Är en spricka i cylinderhuvudet kopplad till motorns ”inre rörliga delar”?

17 Inlägg
Skrivet 16 maj · Inlägg av trådskaparen #1

Hej!

Jag skrev den 2 maj ett inlägg om problemet med vår VW Passat 1,4 TSi Ecofuel DSG -10, 15000 mil, som verkar behöva skrotas…

https://www.garaget.org/forum/viewtopic … 2#p4490682

Ingen av våra två bilförsäkringar ville hjälpa då, men nu säger det ena försäkringsbolaget att det finns en chans till hjälp om vi kan påvisa ett inre fel. Volkswagen-reparatören säger att de först kan se det om de plockar isär motorn, vilket innebär en kostnad på 16000 kronor för oss.

Nu funderar vi på att ta denna kostnad och plocka isär motorn.

Om det är så att det är en spricka i cylinderhuvudet, som VW-reparatören misstänker, kan man isf hänvisa det till ”inre rörliga delar i motorn”?

Tacksam för hjälp!

*****JÄNKEBILSIDIOT***** · 11 146 Inlägg
Skrivet 16 maj #2

Sophiella skrev:
Hej!

Jag skrev den 2 maj ett inlägg om problemet med vår VW Passat 1,4 TSi Ecofuel DSG -10, 15000 mil, som verkar behöva skrotas…

https://www.garaget.org/forum/viewtopic … 2#p4490682

Ingen av våra två bilförsäkringar ville hjälpa då, men nu säger det ena försäkringsbolaget att det finns en chans till hjälp om vi kan påvisa ett inre fel. Volkswagen-reparatören säger att de först kan se det om de plockar isär motorn, vilket innebär en kostnad på 16000 kronor för oss.

Nu funderar vi på att ta denna kostnad och plocka isär motorn.

Om det är så att det är en spricka i cylinderhuvudet, som VW-reparatören misstänker, kan man isf hänvisa det till ”inre rörliga delar i motorn”?

Tacksam för hjälp!

Va, har ni två försäkringar på samma bil??

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Gillar stora motorer med vrid och kubik! Just Real Power------No Turbo Shit!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
1 738 Inlägg
Skrivet 16 maj #3

Går det möjligen att ta offerter från fler verkstäder för denna operation ?

En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera
17 Inlägg
Skrivet 16 maj · Inlägg av trådskaparen #4

Nej på grund av att det är gas... Endast VW som får lov att jobba med den. hmm Vad jag vet.

17 Inlägg
Skrivet 16 maj · Inlägg av trådskaparen #5

Vettemannen skrev:

Sophiella skrev:
Hej!

Jag skrev den 2 maj ett inlägg om problemet med vår VW Passat 1,4 TSi Ecofuel DSG -10, 15000 mil, som verkar behöva skrotas…

https://www.garaget.org/forum/viewtopic … 2#p4490682

Ingen av våra två bilförsäkringar ville hjälpa då, men nu säger det ena försäkringsbolaget att det finns en chans till hjälp om vi kan påvisa ett inre fel. Volkswagen-reparatören säger att de först kan se det om de plockar isär motorn, vilket innebär en kostnad på 16000 kronor för oss.

Nu funderar vi på att ta denna kostnad och plocka isär motorn.

Om det är så att det är en spricka i cylinderhuvudet, som VW-reparatören misstänker, kan man isf hänvisa det till ”inre rörliga delar i motorn”?

Tacksam för hjälp!

Va, har ni två försäkringar på samma bil??

/Benny

Ja, faktiskt. En är Trygg Hansa och en är Svensk bilförsäkring. Det var för att vi köpte en begagnad bil och ville försäkra oss inför eventuella fel. Men, det sket sig nu ändå...

5 548 Inlägg
Skrivet 17 maj #6

Beror lite på vad försäkringen innebär, om det bokstavligen är inre RÖRLIGA delar så är det osäkert om topplocket(cylinderhuvudet) täcks, den rör inte på sig.
Men skulle t.ex. en ventil eller vevstake gå sönder så är det något som rör på sig.

Hon/Henne
Fri fart för ett fritt folk! · 9 381 Inlägg
Skrivet 17 maj #7

Sophiella skrev:
Nej på grund av att det är gas... Endast VW som får lov att jobba med den. hmm Vad jag vet.

Finns ingen annan än ägaren till fordonet som bestämmer det.   Jag fick förfrågan att gå en kurs hos autoexperten för just gasbilar men det finns inget som hindrar mig eller någon annan att meka med en bil som går på gas

Stance=slammad bil som endast kan framföras i 2km/h på svenska vägar. håll skiten hemma i garaget så slipper vi andra hamna bakom era skithögar..
1 Inlägg
Skrivet 17 maj #8

Hej. Cylinderhuvud förmodar jag är lika med topplock. Att det skall kosta 16000 kr att lyfta låter helt otroligt. Gissar att jag skulle klara det på 8 timmar. En erfaren mekaniker betydligt snabbare.

Gick in på bildelsbasen som är en portal för skrotar som säljer begagnade bildelar. Utan att veta att det just är samma sorts motor som din, men baserat på årsmodell finns det en hel del 1,4 tsi ecofuelmotorer.


https://www.bildelsbasen.se/se-sv/VW/VW … er=ecofuel

3 072 Inlägg
Skrivet 17 maj #9

VW eller Audi finns tyvärr ingen goodwill att hämta hos. 16K för att ta av ett topplock låter som rena rånet.

Tar dem betalt 5000 kr/h på den verkstaden eller?

Hitta någon billig "runt hörnet mekaniker".  Be honom riva topplocket. Är det bara spricka i toppen kan man nog byta den. Annars kanske hela motorn.

Ni borde kunna få bilen rullande igen för kanske 10K om det bara är toppen eller 30K om det är hela motorn som skall bytas.

Fixa bilen och sälj den sedan. Köp därefter aldrig igen något ifrån VAG koncernen.

Vill ni ha en bil i passatens storlek köp en Toyota Avensis.


Sponsrade tjänster

Powered by
boka bilservice till fast pris

Senast i forumet

Diskussionsforum


Projekt


Evenemang