Bästa nybörjarbilen / första bilen?

Bananugglan
26 april 2018 · 4 Inlägg

Det finna trådar om bra bilar att köpa baserat på olika budgets. Man jag är nyfiken att höra vilken bil som ni tycker är den/de bästa "nybörjarbilarna" om man vill lära sig att ex. laga/byta ut saker själv.

Ex. En bil som har många tutorials på nätet. Är relativt billig (eftersom det är en förstabil). Det finns många reservdelar som inte behöver specialbeställas. Den går aldrig sönder - och gör den det så är det billigare än konkurrenterna. Osv osv.

Sen ska den såklart vara bra på alla tänkbara sätt. Men jag tycker det vore intressant att höra era åsikter på bästa nybörjarbilen som ska ägas av en som har väldigt lite erfarenhet men vill lära sig mer.

Budget max 60k. Men kan lika gärna kosta 15k smile

rcy
26 april 2018 · 1 705 Inlägg

Vill du lära dig skruva så köp en 9-5 för skit och ingenting, dom är i princip gratis.
Väldigt lättmeckade även om dom har några lite udda lösningar, du får en komplett reservdelsbil för några hundringar att plocka delar ifrån, styrsystemet är i princip open source så du kan till och med lära dig att mappa bilen själv, originaldelar är billiga och finns i överflöd sen staten tog över reservdelsbolaget, och andelen tutorials och inlägg på nätet matchas av få andra märken. Forumet på Saab Turbo Club of Sweden innehåller en kompetens som är helt fantastisk och tonen är väldigt trevlig och hjälpsam till skillnad från många andra forum. Bara med mjukvaran så skruvar du upp den till skaplig effekt, lägg några tusen på hårdvaran och du kan kräma ur över 300 häst.
Saabar är dessutom så billiga att du faktiskt kan köpa en bil enbart för att lära dig skruva på.

BMW 320i "tysken" (2007)
Audi A6 Allroad "biitörbo fyrrhjula" (2002)
Saab 9-3 "svarten" (2004)
torsen
26 april 2018 · 7 238 Inlägg

Jag vill avråda från SAAB över huvud taget.
Anser samma sak om VAG-bilarna.
Håll dig även borta från franska och engelska bilar.
I stället vill jag framhålla Volvo 140/240/940 som blar att börja sin mekarkarriär på.

Jag gillar inte Volvo, men vet att de är lättmekade och att många begagnade delar finns att tillgå på plockskrotar samt på nätet.

Därför Volvo mitt förslag.

Muttley
26 april 2018 ·

torsen skrev:
Jag vill avråda från SAAB över huvud taget.
Anser samma sak om VAG-bilarna.
Håll dig även borta från franska och engelska bilar.
I stället vill jag framhålla Volvo 140/240/940 som blar att börja sin mekarkarriär på.

Jag gillar inte Volvo, men vet att de är lättmekade och att många begagnade delar finns att tillgå på plockskrotar samt på nätet.

Därför Volvo mitt förslag.

I med budgeten var upp mot 60 så rekommenderar jag franska bilar efter 2010.  De är faktiskt enkla och bra.

Klarar man av att skruva franska bilar innan dess så lär man vara en fena på sletna volvos.   Och för den budgeten upp till 60 så får man ändå oftast smäck från volvo smile

rcy
27 april 2018 · 1 705 Inlägg

torsen skrev:
Jag vill avråda från SAAB över huvud taget.
Anser samma sak om VAG-bilarna.
Håll dig även borta från franska och engelska bilar.
I stället vill jag framhålla Volvo 140/240/940 som blar att börja sin mekarkarriär på.

Jag gillar inte Volvo, men vet att de är lättmekade och att många begagnade delar finns att tillgå på plockskrotar samt på nätet.

Därför Volvo mitt förslag.

140 och 240 börjar det bli riktigt svårt att få tag på., både delar och bilar.

Jokabsson
27 april 2018 · 1 177 Inlägg

rcy skrev:

torsen skrev:
Jag vill avråda från SAAB över huvud taget.
Anser samma sak om VAG-bilarna.
Håll dig även borta från franska och engelska bilar.
I stället vill jag framhålla Volvo 140/240/940 som blar att börja sin mekarkarriär på.

Jag gillar inte Volvo, men vet att de är lättmekade och att många begagnade delar finns att tillgå på plockskrotar samt på nätet.

Därför Volvo mitt förslag.

140 och 240 börjar det bli riktigt svårt att få tag på., både delar och bilar.

För att inte nämna vilka råttfällor de är säkerhetsmässigt.

Nej, jag håller med om att en Saab från modern tid är ett mycket smartare val. Sedan finns det givetvis bilar som håller bättre, men Saab från tidigt 00-tal är det otroligt lätta att hitta delar och hjälp till. Det finns video-guider och reparationshandböcker till varenda skruv som sitter i en Saab.

Mazda 6 Sport 2.5 MZR "Gubben" (2008)
Low
27 april 2018 · 3 313 Inlägg

En cheva van :-)

Weaksauce
4 maj 2018 · 158 Inlägg

Bananugglan skrev:
Det finna trådar om bra bilar att köpa baserat på olika budgets. Man jag är nyfiken att höra vilken bil som ni tycker är den/de bästa "nybörjarbilarna" om man vill lära sig att ex. laga/byta ut saker själv.

Ex. En bil som har många tutorials på nätet. Är relativt billig (eftersom det är en förstabil). Det finns många reservdelar som inte behöver specialbeställas. Den går aldrig sönder - och gör den det så är det billigare än konkurrenterna. Osv osv.

Sen ska den såklart vara bra på alla tänkbara sätt. Men jag tycker det vore intressant att höra era åsikter på bästa nybörjarbilen som ska ägas av en som har väldigt lite erfarenhet men vill lära sig mer.

Budget max 60k. Men kan lika gärna kosta 15k smile

Saab 9-3, Volvo 940 eller Peugeot 206, är alla enkla och bra bilar att hålla på med. Akta dig för amerikanska bilar eftersom du då är tvungen att köpa verktyg med hittepå storlekar.

Det stora tipset är att välja en rostfri bil som har bra lack. Eftersom rost och lack är drygt och smutsigt att fixa med.

Mazda MX-5 NA6 "JMZ" (1991)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
4 maj 2018 · 14 056 Inlägg

Low skrev:
En cheva van :-)

Nåja, det är i alla fall lätt att byta växellåda. Man kan ju nästan stå under bilen när man får upp den på fyra  pallbockar. Värre att byta motor. Haha!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Muttley
4 maj 2018 ·

ViktorHolm skrev:

Bananugglan skrev:
Det finna trådar om bra bilar att köpa baserat på olika budgets. Man jag är nyfiken att höra vilken bil som ni tycker är den/de bästa "nybörjarbilarna" om man vill lära sig att ex. laga/byta ut saker själv.

Ex. En bil som har många tutorials på nätet. Är relativt billig (eftersom det är en förstabil). Det finns många reservdelar som inte behöver specialbeställas. Den går aldrig sönder - och gör den det så är det billigare än konkurrenterna. Osv osv.

Sen ska den såklart vara bra på alla tänkbara sätt. Men jag tycker det vore intressant att höra era åsikter på bästa nybörjarbilen som ska ägas av en som har väldigt lite erfarenhet men vill lära sig mer.

Budget max 60k. Men kan lika gärna kosta 15k smile

Saab 9-3, Volvo 940 eller Peugeot 206, är alla enkla och bra bilar att hålla på med. Akta dig för amerikanska bilar eftersom du då är tvungen att köpa verktyg med hittepå storlekar.

Det stora tipset är att välja en rostfri bil som har bra lack. Eftersom rost och lack är drygt och smutsigt att fixa med.

Beror ju på vilken amerikan du köper.  cts och chrysler 300m + pt cruiser är inga problem med våra mått.  De är däremot inget för de som är fattiga och behöver handla på biltema.

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
4 maj 2018 · 14 056 Inlägg

ViktorHolm skrev:

Bananugglan skrev:
Det finna trådar om bra bilar att köpa baserat på olika budgets. Man jag är nyfiken att höra vilken bil som ni tycker är den/de bästa "nybörjarbilarna" om man vill lära sig att ex. laga/byta ut saker själv.

Ex. En bil som har många tutorials på nätet. Är relativt billig (eftersom det är en förstabil). Det finns många reservdelar som inte behöver specialbeställas. Den går aldrig sönder - och gör den det så är det billigare än konkurrenterna. Osv osv.

Sen ska den såklart vara bra på alla tänkbara sätt. Men jag tycker det vore intressant att höra era åsikter på bästa nybörjarbilen som ska ägas av en som har väldigt lite erfarenhet men vill lära sig mer.

Budget max 60k. Men kan lika gärna kosta 15k smile

Saab 9-3, Volvo 940 eller Peugeot 206, är alla enkla och bra bilar att hålla på med. Akta dig för amerikanska bilar eftersom du då är tvungen att köpa verktyg med hittepå storlekar.

Det stora tipset är att välja en rostfri bil som har bra lack. Eftersom rost och lack är drygt och smutsigt att fixa med.

HM! Nu förstår jag inte.....

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Muttley
4 maj 2018 ·

Vettemannen skrev:

ViktorHolm skrev:

Bananugglan skrev:
Det finna trådar om bra bilar att köpa baserat på olika budgets. Man jag är nyfiken att höra vilken bil som ni tycker är den/de bästa "nybörjarbilarna" om man vill lära sig att ex. laga/byta ut saker själv.

Ex. En bil som har många tutorials på nätet. Är relativt billig (eftersom det är en förstabil). Det finns många reservdelar som inte behöver specialbeställas. Den går aldrig sönder - och gör den det så är det billigare än konkurrenterna. Osv osv.

Sen ska den såklart vara bra på alla tänkbara sätt. Men jag tycker det vore intressant att höra era åsikter på bästa nybörjarbilen som ska ägas av en som har väldigt lite erfarenhet men vill lära sig mer.

Budget max 60k. Men kan lika gärna kosta 15k smile

Saab 9-3, Volvo 940 eller Peugeot 206, är alla enkla och bra bilar att hålla på med. Akta dig för amerikanska bilar eftersom du då är tvungen att köpa verktyg med hittepå storlekar.

Det stora tipset är att välja en rostfri bil som har bra lack. Eftersom rost och lack är drygt och smutsigt att fixa med.

HM! Nu förstår jag inte.....

/Benny

Han måste mena verktyg wink  På en svensk volvo använder man skiftnyckel.  Enda onödiga verktyget för riktiga bilar

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
4 maj 2018 · 14 056 Inlägg

Muttley skrev:

Vettemannen skrev:

ViktorHolm skrev:

Saab 9-3, Volvo 940 eller Peugeot 206, är alla enkla och bra bilar att hålla på med. Akta dig för amerikanska bilar eftersom du då är tvungen att köpa verktyg med hittepå storlekar.

Det stora tipset är att välja en rostfri bil som har bra lack. Eftersom rost och lack är drygt och smutsigt att fixa med.

HM! Nu förstår jag inte.....

/Benny

Han måste mena verktyg wink  På en svensk volvo använder man skiftnyckel.  Enda onödiga verktyget för riktiga bilar

Jo, verktyg står ju i meningen. Tänkte mer på "Hittepå storlekar"!!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Muttley
4 maj 2018 ·

Vettemannen skrev:

Muttley skrev:

Vettemannen skrev:

HM! Nu förstår jag inte.....

/Benny

Han måste mena verktyg wink  På en svensk volvo använder man skiftnyckel.  Enda onödiga verktyget för riktiga bilar

Jo, verktyg står ju i meningen. Tänkte mer på "Hittepå storlekar"!!

/Benny

Måste mena tum.    Men det är ju mer på gamlingar.  Knappast nyare modeller.  Tror inte ts är intresserad av en gammeljänk

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
4 maj 2018 · 14 056 Inlägg

Muttley skrev:

Vettemannen skrev:

Muttley skrev:

Han måste mena verktyg wink  På en svensk volvo använder man skiftnyckel.  Enda onödiga verktyget för riktiga bilar

Jo, verktyg står ju i meningen. Tänkte mer på "Hittepå storlekar"!!

/Benny

Måste mena tum.    Men det är ju mer på gamlingar.  Knappast nyare modeller.  Tror inte ts är intresserad av en gammeljänk

På mina tre 80-talare är det allt lite blandat mm och tum eller inch som det heter.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Oschpister
4 maj 2018 · 308 Inlägg

Jag skulle av egen erfarenhet säga att Volvo 850 eller S/V70 och Saab 9-5 är bra "nybörjarbilar". Alla är relativt lättmekade och ganska trimvänliga.. Finns gott om reservdelar och du hittar nog minst en av varje på landets alla skrotar.

Bilarna är dessutom säkra vilket jag tycker har hög prio när det gäller bilar över lag men som "förstabil" i synnerhet smile

Finland - Lite Enklare, Lite Roligare.
Mitt projekt: Volvo S60 T6 AWD
Utmarks-Loke
4 maj 2018 · 5 840 Inlägg

Att köpa en volvo 140 för att lära sig skruva är ju vansinne, i princip allt är ju ändrat sedan dess. Förgasare, brytarspetsar, stötstänger och stela bakaxlar, det är borta för att aldrig återkomma.

Det klassiska svaret på bra förstabil är fortfarande golf, så har det varit sedan slutet av åttiotalet när de första började bli billiga och så kommer det vara länge än. För 15k kan man köpa en fin golf 4 som inte är någon superkul bil men de var fortfarande bra.

Mrsaab99turbo
5 maj 2018 · 103 Inlägg

Rwkomenderarar SAAB 9-5 Aero årsmodell 2004 - 2005. Bra prestanda(250hk), mycket utrustning, stabil att köra samt att det finns bra med delar att tillgå.
Mycket hjälp via olika forum.
Går fortfarande att hitta bilar med ca 15000mil för runt 30 - 40’ kronor
Lycka till med förstabilen!

Low
5 maj 2018 · 3 313 Inlägg

Vettemannen skrev:

Low skrev:
En cheva van :-)

Nåja, det är i alla fall lätt att byta växellåda. Man kan ju nästan stå under bilen när man får upp den på fyra  pallbockar. Värre att byta motor. Haha!

/Benny

Haha! Själv ångra jag att man köpte tyska bilar som första, skulle kört på amerikanskt direkt:-)

Tur att man inte byter motor varje dag:-)

Evildan
5 maj 2018 ·

Low skrev:

Vettemannen skrev:

Low skrev:
En cheva van :-)

Nåja, det är i alla fall lätt att byta växellåda. Man kan ju nästan stå under bilen när man får upp den på fyra  pallbockar. Värre att byta motor. Haha!

/Benny

Haha! Själv ångra jag att man köpte tyska bilar som första, skulle kört på amerikanskt direkt:-)

Tur att man inte byter motor varje dag:-)

Vad hade du för folk-svag-en?

Byta tändstift på en Cheva Van upplevde jag som småtrångt när det huserade en CBB under plåtkåpan på Nomaden jag ägt.


Till topic:
Vill TS lära sig skruva och ha behov av det ofta så köp ingen asiatisk bil då dessa är driftsäkra och dessutom logiskt uppbyggda så det blir ingen läromästare.
Köp som fler föreslagit en gammal tysk "släde" helst med så mkt hästkrafter och cylindrar som möjligt, då lär du dig garanterat att meka bil.
Vill TS lära sig skruva och få god kännedom om styrsystem och ges en god och trevlig support emellanåt föreslår jag en SAAB, körs sällan av personer med byxorna i knävecken och 654356 doftgranar i backspegeln utan det är i regel lite högre nivå rent mentalt och kunskapsmässigt i de kretsarna.

Senast redigerat av Evildan (5 maj 2018)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang