3029
Sök

Kabel och knapp i kupén från motorrum?

3 Inlägg
28 maj 2018
Trådstartare
Jag har en Seat Ateca årets modell.
Jag skulle vilja hänga på lite starkare extrahorn med egen knapp.
Finns det något enkelt sätt att få in en kabeln i kupén utan att behöva göra hål odyl?
Eftersom jag vill kunna återställa bilen till orginal när den ska lämnas tillbaka.

Har funderat på att köpa en fjärrströmbrytare, typ https://www.scstyling.com/universaldela … rombrytare

451 Inlägg
28 maj 2018
Titta i motorrummet på torpedväggen om där finns några kabelgenomförningar som du kan dra in kablarna genom. Brukar finnas som det går att använda. Vet inte hur det ser ut på din bilmodell men det brukar inte vara några större problem.  Lycka till 😀

7 668 Inlägg
28 maj 2018
Varför inte göra som jag har gjort på ett par av mina bilar?
Låta ordinarie elledning från "tutknappen" mata extrahornet.
Kolla bara att säkringen tål belastningen från starktonshornet.
Blir det problem med belastningen får du "reläa".

Inte direkt svar på din fråga, men...…..

2 344 Inlägg
28 maj 2018
torsen skrev:
Varför inte göra som jag har gjort på ett par av mina bilar?
Låta ordinarie elledning från "tutknappen" mata extrahornet.
Kolla bara att säkringen tål belastningen från starktonshornet.
Blir det problem med belastningen får du "reläa".

Inte direkt svar på din fråga, men...…..

Han kanske vill kunna använda den vanliga tutan också? Inte alltid man vill skrämma slag på alla i en 100m radie. tongue

Forummoderator
18 290 Inlägg
28 maj 2018
Ta bort plasten under ratten om det behövs. Kryp sedan ner på rygg så att du ser upp över pedalerna mot torpeden. Där bör finns några genomföringar med kablar i gummitätningar. Ta en liten skruvmejsel eller smal kniv och gör ett jack i en av dessa. Då kan du skicka in en ståltråd/bränslesläng modell styv i plast och fiska upp den i motorrummet. Detta kan ta tid. Att få igenom skiten och hitta den. Men men.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

1 705 Inlägg
28 maj 2018
Hybrid_ skrev:
Ta bort plasten under ratten om det behövs. Kryp sedan ner på rygg så att du ser upp över pedalerna mot torpeden. Där bör finns några genomföringar med kablar i gummitätningar. Ta en liten skruvmejsel eller smal kniv och gör ett jack i en av dessa. Då kan du skicka in en ståltråd/bränslesläng modell styv i plast och fiska upp den i motorrummet. Detta kan ta tid. Att få igenom skiten och hitta den. Men men.

Lite beroende på bilmodell så kan det vara enklare att hitta genomföringen från motorrummet först, så man får iaf ett hum om var den sitter. Vissa bilar har genomföringen på passagerarsidan bakom handskfacket. Lite jobbigt om man river hela inredningen på förarsidan utan att hitta något.
Har aldrig skruvat Seat så kan inte uttala mig om just den modellen dock, bara ett litet tips.

I övrigt håller jag helt med, leta reda på befintliga genomföringar och används dessa så slipper du borra.

Sök