Köpråd av steetbil

JakeR
17 augusti 2018 · 6 Inlägg

Hej är helt ny här på Garaget.org och har tänkt att tillsammans med min son starta upp ett streetbilsprojekt. Det här är mitt första bilprojekt, men jag är ganska händig, har ett stort garage och sommarjobbade en del på bilverkstad när jag var ung smile

Det vi letar efter är någon bra grund till en streetbil som är lagom enkel att meka med, som är enkel att uppgradera, trimma och styla. Och där det går att få tag på information och delar.

Det som ligger närmast till hands just nu är en Mitsubishi eclipe spyder eller liknande.

Är jag helt fel ute eller skulle det kunna vara en bra bas? Eller har ni tips på andra bra bilar som skulle kunna passa?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
17 augusti 2018 · 17 345 Inlägg

Vad ska den kosta?

Kör själv en Hyundai Sonata 3.3 -05 som har cirka 265hk utan turbo... Kör väl åttor kring en Eclipse. Den används dessutom som pendlarbil.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
JakeR
17 augusti 2018 · 6 Inlägg

Har väl egentligen inte satt någon budget utan tänker mig att det här är ett projekt som kommer ta ett eller ett par år. Och som i alla materialspoter så är väl ”the sky is the limit” :-D  Hade tänkt mig att starta rätt enkelt och fixa till/renovera bilen och så får man ta det från där och styla och trimma efter hand. Lite i taget liksom.

Det vigtigaste är:
- Bra grund för ett streetbygge
- Hyfsat enkelt att meka med
- Går att hitta delar till
- Har potential för att styla och trimma
- Att varje ny del inte kostar en förmögenhet

Kör själv en Tesla model S 90D som vardagsbil och den kör rundor kring det mesta :-D

Senast redigerat av JakeR (17 augusti 2018)

panda666
17 augusti 2018 · 4 228 Inlägg

JakeR skrev:
Har väl egentligen inte satt någon budget utan tänker mig att det här är ett projekt som kommer ta ett eller ett par år. Och som i alla materialspoter så är väl ”the sky is the limit” :-D  Hade tänkt mig att starta rätt enkelt och fixa till/renovera bilen och så får man ta det från där och styla och trimma efter hand. Lite i taget liksom.

Det vigtigaste är:
- Bra grund för ett streetbygge
- Hyfsat enkelt att meka med
- Går att hitta delar till
- Har potential för att styla och trimma
- Att varje ny del inte kostar en förmögenhet

Kör själv en Tesla model S 90D som vardagsbil och den kör rundor kring det mesta :-D

lol say no more fam, cashen dom finns då. Varför inte köpa nån evo eller skyline r34 då? speciellt skylinen är skitfin och rwd. Ni brode ha riktigt kul bygga i en sån. eller en nissan silvia s14? kanske nån bmw? e46-e36? nån gammel celica gt? eller varför inte nån lexus modell.

JakeR
17 augusti 2018 · 6 Inlägg

Har kollat på Nissan skyline och Mitsubishi Evo och de verkar fina och har funderat en del på dem. Men är inte ute efter något monsterprojekt som ska gå hur snabbt som helst utan ett kul först projekt med lite lagom nivå. Tänkte börja enkelt. Tyckte Mitsubishi eclipse såg bra ut och finns att hitta till ganska bra pris. Som sagt så är det viktigaste att det är en bra grund. Finns det något dåligt med Mitsubishi eclipse som ett första projekt?

panda666
17 augusti 2018 · 4 228 Inlägg

JakeR skrev:
Har kollat på Nissan skyline och Mitsubishi Evo och de verkar fina och har funderat en del på dem. Men är inte ute efter något monsterprojekt som ska gå hur snabbt som helst utan ett kul först projekt med lite lagom nivå. Tänkte börja enkelt. Tyckte Mitsubishi eclipse såg bra ut och finns att hitta till ganska bra pris. Som sagt så är det viktigaste att det är en bra grund. Finns det något dåligt med Mitsubishi eclipse som ett första projekt?

nej dom är fina och du verkar gilla dom endå;smile så kör på det och öppna gärna nån projekt tråd så vi kan se hur det går för er;))

VirreEriksson
17 augusti 2018 · 1 294 Inlägg

Mitsubishi eclipse skulle säga kan funka, OM modellen har turbo. Annars faller hela ditt krav på trimmöjlighet bort..

Snurriis
17 augusti 2018 · 761 Inlägg

Varför inte någon Evo 3 eller subba? Finns rätt många och till hyggligt pris.

JakeR
17 augusti 2018 · 6 Inlägg

Tack alla för bra tips! Tycker fortfarande Eclipsen ser grym ut, men ska kolla runt på alla förslagen som ni gett också. Är ganska ny på streetbilar så har ni fler tips så bar ös på så har jag lite att utgå från.

Utmarks-Loke
18 augusti 2018 · 5 791 Inlägg

Eclipsen är ju i grunden framhjulsdriven, även om den går att få med fyrhjulsdrift också. Den har motorn på tvären vilket begränsar den ganska mycket tekniskt. Det är därför de är billiga och det är därför de som köper dom mest håller på med kjolpaket, LED-slingor och liknande

caromania Forummoderator
18 augusti 2018 · 9 296 Inlägg

Mitsubishi 3000?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
18 augusti 2018 · 17 345 Inlägg

JakeR skrev:
Har väl egentligen inte satt någon budget utan tänker mig att det här är ett projekt som kommer ta ett eller ett par år. Och som i alla materialspoter så är väl ”the sky is the limit” :-D  Hade tänkt mig att starta rätt enkelt och fixa till/renovera bilen och så får man ta det från där och styla och trimma efter hand. Lite i taget liksom.

Det vigtigaste är:
- Bra grund för ett streetbygge
- Hyfsat enkelt att meka med
- Går att hitta delar till
- Har potential för att styla och trimma
- Att varje ny del inte kostar en förmögenhet

Kör själv en Tesla model S 90D som vardagsbil och den kör rundor kring det mesta :-D

Du vann... Nåväl, då är ekonomin inte en trång faktor.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Jokabsson
18 augusti 2018 · 1 171 Inlägg

Lätt att bygga på, billiga delar, lätt att trimma, rolig att köra;

BMW 335i med N54 dubbel-turbo. Bakhjulsdrift eller xDrive beroende på tycke och smak.

Nu vet inte jag mycket om utbudet på delar och information gällande eclipse, men kan tänka mig att det är relativt smalt. Om BMW finns otroliga mängder information, video-tutorials på varenda skruv som sitter i bilarna kan hittas på youtube eller andra hemsidor. Samt att det finns många intresse-sidor att vända sig åt vid frågor. Det gör att BMW som annars är komplexa kärror, blir ganska enkla att meka! Det är min erfarenhet i alla fall smile

Mazda 6 Sport 2.5 MZR "Gubben" (2008)
JakeR
18 augusti 2018 · 6 Inlägg

Svarte_Orm skrev:
Eclipsen är ju i grunden framhjulsdriven, även om den går att få med fyrhjulsdrift också. Den har motorn på tvären vilket begränsar den ganska mycket tekniskt. Det är därför de är billiga och det är därför de som köper dom mest håller på med kjolpaket, LED-slingor och liknande

Bra synpunkt! Just som som man inte tänker på eller vet om som nybörjare.

Hybrid_ skrev:
Du vann... Nåväl, då är ekonomin inte en trång faktor.

Sorry, det var inte meningen att vara dryg eller så och jag fattar att jag min ursprungliga fråga var lite för vag. Men i efterföljande inlägga så framgår det säkert bättre vad jag letar efter. Och även om ekonomin inte är ett problem så hade jag inte tänkte att lägga en förmögenhet på projektet, utan tanken är att det ska vara ett kul hobbyprojekt som kan starta i liten skala (både ekonomiskt och svårighetsmässigt) och sedan kanske utvecklas efter hand.

Så tanken var att kanske starta med någonting kring 50-75 tkr (give or take) och sedan starta med att renovera och rusta upp den för att därefter börja styla och trimma den. Men som sagt så är det ett långtidsprojekt :-)

Snurriis
18 augusti 2018 · 761 Inlägg

Beror ju helt på va du och grabben har för smak kring bilar.
Skulle verkligen rekommendera en mitsu Evo dom tidiga ligger kring din budget på bilköp och finns hur mycket delar som helst.

panda666
18 augusti 2018 · 4 228 Inlägg

Eller så sälj teslan o kör nån fet streetbil me pengarna du får, du kan säkert bygga nått super grymt. Typ nån skyline me 600hk. lätt roligare än tesla;)))


en sån kanske??

https://www.garaget.org/?car=51713

Senast redigerat av panda666 (18 augusti 2018)

Paul39
19 augusti 2018 · 17 Inlägg

Evo tycker jag är prisvärd och enkel att hitta delar till som Snurriis säger.

Se vilken pärla:
https://sep.yimg.com/ca/I/titanmotorspo … 1211736047

panda666
19 augusti 2018 · 4 228 Inlägg

Paul39 skrev:
Evo tycker jag är prisvärd och enkel att hitta delar till som Snurriis säger.

Se vilken pärla:
https://sep.yimg.com/ca/I/titanmotorspo … 1211736047

den va mycke fet. synd att de finns inga 4dörrars skyline, skulle fett vilja ha en då.

JakeR
19 augusti 2018 · 6 Inlägg

Tack för alla bra tips!

Tycker också Mitsubishi Evo ser fin ut och det finns en del Evo 4 till salu i rätt prisklass. Men nu har jag också fått ett gäng andra kandidater att kolla upp som: Nissan Silvia S14, Mitsubishi 3000 m.m.

trubbelturbo
19 augusti 2018 · 1 434 Inlägg

panda666 skrev:

Paul39 skrev:
Evo tycker jag är prisvärd och enkel att hitta delar till som Snurriis säger.

Se vilken pärla:
https://sep.yimg.com/ca/I/titanmotorspo … 1211736047

den va mycke fet. synd att de finns inga 4dörrars skyline, skulle fett vilja ha en då.

Vem har sagt att Skyline inte finns som 4-dörrars? wink

https://i.pinimg.com/originals/45/f1/f8/45f1f89b090b620aeb227209df470732.jpg
http://4.bp.blogspot.com/-Daqoa8wGbik/Uo6_QgTpAeI/AAAAAAABPGI/0EoGDj-O9h8/s1600/R33+4+door+Yellow2.JPG
https://d1vv73x37cbx43.cloudfront.net/media/catalog/product/cache/4/image/9d3082b4bec2d774d16a712307ac9d2a/0/3/03260453_5150ab2e13d8f_16.jpg

Offensiv inkompetens är bästa försvar.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang