it_mutt
Avstängd
6 juni 2018
· 10 388 Inlägg
acapulco89 skrev:
it_mutt skrev:
Hur fick du soppaskillnaden på 0.4L/mil och ca 2500mil/år till 22000kr mer per år btw?
Speciellt nu när diesel och bensin är ungefär lika dyrt.
Oj jävlar i min låda, vilken matte jag gjort
ok ca 17 tusen kronor om man räknar 16 för bensin och 15 för diesel.
it_mutt skrev:
Nej, jag bara undrar vad det är som gör den bättre? 2.0:orna anses av många som fullkomligt skottsäkra så länge man sköter servicen. 2.5:orna "dräller" det av som rullat +35000 mil osv (båda mina som exempel...eller nåja, den ena har rullat...38 tror jag och den andra är ju knappt inkörd med sina 34.700mil).
Det är fortfarande bara vad jag hört andra säga. Visst, det är mest just 3.0tdi trådar jag läst så jag har väl inte byggt upp världens största uppfattning om 2.7tdi som finns. Men vad jag kan se så drar den mer/mil, har färre hästar och de går för samma pris som en 3.0tdi.
Sen säger du att det dräller av dem och det gör det inte. Det finns nio stycken i hela Sverige på bytbil.
Men det är förvisso med fyrhjulsdrift.
Det står 0.86l/mil på en 2.7tdi medan 3.0tdi ligger på 0.7 och folk säger att de ligger under 0.6 på motorväg.
(80% av min transportsträcka till jobbet är motorväg och annars på lugn 70-väg med få stopp. Kör extremt sällan stadskörning.)
Samtidigt går det SÄKERT att få ner 2.7tdi till en mycket lägre siffra också om man kör lugnt och fint på motorvägen.
Men jag har svårt att skaka av att jag för samma pengar kan få 80hk mer, lägre (på pappret) förbrukning och såklart då en bättre dragbil.
Hur ligger du till med dina 2.5or i förbrukning? Och hur är dem att dra med?
HAHA knappt inkörd med 34.700mil
Jag brukar bli rädd om jag ser 25.000 mil. Kanske inte ska vara så rädd för bilar med många mil?
it_mutt skrev:
Det är det vanliga; longlifeservicen har en förmåga att, i förlängningen, ställa till oljetrycket, vilket i sin tur har en förmåga att ställa till det med kamkedjespännaren.
Aj aj aj, det lät inte bra.
Hur bör serviceintervallerna se ut om det är Longlife?
Och finns det ett bra sätt när man kikar på bilen att upptäcka ifall det kan vara något lurt på gång?
- - - - Edit - - - -
it_mutt skrev:
I övrigt är det väl, märkligt nog fortfarande, rost vid nedre dörrlisterna som är en enorm bov för C6:an.
Gnissel vid svängande är inte heller helt ovanligt. Kan vara så enkelt som att gummigenomföringen är torr och grinig. Kan också komma från styrväxeln. När det bara gnisslar är det dock bara ett "kosmetiskt" fel. Gnisslet i sig är alltså ingen fara eller något som leder till något värre.
Haha, urk, just dem felen jag har på min nuvarande C5:a
Ah, ja jag fick inte riktigt ihop matten där, tänkte om jag missade något uppenbart, men ok, dåså, då låter det lite mer rätt. Även om givetvis 17.000kr är en ordentlig besparing även det.
Glömde helt bort 2.7:an. Den har jag ingen koll på alls.
Ska väl då också inflika att "dräller av" var mer en syftning på rent generellt. Ta en titt i tyskland ex.vis. Fast, där verkar bilarna rulla rent galet långt rent allmänt.
A4:an har jag helt färska siffror på. Plöjde ~110 mil motorväg nyligen. Första 55 milen blev snittet 0.46. De returnerande 55 milen blev det 0.47. Och jo, färddatorn stämmer läskigt bra med verkligheten (som i; pumpens itankade liter vs körda mil). A6:an har ju den gamla typen av automatare (traditionell med tiptronicfunktion) och den ligger på runt 0.6. Trevlig att dra med (A4:an har ingen dragkrok), så när som på att lådan i sig har lite svårt vid laglig hastighet att bestämma sig för växel, minsta uppförslut så hoppar den ner. Det löser man iofs genom att bara lägga den i tiptronicläget, men iaf.
Min erfarenhet av Audidieslar är att så länge de servas, så går och går och går och går de lite till. Är ju inte ovanligt att se dieslar från vag på blocket som passerat även 50.000 mil.
Är det longlifeservice så ligger servicen på runt 3000 mil (mellan gångerna då). Det -måste- givetvis inte vara någon fara, det rullar ju mer än en vag-kärra som blivit LL-servad och fortfarande går finfint. Lyssna och lyssna lite mer. Rasslar det i bakkant av motor, så backa sakta sakta undan.
Ska jag komma med ytterligare något tips sådär i dieselsvängen; se för guds skull till att du får -minst- motorvärmare på den. Helst parkeringsvärmare så du slipper vara beroende av uttag, men utan motorvärmare (eller parkeringsvärmare som även agerar hjälpvärmare) tar det en mindre evighet att få en modern diesel varm.
Japp. Problemet här var då "det klassiska" men även att nedre dörrlisten blev lite för tight mot tröskellådan, vilket i sin tur gör att det finns mer än en C6:a där det resulterat i att grus osv gnagt hål...med underbar brun motivlack som följd
De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!