Pendlingsbil - köpråd sökes

pearla
19 augusti 2018 · 55 Inlägg

Hej.

Sambon har bytt jobb och kommer att börja pendla, ca 6mil enkel väg längst E4an.

Vi har en Hyundai tucson Crdi idag, även om den går att köra rätt billigt ska vi mest troligt sälja den för att köpa en billigare bil för att få ned driftkostnaderna då det kommer bli betydligt mer körning framöver.

Har egentligen ingen riktig koll på vilka bilar som är bränslesnåla samt har låg skatt, söker därför tips på modeller man bör titta på.

Har tittat lite på beg BMW 118d som tydlien ska gå 0,45l/m blandat, men vet inte om det är dumt att köpa en diesel i dessa tider? Har inte alls koll på BMW:s modellserier, har de några andra modeller som är trevligare?

Prisintervall 70-100tkr, nästan viktigast är om den går billigt (0,4l/mil landsväg -ish), billig skatt >2000SEK/år. Någorlunda trafiksäker och skön körupplevelse (dvs. tyst), + om det är hyffsat ljudsystem i bilen. Samt billig i underhåll, service och reparation om det skulle krävas (har haft vår beskärda del av dyra strulbilar), vet såklart att kostnad för reparationer varierar beroende på vad felet är, men kanske finns det ändå lite kännedom om bilmärken som generellt är dyrare att repa än andra? Även bra om den är någorlunda rymlig så att det går att få plats med barnvagn i bagaget.

Om man tittar på bästa alternativet vad gäller bensinbilar samt bästa alternativet för diesel? Vad tror ni är bäst i respektive "klass"?

Alla tips är välkomna, även ifall det är någon modell man bör undvika.

Bennybira
20 augusti 2018 · 480 Inlägg

Diesel är fortfarande billigast på de avstånden du skriver.
Men nyare bensinare har börjat få ritkigt bra siffror nu när "sugmotorn" verkar ha gått till historien i småbilar.
typ fiesta ecoboost eller så.

Fiat 127 (1977)
torsen
20 augusti 2018 · 7 189 Inlägg

Köp en Japan och passa dig för europeiska bilar, speciellt VAG och BMW.
Vill du absolut ha en europé, kolla Mercedes och Opel.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
20 augusti 2018 · 17 345 Inlägg

Japp, BMW och VAG bör undvikas.
En Tuscon CRDi är ju en trevlig reskamrat och en naturligt steg ner är en i30 CRDi. Vi har haft en och frun pendlade 4 mil enkel väg och sparade inte på krutet. Den drog exakt 0.5 l/m under verkliga förhållanden.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
pearla
20 augusti 2018 · 55 Inlägg

Tack för svar (även om svaren inte var vad jag hade hoppats på).

Har spanat in både BMW och VW passat kombi blue motion (ska dra lite typ 0,4l), men det låter ju som att man bör undvika dessa märken?

Även om vår Tucson är relativt mycket bil för pengarna har vi tyvärr haft lite för mycket strul med denna, kommer nog mest troligt därför bojkotta just Hyundai, fått även dålig service från märkesverkstad varpå det inte känns aktuellt.

Några mer specifika modeller man ska kolla på?

Har sett över ekonomin en sväng och tror jag vi kan sträcka oss till 130-140tkr, men såklart går det att hitta billigare är det bättre.

marcus80 Sir
20 augusti 2018 · 935 Inlägg

Jag pendlar i snitt 85 mil i veckan, åker mellan Hammarby sjöstad och Strängnäs med en avstickare till Stallarholmen varannan vecka. Jag har en passat 2.0tdi 4-motion dock ej med blue motion funktionen. Jag klarar mig på en tank i veckan utan problem. Dock ligger skatten på ca 5000 om året och runt 0,55 milen. Nyare passat går snålare och drar mindre. Har en kollega som haft sin passat i 4 år utan bekymmer (den har DSG för er som inte tror det) och en Anna kollega körde sin passat i 15000 mil utan ett problem (förutom ett rådjur i fronten) Så vag diesel är inte dåliga.

Varför läser ingen instruktionsboken??
Och varför kan ingen stava ordentligt längre??
pearla
20 augusti 2018 · 55 Inlägg

Partikelfilter på dieselbilar, är det att betrakta som slitagedel som måste bytas? Har förstått att det kan vara en kostsam historia.

Passaten känns som en bra kandidat då den är rymlig och verkar dra lite.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
20 augusti 2018 · 17 345 Inlägg

pearla skrev:
Partikelfilter på dieselbilar, är det att betrakta som slitagedel som måste bytas? Har förstått att det kan vara en kostsam historia.

Passaten känns som en bra kandidat då den är rymlig och verkar dra lite.

Fina grejer. Bara köp.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
panda666
20 augusti 2018 · 4 228 Inlägg

Bara en liten tanke, på bmw läs n47 och dessa 116d 118d 120d alltså alla dessa dieslar har problem me kamkedjan så som det har tjatats som fan överallt. Aldeless nyss hörde ja även om problem me kedjan även hos 25d   325d och 525d..läste på autopower tror ja. Så vetifan om bmws dieslar är nått att ha ifall ingen motor verkar ha en bra kedja. turboras är inte heller helt ovanligt. Bara en tanke.

Cuefa Ain't no place like home...
21 augusti 2018 · 4 628 Inlägg

Har kört 3st VW (2 Passater och en Golf) och just nu nöter jag på en Octavia. Kör 26 mil/dag.
Har inte haft några problem med någon av dem. Golfen och Octavian var nya när jag köpte dem men Passaterna var långmilade och väl begagnade redan vid inköp.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Bennybira
21 augusti 2018 · 480 Inlägg

Frugans Octavia 1.6 TDI 4x4 (2015) manuell, som hon köpte ny har varit jättebra.
Haft skadedjur i härvan så fick byta undre motorhärvan, men det är ju inte skodas fel.

Annars har det varit felfritt (peppar peppar), går billigt och är rymlig + bekväm. Mycket bil för pengarna enligt mig. Dock gillar jag inte lokala VAG verkstan hmm Dyra och krångliga att ha att göra med!

Fiat 127 (1977)
pearla
21 augusti 2018 · 55 Inlägg

Tack för tips.
Vore ju kanon med en 4x4 då vi kör endel i Norrland på vintern.
Scoda Octavia 1,6tdi 4x4, vad har du för förbrukning och årsskatt på den?

Kan ju absolut vara ett alternativ att titta på.

Bennybira
22 augusti 2018 · 480 Inlägg

Årsskatten är runt 1600 har jag för mig. Kan kolla närmare sen.
Förbrukning runt 0.5-0.6 blandat med en del landsväg smile

Fyrhjulsdriften funkar skitbra. Snåla inte på däcken smile

Fiat 127 (1977)
zemet
22 augusti 2018 · 4 016 Inlägg

pearla skrev:
Partikelfilter på dieselbilar, är det att betrakta som slitagedel som måste bytas? Har förstått att det kan vara en kostsam historia.

Passaten känns som en bra kandidat då den är rymlig och verkar dra lite.

Jag jobbar med utvecklingen av avgasreningssystem på tunga sidan.

Ett partikelfilter är en slitagedel som kan behöva bytas.

Filtret fylls av 2 saker om motorn är frisk, Aska och sot.
När filtret börja bli fullt av aska och sot så ökar mottrycket och din bränsleförbrukning ökar.

Filtret har 2 olika rengörningsstrategier: Passiv regenerering och aktiv regenerering.

Passiv regenerering innebär att filtret rengörs när det blir varmt pga vanlig körning.

Aktiv regenering så rengörs filtret genom att man tillsätter bränsle i avgassystemet. På en personbil skulle jag gissa att man uppnår detta genom att låta motorn gå fett.

Sot bränns bort när systemet blir varmt. Det är med andra ord posetivt för bilens avgasrening att köra den tungt ibland med tex en släpkärra en längre bit så systemet har tid att komma upp i tempratur en längre tid och därmed kan rengöras.

Korta start och stop körningar är inte att rekomendera för en bil med partikelfilter.

Regererering tar bort sot, Aska kan inte brännas bort och fyller långsamt ditt partikelfilter.
När filteret börjar bli mättat av aska kommer du märka att din bränsleförbrukning ökar och att bilen regenererar allt oftare.

När Filtret är fullt av aska behöver det bytas. Kostnaden för detta är varierar såklart och beror på tillverkare, modell samt vilken åtgärd man gör.

Man kan ibland bara ta loss filtret och blåsa ut askan bakvägen med tryckluft.
Eller så får man byta till ett nytt filter. Gissningsvis kommer ett utbytes filter kosta 15-20K.

Man kan även göra en DPF delete, man tar då bort partikelfiltret helt och ersätter med ett vanligt rör istället.
Samtidigt programerar man om ECUn så du slipper EGR och får mer kraft i bilen samt lägre bränsleförbrukning. Kostnad för detta är runt 7000 kr.


Hur länge håller ett partikelfilter då innan det blir fullt av aska?
Askan består av delar i motoroljan som inte kan förbrännas. Så beroende på vilka tillsatser som finns i din motorolja, hur mycket olja din bil drar, hur mycket EGR din bil kör påverkar.

saab_sonett Handledare
22 augusti 2018 · 1 481 Inlägg

panda666 skrev:
Bara en liten tanke, på bmw läs n47 och dessa 116d 118d 120d alltså alla dessa dieslar har problem me kamkedjan så som det har tjatats som fan överallt. Aldeless nyss hörde ja även om problem me kedjan även hos 25d   325d och 525d..läste på autopower tror ja. Så vetifan om bmws dieslar är nått att ha ifall ingen motor verkar ha en bra kedja. turboras är inte heller helt ovanligt. Bara en tanke.

BMW:s 25d  motor är nästan skottsäker. Har inte sett något på Autopower om den.
Du får nog  länka till det Du skrev. Har en själv som gått 18000 mil utan problem.

Senast redigerat av saab_sonett (22 augusti 2018)

Bennybira
22 augusti 2018 · 480 Inlägg

Helt med där Saab_sonett!
Har flertalet väner som kört sinda 25-30-35 e9x bimmers över 30k mil. Serva och se glad ut!

Fiat 127 (1977)
panda666
22 augusti 2018 · 4 228 Inlägg

saab_sonett skrev:

panda666 skrev:
Bara en liten tanke, på bmw läs n47 och dessa 116d 118d 120d alltså alla dessa dieslar har problem me kamkedjan så som det har tjatats som fan överallt. Aldeless nyss hörde ja även om problem me kedjan även hos 25d   325d och 525d..läste på autopower tror ja. Så vetifan om bmws dieslar är nått att ha ifall ingen motor verkar ha en bra kedja. turboras är inte heller helt ovanligt. Bara en tanke.

BMW:s 25d  motor är nästan skottsäker. Har inte sett något på Autopower om den.
Du får nog  länka till det Du skrev. Har en själv som gått 18000 mil utan problem.

trodde ja också, helt galet.

https://www.autopower.se/forum/topic.as … amp;sida=1


Massa fel på den och inte bara kedjan, mekatronik samt lådan pajade också. otur? skitbil?
vore det min bil skulle ja definitivt säga skitbil;smile

panda666
22 augusti 2018 · 4 228 Inlägg

Bennybira skrev:
Helt med där Saab_sonett!
Har flertalet väner som kört sinda 25-30-35 e9x bimmers över 30k mil. Serva och se glad ut!

ja me men går in ibland på autopower och ser massor me ras där också, alla bimmers verkar ha ungefär samma problem. Och samma som vw vissa går hur bra som helst och vissa skiter det sig gång på gång.

panda666
22 augusti 2018 · 4 228 Inlägg

https://www.blocket.se/dalarna/BMW_535d … 14&w=3

kolla på denna tex, hur mycket som har bytts på den? skamligt alltså, motor, lådan, fördelningslåda, kylare, ac, bälgar. alltså håller nått på dessa alls?

saab_sonett Handledare
22 augusti 2018 · 1 481 Inlägg

panda666 skrev:
https://www.blocket.se/dalarna/BMW_535d_M_sport_x_drive_313hk_79090602.htm?ca=1_14&w=3

kolla på denna tex, hur mycket som har bytts på den? skamligt alltså, motor, lådan, fördelningslåda, kylare, ac, bälgar. alltså håller nått på dessa alls?

Det där är ju en 35D. Den andra du länkade till är den enda på Autopower som haft problem med kamkedja.  Växellådan låter ju som man kört med trimchip som inte haft momentbegränsning. Då knäcker man dom.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang