Frågor om BMW 523 Touring '03:a

andreascarlsson
1 oktober 2018 · 56 Inlägg

Jag får eventuellt köpa en BMW 523 Touring från 2003, som har gått 20.000 mil, till en förmånlig peng (20k).

Mina enda erfarenheter av BMW är dåliga, ägde en där en av bjälkarna rostad bort och bränslempumpen pajjade. Plus mängder av rost (det var dock en '98:a).

Jag behöver en billig och prisvärd bil (som inte är en plastig japan eller en tråkig svensk), så denna kan mycket väl vara rätt.

Söker nu efter tips på vad man ska kolla på specifikt på denna modell, så att man inte blir fett lurad?  smile

simlar
1 oktober 2018 · 5 525 Inlägg

Här har du lite matnyttigt i alla fall:
https://www.autopower.se/Guider/Begagnatguiden/E39/

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
1 oktober 2018 · 4 917 Inlägg

På en 16 år gammal bil kan man inte förvänta sig allt förmycket.
Rosten är egentligen det du ska koncentrera dig på och det brukar räcka med att bocka sig ner och kröka på ryggen.
Andra brister ser man , som t ex slitna däck eller kupemiljön med sliten inredning.
Ser det oattraktivt ut så kan man ju tänka sig hur resten ser ut och är skött..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
andreascarlsson
1 oktober 2018 · 56 Inlägg

Tack för svaren! Guiden var ju awesome! smile

Har kollat upp bilen på www.car.info nu och där ser det mystiskt ut:

https://www1.garaget.org/gallery/images/151/150500/150500-68f919f3d2e759e870f33b111f326903.jpg

Kolla annonseringen 2013-12-18.
Uppgivet miltal 28.000 och några månader senare 14.610...!

Hur mycket kan man lita på denna information? Är det känt att det blir fel på car.info?

Nu är det inte så mycet pengar vi snackar om, men jag ska ju sälja bilen nån gång med.

Gaah...

Senast redigerat av andreascarlsson (1 oktober 2018)

panda666
1 oktober 2018 · 4 250 Inlägg

du behöver inte köpa just den alltså, måste du ha en gammal e39 mot alla odds så finns det massor på blocket och för 20k får du en i ok skick skulle ja säga, inte super skick men ok skick, räkna med rost, elfel, läckage från kylare garanterat förr eller senare. fullt me irriterande elfel, larm som strular, kamaxelgivare som behöver bytas, abs och antisladd kommer börja krångla. givare här o där kommer krångla, har ägt flera e39 och vet exakt vad jag säger^^ visst dom är fina och åker jävlit fint men problem kommer du att ha garanterat. Så kolla inte bort från svenne bilarna eller dom tråkiga japanerna endå, inget fel på en toyota eller honda för samma peng, inget fel heller på nån s40/s60 heller för dom pengarna, samt bmw=rwd=dvs nån måste ha sladdat me den nån gång så den har gått hårt garanterat av nån ägare. miltalet för dom pengarna hade ja struntat i helt o hållet även om den blivit backad 5 ggr. hade min 530 , 35.000mil och den gick bättre än en ny bil. så kolla ordentligt noga och förvänta dig att grejer kommer paja förr eller senare^^

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang