Motorolja funkar det att ha DEL syntestisk?

GreenhornA
9 juni 2018 · 1 Inlägg

Tjenare. Igår bytande jag motorolja på min bil och jag var dum nog som inte läste hela förpackningen. Det är så att i manuell boken så står det att man ska ha en syntetisk olja och jag hällde i "Super D-SYNT " vad det nu innebär. Kommer jag skada motorn på något sätt om jag kör med D-SYNT ? ( misstänker D står för del syntetisk )

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
9 juni 2018 · 4 917 Inlägg

Jag kan ge ett exempel från mitt eget perspektiv..
Hällde vanlig 10-30 mineralolja i åkgräsklipparen som jag gjort tidigare och den gick bra ett tag..
Sen började den bråka mer o mer genom att den knappt orkade klippa gräset om det var lite högre..
Felsökte med att ställa in förgasaren och byta stift och justera ventiler, men det hjälpte inte..
Bytte olja till helsyntet, och detta på en gammal stiga garden, och den blev som ny..
Med detta sagt så BÖR man ha den rekade oljan, men är kärran kommen till åren så är det inte SÅ noga..

Senast redigerat av chanstagarn (9 juni 2018)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
jaka54
9 juni 2018 · 5 719 Inlägg

Hej!
Vad är det för bil du har? Alla moderna bilar (30 år eller yngre) ska ha helssyntet!!
Har du VAG bil så kolla på oljedunken. 500.00. 502.00 osv är exempel på olje specifikationer för VW /Audi bilar.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang