Köpråd Mercedes A klass

Soulman
15 april 2018 · 1 271 Inlägg

Tittar på en extrabil, praktisk liten rackare som även ska övningsköras med. Fått för mig att den är rymlig för sin storlek, eller åtminstone upplevs rymlig tack vare att den är lite högbyggd.
Mitten 2000- tal klarar budgeten. Det kom väl en facelift 2004? Nåt speciellt att titta på, utöver det vanliga självklara? Undvika helt eller vettigt köp?

Senast redigerat av Soulman (15 april 2018)

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
Evildan
15 april 2018 ·

Jag vet inte vad som är självklart för dig men vanliga problem med Weltklasse är rost i bakre skärmkanter och lite små trilskande elfel, ryck i dörrkablage och prova dess funktioner även med dörren öppen. Bromsar förefaller slitas raskt fram på stadskörda exemplar.
På några få exemplar med taskig servicehistorik har det hänt att kamkedjan låter illa.
Bilen är sämre än forumets normbilar V70N/SAAB 9-5 gällande driftsäkerhet men bättre än många andra premiumklasskonkurrenter.
Varför inte den Japanska motsvarigheten Honda Jazz eller Koreanska Hyundai Getz?

Soulman
15 april 2018 · 1 271 Inlägg

Antagligen för att dina två exempel är så sanstlöst muppiga till utseendet. Känns som att det åtminstone finns en gnutta värdighet i att åka A klass.

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
caromania Forummoderator
15 april 2018 · 9 296 Inlägg

Iofs finns det absolut ingen värdighet i att åka en gammal Mercedes A-klass heller. Det skriker "vilja men inte kunna". Men det är ju min personliga åsikt.

Jazzen är förbannat tråkig att köra. Morsan har en 07a och det är ingen fröjd. Dessutom sitter man dåligt. Å andra sidan har den gått i 11 år utan att behöva ett uns av reparation.

Grannen körde A-klass och jag minns inte vad han fick betala för att byta om det var startmotor eller generator (som innebar en lyft av motorn) men efter att ha skrikit sig blå inne på Merca-verkstan så drog de av typ 10k så det hamnade på "rätt sida" av 20.000kr... Självklart, han kanske tillhörde den där lilla bråkdelen som hade en bil som strulade, men jag skulle aldrig våga chansa.

Edit: Slängde in två bilder. Håller med. Mercan är cool som fan. Andas verkligen Sex on wheels.

Edit 2: Hittade tydligen en för gammal Merca. Sorry.

https://images.autouncle.com/se/car_images/0dd86728-dc39-4328-90d7-4d429ab9ac85_honda-jazz-1-4-si-99hk.jpg

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/d/d3/Mercedes-Benz_W169_20060311.jpg/250px-Mercedes-Benz_W169_20060311.jpg

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/d/d3/Mercedes_W168_front_20071109.jpg/1200px-Mercedes_W168_front_20071109.jpg

Senast redigerat av caromania (15 april 2018)

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Xebers76
15 april 2018 · 2 274 Inlägg

Smaken är ju som baken, men A klass är ju verkligen inte något i mina ögon iaf. Har kört sådan och det gjorde inte min syn på bilen bättre

En kompis har haft en sådan och den gick ju sönder konstant, och rostade upp totalt, det var heller inte någon av dem första modellerna

caromania Forummoderator
15 april 2018 · 9 296 Inlägg

Vad har du för budget Suleiman?

Ska lägga till att Jazzen är en grym laståsna. Man kan fålla upp baksätet i halvor så hela golvet blir fritt. Sanslöst bra när man ska kånka in tunga grejer över kanten genom bakdörren.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
15 april 2018 · 17 483 Inlägg

Jag är förtjust i första generationen av A-klass. Dvs W168 (1997-2004) och har haft flera. De har inte strulat men jag vet att kvaliteten är sådär. De rostar helt sjukt mycket under och bromsrören innanför hundbenen bak brukar se rätt risiga ut då plastskyddet ofta fattas. Den är rymlig för sin storlek och baksätena kan man lyfta ur helt och hållet och få en liten hantverkarbil om så önskas. En A140 med bensinmotor och 82hk räcker gott.

Min sista A170 CDi var det gott bottenvrid i men den såldes bara för några veckor sedan då jag dels tröttnade på skatten och kopplingen var på väg att stämpla ut. Ett kopplingsbyte kostar över 10k... (Ja Evildan, jag var trött på att växla med)

AC brukar sällan kyla. Man ska ha detta i åtanke då bilfan har hela 12 stycken rutor och fungerar troligen utmärkt som växthus.

ESP ska fungera. Biljäveln är labil. Men det brukar fungera bra. Det är mycket go-cartkänsla i den.
Bakrutetorkaren behövs och ska fungera. Även spolning bak ska kollas.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Soulman
15 april 2018 · 1 271 Inlägg

Känns ju som att de andra två har samma förmåga att dra till sig rost i alla fall? Jazzen på bild är ju en betydligt modernare generation än vad budget tillåter. Tänker mig att 20-30tkr får räcka för denna excursion i småbilsdjungeln. Alternativet är självklart alltid en Fabia eller Polo.

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
15 april 2018 · 17 483 Inlägg

Soulman skrev:
Känns ju som att de andra två har samma förmåga att dra till sig rost i alla fall? Jazzen på bild är ju en betydligt modernare generation än vad budget tillåter. Tänker mig att 20-30tkr får räcka för denna excursion i småbilsdjungeln. Alternativet är självklart alltid en Fabia eller Polo.

Nja... VAG...

Men Nissan Micra då?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
caromania Forummoderator
15 april 2018 · 9 296 Inlägg

Ah. Kanske var en för ny jazz? Tror det är en sån morsan har men kan ha fel. Iofs är ju andrahandsvärdet väldigt högt på Hondorna eftersom de är så bra.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Soulman
15 april 2018 · 1 271 Inlägg

Hybrid_ skrev:

Soulman skrev:
Känns ju som att de andra två har samma förmåga att dra till sig rost i alla fall? Jazzen på bild är ju en betydligt modernare generation än vad budget tillåter. Tänker mig att 20-30tkr får räcka för denna excursion i småbilsdjungeln. Alternativet är självklart alltid en Fabia eller Polo.

Nja... VAG...

Men Nissan Micra då?

Fabian är faktiskt jävligt bra. Det är ett klassiskt val av bil när vi är i Spanien. Den kostar typ ingenting att hyra och rymmer fyra vuxna, fyra beachstolar, två parasoller och en kylväska. Ett korsord får plats också.

Micran får jag för mig är mindre i jämförelse.

Senast redigerat av Soulman (15 april 2018)

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
15 april 2018 · 17 483 Inlägg

Soulman skrev:

Hybrid_ skrev:

Soulman skrev:
Känns ju som att de andra två har samma förmåga att dra till sig rost i alla fall? Jazzen på bild är ju en betydligt modernare generation än vad budget tillåter. Tänker mig att 20-30tkr får räcka för denna excursion i småbilsdjungeln. Alternativet är självklart alltid en Fabia eller Polo.

Nja... VAG...

Men Nissan Micra då?

Fabian är faktiskt jävligt bra. Det är ett klassiskt val av bil när vi är i Spanien. Den kostar typ ingenting att hyra och rymmer fyra vuxna, fyra beachstolar, två parasoller och en kylväska. Ett korsord får plats också.

Micran får jag för mig är mindre i jämförelse.

Övningskörning köper jag men planerar ni att behålla bilen några år sen?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Evildan
15 april 2018 ·

https://i0.wp.com/carsalesbase.com/wp-content/uploads/2013/12/Mercedes-Benz-A-class-moose-test.png?zoom=2&resize=260%2C150
Tydligen definieras värdighet olika av olika personer.
Något som ser muppigt ut torde vara som handen i handsken för TS.
För dom sketna småpengarna anser jag att TS får släppa osäkerheten inför vad grannarna tycker och svälja ytligheten och köpa en vettig fungerande och inte minst med tanke på det tilltänkta användningsområdet en krocksäker bil, om hen klarar av det med tanke på hens återkommande image.
Renault Modus är ett exempel på ett sådant högbygge.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
15 april 2018 · 17 483 Inlägg

Evildan skrev:
https://i0.wp.com/carsalesbase.com/wp-c … =260%2C150
Tydligen definieras värdighet olika av olika personer.
Något som ser muppigt ut torde vara som handen i handsken för TS.
För dom sketna småpengarna anser jag att TS får släppa osäkerheten inför vad grannarna tycker och svälja ytligheten och köpa en vettig fungerande och inte minst med tanke på det tilltänkta användningsområdet en krocksäker bil, om hen klarar av det med tanke på hens återkommande image.
Renault Modus är ett exempel på ett sådant högbygge.

Nissan Note?
Ford Fikus?
Kia Magentis 2.0 (Inte så vanlig)
Hyundai Getz (Bra släde)


Gillar bilden på Mercan. Det är så mycket vrid att den lägger sig på taket när man står på.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
caromania Forummoderator
15 april 2018 · 9 296 Inlägg

Hybrid_ skrev:

Evildan skrev:
https://i0.wp.com/carsalesbase.com/wp-c … =260%2C150
Tydligen definieras värdighet olika av olika personer.
Något som ser muppigt ut torde vara som handen i handsken för TS.
För dom sketna småpengarna anser jag att TS får släppa osäkerheten inför vad grannarna tycker och svälja ytligheten och köpa en vettig fungerande och inte minst med tanke på det tilltänkta användningsområdet en krocksäker bil, om hen klarar av det med tanke på hens återkommande image.
Renault Modus är ett exempel på ett sådant högbygge.

Nissan Note?
Ford Fikus?
Kia Magentis 2.0 (Inte så vanlig)
Hyundai Getz (Bra släde)


Gillar bilden på Mercan. Det är så mycket vrid att den lägger sig på taket när man står på.

Vridet i mercan ger nog samma känsla som när Spitfire-piloter gick över till att flyga Tempest som hade 1000hästar mer och 24cylindrig motor. Drog de på för hårt efter att den lättat så slog den runt.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Evildan
15 april 2018 ·

Hybrid_ skrev:

Evildan skrev:
https://i0.wp.com/carsalesbase.com/wp-c … =260%2C150
Tydligen definieras värdighet olika av olika personer.
Något som ser muppigt ut torde vara som handen i handsken för TS.
För dom sketna småpengarna anser jag att TS får släppa osäkerheten inför vad grannarna tycker och svälja ytligheten och köpa en vettig fungerande och inte minst med tanke på det tilltänkta användningsområdet en krocksäker bil, om hen klarar av det med tanke på hens återkommande image.
Renault Modus är ett exempel på ett sådant högbygge.

Nissan Note?
Ford Fikus?
Kia Magentis 2.0 (Inte så vanlig)
Hyundai Getz (Bra släde)


Gillar bilden på Mercan. Det är så mycket vrid att den lägger sig på taket när man står på.

Bilden är från den tiden hela sidan lyftes upp, innan ESP (Electronic Soulman Protection) monterades som standard. Initialt ett system som skall förhindra griniga alkoholpåverkade medelålders män från att sticka in sin ostbågsstinkande näve genom sidorutan och skrämma upp värnlösa ungdomar som i hans tycke kört med fel belysning i mörkret bland hans på gatan lekande barn.

Men visst skulle en Note eller Ficus vara kloka alternativ till Modus. Note inte minst som i mångt och mycket är en Modus med andra emblem. Men det gäller att kunna vara karl nog att hantera grannarnas häcklande.
Ergo: A-klasse blir nog bäst i fina villakvarteret.

Soulman
15 april 2018 · 1 271 Inlägg

Evildan skrev:

Hybrid_ skrev:

Evildan skrev:
https://i0.wp.com/carsalesbase.com/wp-c … =260%2C150
Tydligen definieras värdighet olika av olika personer.
Något som ser muppigt ut torde vara som handen i handsken för TS.
För dom sketna småpengarna anser jag att TS får släppa osäkerheten inför vad grannarna tycker och svälja ytligheten och köpa en vettig fungerande och inte minst med tanke på det tilltänkta användningsområdet en krocksäker bil, om hen klarar av det med tanke på hens återkommande image.
Renault Modus är ett exempel på ett sådant högbygge.

Nissan Note?
Ford Fikus?
Kia Magentis 2.0 (Inte så vanlig)
Hyundai Getz (Bra släde)


Gillar bilden på Mercan. Det är så mycket vrid att den lägger sig på taket när man står på.

Bilden är från den tiden hela sidan lyftes upp, innan ESP (Electronic Soulman Protection) monterades som standard. Initialt ett system som skall förhindra griniga alkoholpåverkade medelålders män från att sticka in sin ostbågsstinkande näve genom sidorutan och skrämma upp värnlösa ungdomar som i hans tycke kört med fel belysning i mörkret bland hans på gatan lekande barn.

Men visst skulle en Note eller Ficus vara kloka alternativ till Modus. Note inte minst som i mångt och mycket är en Modus med andra emblem. Men det gäller att kunna vara karl nog att hantera grannarnas häcklande.
Ergo: A-klasse blir nog bäst i fina villakvarteret.

Ha ha, Evil du missade lite i din resume. Du kanske inte hade tid att gå igenom alla trådarna för din faktainsamling när du blev upptagen med att massera din mans fötter. Inte svårt att se vem som är kvinnan i erat förhållande, det syns ju redan på bilen.

Tack för alternativen, jag behöver ge mig ut och testa en A klass helt enkelt.

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
Soulman
15 april 2018 · 1 271 Inlägg

Hybrid_ skrev:

Evildan skrev:
https://i0.wp.com/carsalesbase.com/wp-c … =260%2C150
Tydligen definieras värdighet olika av olika personer.
Något som ser muppigt ut torde vara som handen i handsken för TS.
För dom sketna småpengarna anser jag att TS får släppa osäkerheten inför vad grannarna tycker och svälja ytligheten och köpa en vettig fungerande och inte minst med tanke på det tilltänkta användningsområdet en krocksäker bil, om hen klarar av det med tanke på hens återkommande image.
Renault Modus är ett exempel på ett sådant högbygge.

Nissan Note?
Ford Fikus?
Kia Magentis 2.0 (Inte så vanlig)
Hyundai Getz (Bra släde)


Gillar bilden på Mercan. Det är så mycket vrid att den lägger sig på taket när man står på.

Undra hur många bilar som skulle klara det testet idag, med ESP helt avstängt. Är det ens någon som gör älgtstet idag när alla bilar (utom Dacia?) har ESP som standard? Note hade väl inte heller det när den presenterades första gången och det var massiv kritik mot Statoil som köpte in Note till hyrbilsflottan

Senast redigerat av Soulman (15 april 2018)

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
Evildan
15 april 2018 ·

Soulman skrev:

Evildan skrev:

Hybrid_ skrev:

Nissan Note?
Ford Fikus?
Kia Magentis 2.0 (Inte så vanlig)
Hyundai Getz (Bra släde)


Gillar bilden på Mercan. Det är så mycket vrid att den lägger sig på taket när man står på.

Bilden är från den tiden hela sidan lyftes upp, innan ESP (Electronic Soulman Protection) monterades som standard. Initialt ett system som skall förhindra griniga alkoholpåverkade medelålders män från att sticka in sin ostbågsstinkande näve genom sidorutan och skrämma upp värnlösa ungdomar som i hans tycke kört med fel belysning i mörkret bland hans på gatan lekande barn.

Men visst skulle en Note eller Ficus vara kloka alternativ till Modus. Note inte minst som i mångt och mycket är en Modus med andra emblem. Men det gäller att kunna vara karl nog att hantera grannarnas häcklande.
Ergo: A-klasse blir nog bäst i fina villakvarteret.

Ha ha, Evil du missade lite i din resume. Du kanske inte hade tid att gå igenom alla trådarna för din faktainsamling när du blev upptagen med att massera din mans fötter. Inte svårt att se vem som är kvinnan i erat förhållande, det syns ju redan på bilen.

Tack för alternativen, jag behöver ge mig ut och testa en A klass helt enkelt.

Jag har för klena händer att ge en fotmasssge men några lätta smekningar kan jag bjuda på om du tittar förbi.
Ja vad fasiken, faller Weltklasse dig på dina vaselinmjuka läppar så varför inte provköra. Det är ingen katastrof till bil men förvänta dig inte ett problemfritt ägande. Jag med erfarenheten av många begagnade bilar hade spenderat veckolönen på något annat, men valet är ändock ditt och dina småpengar.
Länka gärna om du hittar ngt så hjälper jag mer än gärna till med råd om så önskas. Puss påre bubben.

torsen
15 april 2018 · 7 238 Inlägg

Soulman skrev:

Hybrid_ skrev:

Evildan skrev:
https://i0.wp.com/carsalesbase.com/wp-c … =260%2C150
Tydligen definieras värdighet olika av olika personer.
Något som ser muppigt ut torde vara som handen i handsken för TS.
För dom sketna småpengarna anser jag att TS får släppa osäkerheten inför vad grannarna tycker och svälja ytligheten och köpa en vettig fungerande och inte minst med tanke på det tilltänkta användningsområdet en krocksäker bil, om hen klarar av det med tanke på hens återkommande image.
Renault Modus är ett exempel på ett sådant högbygge.

Nissan Note?
Ford Fikus?
Kia Magentis 2.0 (Inte så vanlig)
Hyundai Getz (Bra släde)


Gillar bilden på Mercan. Det är så mycket vrid att den lägger sig på taket när man står på.

Undra hur många bilar som skulle klara det testet idag, med ESP helt avstängt. Är det ens någon som gör älgtstet idag när alla bilar (utom Dacia?) har ESP som standard? Note hade väl inte heller det när den presenterades första gången och det var massiv kritik mot Statoil som köpte in Note till hyrbilsflottan

Lada Niva har inte heller ESP!
Kanske något för dig och din kräsna smak för design.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang