Håller mindre motorer sämre?

krakus
12 april 2018 · 360 Inlägg

Förr i tiden var större motorer "bättre". Sträckor på 50 000 mil var inte ovanliga för Volvo 740 eller V70.

Hur är det idag? Med idag menar jag bilar nyare än 2010. Håller en 2 liters motor eller större längre än typ 1 liters eller 1.4 liters?

Mindre motorer är alla under 1.8 liter.

Eller tänker jag fel?

torsen
12 april 2018 · 7 234 Inlägg

Helt avhängigt effektuttaget och konstruktionen.
FIAT 500 hade en 4-cyl motor med endast ett ramlager i var ända.
Minns när Simca i Aronde-reklamen skröt med att motorn hade 5 ramlager.
Kunde man köra en VW 1200 10.000 mil, utan att öppna motorn, fick man en guldklocka.
Så att generalisera och påstå att mindre motorer är sämre ställer jag inte upp på.
Småmotorer får i regel slita hund mer än en stor motor.
2CV-motor fick ofta "varva ut" timtals på motorvägar med mellan 5.000 & 7.000 rpm.
Klart dom tog skada.
Motsatsen, en FORD sidventil V8 på 60 hk påstår jag är outslitlig.

Så sammanfattningsvis, teoretiskt håller mindre motorer sämre.

Richtenb
12 april 2018 · 1 359 Inlägg

Om Alla faktorer är lika, dvs hur den körts, hur den servats, samma tillverkare osv är svaret med största sannolikhet ja.

Pontiac GTO "Indiansläden" (2006)
Evildan
12 april 2018 ·

En motors slagvolym bestämmer inte hur hållbar den är.

jaka54
12 april 2018 · 5 719 Inlägg

Hej!
Ofta är det så att en motor som får varva mycket slits mer än en lågvarvig motor men...det handlar så klart också om tillverkningskvaliten på motorn och hur den är uppbyggd.
-Varför frågar du?

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
12 april 2018 · 14 042 Inlägg

Behandlar man en 50-hästars motor som att den har 150 hästar så ja, den tar skada. Kör man efter vad den är gjord för så nej, då håller den förmodligen länge.

Ex: Har men en liten 1,2 liters motor och kör den som att det vore en 5,7 liters V8:a så går den snart sönder.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Muttley
12 april 2018 ·

Jag påstår att v70 inte var särskilt hållbar.  Exempelvis 2006.   2 växellådor. Motorrenovering innan 25000 mil.   

Men visst karossen kan hålla i 50 000 mil utan rost om man sköter den.  Men inte motorn.

Evildan
12 april 2018 ·

Undrar om en CSB 350 håller längre än en 1.2 59hk FIRE-motor i en Punto om bägge bilarna körs i samma takt i Rom?

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
12 april 2018 · 14 042 Inlägg

Evildan skrev:
Undrar om en CSB 350 håller längre än en 1.2 59hk FIRE-motor i en Punto om bägge bilarna körs i samma takt i Rom?

Vet ej men nu ska du inte vara så Evil. Jag tänker mig att det kanske gällde här i Sverige! wink

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Evildan
12 april 2018 ·

Vettemannen skrev:

Evildan skrev:
Undrar om en CSB 350 håller längre än en 1.2 59hk FIRE-motor i en Punto om bägge bilarna körs i samma takt i Rom?

Vet ej men nu ska du inte vara så Evil. Jag tänker mig att det kanske gällde här i Sverige! wink

/Benny

Okej...runt sthlms förorterna dårå...
Körs en Punto på det viset som det kör på cruisingar skulle den nog sota ihop fullständigt. wink
Bara jvls med dig lite DR.Vette.

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
12 april 2018 · 14 042 Inlägg

Evildan skrev:

Vettemannen skrev:

Evildan skrev:
Undrar om en CSB 350 håller längre än en 1.2 59hk FIRE-motor i en Punto om bägge bilarna körs i samma takt i Rom?

Vet ej men nu ska du inte vara så Evil. Jag tänker mig att det kanske gällde här i Sverige! wink

/Benny

Okej...runt sthlms förorterna dårå...
Körs en Punto på det viset som det kör på cruisingar skulle den nog sota ihop fullständigt. wink
Bara jvls med dig lite DR.Vette.

Jaja, börjar lära mig hur du funkar! Lite gnabb är bara trevligt och förgyller tillvaron. wink

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
krakus
12 april 2018 · 360 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Ofta är det så att en motor som får varva mycket slits mer än en lågvarvig motor men...det handlar så klart också om tillverkningskvaliten på motorn och hur den är uppbyggd.
-Varför frågar du?

Har en diskussion med sonen som måste skaffa ny pendlarbil. Den ska hålla i ca 30 000 mil. En begbil för max 60 000. Han menar att inga 1.6l kommer hålla...

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
12 april 2018 · 14 042 Inlägg

krakus skrev:

jaka54 skrev:
Hej!
Ofta är det så att en motor som får varva mycket slits mer än en lågvarvig motor men...det handlar så klart också om tillverkningskvaliten på motorn och hur den är uppbyggd.
-Varför frågar du?

Har en diskussion med sonen som måste skaffa ny pendlarbil. Den ska hålla i ca 30 000 mil. En begbil för max 60 000. Han menar att inga 1.6l kommer hålla...

Det beror på hur man behandlar motorerna.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Muttley
12 april 2018 ·

krakus skrev:

jaka54 skrev:
Hej!
Ofta är det så att en motor som får varva mycket slits mer än en lågvarvig motor men...det handlar så klart också om tillverkningskvaliten på motorn och hur den är uppbyggd.
-Varför frågar du?

Har en diskussion med sonen som måste skaffa ny pendlarbil. Den ska hålla i ca 30 000 mil. En begbil för max 60 000. Han menar att inga 1.6l kommer hålla...

Vad fel han har.

Har förvisso inte kört min bil från start, men den är en 1.5  går 1800 mil pendling till arbetet.  Ägt den i 2 år och gått 15500 mil.   
Finns ingen dokumentation överhuvudtaget på renoveringar eller dylikt.  Slitagedetaljer och service är det på den   smile

Presidento Of World
12 april 2018 · 3 324 Inlägg

Hade en opel astra med 1.6 som gått 37800mil när den såldes. Brukar se den ibland fortfarande vid liv.

En annan skön astra en bekant hade gått 39000mil med 1.4 8V

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
12 april 2018 · 17 470 Inlägg

Mindre bilar med mindre motorer körs oftare korta sträckor. Tänk andrabil/shoppingbil. Det dödar vilken motor som helst.

Men överlag tror iallafall inte jag att mindre snurror skulle vara mindre pålitliga. TS: Din son vill väl ha en stor maskin och kommer med detta påstående? :-)

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
volvo245amazon
12 april 2018 · 110 Inlägg

Min 245:a har gått över 55.000 med original motorn - har kollat att det är original.
Men karosser är rostlagad och en massa bytt, motorn är regelbundet servad - då håller det.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
12 april 2018 · 17 470 Inlägg

volvo245amazon skrev:
Min 245:a har gått över 55.000 med original motorn - har kollat att det är original.
Men karosser är rostlagad och en massa bytt, motorn är regelbundet servad - då håller det.

Men herregud, den är ju gjord i gjutjärn och väger ett halvt ton... Vi pratar mindre maskiner med 16v eller så.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
volvo245amazon
12 april 2018 · 110 Inlägg

Blev du stött hybrid?

Evildan
12 april 2018 ·

Presidento skrev:
Hade en opel astra med 1.6 som gått 37800mil när den såldes. Brukar se den ibland fortfarande vid liv.

En annan skön astra en bekant hade gått 39000mil med 1.4 8V

Jag ägde en Vit 1997 Astra 1.6 16v Caravan som 2007 när jag köpte den hade körts över 45000mil enligt den kompletta  servicehistoriken. Bilen hade rullat hos Flextronics i 10 år som servicebil och fungerade skitbra. Polaren köpte ett parti Astror och jag blev med en.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang