Ställa av/lagra en Volvo 740 i 3+ år

1 163 Inlägg
Skrivet 15 maj · Inlägg av trådskaparen #1

Hej!

Har planer på att långtidsförvara min 744 GLT i 3+ år.
Har en plats att ställa den som är betonggolv och tak. Är på en gård så inte helt fritt från råttor/möss.

Följande funderingar har jag:
Torrboll som räcker flera år?
Starta eller inte starta? Hur ofta?
Olje additiv? Bränsle stabiliserare?
Pallbockar? Plocka av hjulen?
Vaxa innan? Kommer ha överdrag såklart.
Oljeservice och kamremmen kommer bytas innan den ställs.

Mer saker man bör tänka på?

3 180 Inlägg
Skrivet 15 maj #2

Lägg ut råttgift runt bilen. Överdrag vara i något material som andas. Annars stänger du bara in kondens och bilen blir konstant fuktig istället.

478 Inlägg
Skrivet 15 maj #3

Byta kamrem innan känns väl lite onödigt? Det är ju ändå en "färskvara".

"Livet är för kort för att köra tråkiga bilar"
1 163 Inlägg
Skrivet 15 maj · Inlägg av trådskaparen #4

CCRobin skrev:
Byta kamrem innan känns väl lite onödigt? Det är ju ändå en "färskvara".

Jo, men den som sitter på skulle bytts förra året om jag inte minns fel. Vill därför byta den så den inte går av när man ska starta den om några år

910 Inlägg
Skrivet 15 maj #5

Full tank innan du ställer av den för att förhindra fukt/kondens i tanken.
Men hur bränslet mår efter 3 år vet ja inte 🤔

Don't Hate Me Because I Beat You..Respect Me Because I Teach You
Forummoderator · 7 247 Inlägg
Skrivet 15 maj #6

Det där med däcken är ju bra att lösa genom att du har ett par extra skräphjul.
Inget överdrag.
Starta inte såvida den inte ska bli helt varm dvs 2 mil på motorvägen.
Tvätta o vaxa innan.
Byt olja innan.
Byt kamrem innan du startar.
Full tank med mycket sprit, men räkna med att den är kass om 3 år.

Egentligen är det mesta överkurs men optimalt. Förmodligen är det bara att tuta o köra om 3 år...

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
1 163 Inlägg
Skrivet 16 maj · Inlägg av trådskaparen #7

KolGruvan skrev:
Full tank innan du ställer av den för att förhindra fukt/kondens i tanken.
Men hur bränslet mår efter 3 år vet ja inte 🤔

Absolut, nån typ av stabilisering i soppan kanske. Tror inte de ska vara nått stort problem smile

caromania skrev:
Det där med däcken är ju bra att lösa genom att du har ett par extra skräphjul.
Inget överdrag.
Starta inte såvida den inte ska bli helt varm dvs 2 mil på motorvägen.
Tvätta o vaxa innan.
Byt olja innan.
Byt kamrem innan du startar.
Full tank med mycket sprit, men räkna med att den är kass om 3 år.

Egentligen är det mesta överkurs men optimalt. Förmodligen är det bara att tuta o köra om 3 år...

Tror de kan vara dåligt med skräphjul tyvärr. Bilen kommer förvaras i ett annat land och många mil bort så de gör vissa ingrepp svårare. Som varmkörning tänkte jag väl 2 ggr per år kortare tur+1 h tomgångkörning.

Evildan
Skrivet 17 maj #8

Motorn mår bättre av att inte startas under uppställningstiden. Häll någon tesked motorolja i var cylinder när du parkerar den.

1 163 Inlägg
Skrivet 17 maj · Inlägg av trådskaparen #9

Evildan skrev:
Motorn mår bättre av att inte startas under uppställningstiden. Häll någon tesked motorolja i var cylinder när du parkerar den.

Jag är mest rädd för packningar och dylikt som ska torka ihop


Sponsrade tjänster

Powered by
boka bilservice till fast pris

Senast i forumet

Diskussionsforum


Projekt


Evenemang