Motorolja - svar önskas av KUNNIG.(inte "tyckare")

torsen
30 september 2018 · 7 236 Inlägg

Jag har några "slattar" motorolja ståendes på hyllan i garaget
En inventering visade att det fanns:
1 lit Statoil syntetisk 25W-50 i oöppnad förpackning.(MC-olja minst 10 år gammal)
1 lit Havoline delsyntet 10W40 i oöppnad förpackning.(okänd ålder)
1 lit Castrol Magnatec Prof syntetisk 5W-30 i oöppnad förpackning.(okänd ålder)
½ lit Castrol Multi syntetisk 10W-30 i öppnad förpackning.(några år gammal)
3½ lit Biltema syntetisk 5W-40 i öppnad 10-lit.förpackning.(något år gammal)

Nu till frågan.
Om jag blandar allt i 10-lit.dunken från Biltema får jag 7 lit motorolja, vilket precis räcker till mina 2 hobbybilar.

Någon nackdel/fara?

Alla motoroljor är ju blandbara med varandra, enligt vad jag läst på annat forum för länge sedan.

Synpunkter från NÅGON SOM VERKLIGEN VET.(nu blir det väl inte så många kommentarer?)

candyweiss
30 september 2018 · 876 Inlägg

Undrar vilken viskositet det blir på den blandningen big_smile

AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE, någon som har fler?
caromania Forummoderator
30 september 2018 · 9 296 Inlägg

När man blandar olja är grundtesen att det är den sämsta kvaliteten som "vinner". Ny olja är ju däremot ny olja. Vad kan gå fel?

I vad ska du hälla oljan Torsen? Är det en gammal nog bil så kan du ju räkna med att dåtida olja var otroligt mycket sämre i alla lägen, dvs en häxblandning behöver ju inte bli sämre.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
torsen
1 oktober 2018 · 7 236 Inlägg

caromania skrev:
När man blandar olja är grundtesen att det är den sämsta kvaliteten som "vinner". Ny olja är ju däremot ny olja. Vad kan gå fel?

I vad ska du hälla oljan Torsen? Är det en gammal nog bil så kan du ju räkna med att dåtida olja var otroligt mycket sämre i alla lägen, dvs en häxblandning behöver ju inte bli sämre.

Oljan ska mycket riktigt användas i äldre hobbybilar.
Som du skriver så är dagens oljor så mycket bättre än vad som rekommenderades för 30 år sedan.
Ville bara höra om någon annan gjort samma "blandning av slattar" som jag funderar på och om det hade medfört några negativa konsekvenser.

mats757
1 oktober 2018 · 913 Inlägg

Viskositeten blir ett snitt av blandningen. Men inge större problem att blanda ihop. Det blir väl typ 10W-40...

Det jag möjligtvis skulle passa mig att hälla det i är en V8:a med hårda ventilfjädrar och stötstänger. Där behöver kamaxlarna en riktigt stark olja som klarar den uppgiften.
Är det däremot överliggande kam så ser jag inget större problem.

Mats

zemet
1 oktober 2018 · 4 038 Inlägg

OBS! tips ifrån TYCKARE.

Åk till mekonomen och fråga om du kan få köpa ett eller flera oljefat.

Det gjorde jag sist jag behövde olja. Kom hem med en ny eldningstunna och 20 liter 5w-30.
Kostade mig 100 kr:)

Din häxblandning kan du sedan elda i tunnan med:)

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
rcy
1 oktober 2018 · 1 705 Inlägg

Jag skulle definitivt inte hälla det i en bil jag bryr mig om.
Till att börja med så är "ålder okänd" en väldig varningsklocka. Dom flesta tillverkare garanterar 5 års hållbarhet i obruten förpackning och rätt förvaring, efter det är det på egen risk.
En av oljorna är delsyntet, vilket innebär väldigt oförutsägbara effekter när oljan blir gammal.

Och allvarligt, varför? Ett oljebyte med ny, garanterat bra olja kostar ju skit och ingenting i längden.

Unlimited
1 oktober 2018 · 7 Inlägg

Hoppa över att bland med MC-oljan, den ska du INTE ha i en bilmotor.

Står med största sannolikhet en JASO-klassning på den som har att göra med additov för våtkoppling som många MC har

torsen
2 oktober 2018 · 7 236 Inlägg

Unlimited skrev:
Hoppa över att bland med MC-oljan, den ska du INTE ha i en bilmotor.

Står med största sannolikhet en JASO-klassning på den som har att göra med additov för våtkoppling som många MC har

Bra synpunkt, Unlimited, som jag inte tänkt på.
Additiven för våtkoppling i MC hade jag förbisett/inte tänkt på.
Då utesluter jag MC-oljan(om jag över huvud taget blandar oljorna).
Tack Unlimited.

spillolja
2 oktober 2018 · 4 024 Inlägg

Blanda i hop alla dessa oljor och du får en bra Fusksyntetolja, bara att hinka i

smile

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang