Hokus pokus...
Inte alla som tappat klamman i lilländen på damask till drivknut. Men det har jag.
Och gissa vad... Fett kom ut så som det ser ut på bilden.
Sån var verkligheten för mig. Måhända det var med någon, som sket i naturlagar o annat vid tillfället.
- Men tänk tanken...
Om drivaxeln är i linje med drivknuten. Typ pekar rakt ut från denna. Då är drivknutens yttre delar i storänden likaså drivmaskens storände längre ut från centrum på drivaxel och knut än motsvarande i lilländen.
Detta inser de flesta.
Om då drivaxeln bildar en vinkel mot knutens tänkta genomgående centrumlinje, t ex innifrån och ut, då förefaller det mig att lilländen på knuten och lilländen på damasken, kan komma längre ut, än vad storänden gör. Tänker då främst på damaskens lillände, eftersom den sitter en bit in på axeln.
Och si, då är det inte omöjligt att fett slungas ut enlig vad som skrevs i tidigare inlägg.
Då är frågan... när ligger drivaxel och knutar inte rakt mot varandra?
Bilar med hög markfrigång, är ett exempel.
Det finns säkert fler.
Blir liknande fenomen vid kraftiga svängar, fast då bara i framänden av bilen, även om den är fyrhjulsdriven.
.
Senast redigerat av Meaganeowner (4 oktober 2018)