Remskiva wobblar megane

Smurfen40
10 augusti 2018 · 689 Inlägg

Såg idag att Remskiva ifrån vevaxeln wobblar.
La  mig under och såg även att det verkar som den har läckt lite olja därifrån också men ser inget läckage just nu iallafall.
Min fråga är vad som kan vara fel??
Är det en packbox som är trasig??
Är det svårt och dyrt att byta??
Är en megane 1,4 16v ifrån 2001

Senast redigerat av Smurfen40 (10 augusti 2018)

Saab 9-3 Vector "Saaben" (2006)
Sukkan
10 augusti 2018 · 451 Inlägg

Försök känna om den går o rubba åt nåt håll,  prova och spänn skruven /muttern. Har du tur så slutar det läcka. Har du otur så har det kommit in olja på kamremmen, och då kostar det en del o fixa. Men prova att spänna skruvarna / muttern.

Smurfen40
10 augusti 2018 · 689 Inlägg

Sukkan skrev:
Försök känna om den går o rubba åt nåt håll,  prova och spänn skruven /muttern. Har du tur så slutar det läcka. Har du otur så har det kommit in olja på kamremmen, och då kostar det en del o fixa. Men prova att spänna skruvarna / muttern.

Har känt på skruven och den sitter iallafall.
Finns en bult i miten av skivan.
Ser inte att den läcker nu men det syns att den läckt innan iallafall.
Är alltid torrt när jag parkerar och ser ingen olja försvinna.
Men skivan wobblar iallafall så något fel är där.
Känns snart som att man kanske skulle köra tills bilfan rasar och köpa ett riktigt märke för denna har jag bara haft bekymmer med.

Senast redigerat av Smurfen40 (10 augusti 2018)

Saab 9-3 Vector "Saaben" (2006)
Sukkan
10 augusti 2018 · 451 Inlägg

Ja håller med fullständigt om att köpa en riktig bil 😂 innan du kostat på den mer än den är värd 😎

Smurfen40
10 augusti 2018 · 689 Inlägg

Sukkan skrev:
Ja håller med fullständigt om att köpa en riktig bil 😂 innan du kostat på den mer än den är värd 😎

Ja exakt
Sen har vi alla olika åsikter Ang riktig bil.
Och själv är jag väldigt frälst vid saab då jag haft minst bekymmer med dom
Har iförsig haft ett par problemfria Volvo med men dom är ju så törstiga i stan.kör ju 95% i stan
Och vill inte köpa nån ny bil då jag bor i centrala Malmö med en massa dörruppslag och folk som kör emot och repar bilen

Saab 9-3 Vector "Saaben" (2006)
Smurfen40
12 augusti 2018 · 689 Inlägg

Ny info.
Torkat rent runt packboxen och den verkar inte läcka därifrån.har kört 5 mil och fortfarande rent och torrt.
Såg på Remskivan att där är nåt gummiaktigt på/mellan skivan typ som ser slitet ut.
Verkar som det är till att byta skivan bara.
Men ska man köpa en helt ny eller går set bra med en beg ifrån skroten??

Saab 9-3 Vector "Saaben" (2006)
Sukkan
12 augusti 2018 · 451 Inlägg

Det är nog bättre att köpa en ny. Men kolla skrotarna först, har du tur så finns där en,  och någon gång kan man ju få ha turen på sin sida tycker man ju 😂 har du kollat på skruvarna.se? Dem hade till volvo så har kanske till Renault med.

Windle
12 augusti 2018 · 12 Inlägg

Kan inte just denna bil men ser det ut att vara en remskiva av plåt eller är den gjuten (tjockare material). Om den är av plåt så kan den ha fått en smäll. Då är det byte som gäller. Om den är gjuten så kan någon ha klantat sig vid montering. Det sitter ofta en gradmärkning på remskivan för att kontrollera tändinställning bl a. Då måste remskivan sitta rätt. Därför finns det nåt stift eller en kil som ska passa mot remskivan. Om man inte ser upp med detta kan remskivan komma fel och wobbla.

Vissa remskivor har gummi mellan nav och ytterdel för att dämpa torosinssvängningar. Gummit kan ha tröttnat så att ytterdelen sitter på sniskan.

Remskivans nav är ofta den del som går in i tätningsringen. Sitter skivan fel så är det inte underligt om det läcker lite olja också.

Saab 9-5 kombi "Bifuel" (2008)
Smurfen40
13 augusti 2018 · 689 Inlägg

Windle skrev:
Kan inte just denna bil men ser det ut att vara en remskiva av plåt eller är den gjuten (tjockare material). Om den är av plåt så kan den ha fått en smäll. Då är det byte som gäller. Om den är gjuten så kan någon ha klantat sig vid montering. Det sitter ofta en gradmärkning på remskivan för att kontrollera tändinställning bl a. Då måste remskivan sitta rätt. Därför finns det nåt stift eller en kil som ska passa mot remskivan. Om man inte ser upp med detta kan remskivan komma fel och wobbla.

Vissa remskivor har gummi mellan nav och ytterdel för att dämpa torosinssvängningar. Gummit kan ha tröttnat så att ytterdelen sitter på sniskan.

Remskivans nav är ofta den del som går in i tätningsringen. Sitter skivan fel så är det inte underligt om det läcker lite olja också.

Ok saken är den att ibland så hugger den på start precis som tändningen står lite fel.
Tvekar med lite när man drar i start på ettan.
Men går Hur fint som helst annars.
Kan det vara så att förra ägarna har klantat sig lite när dom gjorde kamrensbyte sist??

Saab 9-3 Vector "Saaben" (2006)
Meaganeowner
13 augusti 2018 · 2 250 Inlägg

Vet inte hur låsningen är mellan skiva och vevaxel.

Vet exempel när låsning skett med krysskil att man ersatt kilen med en som varit något för hög. Då blev det snett och stygga vibrationer.
Detta gällde propeller på propelleraxel.
Axeln och propellerns hål var då även konade...

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang