Köpråd: Audi A3

audi-A_4
19 maj 2018 · 74 Inlägg

Hej

Jag är sugen på en Audi A3 från 2006-2010. Har en budget på 70 k i dagsläget.

Jag har hittat en hel del A3:or som är väldigt intressanta men det finns på tok för många olika motorer att välja på. Min fråga till er är följande: Vilka motorer ska man se upp med?

De motorer som jag har stött på är: 1,6 FSI, 1,4 TFSI, 1,6 E-power, 1.6 E85/95. Finns säkert andra modeller som jag inte har nämnt här men jag skulle uppskatta all tips och råd jag kan få inför köpet.

Hälsningar
K

Evildan
19 maj 2018 ·

audi-A_4 skrev:
Hej

Jag är sugen på en Audi A3 från 2006-2010. Har en budget på 70 k i dagsläget.

Jag har hittat en hel del A3:or som är väldigt intressanta men det finns på tok för många olika motorer att välja på. Min fråga till er är följande: Vilka motorer ska man se upp med?

De motorer som jag har stött på är: 1,6 FSI, 1,4 TFSI, 1,6 E-power, 1.6 E85/95. Finns säkert andra modeller som jag inte har nämnt här men jag skulle uppskatta all tips och råd jag kan få inför köpet.

Hälsningar
K

Dom med:
Kamkedja. (Rappar över.)

Direktinsprutning. (Sotar igen.)

Överladdning. (Aggregathaverier och oilsludge.)

Kamrem. (Går av inom tidsintervall.)

Long life servade. (Oljan för länge i motorn = motorskador. )

panda666
19 maj 2018 · 4 250 Inlägg

Evildan skrev:

audi-A_4 skrev:
Hej

Jag är sugen på en Audi A3 från 2006-2010. Har en budget på 70 k i dagsläget.

Jag har hittat en hel del A3:or som är väldigt intressanta men det finns på tok för många olika motorer att välja på. Min fråga till er är följande: Vilka motorer ska man se upp med?

De motorer som jag har stött på är: 1,6 FSI, 1,4 TFSI, 1,6 E-power, 1.6 E85/95. Finns säkert andra modeller som jag inte har nämnt här men jag skulle uppskatta all tips och råd jag kan få inför köpet.

Hälsningar
K

Dom med:
Kamkedja. (Rappar över.)

Direktinsprutning. (Sotar igen.)

Överladdning. (Aggregathaverier och oilsludge.)

Kamrem. (Går av inom tidsintervall.)

Long life servade. (Oljan för länge i motorn = motorskador. )

har en på jobbet som bytte precis koppling o svänghjul också vid 10.000 mil. hans är nånstans 07-11 ser det ut som, har inte pallat fråga .

Finns det nått positivt du kan berätta om bilarna danne?

Evildan
19 maj 2018 ·

panda666 skrev:

Evildan skrev:

audi-A_4 skrev:
Hej

Jag är sugen på en Audi A3 från 2006-2010. Har en budget på 70 k i dagsläget.

Jag har hittat en hel del A3:or som är väldigt intressanta men det finns på tok för många olika motorer att välja på. Min fråga till er är följande: Vilka motorer ska man se upp med?

De motorer som jag har stött på är: 1,6 FSI, 1,4 TFSI, 1,6 E-power, 1.6 E85/95. Finns säkert andra modeller som jag inte har nämnt här men jag skulle uppskatta all tips och råd jag kan få inför köpet.

Hälsningar
K

Dom med:
Kamkedja. (Rappar över.)

Direktinsprutning. (Sotar igen.)

Överladdning. (Aggregathaverier och oilsludge.)

Kamrem. (Går av inom tidsintervall.)

Long life servade. (Oljan för länge i motorn = motorskador. )

har en på jobbet som bytte precis koppling o svänghjul också vid 10.000 mil. hans är nånstans 07-11 ser det ut som, har inte pallat fråga .

Finns det nått positivt du kan berätta om bilarna danne?

Instrumenteringen är lättavläst i sitt strama sparsmakade Stasi-liknande utförande med svart hård plast kombinerat med svart mjuk plast. Ratten är ganska trevlig att hålla i gentemot syskonen Golf/Octavia, lite tjockare lite mera premium.

audi-A_4
19 maj 2018 · 74 Inlägg

Evildan skrev:

audi-A_4 skrev:
Hej

Jag är sugen på en Audi A3 från 2006-2010. Har en budget på 70 k i dagsläget.

Jag har hittat en hel del A3:or som är väldigt intressanta men det finns på tok för många olika motorer att välja på. Min fråga till er är följande: Vilka motorer ska man se upp med?

De motorer som jag har stött på är: 1,6 FSI, 1,4 TFSI, 1,6 E-power, 1.6 E85/95. Finns säkert andra modeller som jag inte har nämnt här men jag skulle uppskatta all tips och råd jag kan få inför köpet.

Hälsningar
K

Dom med:
Kamkedja. (Rappar över.)

Direktinsprutning. (Sotar igen.)

Överladdning. (Aggregathaverier och oilsludge.)

Kamrem. (Går av inom tidsintervall.)

Long life servade. (Oljan för länge i motorn = motorskador. )

Vad skulle du rekommendera för alternativ till just A3 då? Det jag kommer ihåg av syrrans gamla bil var att den är relativ lättkörd.
Hon hade iofs problem med  katalysatorn som vi blev tvungna att byta ut

spillolja
19 maj 2018 · 4 025 Inlägg

1,6:an är en gammal konstruktion utan direktinsprutning , köp om du får den till ett bra pris
1,6 Fsi kväveoxid-sensor går sönder pga. av 95 oktan bensin kostar ca 3000-4000:- att köpa en ny
1,4 Tsi  snarlik motor som ovan, samma kamkedja, har ingen kväve-sensor eller EGR-ventil

för alla ovanstående så bör ingen köras mer än 15.000km mellan oljebyterna, 1,4 Tsi är det optimala valet för bilmodellen

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
audi-A_4
19 maj 2018 · 74 Inlägg

spillolja skrev:
1,6:an är en gammal konstruktion utan direktinsprutning , köp om du får den till ett bra pris
1,6 Fsi kväveoxid-sensor går sönder pga. av 95 oktan bensin kostar ca 3000-4000:- att köpa en ny
1,4 Tsi  snarlik motor som ovan, samma kamkedja, har ingen kväve-sensor eller EGR-ventil

för alla ovanstående så bör ingen köras mer än 15.000km mellan oljebyterna, 1,4 Tsi är det optimala valet för bilmodellen

Nedan har du några som jag har spanat in och som kan vara av intresse. Det skiljer sig väldigt mycket i pris på de och jag vet inte riktigt hur mycket bra pris är liksom.

Då jag kör en hel del vill jag inte behöva göra service var 15.000 km.

Vad tycker du om BMW 1 serie som alternativ?

https://www.blocket.se/stockholm/Audi_A … 4.htm?sa=1

https://www.blocket.se/stockholm/Audi_A … 6.htm?sa=1

https://www.blocket.se/malmo/Audi_A3_Sp … 1.htm?sa=1

https://www.blocket.se/goteborg/Audi_A3 … 2.htm?sa=1

https://www.blocket.se/sodermanland/Aud … 6.htm?sa=1

https://www.blocket.se/stockholm/Audi_A … 6.htm?sa=1

https://www.blocket.se/stockholm/Audi_A … 0.htm?sa=1

Evildan
19 maj 2018 ·

audi-A_4 skrev:

Evildan skrev:

audi-A_4 skrev:
Hej

Jag är sugen på en Audi A3 från 2006-2010. Har en budget på 70 k i dagsläget.

Jag har hittat en hel del A3:or som är väldigt intressanta men det finns på tok för många olika motorer att välja på. Min fråga till er är följande: Vilka motorer ska man se upp med?

De motorer som jag har stött på är: 1,6 FSI, 1,4 TFSI, 1,6 E-power, 1.6 E85/95. Finns säkert andra modeller som jag inte har nämnt här men jag skulle uppskatta all tips och råd jag kan få inför köpet.

Hälsningar
K

Dom med:
Kamkedja. (Rappar över.)

Direktinsprutning. (Sotar igen.)

Överladdning. (Aggregathaverier och oilsludge.)

Kamrem. (Går av inom tidsintervall.)

Long life servade. (Oljan för länge i motorn = motorskador. )

Vad skulle du rekommendera för alternativ till just A3 då? Det jag kommer ihåg av syrrans gamla bil var att den är relativ lättkörd.
Hon hade iofs problem med  katalysatorn som vi blev tvungna att byta ut

Vad jag anser är klokast: Något asiatiskt.
VAG har stora kvalitetsproblem vilket pressen återberättat i många år nu bla gällande de saker jag tog upp.

Rent konkret skulle jag med den erfarenhet och upplevelser jag har kikat främst på Auris, Civic, Mazda 3, Ceed.

Oavsett vilken av dessa modeller du väljer får du en väl fungerande bil med låga ägandekostnader.

Gällande service är det 1500mil/ årligen beroende vad som inträffar först, det kommer du inte undan oavsett vilken bil du köper, om du vill att den ska fungera väl för dig.

spillolja
20 maj 2018 · 4 025 Inlägg

Audin som kostar 59.000:- känns mest prisvärd, det negativa är att den har xenon-strålkastare

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
audi-A_4
21 maj 2018 · 74 Inlägg

Det är fan inte lätt det här med att köpa bil. Har ökat budgeten till 120 och fortfarande hittar jag inget som är sådär wow.
Enda kravet jag har är att den ska vara automat.

audi-A_4
21 maj 2018 · 74 Inlägg

Det går snabbt här. Sitter och kollar på helt nya Nissan Qashqai som ligger på 180.

Jokabsson
21 maj 2018 · 1 177 Inlägg

Qashqai är väl en rätt stor bil?
Dessutom tycker jag att Nissan har tappat designspråket totalt på senare år.

Nyare Mazda däremot är snuskigt snygga. Har du kollat på CX-3?
https://www.blocket.se/vi/78414897.htm

Annars är vanliga Mazda 3 billigare, lite rappare, trevligare att köra och ser nästan lika bra ut.
https://www.blocket.se/vi/77622801.htm

Mazda 6 Sport 2.5 MZR "Gubben" (2008)
Mew
21 maj 2018 · 2 160 Inlägg

Vill bara poängtera det, att service varje år eller var 1500 mil är extremt viktigt oavsett bilmodell. Längre än så är att be om problem. Och ja, det gäller även "longlife"-modeller. Köp aldrig en bil som varit longlife-servad.

Senast redigerat av Mew (21 maj 2018)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
21 maj 2018 · 17 478 Inlägg

audi-A_4 skrev:
Det går snabbt här. Sitter och kollar på helt nya Nissan Qashqai som ligger på 180.

De är ytterst trevliga att köra. Automat är krav i dessa. Den fulväxlande steglösa CVT-lådan är en mycket trevlig bekantskap om suger iväg bilen på ett högst tillfredsställande sätt. Konstruktionen är lite krånglig eftersom det är en dekaltrimmad Renault men jag gillar bilarna skarpt!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Evildan
21 maj 2018 ·

Hybrid_ skrev:

audi-A_4 skrev:
Det går snabbt här. Sitter och kollar på helt nya Nissan Qashqai som ligger på 180.

De är ytterst trevliga att köra. Automat är krav i dessa. Den fulväxlande steglösa CVT-lådan är en mycket trevlig bekantskap om suger iväg bilen på ett högst tillfredsställande sätt. Konstruktionen är lite krånglig eftersom det är en dekaltrimmad Renault men jag gillar bilarna skarpt!

Coola snubben:
Ööööh men asså den ä ju fransk och då ä de ba skit vettu...

Evildan:
Instämmer med hybrid bortsett från att den är krångligt byggd. big_smile

SportPilot Ubåtsingenjör
21 maj 2018 · 7 232 Inlägg

Mazdorna som Cracksoup länkade är riktigt trevliga, tycker cx-3an är lite trevligare än qashqain, men den är samtidigt lite mindre

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang