Hej alla !
Jag hoppas att ni här på garaget ska kunna hjälpa mig, så som ni hjälpt många innan mig.
Har kollat i många köprådstrådar och kan inte skaka av mig tanken att byta upp mig till en sån här läckerhet.
Bakgrundsinfo först:Just nu har vi en Audi A6 3.0 Quattro bensinare med automatlådan, årsmodell 2003. Vi använder den mycket. Vi har den som pendlarbil som sträcker sig 9 mil fram och tillbaka, samt som ständig dragbil.
Vi drar hästsläp och det går som en dröm med denna, MEN....
Den drar 1.1l blandad körning.
Det tär på ekonomin.
Sen bor vi på ett sånt sätt att månaderna november-februari, (eller t.o.m. april om man ska räkna årets vinter HAHA), att vi MÅSTE ha en stark fyrhjulsdriven bil. Den har räddat oss gång på gång många mornar och mången gång vi kommer hem med hästsläp och det ligger snö och is i vår ganska långa branta grusbacke här hemma.
Så råkade jag då snubbla över den här
https://www.bytbil.com/vastra-gotalands … 5-11913821Upptäckte att just denna som är en 09a drar 0.7, att det tydligen ska vara en av Audis genomgående bästa motorerna, speciellt dieselmässigt. Sen har den ju såklart fyrhjulsdriften som vi inte kan leva utan.
Sen har jag hittat dock att det finns samma modell av lite äldre årsmodell för ganska många tusenlappar mindre, samt att denna har gått långt för en 09a. De äldre drar dock lite lite mer, omkring 0.8 blandat.
https://www.bytbil.com/vastra-gotalands … 2-12067745Den här tillexempel är mycket billigare och har knappt gått längre.
Kan visserligen vara griskörd såklart.
Och för att göra allt så så mycket svårare för er:
Hur låter ett billån på den här bilen?
Med kontantinsats på 20% och resten över 5 år så blir det inte världens månadskostnad.
Och innan någon frågar, nej, vi har inte pengar till att ta ut den kontant.
Och speciellt inte om vi ska fortsätta använda den nuvarande Audin vi äger.
Så mycket vi kör med den så lägger vi ungefär 22 tusen kronor på bränsle mer med vår nuvarande Audi än om vi hade en sån här 3.0tdi.
Så vad säger ni?
Är det värt att ta ett billån för att få råd med en billigare per mil, miljövänligare (questionable kanske), starkare, skönare, osv osv.
Skatten är nästintill samma kostnad, samma med försäkring emot vad jag betalar nu.
tl:dr
Audi 3.0 bensin -03 vs Audi 3.0tdi diesel -09
billån på en bil för 80k
1.1l/mil vs 0.7l/mil
kör ungefär 2500mil/år
Med vänlig hälsning Mikael