5957
Sök

Fixa knakande drivknut

Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 917 Inlägg
31 juli 2018
Trådstartare
Det hade börjat knacka så nätt i höger drivknut på min corolla och snål som jag är så ville jag inte lämna in den och betala 3500 för det såklart.
Jag bytte yttre damasken för 5 år sedan då den hade börjat knaka REJÄLT..
Efter bytet kunde man knappt höra knaket..smile
Men det hade nu kommit  tillbaka , men inte lika högt..
Orsaken till detta såg jag direkt. .
Fettet hade börjat krypa ur ett hål och jag fattade direkt vad som hänt..
Köpte en ny delbar damask för under 100lappen på biltema och satte igång att byta.
Denna gången visste jag hur himla noga det var med rengöringen och att allt det gamla fettet måste bort.
Bromsrengöring  är fantastisk på att rengöra och lösa upp fett och skräp till en låg kostnad a ca 50 kr burken.
Jag vred och vände på bromsskivan så att jag kunde komma till överallt i drivknuten och verkligen få det absolut rent.
Sammanfogningen av den delbara damasken gjorde jag i 2 cm stora etapper och det blev verkligen lyckat gentemot förra gången.
Slutligen klämde jag på de medföljande klämmorna och lyckades få till det riktigt bra.

Vad jag egentligen ville komma fram till med hela denna ovanstående harang  är att det faktiskt går att få till det perfekt och till ett billigt pris om man är noga med rengöringen.
Det är inget svårt jobb och man kommer undan med ca 250 kr för jobbet och det tar 1 timme.
Jämfört med hur det knakade innan bytet, så vill jag påstå att man får anstränga sig för att höra det nu.
Även om damasken var lite för stor så var det bara till att jämföra med den gamla och klippa bort det överflödiga innan arbetet.
Senast redigerat av bilknuffaren (31 juli 2018)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..

Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 917 Inlägg
31 juli 2018
Trådstartare
jaka54 skrev:
Hej!
Och hur fick du in fett i drivknuten?

Enkelt!
Förra gången jag bytte damask så köpte jag en tub med drivknutsfett på q8, och denna tub passar i hållaren för andra tuber, typ kitt och dylikt.
Och det medföljde en plasthylsa som man klipper av lite i toppen så den förblir spetsig, så det bar bara till att spruta in fettet med  ett enkelt tryck.
Iofs så medföljer det fett när man köper damasken, men detta kan man ju fylla ut med när man är klar.
Senast redigerat av bilknuffaren (31 juli 2018)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..

Forummoderator
9 299 Inlägg
31 juli 2018
Jadå för tusan. Det går att fullaga med delbara damasker och fett. Kräver lite pyssel men blir ok. Däremot är det ju så att en knackande (knakande) drivknut lever på övertid. Förr eller senare får man krypa till korset. Men det är definitivt inte bortkastade pengar!

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Sök