Påföljd för smitning, vårdslös körning samt vållande till kroppsskada.

granadadr
3 oktober 2018 · 7 289 Inlägg

Meaganeowner skrev:
Något haltar.

Inte fasen kan det vara ok att köra på någon bakifrån.

Bil, buss, cyklist, mor med barvagn o s v.

Då är det fel på avståndet till framförvarande!

därför man har daschcam,, då kan man bevisa om en förare bromsa för att någon ska köra in i en wink

Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Low
3 oktober 2018 · 3 313 Inlägg

Meaganeowner skrev:
.

Så om det hade kommit en cyklist eller ett barn framför mig, vad skulle jag då för säkerhets skull ha gjort?

Tvärnitar..

Men kör någon förnära dig, slå på varningblinkers, kör åt sidan eller vadsom men skada inte personen bara för att.

Meaganeowner
3 oktober 2018 · 2 250 Inlägg

Och om jag tvärnitar för att situationen kräver detta. Den som då ev kör in i mig bakifrån, låg då garanterat för nära, eller hur?

Gossen med moped, har nog missat något i utbildningen och kanske inte bör ha förarbevis, eller vad det nu heter.
Oavsett så lägger man sig inte tätt intill framförvarande fordon.

3 - sekunders regeln kommer jag ihåg.

Senast redigerat av Meaganeowner (3 oktober 2018)

jaka54
3 oktober 2018 · 5 733 Inlägg

Hej!
Klart som korvspad att moppekillen har gjort fel om han inte håller avstånd till framförvarande fordon och inte hinner bromsa. Sen att killen i Vannen är så dum att han säger att han tvärnita för att ge moppekillen en läxa är ju inte så bra.

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
3 oktober 2018 · 14 056 Inlägg

zemet skrev:
Tjenare!

En kompis till mig körde på en gata i centrum på en liten stad och hade en moped bakom sig som låg förnära förlänge enligt min kompis.

Han ville då ge mopedisten en läxa och tvärnitade med sin stora Grand cherokee vilket såklart resulterade i att mopedisten körde in i bilen.

Efter att detta inträffade så såg han att moppekillen reste sig. Och efter det körde han hem. Vittnen på platsen såg dock regnr osv och han erkännde allt detta i förhör med polisen.

Rättegången börjar denna veckan.

Han har enligt lokalpressen erkänt smitning, vållande till kroppsskada samt vårdslöshet i trafik.
Enligt lokalpressen fick moppepojken handledsfrakturer på bägge handleder.


Min kompis har alltid behövt extra hjälp i skolan och har ett antal diagnoser samt jobbar på samhall.
Är dessa diagnoser att se som en förmildrande omständighet?

Vad är en trolig påföljd för detta?
Smitning och vårdslöshet bör ju innebära att han blir av med körkortet. Hur länge? Dem har inte tagit körkortet ännu iaf.

Jag gissar att eftersom han är ostraffad sedan tidigare och har dessa diagnoser att han får samhällstjänst, får betala ett skadestånd på typ 30K och blir av med körkortet minst 1 år.

Någon som har erfarenhet från liknande fall?

Var det moppekillen som reste sig och körde hem? Det är vad jag får det till.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Errorist
3 oktober 2018 · 157 Inlägg

Jag skulle inte vilja träffa någon av dom på vägen. Den på moppen borde ta om körkortet om han inte kan hålla avstånd. Men han med bilen borde nog inte ha körkort alls om han tvärnitar för att ge mopedisten en "läxa" Kunde lika väl slutat med ett dödsfall. Plus att köra iväg efter en olycka är helt oacceptabelt.

Eller har jag missuppfattat något?

Low
3 oktober 2018 · 3 313 Inlägg

Vettemannen skrev:

zemet skrev:
Tjenare!

En kompis till mig körde på en gata i centrum på en liten stad och hade en moped bakom sig som låg förnära förlänge enligt min kompis.

Han ville då ge mopedisten en läxa och tvärnitade med sin stora Grand cherokee vilket såklart resulterade i att mopedisten körde in i bilen.

Efter att detta inträffade så såg han att moppekillen reste sig. Och efter det körde han hem. Vittnen på platsen såg dock regnr osv och han erkännde allt detta i förhör med polisen.

Rättegången börjar denna veckan.

Han har enligt lokalpressen erkänt smitning, vållande till kroppsskada samt vårdslöshet i trafik.
Enligt lokalpressen fick moppepojken handledsfrakturer på bägge handleder.


Min kompis har alltid behövt extra hjälp i skolan och har ett antal diagnoser samt jobbar på samhall.
Är dessa diagnoser att se som en förmildrande omständighet?

Vad är en trolig påföljd för detta?
Smitning och vårdslöshet bör ju innebära att han blir av med körkortet. Hur länge? Dem har inte tagit körkortet ännu iaf.

Jag gissar att eftersom han är ostraffad sedan tidigare och har dessa diagnoser att han får samhällstjänst, får betala ett skadestånd på typ 30K och blir av med körkortet minst 1 år.

Någon som har erfarenhet från liknande fall?

Var det moppekillen som reste sig och körde hem? Det är vad jag får det till.

/Benny

Nej det är väl han som skulle lära mopedisten en läxa, han såg mopedisten resa sig och körde bara iväg. Därför smitning...?

spillolja
3 oktober 2018 · 4 025 Inlägg

Båda har lärt sig en läxa, det västa som kan hända Van-föraren är återkrav från bolaget för utbetald ersättning till mopedisten då denna erkänt att han framkallat sammanstötningen uppsåtligen om nu bolaget skulle anse  Föraren av Vanen som vållande  enligt SFS 1975:1410  20 §

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
3 oktober 2018 · 13 742 Inlägg

spillolja skrev:
Båda har lärt sig en läxa, det västa som kan hända Van-föraren är återkrav från bolaget för utbetald ersättning till mopedisten då denna erkänt att han framkallat sammanstötningen uppsåtligen om nu bolaget skulle anse  Föraren av Vanen som vållande  enligt SFS 1975:1410  20 §

Näe verkligen inte.. Smitning har fängelse i straffskalan. Vårdslöshet är fängelse i straffskalan.  Vållande till kroppsskada är jag osäker på men antagligen fängelse med i straff skalan ..     Eftersom. Det är en medveten handling är det betydligt värre än  om det är en vanlig  olycka man smiter mot är det nog inte lika illa som man medvetet gör fel.    Så försäkringen kommer vara hans minsta problem.   Jag hoppas på fängelse och körkortet indraget i över 1år.   Men lär bli  betydligt lindrigare men rätt säker på att det blir kännbart

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
spillolja
3 oktober 2018 · 4 025 Inlägg

Nu var det en mopedist kanske med begränsade kunskaper om fordonstrafik, jag har inte mycket till övers för sådana som ligger en halv bilängd bakom och blinkar i hastigheter runt 70-80 knyck, hade en sådan bakom  mig för ett tag sedan, hade jag haft en gammat bil jag inte var rädd om kanske jag tvärnitat och blundat, troligen en förare som är drogpåverkad

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
panda666
3 oktober 2018 · 4 250 Inlägg

fyfan det där lät hemskt! varför i helvete gör man så? är snubben helt sjuk i huvet? in i finkan säger ja bara o släng nyckeln! finns massor me folk som kör jävligt nära bakom mig ibland men inte vill man döda dom eller? ingen har gjort nån till gud och ingen ska ta läxor o sånt i egna händer. ville han lära honom en läxa kunde han bara bromsa sakta och stiga av bilen och ge moppe killen ett snack och kanske en höger i käften som högst. Men inte riskera att döda personen. Det här låter ju värre än youtube klippen man ser av road rage i ryssland och usa. tvärnita för att lära moppe killen en läxa? kanske var bara nån som var trött och inte tänkte på avstånd? varför inte ta me en pistol nästa gång o bara skjuta? finns inge medkänsla längre hos folk utan dom fuckar ur bara. helt galen värld vi lever i.

Hilmer
4 oktober 2018 · 1 789 Inlägg

Det är ju tyvärr inte många rätt i denna historia egentligen, men folk som ligger för nära bakom (oavsett fordon) är jordens avskum och förtjänar ingen "medkänsla".
Jag lever med en svår whiplash-skada som gör mitt liv till ett riktigt helvete stundtals och jag måste ju säga att jag är väldigt rädd för att få förvärrat min situation ytterligare på grund av dessa avarter som inte har förstånd att förstå riskerna med ett alldeles för kort avstånd och jag har inget till övers för sådana människor, men att hämnas eller dela ut läxor på detta sätt är inte rätt väg att gå.

Meaganeowner
4 oktober 2018 · 2 250 Inlägg

.

Hela tråden bygger på vad TS har fått berättat för sig...
Av nån som tydligen har/har haft olika diagnoser mm. Som varit med om en händelse... kanske har svårt för att uttrycka sig o s v.
- Vad vet jag? Alla andra tycks veta.

Ja, TS har tydligen även återgett vad media skrivit... d v s än fler led med risk för förvanskning åt endera hållet.

Det är lätt hänt att det blir "sanningar" typ viskningsleken.

Än har det inte framkommit direkt elker via hörsägen vad mopedisten ev har att säga till allmänheten om händelsen.

- Ooooh, vad jag suktar efter just detta. Har inte Facebook. Men Googlar varje dag!


Finns nog inget mer för gemene man än att vänta och se vad som kommer fram, från mer officiella källor.

Senast redigerat av Meaganeowner (4 oktober 2018)

zemet
4 oktober 2018 · 4 041 Inlägg

Low skrev:

Vettemannen skrev:

zemet skrev:
Tjenare!

En kompis till mig körde på en gata i centrum på en liten stad och hade en moped bakom sig som låg förnära förlänge enligt min kompis.

Han ville då ge mopedisten en läxa och tvärnitade med sin stora Grand cherokee vilket såklart resulterade i att mopedisten körde in i bilen.

Efter att detta inträffade så såg han att moppekillen reste sig. Och efter det körde han hem. Vittnen på platsen såg dock regnr osv och han erkännde allt detta i förhör med polisen.

Rättegången börjar denna veckan.

Han har enligt lokalpressen erkänt smitning, vållande till kroppsskada samt vårdslöshet i trafik.
Enligt lokalpressen fick moppepojken handledsfrakturer på bägge handleder.


Min kompis har alltid behövt extra hjälp i skolan och har ett antal diagnoser samt jobbar på samhall.
Är dessa diagnoser att se som en förmildrande omständighet?

Vad är en trolig påföljd för detta?
Smitning och vårdslöshet bör ju innebära att han blir av med körkortet. Hur länge? Dem har inte tagit körkortet ännu iaf.

Jag gissar att eftersom han är ostraffad sedan tidigare och har dessa diagnoser att han får samhällstjänst, får betala ett skadestånd på typ 30K och blir av med körkortet minst 1 år.

Någon som har erfarenhet från liknande fall?

Var det moppekillen som reste sig och körde hem? Det är vad jag får det till.

/Benny

Nej det är väl han som skulle lära mopedisten en läxa, han såg mopedisten resa sig och körde bara iväg. Därför smitning...?

Korrekt, min kompis i bilen körde iväg. Otydligt formulerat av mig:)

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
zemet
4 oktober 2018 · 4 041 Inlägg

Errorist skrev:
Jag skulle inte vilja träffa någon av dom på vägen. Den på moppen borde ta om körkortet om han inte kan hålla avstånd. Men han med bilen borde nog inte ha körkort alls om han tvärnitar för att ge mopedisten en "läxa" Kunde lika väl slutat med ett dödsfall. Plus att köra iväg efter en olycka är helt oacceptabelt.

Eller har jag missuppfattat något?

Nej du har inte missat något mer än att frågan var om du har någon erfarenhet av liknande fall som kan ge en fingervisning om vilken påföljd som väntar.

Samt om det ses som en förmildrande omständighet att ha ett antal diagnoser.

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
spillolja
4 oktober 2018 · 4 025 Inlägg

Föraren som vållade denna trafikolycka där en person fick ligga i Koma fich 2månader:
http://www.blt.se/karlskrona/fangelse-f … skorsning/

skulle inte förvåna mig att det blir ett frikännade, jornalisten som skrivit tidningsartikeln som TS redogör kan gjort en missuppfattning

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
zemet
4 oktober 2018 · 4 041 Inlägg

spillolja skrev:
Föraren som vållade denna trafikolycka där en person fick ligga i Koma fich 2månader:
http://www.blt.se/karlskrona/fangelse-f … skorsning/

skulle inte förvåna mig att det blir ett frikännade, jornalisten som skrivit tidningsartikeln som TS redogör kan gjort en missuppfattning

Ja med tanke på den dommen så låter det ju nästa troligt att han får en medalj för att han erkänt självmant eller nåt!

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
zemet
4 oktober 2018 · 4 041 Inlägg

Då var rättegången över.

Blev ingen medalj men nästan.

1 års vilkorlig dom. 15K skadestånd. Inget indraget körkort.

Skall se om jag får fram dommen själv om några dagar när den gått igenom systemen.

Men hade en fundering, drar dem in körkortet samma dag som dommen faller ifall det skall dras in. Eller avvaktar transportstyrelsen ett domslut och skickar sedan ett brev eller hur fungerar det?

Enligt denna källan lawline så tar det 3 veckor efter dommen innan körkortet eventuellt återkallas då man har 3 veckor på sig att överklaga.

https://lawline.se/answers/tidpunkt-for … overklagan

Senast redigerat av zemet (4 oktober 2018)

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
panda666
4 oktober 2018 · 4 250 Inlägg

zemet skrev:
Då var rättegången över.

Blev ingen medalj men nästan.

1 års vilkorlig dom. 15K skadestånd. Inget indraget körkort.

Skall se om jag får fram dommen själv om några dagar när den gått igenom systemen.

Men hade en fundering, drar dem in körkortet samma dag som dommen faller ifall det skall dras in. Eller avvaktar transportstyrelsen ett domslut och skickar sedan ett brev eller hur fungerar det?

Enligt denna källan lawline så tar det 3 veckor efter dommen innan körkortet eventuellt återkallas då man har 3 veckor på sig att överklaga.

https://lawline.se/answers/tidpunkt-for … overklagan

vad betyder 1 års vilkorlig? åker han in eller inte?

Utmarks-Loke
4 oktober 2018 · 5 840 Inlägg

panda666 skrev:
vad betyder 1 års vilkorlig? åker han in eller inte?

Det brukar betyda att man inte får fängelse om man uppför sig. Men utför man ett annat brott under det året så får man både det nya straffet samt får sitta det som är kvar av tiden på det gamla.

Senast redigerat av Svarte_Orm (4 oktober 2018)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang