Ändra dragvikten (reg bes?)

Muppsi Bessewisser
17 augusti 2018 · 556 Inlägg

Hej!

Vi har idag en husvagn med tjänstevikt 750 och totalvikt 1000 kg, den får man nästan dra med vilken bil man vill, dock har familjen växt och vi behöver en större vagn.

Ett problem som uppstår är att nästan alla nyare vagnar väger skitmycket! Ett beslut som är fattat är att jag minst måste skaffa B96 om inte BE för att täcka lite andra behov också.

Kollar lite på blocket efter en lämplig dragbil och har fastnat för Volvo V70 då dessa verkar vara vettiga dragbilar, dock säger transportstyrelsen att bilen endast får dra 1 800 kg, i teorin på bilen jag kollar på just nu så går det att komma upp med B96 till 2 100 kg.

Kollade lite på dragkrokslagret och dom säljer en fast Thulekrok till V70 som är godkänd för 2 000 kg, är det möjligt att montera en sådan och sedan regga om draget från 1 800 kg - 2 000 kg i och med att det finns teoretiskt utrymme upp till 2 100 kg eller är det tillverkaren (volvo) som begränsat karossen till 1 800 kg?

Kanske är en annan bil som gäller för oss, dock hade vi inte tänkt lägga mer än säg upp till 50 000 kr, då den endast kommer dra vagn någon gång/år och fungera som andra bil övrig tid.

//Fredrik

How low
it_mutt Avstängd
17 augusti 2018 · 10 388 Inlägg

SkyNard skrev:
Hej!

Vi har idag en husvagn med tjänstevikt 750 och totalvikt 1000 kg, den får man nästan dra med vilken bil man vill, dock har familjen växt och vi behöver en större vagn.

Ett problem som uppstår är att nästan alla nyare vagnar väger skitmycket! Ett beslut som är fattat är att jag minst måste skaffa B96 om inte BE för att täcka lite andra behov också.

Kollar lite på blocket efter en lämplig dragbil och har fastnat för Volvo V70 då dessa verkar vara vettiga dragbilar, dock säger transportstyrelsen att bilen endast får dra 1 800 kg, i teorin på bilen jag kollar på just nu så går det att komma upp med B96 till 2 100 kg.

Kollade lite på dragkrokslagret och dom säljer en fast Thulekrok till V70 som är godkänd för 2 000 kg, är det möjligt att montera en sådan och sedan regga om draget från 1 800 kg - 2 000 kg i och med att det finns teoretiskt utrymme upp till 2 100 kg eller är det tillverkaren (volvo) som begränsat karossen till 1 800 kg?

Kanske är en annan bil som gäller för oss, dock hade vi inte tänkt lägga mer än säg upp till 50 000 kr, då den endast kommer dra vagn någon gång/år och fungera som andra bil övrig tid.

//Fredrik

Det är just dessa två begränsningar som finns;

Biltillverkarens satta begränsning, eller dragets begränsning. Ja det finns ju i sin tur givetvis även behörighetens begränsning.

Det vanliga är att dragen i sig är specade till långt mer än bilen. Vet exempelvis bilar som under inga omständigheter får dra mer än 1500kg (oavsett körkortskombination), men där dragen är specade till 2200kg. Men där är det alltså bilen, och i förlängningen tillverkaren, som sätter begränsningen.

OM det däremot går att "göra något åt" låter jag vara osagt men jag ställer mig tveksam till det

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Growe Fri fart för ett fritt folk!
17 augusti 2018 · 13 734 Inlägg

Vissa modeller kan man montera förstärkningsats. Tex Volvo 740/940 är det 1600 med förstärkning 1800. Bland dom bästa dragbilar man kan ha

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
fax110
17 augusti 2018 · 344 Inlägg

det som står som max dragvikt i papperna är det som biltillverkaren reggat in bilen med, oavsett om det är kulan eller bilen som satte begränsningen så måste man ha ett intyg från tillverkaren för att kunna höja begränsningen med en regbesiktning.  så troligtvis inte görbart då dom sällan vill skriva ut några intyg / troligtvis är det bilen som är begränsningen.

zemet
17 augusti 2018 · 4 036 Inlägg

Lika bra att du tar dig i kragen och tar E-kortet.

Det kostar typ 3000 kr, 90% av teorin är B teori.

Och körningen kommer inte vara några problem alls för dig om du är van med att köra husvagn och kan backa med den.

E-kortet har du för resten av livet och när du nästa gång skall köpa bil har du alternativet att köpa en ordentlig dragbil istället.

Det bästa med E-kort är ju att om du kör med överlass när du tex hämtar grus med släpkärra så åker du bara på böter pga överlass istället för olovlig körning.

Riktigt smidigt att kunna hyra en biltransport på macken och släpa hem husvagnen på om ett hjulllager skär ihop på husvagnen eller båttrailern osv.

Det är inga direkta pengar och det är inte svårt så jag rekomenderar alla som kör med någon typ av släpfordon att göra det:)

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang