Vad får farbror blå egentligen göra ?

endorfinslaven
14 januari 2007 · 671 Inlägg

Hade en dispýt med polisen häromdagen ....

Får polisen verkligen gå in i min bil utan vidare.. jag åkte ju bara och lekte vilket direkt inte ger dem någon anledning att gå in i bilen.
De försökte tvinga mig att slå av min respiratorförsedda motor vilket jag vägrade, kan de tvinga mig.
Hann inte låsa dörren då de försökte slå av tändningen men jag hindrade dem,,
Får de gå in i min bil bara sådär ? 
Är detta en polisstat eller har vi några rättigheter.. ?

Lite undringar från en oskyldig wink som ofta blir trakasserad av farbror blå !

endorfinslaven

Senast redigerat av endorfinslaven (14 januari 2007)

ErskPersk Svindåre
14 januari 2007 · 1 433 Inlägg

jag vet faktiskt inte... vågar inte svara på det riktigt, nån som e kunnig får svara istället big_smile

They called us a Dead Generation, they told us that we wouldn't survive
They left us alone in the maelstrom, as you can see we're all clearly alive!

Feminism; Idelogin bottnar i att alla män är svin, och att kvinnor är lika bra som männen
Stairway to heaven or highway to hell? i´ll think i choose the highway!
Jonni
14 januari 2007 · 1 256 Inlägg

endorfinslaven skrev:
Hade en dispt häromdagen ....

Får de verkligen gå in i min bil utan vidare.. jag åkte ju bara och lekte vilket direkt inte ger dem någon anledning att gå in i bilen.
De försökte tvinga mig att slå av min respiratorförsedda motor vilket jag vägrade, kan de tvinga mig.
Hann inte låsa dörren då de försökte slå av tändningen men jag hindrade dem,,
Får de gå in i min bil bara sådär ? 
Är detta en polisstat eller har vi några rättigheter.. ?

Lite undringar från en oskyldig wink som ofta blir trakasserad av farbror blå !

endorfinslaven

Dom får INTE gå in i din bil utan "husrannsakan".
Du MÅSTE dock stänga av ditt fordon om dom säger så.

carnageman Rallyförare
14 januari 2007 · 1 075 Inlägg

Inte utan husransakan,
Inte tvungen att stänga av ifall du av någon anledning kan misstänkas inte få igång bilen, t.ex trasig startmotor eller dylikt

Chevrolet Explorer Van Hitop E85 "- Vardagsrums-bussen -" (1998)
beemern .......
14 januari 2007 · 2 655 Inlägg

Jonni skrev:

endorfinslaven skrev:
Hade en dispt häromdagen ....

Får de verkligen gå in i min bil utan vidare.. jag åkte ju bara och lekte vilket direkt inte ger dem någon anledning att gå in i bilen.
De försökte tvinga mig att slå av min respiratorförsedda motor vilket jag vägrade, kan de tvinga mig.
Hann inte låsa dörren då de försökte slå av tändningen men jag hindrade dem,,
Får de gå in i min bil bara sådär ? 
Är detta en polisstat eller har vi några rättigheter.. ?

Lite undringar från en oskyldig wink som ofta blir trakasserad av farbror blå !

endorfinslaven

Dom får INTE gå in i din bil utan "husrannsakan".
Du MÅSTE dock stänga av ditt fordon om dom säger så.

precis, dom får inte gå verken in i bilen, bagageutrymme eller under huven utan att fixa "husrannsakan" de måste använda sej av de för att få gå in i en bil...

Thorssa
14 januari 2007 ·

Om de har anledning att misstänka brott som kan leda till fängelse i minst sex månader så har de rätt att söka igenom din bil. T.ex om de misstänker att du har en lasarvarnare.

Sushikocken Sleeper
15 januari 2007 · 3 084 Inlägg

öhh.. det är inte så i USA va? iaf inte i cops ^^

Usama C4 whitehouse, Clinton runs for barrack and bin ladin behind bush, where Bill plays with maiden - Run to the hillary, saddamly Reinfeldt FRA the quida(basen) makes law and Al become a bloody gore.
Dirka dirka muhammed Djihad!
Kristian_L
15 januari 2007 · 1 893 Inlägg

Inse det!
Vi lever i en polis stat redan! Reglerna är skrivna så att du skall ha all rätt att vägra, samtidigt är reglerna skrivna så att polisen kan göra nästan vad som helst.

Detta med att söka igenom din bil tex... De får inte stoppa in näsan i din bil utan husransakans order, men om de mistänker brott får de ändå söka igenom bilen...
Snacka om omvänd moment 22.
I praktiken kan de göra nästan vad som helst och sedan svära sig fria bland paragraferna, lilla du och jag har inga rättigheter kvar annat än på pappret.
Och det pappret är inte ens värt att torka sig med (Man blir svart i röven av bläcket! wink )
I grunden är många poliser bara vanliga människor med ett jobb att sköta, Så när du blir stoppad, uppträd bara vänligt. (Och hoppas att du just blivit stoppad av en människa som försöker sköta sitt jobb. Och inte ett pervo som njuter av att förnedra andra.) Följ minsta motståndets lag, så är kontrollen (I pervots fall, den mentala våldtäkten.) över i ett nafs.

Volvo V60 D4 "Inscription" (2019)
Rawad C20LET
15 januari 2007 · 1 041 Inlägg

vad det gäller att de ska in i din bil o rota så har de rätt till det hade samma problem tidigare men dock så måste de rina o be om tillstånd om det inte bara rusa in i din bil, det hände mig en gång o då vart jag som de men jag slogs nästan med de för det tills de förklarde för mig att de inte har rätt till det om de inte misstänker att du har vapen eller kanark ect. plus så måste de ringa in till deras chef o få tillstånd om det inte annars.

själv trode jag inte att de ringde o fick nån tillåtelse eftersom de tvekade då jag sa att jag kommer att stämma de efter det, men till slut gav jag mig o sa kolla efter va ni vill. men som sagt om du inte låter de undersöka din bil så måste de låsa den o sen kommer en bärgar bil o hämtar den till deras station o där undersöker de den, vill du bli utan bil ett tag så vägra då, men vill du att det går smidit så låt de kolla efter va de vill.

va det gäller att man måste stänga av bilen när de stannar dig på olika platser i allmenheten, så tror jag att lagen e på deras sida faktiskt.

Vi tycker olika vet jag, that's it
Opel Calibra Turbo 4x4 "Vicky" (1992)
Rawad C20LET
15 januari 2007 · 1 041 Inlägg

japp det här med husrannsakan e ju lite knepigt vi lever i sverige inte i usa så reglarna varierar från land till land, så husrannsakan e så sällan när det gäller bil fall gå in på vv för närmare info.

Vi tycker olika vet jag, that's it
Opel Calibra Turbo 4x4 "Vicky" (1992)
Linden_
15 januari 2007 · 26 Inlägg

Bra å veta detta.. finns ju en polis i stan som gillar att stanna stylade bilar å bara leta upp fel.. MR.MORELL tongue

Braather (none)
15 januari 2007 · 1 725 Inlägg

RouziMotorsport skrev:
Jag blev stoppad pga mitt reg. (som sitter framför bilen) nummer satt innanför bilen...??
Vad jag vet så är det lagligt så länge den syns? Vilket den gjorde, dock att den inte satt utanpå bilen, istället innanför =P

eller är det olagligt?

lagligt eller ej?! Skulle de stoppa dig och säga åt dig att du ska ha reg-plåten där fram där den ska sitta så kan det vara svårt att säga emot. För plåten har en viss plats på varje bil. Vissa bilar har den på spolier i mitten medans vissa ska ha den på sidan. Den ska vara synlig och sitta där den ska på just DIN bil. Men sen om det är olagligt och att man får böter för det, det vettefan. Men med tanke på vad det finns för jävliga poliser så är det inte en garnati att man inte skulle få böter för det. Man kan ju få böter för allt som inte polisen tycker om fast som inte finns i någon skriven lag, dessvärre.

--Lev i går som det vore i morgon--
Sandman
15 januari 2007 · 873 Inlägg

Braather skrev:
Men med tanke på vad det finns för jävliga poliser så är det inte en garnati att man inte skulle få böter för det. Man kan ju få böter för allt som inte polisen tycker om fast som inte finns i någon skriven lag, dessvärre.

I dom situationerna säger jag att av ren formalitet måste jag ringa och informera min advokat innan jag skriver på något papper som kan vara ett erkännande eller liknande. wink

Och jo, han finns.

Senast redigerat av Sandman (15 januari 2007)

Don't get mad, get even.
Braather (none)
15 januari 2007 · 1 725 Inlägg

Sandman skrev:

Braather skrev:
Men med tanke på vad det finns för jävliga poliser så är det inte en garnati att man inte skulle få böter för det. Man kan ju få böter för allt som inte polisen tycker om fast som inte finns i någon skriven lag, dessvärre.

I dom situationerna säger jag att av ren formalitet måste jag ringa och informera min advokat innan jag skriver på något papper som kan vara ett erkännande eller liknande. wink

Och jo, han finns.

Å fan..hehe...Men så länge det är så att man brutit mot lagen så är det alltid svårt att stå över det. Men så länge man har en advokat så kanske man kan slingra sig igenom big_smile

Senast redigerat av Braather (15 januari 2007)

--Lev i går som det vore i morgon--
Sandman
15 januari 2007 · 873 Inlägg

Det mesta går att slingra sig ur.
Men det är oftast smidigast både tidsmessigt och rent ekonomiskt att bara betala boten och inte krångla.

Men OM man ska krångla är det bra att ha lagen på sin sida. Inte för att "vinna" för det gör ofta Polisen i slutändan ändå.

Men om de nu försöker jävlas med en över en skitsak som det inte finns skriven lag om kan de backa om du vill blanda in advokat och kräva en massa krångel av dem för något som annars skulle ha varit lite snabb djävulskap ifrån deras sida.

Don't get mad, get even.
Braather (none)
15 januari 2007 · 1 725 Inlägg

Men det finns en poäng i det du säger.. Att göra klrt för polisen i vissa saker som de kan stoppa en för fast som då inte är rätt...Det kallar jag för att missbruka makten som de har.

Men å andra sidan så är det nog lika bra att betala boten. Det värsta är att i detta ärendet då det gäller att ha en reg-plåt som inte är laglig eller som ej sitter på rätt plats. Å det är att de är ett av de saker som kom med då det gäller förhöjd böter. Å det var inte heller gratis. Det hade stigit en hel del.

Så det är nog bäst att köra lagligt, så mycket det går...eller så mycket man kan med smile

--Lev i går som det vore i morgon--
Ckosworth Mr
15 januari 2007 · 607 Inlägg

Sandman skrev:

Braather skrev:
Men med tanke på vad det finns för jävliga poliser så är det inte en garnati att man inte skulle få böter för det. Man kan ju få böter för allt som inte polisen tycker om fast som inte finns i någon skriven lag, dessvärre.

I dom situationerna säger jag att av ren formalitet måste jag ringa och informera min advokat innan jag skriver på något papper som kan vara ett erkännande eller liknande. wink

Och jo, han finns.

Jag bara vägra skriva på en sån skit sak, då blir dom oftast elak och går och sätter sig i bilen...

Han trodde han skulle komma och köra med mig bara för att han hade uniform, skylten min gick sönder på semestern och precis när jag svänger in i stan hemma så blir man stoppad och han ska ge mig 400 spänn i böter, jag hade skylten i rutan och det syntes att den var trasig, hur F-N ska jag kunna skaffa nya skyltar på semestern om nu skylten skickas till hem adressen, snacka om trög polis han vägrade och skulle till slut ge mig böter för att jag hade "dålig attityd" slutade med att jag skällde ut han och han vart grinig och satt sig i bilen och skrev inte några böter heller big_smile

Where´s the any key?
"Ford Motorsport Club Sweden"
Volvo v70 (1997)
XanderCage
15 januari 2007 · 193 Inlägg

En del ska bara bråka med en.
Så jävla less blir man!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang