Rolig pendlarbil för max 50k

Sjostenen
9 april 2018 · 98 Inlägg

Hej, har precis sålt min TT då jag pendlar och vill åka mer bil istället för tåg. Åker ca 25 mil enkel väg och åker den sträckan 2ggr/vecka. Söker en bil för max 50k som passar dessa ändamål, vill ha något som är lite nyare än ttn jag hade eftersom den var årsmodell -00. Gärna inte allt för många mil på mätaren heller då jag gärna vill få några kronor tillbaka när jag säljer bilen om cirka ett år.

Har kollat runt på allt möjligt och är inte begränsad till visst märke. Så kom gärna med förslag så uppskattas det jättemycket.

Tack på förhand!

Senast redigerat av Sjostenen (9 april 2018)

Vill du ha foton på din bil?
Insta: Andreassjosten1
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
9 april 2018 · 4 917 Inlägg

Jag tror du menar en bättre begagnad..
Blocket hade jag kollat på, men tyvärr finns det nog en del fallgropar..
Hitta en bekväm kärra borde inte vara så svårt..
Bekvämast är väl Mercedes om du ska åka såpass långt..
Småbilar är ju lite obekväma vid långfärd..

Senast redigerat av insatsen (9 april 2018)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Sjostenen
9 april 2018 · 98 Inlägg

Japp det står i tråden om du läser inlägget.

Mercedes tycker jag generellt ser väldigt gamla ut om de är av lite äldre årsmodell. Även när man kollar upp mot 2008-2010 så ser de fortfarande inget vidare ut enligt mig, så dem verkar svåra i min prisklass tycker jag...

Senast redigerat av Sjostenen (9 april 2018)

Vill du ha foton på din bil?
Insta: Andreassjosten1
Jokabsson
9 april 2018 · 1 172 Inlägg

Min uppfattning av rolig pendlarbil är bmw 1-serie helt klart. Sportig nog utan M-sportfjädring men bör ha sportstolarna för bättre komfort.
Antar att det är diesel som gäller när du ska köra så långa mil? 120d gör den lilla bilen väldigt kvick.

Från 2007< började N47 sättas in i 1-serie dieslarna och den har en överhängande risk för kamkedjeras pga varierande kvalité på kamkedjorna under några års tid. De som fick dåliga kedjor för 10 år sedan bör redan ha rasat, men nämner det i alla fall då risken kan finnas kvar.

Mazda 6 Sport 2.5 MZR "Gubben" (2008)
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
9 april 2018 · 4 917 Inlägg

Jaså,  då var du kräsen..
Den tråkiga mercan tappar inte så mycket i värde som övriga förslag som kommer..
Undrar vilken bil som egentligen är rolig..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Jokabsson
9 april 2018 · 1 172 Inlägg

insatsen skrev:
Jaså,  då var du kräsen..
Den tråkiga mercan tappar inte så mycket i värde som övriga förslag som kommer..
Undrar vilken bil som egentligen är rolig..

Hade vi pratat nya bilar så hade jag hållit med dig, eller bilar över 300k klassen. Men i 50 000kr klassen så är värde-tappet väldigt segt oavsett bil såvida du inte betalar överpris.
Rätt exemplar och man måste våga pruta och vara bestämd med ett pris. Det är mycket större faktorer än värdeminskning i den prisklassen.

EDIT: Är du ändå orolig för värdeminskningen så kan du försöka få tag i en Lexus IS 250. Det är inte ovanligt att 05or med över 20 000mil kostar över 60kkr. De bilarna har i princip stannat av helt i värdeminskning.

Senast redigerat av Cracksoup (9 april 2018)

Mazda 6 Sport 2.5 MZR "Gubben" (2008)
Sjostenen
9 april 2018 · 98 Inlägg

Är inte speciellt orolig för värdeminskningen, med tanke på vilka affärer jag gjort med tidigare bilar. Men är inte speciellt sugen på merca helt enkelt. Kollade på en Mazda 3 årsmodell 2008 med 10k mil på idag, hur är en sådan tror ni?

Vill du ha foton på din bil?
Insta: Andreassjosten1
Evildan
9 april 2018 ·

Sjostenen skrev:
Är inte speciellt orolig för värdeminskningen, med tanke på vilka affärer jag gjort med tidigare bilar. Men är inte speciellt sugen på merca helt enkelt. Kollade på en Mazda 3 årsmodell 2008 med 10k mil på idag, hur är en sådan tror ni?

Mazda 3 är en kanonbra bil. .

Sjostenen
9 april 2018 · 98 Inlägg

Det låter bra! Har funderat lite på balansen mellan t.ex. Audi med 16-18k mil på mätaren jämfört med t.ex. Mazdan med 10k mil. Vad är mest värt för pengarna? Fördelar/nackdelar?

Vill du ha foton på din bil?
Insta: Andreassjosten1
Evildan
9 april 2018 ·

Sjostenen skrev:
Det låter bra! Har funderat lite på balansen mellan t.ex. Audi med 16-18k mil på mätaren jämfört med t.ex. Mazdan med 10k mil. Vad är mest värt för pengarna? Fördelar/nackdelar?

Reparationskontot för en tiotusenmilad Mazda 3 är i det närmaste överflödigt, bilarna bara fungerar helt enkelt.
Många upplever alla asiatiska bilar som plastiga och bullriga men då detta är subjektiva åsikter föreslår jag att du provkör ordentligt för att avgöra om det är ngt för dig.
Den TT du hade är ju inte precis en tyst bil med låg motorvägsvänlig utväxling så en 2008 Mazda 3 är i mitt tycke en komfortmässig uppdatering.

Evildan
9 april 2018 ·

Civic är ett körglatt och pålitligt tips annars
https://mobil.blocket.se/hela_sverige?c … p;mys=2006

Finns ju även dessa, inte så spännande men förbannat pålitliga och funktionella, gör inte bort sig när det svänger heller...faktiskt.
https://mobil.blocket.se/hela_sverige?c … p;mys=2006

Curse
10 april 2018 · 686 Inlägg

Har ägt min Mazda 3 i snart 6år. Har bytt hjullager varvet runt, bromsskivor fram (efter en liten tabbe med lagerbytet) Och spjällägesgivaren. Plus regelbunden oljeservice och allmän översyn. Kan tycka att den varvar lite för mycke vid motorvägskörning dock hmm. Annars har den bara fungerat faktist. Snart rullat 23kmil.

Mazda 6 "MPS" (2006)
Sjostenen
10 april 2018 · 98 Inlägg

Curse skrev:
Har ägt min Mazda 3 i snart 6år. Har bytt hjullager varvet runt, bromsskivor fram (efter en liten tabbe med lagerbytet) Och spjällägesgivaren. Plus regelbunden oljeservice och allmän översyn. Kan tycka att den varvar lite för mycke vid motorvägskörning dock hmm. Annars har den bara fungerat faktist. Snart rullat 23kmil.

Låter riktigt bra! Vad är det för årsmodell samt motor du har? Är din den 6 växlade varianten? Övervägningen just nu står mellan Mazda 3 och BMW 118.

Vill du ha foton på din bil?
Insta: Andreassjosten1
Sjostenen
10 april 2018 · 98 Inlägg

Curse skrev:
Har ägt min Mazda 3 i snart 6år. Har bytt hjullager varvet runt, bromsskivor fram (efter en liten tabbe med lagerbytet) Och spjällägesgivaren. Plus regelbunden oljeservice och allmän översyn. Kan tycka att den varvar lite för mycke vid motorvägskörning dock hmm. Annars har den bara fungerat faktist. Snart rullat 23kmil.

Och hur upplever du rostskyddet?

Vill du ha foton på din bil?
Insta: Andreassjosten1
Curse
10 april 2018 · 686 Inlägg

Har en 04a. 5 växlad 2liters bensin. Har egentligen inte så mycke att säga om rostskyddet då bilarna knappt rostar på Åland. Används nämligen inte salt på vägarna här. Men visst börjar det synnas på sina ställen. Har lite rost i skärmkanten höger bak.

Mazda 6 "MPS" (2006)
Sjostenen
11 april 2018 · 98 Inlägg

Curse skrev:
Har en 04a. 5 växlad 2liters bensin. Har egentligen inte så mycke att säga om rostskyddet då bilarna knappt rostar på Åland. Används nämligen inte salt på vägarna här. Men visst börjar det synnas på sina ställen. Har lite rost i skärmkanten höger bak.

Låter bra, den jag kolla på är 6 växlad så det lär göra mycket under alla långkörningar. Får vara noggrann och kolla efter rost innan jag slår till då eftersom salt används i mängder här...

Vill du ha foton på din bil?
Insta: Andreassjosten1
Evildan
11 april 2018 ·

Sjostenen skrev:

Curse skrev:
Har en 04a. 5 växlad 2liters bensin. Har egentligen inte så mycke att säga om rostskyddet då bilarna knappt rostar på Åland. Används nämligen inte salt på vägarna här. Men visst börjar det synnas på sina ställen. Har lite rost i skärmkanten höger bak.

Låter bra, den jag kolla på är 6 växlad så det lär göra mycket under alla långkörningar. Får vara noggrann och kolla efter rost innan jag slår till då eftersom salt används i mängder här...

Vilken motorstorlek är det i den du kikar på?

Sjostenen
12 april 2018 · 98 Inlägg

Evildan skrev:

Sjostenen skrev:

Curse skrev:
Har en 04a. 5 växlad 2liters bensin. Har egentligen inte så mycke att säga om rostskyddet då bilarna knappt rostar på Åland. Används nämligen inte salt på vägarna här. Men visst börjar det synnas på sina ställen. Har lite rost i skärmkanten höger bak.

Låter bra, den jag kolla på är 6 växlad så det lär göra mycket under alla långkörningar. Får vara noggrann och kolla efter rost innan jag slår till då eftersom salt används i mängder här...

Vilken motorstorlek är det i den du kikar på?

2.0l. Det är en Mazda 3 2.0 sport, alltså 150hk smile

Vill du ha foton på din bil?
Insta: Andreassjosten1
Sjostenen
12 april 2018 · 98 Inlägg

Sjostenen skrev:

Evildan skrev:

Sjostenen skrev:

Låter bra, den jag kolla på är 6 växlad så det lär göra mycket under alla långkörningar. Får vara noggrann och kolla efter rost innan jag slår till då eftersom salt används i mängder här...

Vilken motorstorlek är det i den du kikar på?

2.0l. Det är en Mazda 3 2.0 sport, alltså 150hk smile

Blev dock lite tveksam på historiken på bilen så letandet får fortsätta. Svårt att hitta en rolig bil som samtidigt har en okej förbrukning till ett så lågt pris som 50k... kom gärna med mer förslag om ni har några!

Vill du ha foton på din bil?
Insta: Andreassjosten1
Evildan
12 april 2018 ·

Sjostenen skrev:

Sjostenen skrev:

Evildan skrev:

Vilken motorstorlek är det i den du kikar på?

2.0l. Det är en Mazda 3 2.0 sport, alltså 150hk smile

Blev dock lite tveksam på historiken på bilen så letandet får fortsätta. Svårt att hitta en rolig bil som samtidigt har en okej förbrukning till ett så lågt pris som 50k... kom gärna med mer förslag om ni har några!

Jag hade några förslag en bit upp i tråden.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang