Verkstad i Stockholm som kan installera avgasspjäll

KingD
18 april 2018 · 69 Inlägg

Tja,

Min bil låter alldeles för klen och ska därför installera elektriskt avgasspjäll/avgasventil så hoppas jag på bättre ljud. Har bestämt mig för Quick Time Performance eftersom de brukar ha bra kvalitet på grejerna. Vill nu bara hitta en verkstad som kan installera kitet.

Kan någon rekommendera en verkstad i Stockholm som utför såna installationer och har erfarenhet av det. Jag vet att det är en relativt enkel modifikation men det vore bra om verkstaden är van vid såna jobb.

Tack på förhand!

Senast redigerat av KingD (18 april 2018)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
18 april 2018 · 17 376 Inlägg

Låter som en kul mod. Har också en bil som skulle behöva andas lite mer ibland...
Följer tråden.

Vad kör TS för kälke?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
KingD
18 april 2018 · 69 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Låter som en kul mod. Har också en bil som skulle behöva andas lite mer ibland...
Följer tråden.

Vad kör TS för kälke?

Ja, det är en enkel och bra mod utan några större modifikationer av katalysatorn eller andra grejer. Jag har två bilar men den jag vill installera avgasspjället på är en Range Rover.

Hoppas bara kunna hitta en vettig verkstad i Stockholm som har erfarenhet av ett sånt arbete. Bör inte vara så komplicerat. Det är ju i princip en Y-koppling som ska monteras i avgasröret innan ljuddämparen med en ventil i ena röret, inte så mycket mer med det.

Vad kör du för bil?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
18 april 2018 · 17 376 Inlägg

KingD skrev:

Hybrid_ skrev:
Låter som en kul mod. Har också en bil som skulle behöva andas lite mer ibland...
Följer tråden.

Vad kör TS för kälke?

Ja, det är en enkel och bra mod utan några större modifikationer av katalysatorn eller andra grejer. Jag har två bilar men den jag vill installera avgasspjället på är en Range Rover.

Hoppas bara kunna hitta en vettig verkstad i Stockholm som har erfarenhet av ett sånt arbete. Bör inte vara så komplicerat. Det är ju i princip en Y-koppling som ska monteras i avgasröret innan ljuddämparen med en ventil i ena röret, inte så mycket mer med det.

Vad kör du för bil?

Spjällen behöver ström och någon form av knapp/vridpotta i kupé. Detta ska göras professionellt. Tar en stund att montera ner inredningen.

Kör en lätt moddad Korean.
https://www1.garaget.org/gallery/images/90/89434/89434-47c8271191ca577e1ceba0f4d186da8f.jpg

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
KingD
18 april 2018 · 69 Inlägg

Hybrid_ skrev:

KingD skrev:

Hybrid_ skrev:
Låter som en kul mod. Har också en bil som skulle behöva andas lite mer ibland...
Följer tråden.

Vad kör TS för kälke?

Ja, det är en enkel och bra mod utan några större modifikationer av katalysatorn eller andra grejer. Jag har två bilar men den jag vill installera avgasspjället på är en Range Rover.

Hoppas bara kunna hitta en vettig verkstad i Stockholm som har erfarenhet av ett sånt arbete. Bör inte vara så komplicerat. Det är ju i princip en Y-koppling som ska monteras i avgasröret innan ljuddämparen med en ventil i ena röret, inte så mycket mer med det.

Vad kör du för bil?

Spjällen behöver ström och någon form av knapp/vridpotta i kupé. Detta ska göras professionellt. Tar en stund att montera ner inredningen.

Kör en lätt moddad Korean.
https://www1.garaget.org/gallery/images/90/89434/89434-47c8271191ca577e1ceba0f4d186da8f.jpg

Jag hade tänkt köpa till fjärrkontroll så att man kan köra det trådlöst. Samtidigt är det rätt coolt att ha en switch monterad i mittkonsolen men då måste det göras professionellt som du säger. Så frågan är egentligen hur bra verkstad jag hittar.

Finns det en tillräckligt bra för att nedmontera mittkonsolen, borra och installera switchen professionellt och snyggt så utför jag hellre ett sånt arbete än fjärrkontroll. Annars får de bara montera spjället så kör jag trådlöst, så slipper jag få interiören förstört.

Det där var ju en rätt så grym kombination av färg tycker jag. Snyggt att det svarta följer bilens linjer så att det inte bryter designlinjerna. Snyggt! Gillar även fälgarna, passar bra.

CC72
18 april 2018 · 1 661 Inlägg

VR Motor verkar kunna fixa men vet inte om du kollat med dom?

https://www.hitta.se/vr+motor+stockholm … VTg2wvGGbk

Från deras Facebook:
"Idag har vi monterat Avgas från Milltek på Alexanders riktigt fina RS3'a.
Skön sång med snygga svarta utblås"

KingD
18 april 2018 · 69 Inlägg

CC72 skrev:
VR Motor verkar kunna fixa men vet inte om du kollat med dom?

https://www.hitta.se/vr+motor+stockholm … VTg2wvGGbk

Från deras Facebook:
"Idag har vi monterat Avgas från Milltek på Alexanders riktigt fina RS3'a.
Skön sång med snygga svarta utblås"

Grymt. Tack för tipset!

Har de koll på avgassystem så bör de ju ha bra koll på avgasspjäll. Ska kontakta dem.

Om någon har fler tips så är det välkommet.

jaka54
18 april 2018 · 5 677 Inlägg

Hej!
Låter bara töntigt att släppa ut mer avgasljud...
Och inte lär det höja effekten.

KingD
18 april 2018 · 69 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Låter bara töntigt att släppa ut mer avgasljud...
Och inte lär det höja effekten.

Tack för din åsikt. Effekthöjning är inte mitt mål med avgasspjället. Vad gäller ljudet; Kan du ge några exempel - har du någon video där man kan höra hur töntigt det låter? smile Du kanske kan länka till nåt på Youtube så kan jag kanske tänka om.

För övrigt, har du några tips på andra saker man kan göra för att förbättra ljudet?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
18 april 2018 · 17 376 Inlägg

KingD skrev:

Hybrid_ skrev:

KingD skrev:
Ja, det är en enkel och bra mod utan några större modifikationer av katalysatorn eller andra grejer. Jag har två bilar men den jag vill installera avgasspjället på är en Range Rover.

Hoppas bara kunna hitta en vettig verkstad i Stockholm som har erfarenhet av ett sånt arbete. Bör inte vara så komplicerat. Det är ju i princip en Y-koppling som ska monteras i avgasröret innan ljuddämparen med en ventil i ena röret, inte så mycket mer med det.

Vad kör du för bil?

Spjällen behöver ström och någon form av knapp/vridpotta i kupé. Detta ska göras professionellt. Tar en stund att montera ner inredningen.

Kör en lätt moddad Korean.
https://www1.garaget.org/gallery/images/90/89434/89434-47c8271191ca577e1ceba0f4d186da8f.jpg

Jag hade tänkt köpa till fjärrkontroll så att man kan köra det trådlöst. Samtidigt är det rätt coolt att ha en switch monterad i mittkonsolen men då måste det göras professionellt som du säger. Så frågan är egentligen hur bra verkstad jag hittar.

Finns det en tillräckligt bra för att nedmontera mittkonsolen, borra och installera switchen professionellt och snyggt så utför jag hellre ett sånt arbete än fjärrkontroll. Annars får de bara montera spjället så kör jag trådlöst, så slipper jag få interiören förstört.

Det där var ju en rätt så grym kombination av färg tycker jag. Snyggt att det svarta följer bilens linjer så att det inte bryter designlinjerna. Snyggt! Gillar även fälgarna, passar bra.

Tackar. Jo, den väcker uppmärksamhet. Fast avgasljudet är lite lamt utom på höga varv.

Montera ned en hel instrumentpanel fixar jag på en kafferast. Kräver dock lite finess. En kunnig verkstad bör fixa detta.

Kan förvandla en helt ny bil till kaffeved på 10 minuter...
https://www1.garaget.org/gallery/images/90/89434/89434-91afc8904c29f6ea5bbe335b418eccec.jpg

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Meaganeowner
18 april 2018 · 2 250 Inlägg

Grannen hade en racer med V8.
När han kom ut på fjärden, så öppnade han spjällen.
Typ avgasblåset med kylvatten o allt rakt ut genom sidorna på skrovet.



Undras just om detta går att installera på min Cumulus?

Så fint en sommarkväll. Med revade segel, dra på en brakare... encylindrigt stånkande och fören mot karlavagnen.

Bonk, bonk, bonk, bonk...

Krävs det optimering av pumpen tro? Borde väl räcka med 1/4"-nyckel och omledning av kylvattnet.  Har ännu inte installera OBD.

Senast redigerat av Meaganeowner (18 april 2018)

KingD
19 april 2018 · 69 Inlägg

Hybrid_ skrev:

KingD skrev:

Hybrid_ skrev:

Spjällen behöver ström och någon form av knapp/vridpotta i kupé. Detta ska göras professionellt. Tar en stund att montera ner inredningen.

Kör en lätt moddad Korean.
https://www1.garaget.org/gallery/images/90/89434/89434-47c8271191ca577e1ceba0f4d186da8f.jpg

Jag hade tänkt köpa till fjärrkontroll så att man kan köra det trådlöst. Samtidigt är det rätt coolt att ha en switch monterad i mittkonsolen men då måste det göras professionellt som du säger. Så frågan är egentligen hur bra verkstad jag hittar.

Finns det en tillräckligt bra för att nedmontera mittkonsolen, borra och installera switchen professionellt och snyggt så utför jag hellre ett sånt arbete än fjärrkontroll. Annars får de bara montera spjället så kör jag trådlöst, så slipper jag få interiören förstört.

Det där var ju en rätt så grym kombination av färg tycker jag. Snyggt att det svarta följer bilens linjer så att det inte bryter designlinjerna. Snyggt! Gillar även fälgarna, passar bra.

Tackar. Jo, den väcker uppmärksamhet. Fast avgasljudet är lite lamt utom på höga varv.

Montera ned en hel instrumentpanel fixar jag på en kafferast. Kräver dock lite finess. En kunnig verkstad bör fixa detta.

Kan förvandla en helt ny bil till kaffeved på 10 minuter...
https://www1.garaget.org/gallery/images/90/89434/89434-91afc8904c29f6ea5bbe335b418eccec.jpg

Ja, det här med ljud är ett måste. Min åsikt är att ljudet är i princip halva upplevelsen när det gäller bilar och det är säkert många som håller med. Självklart är det kul med en snabb och snygg bil, men vad betyder det om ljuder är lamt.

Min bil (trots sportavgassystem) låter bara bra mellan 2000-3000 varv/min samt mellan 6000-7000 varv/min. Och så kan man ju inte köra en bil, vill gärna ha ett fint ljud över hela spannet och det är det jag hoppas få med avgasspjället.

Har du annars några andra tips på hur jag kan förbättra ljudet utan att modifiera katalysatorn?

KingD
26 april 2018 · 69 Inlägg

KingD skrev:

jaka54 skrev:
Hej!
Låter bara töntigt att släppa ut mer avgasljud...
Och inte lär det höja effekten.

Tack för din åsikt. Effekthöjning är inte mitt mål med avgasspjället. Vad gäller ljudet; Kan du ge några exempel - har du någon video där man kan höra hur töntigt det låter? smile Du kanske kan länka till nåt på Youtube så kan jag kanske tänka om.

För övrigt, har du några tips på andra saker man kan göra för att förbättra ljudet?

Uppenbarligen inga kommentarer...

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang