Hej
Jag har idag en Volvo V40. Med barn så är den i minsta laget och jag har börjat kika på något större. Har spanat in Kia Optima Sportswagon vilket verkar vara en fin bil med mycket utrymme och utrustning.
Nu funderar jag mest på om jag ska köpa en lätt begagnad (0-1500 mil) eller privatleasa. Anledningarna till att jag funderar på leasing är två (egentligen mest #2 nedan).
1. Vi sparar till större boende (hyresrätt idag) så jag vill helst inte bränna för mycket kontanter. Vi har ju dock givetvis kapitalet för att ta lånet utan problem och vi får väl spara lite extra om så skulle vara fallet. Men skönt att slippa såklart...
2. ”Diesel-begränsningen”. Jag är lite orolig att köpa en diesel ifall även euro 6 drabbas av begränsningar. Såg senast igår en artikel om hur nya dieselbilar släpper ut mer än vad tillverkarna påstår. Om man leasar slipper man ju oroa sig för detta.
Några tankar?
Ett annat alternativ är såklart att titta på en annan bensinare men har inte hittar någon som lockar med samma utrustning och prisklass (~230-240k) som Optiman. Tips?
Senast redigerat av Linupe (9 juli 2018)