Audi S4 B5 Nogaro Blue totalrenovering

Ett impulsköp av en äldre herre som i sin tur köpte den av killen som ej bytte kamrem i tid. Så detta kommer vara en total uppbyggnad av en S4 Nogaro blå. I helhel fint skick, invändigt väldigt lite slitage förutom en reva på förarstolen.

BeCe

  • 51 Följare
  • 10 641 Visningar
  • Uppdaterades senast 14 april
BeCe
16 maj 2018 · 363 Inlägg
#1

Tjenixen, har kommit över en S4 B5 med cirkus 19500 mil på mätaren.
Köpte henne med rasad motor då kamremmen hade gått av, det är tydligen problem med det på dessa bilar.
Vet dock ej läget med denna, ifall den gick av för felande rem eller ålder...

Så fick köpt denna av en äldre herre som tänkte renovera den själv men det blev för mycket jobb för han.
2014 var bilen senast besiktigad så den har varit stående i ca 4 år och samlat på sig lite damm, smuts och lite rost...



*TO DO LIST*

MOTOR:
2.8 sugistoppar med kammar
Nya avgasventiler i Inconel
Kamremsats inkl vattenpump Contitech
Spännare, löphjul SKF
Vattenpump
Drivrem
Gummipackningar till kamkåpor
Topplockspackningar
Topplocksbultar
Tryckare
Ventiltätningar
Ngk stift
Vakuumslangar
Silikon kylarslangar
Silikon tryckslangar
Aluminium Intercoolers
Aluminium tryckrör till spjäll
Några häftiga turbos som klarar av att pumpa tillräckligt med luft. SRM K24, K04 hybrid etc
Stora spridare
040 soppapump
Stort AEM filter med avskärmning
034M motorkudde i fronten
034M motorkuddar

AVGAS: 3" downpipes i polerat rostfritt (racekattar svetsas efteråt)
2x2.5" i polerat rostfritt

VÄXELLÅDA:
Solid svänghjul
707 tryckplatta
Organisk lamell
Urtrampningslager Sachs
Hockeypuckar egentillverkade vxl fästen
Avgasgummi till slutväxel så den blir lite mer stabil vid hårdkörning

Motorolja
Filter
Magnetisk plugg
Setrab oljekyl
Hydroscand oljeslangar


BROMSAR:
Porsche Cayenne 6 kolvs OK
Zimmermann 345mm skivor fram
Ate belägg fram
Zimmermann 245mm skivor bak
Bosch belägg bak
Stålomspunna slangar
RBF600 vätska

CHASSI:
Fräschare fram och bakvagn (Blästras och pulverlackeras)
Nytt länkarmskitt fram (alla 12st) vissa ska det vara PF i.
KW Coilovers
Grövre krängare bak

Mycket kan bli förändrat eller inte blir av alls, tar det som det kommer.
M.m


Som man kan läsa så är det mycket att göra så detta blir ett lite längre projekt, men den ska byggas ihop hyffsat standard så den startar och ska besiktigas därefter bytas avgas, turbo, spridare m.m då.

Kom gärna med ideer och tankar kring detta bygge då Audi är ett helt främmande område för mig

Senast redigerat av BeCe (2 oktober 2018)

BeCe
19 maj 2018 · 363 Inlägg
#2

Fronten avplockad
https://www1.garaget.org/gallery/images/49/48974/48974-6a98edc007497826a6a3383e94876815.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/49/48974/48974-d3f26dc1dde78fa2ca5bc9d91305c295.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/49/48974/48974-2479222ffbe3cb9caecfce7cca0ee9b7.jpg
Insug, spridarbryggor, spridare av
https://www1.garaget.org/gallery/images/49/48974/48974-6cf54b05f93d2e308cb93b20d305d369.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/49/48974/48974-c656183b2b2bdcb018e38a2bf73c39af.jpg

Här är svänghjulet som ska köras med

https://www1.garaget.org/gallery/images/49/48974/48974-f78c457294d406d03c92f54326b9d09a.jpg

Fler bilder kommer löpande, försöker göra så mycket det går så ofta det går!

Senast redigerat av BeCe (19 maj 2018)

Cassius Hobbymekaniker
19 maj 2018 · 305 Inlägg
#3

Skaffa nya bättre stakar och byt till en RS4 koppling när du ändå är igång. Kopplingen håller till 500hk kanske, byter du stakar håller motorn för typ 800 smile byter du Inte stakar bör du lugna dig med laddtryck när du passerat 450 häst wink

BeCe
19 maj 2018 · 363 Inlägg
#4

Cassius skrev:
Skaffa nya bättre stakar och byt till en RS4 koppling när du ändå är igång. Kopplingen håller till 500hk kanske, byter du stakar håller motorn för typ 800 smile byter du Inte stakar bör du lugna dig med laddtryck när du passerat 450 häst wink

Japp det vet jag, men ska hålla mig strax under gränsen!
Kopplingen blir 707 med organisk lamell, pallar mer än RS4ans.
Kollegan kör med samma koppling dock med 6 puck sinter med 740hk o de håller finemang smile

Funderat på smidd botten, blir kanske en motor på sidan av att bygga på smile

Cassius Hobbymekaniker
20 maj 2018 · 305 Inlägg
#5

Kolvarna håller bra så de är bara stakarna som behöver uppgraderas. Dom går få i för runt tusingen styck inkl skruv och ska ändå allt isär och senare trimmas så vore de ju synd att behöva plocka ner allt igen smile

BeCe
20 maj 2018 · 363 Inlägg
#6

Cassius skrev:
Kolvarna håller bra så de är bara stakarna som behöver uppgraderas. Dom går få i för runt tusingen styck inkl skruv och ska ändå allt isär och senare trimmas så vore de ju synd att behöva plocka ner allt igen smile

I år så ska motorn inte delas, om det blir en ny maskin så blir det självklart H-profil med JE kolvar så det pallar en del men den får byggas på sidan av. denna maskin ska bara få startad och lätt uppgradering smile

Men tack för svar, det uppskattas!

Sen så om någon kan svara på detta, kommer köra med mitt solida svänghjul och sachs 707 tryckplatta men vill ej köra med sinter lamell. Vad för organisk lamell finns det som passar min setup?
Vad jag förstått är det 8.3mm tjocklek och 240mm lamell som ska köras med, men passar RS4 lamellen?

MVH Daniel

BeCe
20 maj 2018 · 363 Inlägg
#7

Videoklipp på maskin, drar runt den för hand. Vet ej hur man klipper in så videoklippet visas på en gång.
https://www.youtube.com/watch?v=dlBwzL2WqkE

Senast redigerat av BeCe (20 maj 2018)

Cassius Hobbymekaniker
21 maj 2018 · 305 Inlägg
#8

Kan inte hjälpa dig ang. lamellen, men om du letar fram ett artikelnummer så brukar dom stora företagen ha specar på hemsidorna. Har du tur kan de finnas dom mått angivelserna på Meca's webshop som brukar ha med ganska många mått, eller pkwtiele.de

Varför JE kolvar? Original håller som sagt för ~800 häst, med dom effekterna är de rätt mycke annat som ska hålla ihop med. Dom pengarna kanske är bättre investerade på svikståls drivaxlar eller liknande? smile

BeCe
21 maj 2018 · 363 Inlägg
#9

Cassius skrev:
Kan inte hjälpa dig ang. lamellen, men om du letar fram ett artikelnummer så brukar dom stora företagen ha specar på hemsidorna. Har du tur kan de finnas dom mått angivelserna på Meca's webshop som brukar ha med ganska många mått, eller pkwtiele.de

Varför JE kolvar? Original håller som sagt för ~800 häst, med dom effekterna är de rätt mycke annat som ska hålla ihop med. Dom pengarna kanske är bättre investerade på svikståls drivaxlar eller liknande? smile

Jasså okej, ska kika hos dem!
Jo för JE kolvar har jag redan smile

Senast redigerat av BeCe (21 maj 2018)

vw_audi Däckhotellsansvarig på Mekonomen
21 maj 2018 · 645 Inlägg
#10

Bra att du tar dig ann en klassiker. Detta kommer jag att följa.

Motorer utan turbo suger. Kolla in mina Projekt här.
Audi 80 GTEq GTE quattro -86
Audi 80 quattro -84 urq sedan
Bruksbilen A6 avant 1.8Tq
BeCe
21 maj 2018 · 363 Inlägg
#11

vw_audi skrev:
Bra att du tar dig ann en klassiker. Detta kommer jag att följa.

Ja jag kunde inte låta denna bil stå och förmultna!
Hoppas det bästa med denna kärra smile

BeCe
25 maj 2018 · 363 Inlägg
#12

Ena topplocket rensat på ventiler för att behålla fjädrar, tallrikar och knaster/klipps
1 av 9 insugsventiler var krökt och 5 av 6 avgasventiler var krökta.
https://www1.garaget.org/gallery/images/49/48974/48974-28ecc2c2fae09fa7fc93e029f0b3b28f.jpg
2.8 sugis vs 2.7TT topp
https://www1.garaget.org/gallery/images/49/48974/48974-934a5904a1cbfd82ae3c86f55c551668.jpg

Dieseltvättad
https://www1.garaget.org/gallery/images/49/48974/48974-8825b9689e2093bc8a0b3ee08bcefd77.jpg

Insug ska matchportas med topparna då jag ej har hittat något RS4 insug som inte kostat multum.
https://www1.garaget.org/gallery/images/49/48974/48974-4c2ce6ea2809449ce724a38aa574e4a7.jpg

BeCe
7 juli 2018 · 363 Inlägg
#13

Nu har jag fått hem topparna efter dem varit iväg på.
Mirafräsning, planade, slipande ventiler och het tvättade..
Saknas tryckare och avgasventiler sen är det ihopsättning utav motorn. Yes

https://www1.garaget.org/gallery/images/49/48974/48974-97b4b42862a728a700870807143a30b3.jpg

BeCe
9 juli 2018 · 363 Inlägg
#14

Rent kan det bli utan att blästra och måla, svinto funkar ganska bra ändå.
https://www1.garaget.org/gallery/images/49/48974/48974-fb0a2b1f0e044d3ed4f719a24266a3a9.jpg

BeCe
23 juli 2018 · 363 Inlägg
#15

Är väldigt seg med uppdateringarna jag vet, förhoppningsvis blir jag bättre wink
Har kommit en liten bit på vägen men fortfarande långt kvar.

Gammal vattenpump gämtemot nya SKF, ganska mycket avlagringar efter den varit stående i 4 år.
https://www1.garaget.org/gallery/images/49/48974/48974-faaaae3eaa40c2ce6eaf6f51f13e1e9a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/49/48974/48974-b8b304a8df5bd0147e3a0f7fbe617d63.jpg

HIttade tyvärr en stålbit som satt nertryckt i lagerbanan i ändan på kamaxeln, men den gick att få upp och gämna till ytan då dem är förlåtande för desas "lätta" repor/skador.
https://www1.garaget.org/gallery/images/49/48974/48974-0ba6d941d3ee91a9d2167c201c6917f3.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/49/48974/48974-be5a5e2c464e6f5b47f7137657405fda.jpg

Sen så är insuget uppmärkt så fräsning kan påbörjas för matchportning, var en del som ska upp.
https://www1.garaget.org/gallery/images/49/48974/48974-109f8effab74c0376884940cdf99d6d5.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/49/48974/48974-195eb60de62a3559b4e97dd9c9635413.jpg

Dessa Brembo 6 kolvs OK är beställda och kommer köras med brembo klossar och 345mm skivor
https://www1.garaget.org/gallery/images/49/48974/48974-62957f1470aef5724e4e18dad4365f17.jpg

Resten för bromssystemet förutom bromsslangar är beställt.
Zimmermann 345mm skivor fram
Zimmermann 245mm skivor bak (sketasmå)
Brembo klossar fram  (Till Brembo 6 kolvs OKen)
Ate klossar bak

Och la till lite mer på beställningen, så kommer även bromsslangar, alu dumpar ev "710n" oem, tryckrör, SMIC m.m m.m...

Syns!

Senast redigerat av BeCe (25 juli 2018)

BeCe
23 juli 2018 · 363 Inlägg
#16

Varit iväg och fick en del skruvat idag, rengjort rören för olja till turbosarna och nya kopparbrickor till banjokopplingarna. Vattenpumpen och diverse rullar åkte på. Och polering av vevaxelbultar, dem som håller remskivan då dem var rostiga och äckliga
https://www1.garaget.org/gallery/images/49/48974/48974-26b7eeda423cfc569592f788c2b67691.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/49/48974/48974-eda3f61d1deb660dd2e3cc436fd2de09.jpghttps://www1.garaget.org/gallery/images/49/48974/48974-61d86e9d807a7ce458825be286f67863.jpg

Inväntar svar från personen som säljer bromsoken, när jag får svar så är dem inhandlade och inväntar leverans från Belgien..

BeCe
25 juli 2018 · 363 Inlägg
#17

Nu blev nästan allt beställt, det som saknas är Inconel avgasventiler från dli-teknik.
Sen så är det ju alltid smått o gott som behövs men nu närmar sig allt med stormsteg wink

Avgassystem + 3"DP utan katt beställt
https://www1.garaget.org/gallery/images/49/48974/48974-1d08de86a6e2dd7d6714dd9f314ceb05.jpg

Nya Bosch "710N" Diverter valves, även kallad för dumpventil, avlastningsventil m.m
Detta skall vara den starkaste och mest tåligaste original membran ute på marknaden som är av plast, sen så finns det ju självklart bra mycket värre grejer men dessa duger fint till mitt effektuttag.
https://www1.garaget.org/gallery/images/49/48974/48974-cfa17aee3ae09136702bceb3031f2ba4.jpg

Alla tryckslangar i svart silikon beställt med, vill ha svart för att det ska se så oem ut som möjligt
https://www1.garaget.org/gallery/images/49/48974/48974-af63101d7aa71de8a9709ac6ad236790.jpg

Alla 30 tryckare, 18 insug 12 avgas
https://www1.garaget.org/gallery/images/49/48974/48974-bb9fc6ff3c7aacec60f06bec47619edd.jpg

Porsche bromsarna är inhandlade och alla skivor belägg, en del oljefilter för täta byten

Det som saknas som jag kommer på är

Aluminium SMIC 90mm tjocka
Goodridge stålomspunna bromsslangar
Tändstift
Motorolja (Kommer köra ca 50mil sen tömning för att se hur maskin mår och få bort avlagringar i motorn efter åren den blivit stående)
RBF600 bromsvätska

Om ni har någon ide hojta gärna till!

BeCe
30 juli 2018 · 363 Inlägg
#18

Ihopsättning av topparna, dock bara insugsventilerna då jag ej har fått avgas ännu. Samt lite lackering av kamkåporna som blev väldigt bra tycker jag.
https://www1.garaget.org/gallery/images/49/48974/48974-868102118a31b4a5bf2b53c93bbcc375.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/49/48974/48974-08ba5a19329294abcd7b8b8b65cdbf1f.jpg

3" Downpipes utan katt, funderingar kring att svetsa dit sportkattar. Får se får se.
https://www1.garaget.org/gallery/images/49/48974/48974-cb6d89974bbf774a2203e59da2a0100d.jpg

BeCe
31 juli 2018 · 363 Inlägg
#19

Idag fick jag hem en hel del paket bl.a med
Porsche 6 kolvs OKen
Zimmermann 345mm skivor fram
Zimmermann 245mm skivor bak (Utflyttningsadaptrar ska köpas så 300mm skivor ska dit)
Bosch klossar bak
Brembo klossar fram (beställde tyvärr till fel årsmodell för oken så får skicka tillbaka dessa)
Kupéfilter
Urtrampningslager
3× oljefilter, (ska byta tätt dem första gångerna när jag kör då den stått)
https://www1.garaget.org/gallery/images/49/48974/48974-7f56e2df6c715795b973f9e2857c6c7a.jpg

BeCe
1 augusti 2018 · 363 Inlägg
#20

Ventiltryckare för insug färdiga
https://www1.garaget.org/gallery/images/49/48974/48974-7be43cf9cb233b2d2b5f4a6c40409210.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/49/48974/48974-86d510b2db0ea8953d829db3bc2b3e69.jpg
Kedjespännare, kedja, kedjesläp, packningar, oljefilter, urtrampningslager m.m
https://www1.garaget.org/gallery/images/49/48974/48974-2fe3d1cf3c17ea2c86b0fc77e04949ad.jpg

Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang