5996
Sök

Köpråd: Kia Ceed -16 vs Skoda Octavia -15 vs Opel Astra -15

18 Inlägg
6 juli 2018
Trådstartare
Hej!

Jag och sambon är ute efter en "ny" bil. Vi tänkte lägga mellan 120-140k.
Bilen kommer främst användas som pendlarbil och för längre resor hem till föräldrar/svärföräldrar.
De punkter som är viktiga för oss är:
- Så lite väg/motorljud som möjligt
- Farthållare
- Blåtand
- Sitta skönt under längre tid
- Relativt luftigt bagageutrymme

Ovanstående bilar går alla att få inom prisklassen, men då skiljer det lite i miltal o.s.v. Kan t.ex. en Skoda Octavia som gått 6000 mil vara ett bättre köp än en Kia Ceed som gått 3500? Vad är andra för och nackdelar med de olika bilarna?
Hur stor roll spelar t.ex. en nybilsgaranti i dessa lägen?

Är det någon bil jag glömt i mina sökningar som ni tror kan passa in får ni gärna upplysa mig!

Tack på förhand!

Forummoderator
18 357 Inlägg
6 juli 2018
Skoda ligger på topp10 av de bilar som krånglar mest. Kia ligger först på samma lista fast då de som krånglar minst... Astra kan jag inget om.

Hade köpt en Kia Ceed Crdi GT-Line. Bra grejer som håller.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Of World
3 380 Inlägg
6 juli 2018
Octavia går väl fint och tyst men som hybrid säger, mest fel på dom.

Astra är stabil och går tystare än kia iaf. Krånglar sällan liksom kia.

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13

18 Inlägg
6 juli 2018
Trådstartare
Ajdå. Tråkigt att höra. Hade snöat in mig på Skodan. Då kanske vi får "nöja" oss med Ceed ändå.
Man kanske kan vänja sig vid bullret wink

Forummoderator
18 357 Inlägg
6 juli 2018
andnel skrev:
Ajdå. Tråkigt att höra. Hade snöat in mig på Skodan. Då kanske vi får "nöja" oss med Ceed ändå.

Nu jobbar jag med KIA varje dag. Så lite partisk kanske. Reklamationer förekommer sällan. Kan nog skriva en novell i ämnet men den korta versionen är: Provkör en.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 917 Inlägg
6 juli 2018
Hybrid_ skrev:
andnel skrev:

Nu jobbar jag med KIA varje dag. Så lite partisk kanske. Reklamationer förekommer sällan. Kan nog skriva en novell i ämnet men den korta versionen är: Provkör en.

Undrar hur han visste att kian bullrar utan att ha provkört den..
Försöker han dra "  pennor   " med oss? smile
Senast redigerat av chanstagarn (6 juli 2018)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..

7 794 Inlägg
6 juli 2018
VAG skulle jag aaaaldrig satsa på.
Koreaner vet jag inget om - de är så ointressanta.
Opel har jag god erfarenhet av.

18 Inlägg
6 juli 2018
Trådstartare
Jo, jag har haft en 2012 KIA och provkörde en 2015 KIA. Den bullrade i princip lika mycket som Golf -05 jag har nu tyvärr... å andra sidan får man mycket annat som inte min -05 har.

Hur upplever ni som har KIA sittkomforten under längre sträckor?

1 661 Inlägg
7 juli 2018
Har kört focusen några svängar och jag blev faktiskt imponerad. Trodde den skulle kännas sämre än vad den gjorde men en riktigt trevlig kärra.

18 Inlägg
9 juli 2018
Trådstartare
Vad tror ni om t.ex. de här?

https://www.blocket.se/stockholm/Skoda_ … 1.htm?sa=1

Om jag skulle gå på KIA hade det kanske kunnat bli den här:

https://www.blocket.se/stockholm/Kia_Ce … 7.htm?sa=1

1 661 Inlägg
9 juli 2018
I o m att Octavian har en 1.4 (känd problem-motor) så går den iaf bort om jag skulle välja.
Det är ganska olika bilar i o m att Skodan är storleksmässigt invändigt som en enrummare i 08-stad och Kia’n mindre. Du får dock väldigt mycket bil oavsett val.

18 Inlägg
9 juli 2018
Trådstartare
CC72 skrev:
I o m att Octavian har en 1.4 (känd problem-motor) så går den iaf bort om jag skulle välja.
Det är ganska olika bilar i o m att Skodan är storleksmässigt invändigt som en enrummare i 08-stad och Kia’n mindre. Du får dock väldigt mycket bil oavsett val.

Jo, jag har läst en hel del om dessa motorer. Men det verkar som att problemen främst uppstått på de äldre motorerna? Men jag kanske bör akta mig även för dessa. Är det månne därför som Skodan ligger lite lägre i pris än jämförbara i övriga landet?

Skodan är  ju väldigt rymlig i jämförelse med KIAn, inget snack.

Forummoderator
18 357 Inlägg
9 juli 2018
andnel skrev:
CC72 skrev:

Jo, jag har läst en hel del om dessa motorer. Men det verkar som att problemen främst uppstått på de äldre motorerna? Men jag kanske bör akta mig även för dessa. Är det månne därför som Skodan ligger lite lägre i pris än jämförbara i övriga landet?

Skodan är större. Där är vi överens. Den erbjuds även med en tilläggsgaranti från Autoconcept. Jag förstår varför... Risken att den skulle krångla är stor och då kan handlaren hänvisa till 3:de part. Tyvärr hittar jag inte försäkringsvillkor på detta bolag. Du kan grunna på den saken...

https://teknikensvarld.se/ar-begagnatfo … ff-119015/

18 Inlägg
10 juli 2018
Trådstartare
Hybrid_ skrev:
andnel skrev:
CC72 skrev:

Skodan är större. Där är vi överens. Den erbjuds även med en tilläggsgaranti från Autoconcept. Jag förstår varför... Risken att den skulle krångla är stor och då kan handlaren hänvisa till 3:de part. Tyvärr hittar jag inte försäkringsvillkor på detta bolag. Du kan grunna på den saken...

https://teknikensvarld.se/ar-begagnatfo … ff-119015/

I see. Det blir nog så att jag hoppar över just detta exemplaret av Skodan känns det som. Hmm... en snårig jungel det här.

18 Inlägg
10 juli 2018
Trådstartare
Har även hittat nedanstående Skoda utan någon TSI-motor. Den ligger lite under marknadspris och är billigare än förra skodan jag länkade. Det gör mig misstänksam. Vad tror ni?

http://volkswagen.aftenbil.se/begagnade … ouncle_web

Sök