2500
2003-2009 Ram 3500
2008-2010 Ram 4500
2008-2010 Ram 5500

Ford
2004-2006 Ranger
2005-2006 GT
2005-2014 Mustang

GMC
2007-2008 Sierra 2500
2007-2008 Sierra 3500

Honda
2001-2007 Accord
2001-2005 Civic
2003-2005 Civic Hybrid
2001-2004 Civic CNG
2002-2011 CR-V
2011-2015 CR-Z
2003-2011 Element
2010-2014 FCX Clarity
2009-2013 Fit
2013-2014 Fit EV
2010-2014 Insight
2002-2004 Odyssey
2003-2008 Pilot
2006-2014 Ridgeline

Infiniti
2003-2005 FX35
2003-2005 FX45
2001 I30
2002-2004 I35
2006 M35
2006 M45
2002-2003 QX4

Lexus
2002-2010 SC

Mazda
2004-2006 B-Series Truck
2003-2008 6
2006-2007 6 MPS
2004-2005 MPV
2004-2008 RX-8

Mercedes
2005 C230 Kompressor
2006-2007 C 230
2008-2011 C 300
2008-2011 C 300 4Matic
2005 C 320
2006-2011 C 350
2009-2011 C 63 AMG
2010-2011 E 350
2010-2011 E 350 4Matic
2011 E 350 Cabriolet
2010-2011 E 550
2010-2011 E 550 4Matic
2011 E 550 Cabriolet
2010-2011 E 63 AMG
2009-2010 GL 320 BlueTec 4Matic
2011-2012 GL 350 BlueTec 4Matic
2009-2012 GL 450 4Matic
2009-2012 GL 550 4Matic
2010-2012 GLK 350
2010-2012 GLK 350 4Matic
2009-2010 ML 320 BlueTec 4Matic
2009-2011 ML 350
2009-2011 ML 350 4Matic
2010-2011 ML 450 4Matic Hybrid
2009-2011 ML 550 4Matic
2009-2011 ML 63 AMG
2007-2008 SLK 280
2007-2008 SLK 350
2007-2008 SLK 55 AMG
2011-2014 SLS AMG
2012 SLS AMG Cabriolet
2013-2014 SLS AMG GT
2009-2010 R 320 CDI 4Matic
2009-2010 R 320 CDI 4Matic
2009-2012 R 350 4Matic
2011-2012 R 350 BlueTec 4Matic

Mitsubishi
2004-2006 Lancer
2004-2006 Lancer Evolution
2004 Lancer Sportback
2006-2009 Raider

Nissan
2001-2003 Maxima
2002-2006 Sentra
2002-2004 Pathfinder

Pontiac
2003-2008 Vibe

Saab
2005 9-2x
2006-2011 9-3
2006-2009 9-5

Saturn
2008-2009 Astra

Subaru
2003-2005 Baja
2004-2005 Impreza
2003-2008 Legacy
2003-2008 Outback

Toyota
2003-2008 Corolla
2003-2008 Corolla Matrix
2004-2005 RAV4
2002-2007 Sequoia
2003-2006 Tundra

Volkswagen
2009-2014 CC
2012-2014 Eos
2010-2014 Golf
2010-2014 Jetta Sportwagen
2006-2010 Passat
2012-2014 Passat


(VW återkallar 4860000 bilar enkom i Kina pga krockkuddarna om siffrorna är viktiga för någon.)
http://www.chinadaily.com.cn/business/m … 018374.htm
Senast redigerat av Evildan (7 april 2018)

Ubåtsingenjör
7 382 Inlägg
Forummoderator
18 358 Inlägg
7 april 2018
#75
Vad i helvete händer?

Kom igen nu gubbar...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Evildan
7 april 2018
#76
Hybrid_ skrev:
Vad i helvete händer?

Kom igen nu gubbar...

Informationsresistens (och fullständigt irrelevanta hårklyverier) är nog vad som utövas. Någon/några efterfrågar en statistik (som endast tillverkande företag har tillgång till) och även om dylika "företagshemligheter" skulle offentliggöras så har tvivel, på huruvida "siffror" från den koncernen voro korrekta med tanke på -tidigare historiskt sett alternativa fakta- företaget även "under lupp" från domstol presenterat, såtts.
Vidare tas det ålderstigna Toyota-Takatakortet fram i något försök att belysa, "jag vette fan rent ut sagt" vilket påvisar att miljoner kuddar skall bytas ut.
Lite avslappnande faktafylld förmiddagsläsning i ämnet nedan.
https://www.consumerreports.org/car-rec … d-to-know/

March 20, 2018: Senate report highlights that only six of the 17 automakers involved in the wide-ranging Takata airbag recall have adequate loaner car policies for customers that are waiting for parts to become available. The companies that have the most comprehensive loaner policies with the fewest restrictions are BMW, Fiat Chrysler, Honda, Nissan, Subaru, and Toyota. 

February 23, 2018: A U.S. bankruptcy judge in Delaware approved a plan negotiated by Takata and its creditors to create a trust fund to compensate the victims of exploding airbag inflators. Automakers are giving up some monetary claims against Takata and agreeing to contribute $90 million to $137 million to the trust fund.

February 12, 2018: New advisory raises the number of 2006 Rangers involved to 30,603 in the U.S., says NHTSA. Mazda is expanding its advisory to include 1,955 B-Series pickup trucks from model year 2006, up from the original 160.

January 11, 2018: NHTSA advises owners of 2006 Ford Ranger pickup trucks to stop driving them after the agency confirmed a second Takata airbag-related death involving the specific truck and model year.

January 9, 2018: Takata expanded its already massive recall by an additional 3.3 million airbag inflators over the same concerns that they might explode and spray dangerous metal fragments into the vehicle’s cabin. This was the third of five planned recalls. More vehicles are scheduled to be recalled later.

July 11, 2017: Takata announces recall action will add 2.7 million vehicles from Ford, Mazda, and Nissan that use airbag inflators that contain calcium sulfate, a chemical that serves as a drying agent.

June 26, 2017: Takata files for bankruptcy.

March 2, 2017: Ford recalls 32,000 2016-17 Ford Edge, 2016-17 Lincoln MKX and 2017 Lincoln Continental vehicles to replace the driver frontal airbag module.

February 28, 2017: Takata has finally pleaded guilty to deceiving automakers about the safety of its airbags. Now automakers are disputing charges that they knowingly installed the defective airbags in their cars.

January 12, 2017: Reports of an expected $1 billion penalty against Takata are published, with the expectation that $25 million will be a criminal penalty and $850 million would be paid as restitution to automakers impacted by the recall.

Ford expands its recall to 816,000 Ford, Lincoln, and Mercury vehicle made in North America, including 654,695 sold in the U.S. Most vehicles were included included in prior recall actions, but this move adds the passenger-side airbag inflators.

Toyota also expands its recalls to 543,000 additional vehicles in the U.S., including both Toyota and Lexus brand models, to address front passenger airbags. Notably, this adds the 2012 model year to the recall list for many vehicles.

December 9, 2016: A more aggressive recall schedule was announced by the Department of Transportation, with priority given to the riskiest models.

October 20, 2016: NHTSA confirms the 11th fatality. It occured in a 2001 Honda Civic, a vehicle that was recalled in 2008. The recall had not been performed on this specific car. Nine of the 11 Takata-related deaths in the U.S. have occured in Acura and Honda models. Honda reports that there are just under 300,000 affected vehicles that have not been repaired or accounted for. Key lesson: Take recall notices seriously.

July 22, 2016: Mazda announced that it is recalling additional B-Series pickup trucks from the 2007 to 2009 model years. The recall covers passenger airbags.

June 30, 2016: NHTSA announces that certain 2001-2003 Honda and Acura models have a much higher risk of ruptures during airbag deployments. U.S. Transportation Secretary Anthony Foxx said in a statement, “Folks should not drive these vehicles unless they are going straight to a dealer to have them repaired immediately, free of charge.” The affected models are listed below.

June 21, 2016: Fiat Chrysler Automobiles announces it will end NAFTA-market production of vehicles with non-desiccated amomonium-nitrate Takata air bag inflators by the end of June, with global production to end by mid-September. The 2016 Jeep Wrangler uses this type of inflator in the passenger-side airbag. Customers will be advised of vehicles that are so-equipped, and will be advised that the vehicles will be recalled in the future.

June 14, 2016: Mitsubishi, Toyota, and Volkswagen have all confirmed the new vehicles they are selling that contain Takata’s ammonium nitrate-based propellant in driver and/or passenger frontal airbag inflators without a chemical drying agent, also known as a desiccant. These vehicles are listed below. Fiat Chrysler has yet to announce which vehicle they are selling with this type of airbag. While none of the models are part of the current recall, they all will have to be recalled by 2018. According to NHTSA, as of May 20, 2016, a total of 8,432,805 airbags have been replaced.

June 2, 2016: Audi, BMW, General Motors, Jaguar/Land Rover, and Mercedes-Benz have added nearly 2.5 million more U.S. vehicles to the list of cars with defective Takata airbags.

June 1, 2016: Fiat Chrysler, Mitsubishi, Toyota, and Volkswagen confirm in a report from Florida Senator Bill Nelson (PDF) that they are selling some new vehicles with airbags that contain Takata’s ammonium nitrate-based propellant in driver and passenger frontal airbag inflators without a chemical drying agent, also known as a desiccant. These vehicles will have to be recalled by 2018.

May 4, 2016: The massive Takata airbag recall is more than doubling in size, with NHTSA announcing that it is expanding the recall to include 35-40 million airbag inflators to be replaced through 2019. This tally is in addition to the 28.8 million airbags already recalled. Thus far, NHTSA shows that 8,168,860 airbags have been replaced.

April 13, 2016: Regulators state that there are 85 million potentially defective, unrecalled Takata airbag inflators that will need to be recalled—unless Takata can prove they are safe. So far, the recall has included 28.8 million airbags in the U.S.

April 7, 2016: A 17-year-old girl from Texas named as the 10th U.S. victim. She was driving a 2002 Honda Civic. Her death is attributed to shrapnel from the exploding airbag striking her neck. NHTSA shows that 7,522,533 airbags have been repaired.

February 12, 2016: NHTSA expands its list of impacted models. Thus far, 7,122,510 airbags have been repaired.

December 23, 2015: NHTSA announces another U.S. fatality due to the questionable Takata airbag inflator, underscoring the need for consumer to have their cars repaired as soon as possible. Further, there have been changes to the official list of affected vehicles, which are reflected in this omnibus story.

November 3, 2015: NHTSA imposes a record civil penalty of up to $200 million against Takata. (Of that, $70 million is a cash penalty, with an additional $130 million charge if Takata fails to meet its commitments.) Plus, the government agency requires Takata to phase out the manufacturer and sale of inflators that use the risky propellant and recall all Takata ammonium nitrate inflators currently on the road—unless the company can prove they are safe or can show it has determined why its inflators are prone to rupture.

October 9, 2015: Honda releases an updateon the Takata airbag recall, stating its progress in reaching out to consumers and its recall repair completion rate.

June 19, 2015: NHTSA and Honda confirm that an 8th fatality was attributable to a Takata airbag rupture, which took place in Los Angeles in September of 2014. The car was identified as a rented 2001 Honda Civic. Honda said the car had been under recall since 2009 but that various owners, including the small rental company in Los Angeles, had failed to have the repairs made.

June 17, 2015: NHTSA VIN look-up tool is updated to include all affected models. Often, there can be a slight delay between announcements and when data is available.

June 16, 2015: Toyota expands years for recall on previously announced models, adding 1,365,000 additional vehicles.

June 15, 2015: Honda expands national recall on Honda Accord.

June 15, 2015: NHTSA and Honda confirm that Takata airbag rupture was implicated in a seventh death. The driver of a 2005 Honda Civic was fatally injured following a crash on April 5, in Louisiana.

June 4, 2015: Reuters reports that at least 400,000 replaced airbag inflators will need to be recalled and replaced again.

May 29, 2015: Chrysler, Mitsubishi, Subaru, and General Motors added the vehicle identification numbers (VIN) of the impacted vehicles to their recall websites.

May 28, 2015: NHTSA and vehicle manufacturers revealed the additional models included in previous recall announcements.

May 19, 2015: DOT released a statement saying that Takata acknowledges airbag inflators it produced for certain vehicles were faulty. It expanded certain regional recalls to national ones, and included inflators fitted in certain Daimler Trucks in the recalled vehicles. In all, the recall was expanded to a staggering 33.8 million vehicles. That number includes the roughly 17 million vehicles previously recalled by affected automakers.

February 20, 2015: NHTSA fined Takata $14,000 per day for not cooperating fully with the agency's investigation into the airbag problems.

January 18, 2015: The driver of a 2002 Honda Accord became the fifth person in the United States thought to have been killed by an exploding airbag inflator.

December 18, 2014: Ford issued a statement adding an additional 447,310 vehicles to the recall.

December 9, 2014: Honda issued a statement saying it will comply with NHTSA and expand its recall to a national level. This brings the number of affected Honda/Acura vehicles to 5.4 million.

November 18, 2014: NHTSA called for the recalls to be expanded to a national level.

November 7, 2014: New York Timespublished a report claiming Takata was aware of dangerous defects with its airbags years before the company filed paperwork with federal regulators.

Jag låter bli att posta allt gällande frågan, "Wall of text" brukar inte vara mutt bord sas.

6 Inlägg
7 april 2018
Trådstartare
#77
Haha, fick igång en rejäl diskussion här ser jag! Ingen fara på taket! Har läst allt och tycker det är intressant. Gällande statistik över felande bilar är det väl svårt att ta fram. Förs det ens ren statistik att jämföra mellan olika tillverkare? Allt man har att gå på i denna branschen är väl erfarenheter och hörsägen? Det är ju svårt att jämföra tillverkare som är olika stora på olika marknader. En sak verkar dock vara säker - det spelar ingen roll vad VW gör för att skada sitt rykte. Detsamma gäller exempelvis Volvo. De kommer alltid vara störst här ändå. Det ligger ett latent förtroende för dessa tillverkare vad som än händer och visst kan dom göra bra bilar, men såklart att man ska söka efter andra alternativ ibland än att bara ställa sig i ledet. Det gäller allt. Apple eller Samsung? Kanske finns något annat där ute?

Har nu bestämt för mig en Lexus. Blir kul som fan att se om den nu verkligen levererar, det tror jag och hoppas på. Har lite svårt att bestämma mig för vilken modell dock. En hybrid i form av GS300h och GS450h hade varit intressant i högsta grad. Motståndet står IS250 för. Hybriderna är ju något dyrare, men gillar modellerna mer. Ser något rymligare ut och lyxigare. Stämmer det? Vilken är rymligast? Det är viktigt för mig. Hittar ingen bra jämförelse. Att de dessutom drar mindre är ju en klar fördel som kanske är värt att kosta på.

Fortsätt gärna diskussionen, även om vi inte lär komma fram till något annat än att vi alla har delade åsikter. Fint ju. Tråkigt hade det varit annars. Tack för hjälpen!

Evildan
7 april 2018
#78
Lexus anser jag inte oväntat som ett klokt och trevligt val.
IS är mindre än GS det är som att jämföra C-klasse med E-klasse gällande det mesta faktiskt. En 450h inom din budget har ett relativt litet bagageutrymme men rymmer några golfbagar och några matkassar.
Fjärde och nuvarande generationen som släpptes 2011 har ett rymligare bagage och det är även den generationen som finns i fyrcylindrigt hybridutförande som 300h.

4 261 Inlägg
7 april 2018
#79
Tycker absolut du borde kolla på en hybrid, går jävligt tyst och fint på vägen, drar helt ok för o vara 2.5 liters 4a me 220hk! iaf   is 300h.

Forummoderator
18 358 Inlägg
7 april 2018
#80
Köp en Lexus. Du lär bli nöjd. Som Panda och Evildan påpekar bör du överväga en Hybrid om pengarna kan räcka till.

Som pendlarbil kör jag Kia och telefonen heter Honor... En galning alltså :-)

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!


Sök