Läckande drivknutsdamask - åtgärd?

Micke5
4 oktober 2018 · 4 Inlägg

Hej!

Jag kan börja med att påpeka att jag har väldigt lite erfarenhet av att meka med bilar, men försöker lära mig att utföra enklare jobb själv.

När jag servade bilen upptäckte jag att det har läckt ut en del fett från drivknutsdamaskerna, både höger och vänster.
https://i.imgur.com/cvQ5KpY.jpg
Eftersom det var första gången jag servade bilen själv istället för att lämna in den på verkstad så vet jag inte hur länge det har sett ut så. Kan vara några månader, kan vara flera år.
Är det något man bör åtgärda? Räcker det i så fall med att bara byta ut klämmorna eller är det viktigt att få i lite nytt fett också? Kan man i så fall bara ta av klämmorna, skjuta damasken åt sidan, kleta i fett och sätta på nya klämmor?

Bilen det gäller är för övrigt en Kia Cee´d halvkombi, årsmodell 2012.

Hilmer
4 oktober 2018 · 1 775 Inlägg

Du bör återinfetta drivknutarna, de håller inte speciellt länge utan fett och det ser ut att saknas en del.
Om damaskerna i övrigt är hela så bör man kunna öppna upp, fetta in knutarna och montera med nya klämmor så som du själv beskrev det.

torsen
4 oktober 2018 · 7 198 Inlägg

I ditt ställe skulle jag torka rent, demontera slangklämmorna, spruta in drivaxelfett mellan dammskyddet(damasken) och drivaxeln samt återmontera slangklämman, om det går, annars montera en ny.
De fabriksmonterade slangklämmorna brukar inte gå att återanvända.
Det lilla fettläckage din bil har är inte alarmerande - snarare normalt.
Hade själva dammskyddet varit skadat, så att läckaget hade kommit därifrån, hade du varit tvungen att efter byte dammskydd fetta in drivaxelknuten. Men inte nu.
Anser jag, som på egen bil skulle gjort som jag beskriver.
Köper du drivaxelfett i tub med lång pip blir det enkelt.

jaka54
4 oktober 2018 · 5 680 Inlägg

Hej!
På din bild ser det ut som om det läcker fråm damaskens innre del där det ser ut som det saknas en slangklämma.
Sen ska det aldrig läcka fett från en damask! Gör det det kommer drivknuten för eller senare att gå sönder.

CC72
4 oktober 2018 · 1 661 Inlägg

Damasken är nog inte ditt bekymmer utan oljeläkaget ovanför.

Det rinner ner på axeln och snurrar runt.

Klamret på damasken ser helt ut men det döljs av olja och smuts.

jaka54
4 oktober 2018 · 5 680 Inlägg

Hej!
Nja! Man ser att det är fett på plåten ovanför damasken och det fettet har kommit innifrån drivknuten.

torsen
4 oktober 2018 · 7 198 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Nja! Man ser att det är fett på plåten ovanför damasken och det fettet har kommit innifrån drivknuten.

Nja(igen)! Det är jag inte så säker på.
Enligt mekanikens lagar så söker sig fettet vid en rotation till det ställe där dammskyddets diameter är som störst = centrifugalkraften = en oöverträffad naturlag.
Jämför med separatorn.

Meaganeowner
4 oktober 2018 · 2 250 Inlägg

Hokus pokus...

Inte alla som tappat klamman i lilländen på damask till drivknut. Men det har jag.

Och gissa vad...  Fett kom ut så som det ser ut på bilden.

Sån var verkligheten för mig. Måhända det var med någon, som sket i naturlagar o annat vid tillfället.


- Men tänk tanken...
Om drivaxeln är i linje med drivknuten. Typ pekar rakt ut från denna. Då är drivknutens yttre delar i storänden likaså drivmaskens storände längre ut från centrum på drivaxel och knut än motsvarande i lilländen.
Detta inser de flesta.

Om då drivaxeln bildar en vinkel mot knutens tänkta genomgående centrumlinje, t ex innifrån och ut, då förefaller det mig att lilländen på knuten och lilländen på damasken, kan komma längre ut, än vad storänden gör. Tänker då främst på damaskens lillände, eftersom den sitter en bit in på axeln.
Och si, då är det inte omöjligt att fett slungas ut enlig vad som skrevs i tidigare inlägg.

Då är frågan... när ligger drivaxel och knutar inte rakt mot varandra?

Bilar med hög markfrigång, är ett exempel.
Det finns säkert fler.

Blir liknande fenomen vid kraftiga svängar, fast då bara i framänden av bilen, även om den är fyrhjulsdriven.


.

Senast redigerat av Meaganeowner (4 oktober 2018)

Micke5
5 oktober 2018 · 4 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
På din bild ser det ut som om det läcker fråm damaskens innre del där det ser ut som det saknas en slangklämma.
Sen ska det aldrig läcka fett från en damask! Gör det det kommer drivknuten för eller senare att gå sönder.

Det är svårt att se på bilden eftersom den är täckt av fett och smuts, men klämman sitter där.

CC72 skrev:
Damasken är nog inte ditt bekymmer utan oljeläkaget ovanför.

Det rinner ner på axeln och snurrar runt.

Klamret på damasken ser helt ut men det döljs av olja och smuts.

När man kan se ordentligt så blir det rätt tydligt att det är fett från drivknuten som stänkt upp. Det är en snygg ring runt hela, både på metallen där det syns på bilden och på plastkåpan undertill. Att det dessutom ser likadant på båda sidorna gör just den saken ännu mer trolig (dessutom visar det på dåliga klämmor från fabrik, vilket är lite synd eftersom nybilsgarantin gick ut för mindre än ett halvår sen...).

Jag kommer nog göra som torsen beskrev och peta i nytt fett och byta klämmorna. En följdfråga där:
Behöver man någon särskild sorts fett eller märke, eller duger det med drivknutsfettet som Biltema kränger?

caromania Forummoderator
5 oktober 2018 · 9 296 Inlägg

Micke5 skrev:

jaka54 skrev:
Hej!
På din bild ser det ut som om det läcker fråm damaskens innre del där det ser ut som det saknas en slangklämma.
Sen ska det aldrig läcka fett från en damask! Gör det det kommer drivknuten för eller senare att gå sönder.

Det är svårt att se på bilden eftersom den är täckt av fett och smuts, men klämman sitter där.

CC72 skrev:
Damasken är nog inte ditt bekymmer utan oljeläkaget ovanför.

Det rinner ner på axeln och snurrar runt.

Klamret på damasken ser helt ut men det döljs av olja och smuts.

När man kan se ordentligt så blir det rätt tydligt att det är fett från drivknuten som stänkt upp. Det är en snygg ring runt hela, både på metallen där det syns på bilden och på plastkåpan undertill. Att det dessutom ser likadant på båda sidorna gör just den saken ännu mer trolig (dessutom visar det på dåliga klämmor från fabrik, vilket är lite synd eftersom nybilsgarantin gick ut för mindre än ett halvår sen...).

Jag kommer nog göra som torsen beskrev och peta i nytt fett och byta klämmorna. En följdfråga där:
Behöver man någon särskild sorts fett eller märke, eller duger det med drivknutsfettet som Biltema kränger?

Om det skvätt ut på det sätt du beskriver så finns det en risk att det ändå är en spricka i damasken så kolla den noga.
Vilket drivknutsfett som helst duger.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
torsen
5 oktober 2018 · 7 198 Inlägg

På vissa bilar, Lada Niva t ex, rekommenderas att slangklämman på yttre drivaxelknutens dammskydds lillända ska dras "måttligt" så att dammskyddets lillända kan glida på drivaxeln.

Om man inte gör så riskerar man att dammskyddet spricker, vilket jag tyvärr har bitter erfarenhet av.
Dammskydden "räcker" bara knappt ett hundra mil om slangklämman på dammskyddets lillända är hårt dragen.

Detta gäller främst vid terrängkörning med mycket flex = drivaxeln förlängs och kortas omväxlande och dammskyddet "inte räcker till".

Micke5
5 oktober 2018 · 4 Inlägg

torsen skrev:
På vissa bilar, Lada Niva t ex, rekommenderas att slangklämman på yttre drivaxelknutens dammskydds lillända ska dras "måttligt" så att dammskyddets lillända kan glida på drivaxeln.

Om man inte gör så riskerar man att dammskyddet spricker, vilket jag tyvärr har bitter erfarenhet av.
Dammskydden "räcker" bara knappt ett hundra mil om slangklämman på dammskyddets lillända är hårt dragen.

Detta gäller främst vid terrängkörning med mycket flex = drivaxeln förlängs och kortas omväxlande och dammskyddet "inte räcker till".

Det låter som att du menar att det kanske är meningen att det ska vara såhär?
Jag menar, om damasken glider utåt, tar den med sig lite fett som sitter kvar utanför damasken när den sedan dras in igen för att sen skvätta upp när axeln snurrar. Läckaget låter då ofrånkomligt. Eller missförstår jag?

engolf
5 oktober 2018 · 3 235 Inlägg

Damasken ser ganska ny ut, inga torrsprickor eller slitage, så det kan hända drivknuten överfylldes med fett när damasken byttes.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang