Skillnad på Bensin i olika länder?

Paul39
19 augusti 2018 · 17 Inlägg

Är det bara jag som inbillar mig att bensinen i södra Tyskland är betydligt bättre än bensinen i norra? Jag bilar en del genom Tyskland då jag ofta reser i jobbet. Finns det någon vetenskaplig förklaring till att jag upplever att bensinen är sämre i de Norra delarna av landet? Bilen är inte alls lika alert vilket är det främsta kännetecknet på att jag anser att det är sämre kvalite på bensinen.

Presidento Of World
19 augusti 2018 · 3 305 Inlägg

Beror på om du tankar E10 eller vanling 95 skulle jag tro. Däremot söder över är bensinen markant sämre.

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
19 augusti 2018 · 17 345 Inlägg

Vi åker till Tyskland en gång per år och har inte tänkt på saken faktiskt. Men nästa år åker vi i en nyinköpt (beg) bil och kanske man känner skillnad då?

Däremot har jag känt skillnad på olika stationer i Sverige. Vi har en tapp i närheten hemma där den ena bilen efter tankning missar på tomgång och smårycker lite under tyngre belastning.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
candyweiss
19 augusti 2018 · 848 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Vi åker till Tyskland en gång per år och har inte tänkt på saken faktiskt. Men nästa år åker vi i en nyinköpt (beg) bil och kanske man känner skillnad då?

Däremot har jag känt skillnad på olika stationer i Sverige. Vi har en tapp i närheten hemma där den ena bilen efter tankning missar på tomgång och smårycker lite under tyngre belastning.

Bensin är en hårt kvalitetsgaranterad produkt och utrymmet för variationer liten. Ofta förekommer också depåsamarbete vilket betyder att samma bränsle levereras till olika märkens bensinstationer.

AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE, någon som har fler?
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
19 augusti 2018 · 17 345 Inlägg

candyweiss skrev:

Hybrid_ skrev:
Vi åker till Tyskland en gång per år och har inte tänkt på saken faktiskt. Men nästa år åker vi i en nyinköpt (beg) bil och kanske man känner skillnad då?

Däremot har jag känt skillnad på olika stationer i Sverige. Vi har en tapp i närheten hemma där den ena bilen efter tankning missar på tomgång och smårycker lite under tyngre belastning.

Bensin är en hårt kvalitetsgaranterad produkt och utrymmet för variationer liten. Ofta förekommer också depåsamarbete vilket betyder att samma bränsle levereras till olika märkens bensinstationer.

Den station jag tänker på är inte kopplad till en kedja utan helt fristående. De köper väl soppan där det är billigast antar jag?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
jaka54
19 augusti 2018 · 5 656 Inlägg

Hej!
Har aldrig märkt att det skulle vara skillnad på bensinkvaliten på de ställen jag tankar. Tankar endast på Ingo (men på olika mackar) och ibland på ST 1.

spillolja
19 augusti 2018 · 4 009 Inlägg

Kan vara så att bränslet man tankat håller högre oktan än angivet

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
granadadr
20 augusti 2018 · 7 261 Inlägg

märker på min diesel att om jag tankar på en viss kedja,, säger ej vilken,, så går bilen sämre å drar mer soppa,,  märks MARKANT,, så nödtankar bara där när jag typ MÅSTE,, vilket är MKt sällan då man faktiskt kan planera sina tankningar

vet en annan kedja som har problem,,  dem gör reklam för sin Miljödiesel smile   där frös pumparna vid -30 ej så bra då det är då man MÅSTE ha tillgång till diesel,, men  talloljan klarar nog ej kylan sad suck

Senast redigerat av granadadr (20 augusti 2018)

Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Meaganeowner
20 augusti 2018 · 2 250 Inlägg

Lite OT

Har båt med inombordare och Diesevärmare. Eberspächer.

Om jag tankar vanlig mackdiesel, dröjer det inte länge föränn ett nät runt glödstiftet kläggar igen. Och värmaren får problem att starta.
Därför tankar jag numer på en sjömack som bara har blankdisel, utan RME och annat hokuspokus.
Har fungerat utmärkt i flera år nu.

Det är inte så att alla sjömackar har blankdiesel dessvärre.

granadadr
20 augusti 2018 · 7 261 Inlägg

Meaganeowner skrev:
Lite OT

Har båt med inombordare och Diesevärmare. Eberspächer.

Om jag tankar vanlig mackdiesel, dröjer det inte länge föränn ett nät runt glödstiftet kläggar igen. Och värmaren får problem att starta.
Därför tankar jag numer på en sjömack som bara har blankdisel, utan RME och annat hokuspokus.
Har fungerat utmärkt i flera år nu.

Det är inte så att alla sjömackar har blankdiesel dessvärre.

är inte ot  utan klart relevant,,  tänk om man slapp all sata dynga i bränslet

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang