Bus och lek bygge av en opel manta gsi (långtids projekt)

Opel manta gsi med en tanke att få rätt rally stuk (budgetbygge). Kännslan skall finnas där!! Aldrig "byggt" om någon bil innan eller något liknande så ni får ha översyn med hur saker och ting blir till en början. Men för hoppningsvis så blir det bra i slutändan. Läs och kommentera med nöje!!
  • 44 Följare
  • 63 382 Visningar
  • Uppdaterades senast 24 februari 2021
Adrianhalvordsson91
23 november 2018 · 221 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229956/229956-c667970cc054047e806ba7425095a74c.jpg

Nu är denna handbroms beställd. Då den jag har med bakåtvänd cylinder tyvärr inte kommer passa in med det nya spakstället. Så denna med framåtvänd cylinder tror jag blir perfekt.

Adrianhalvordsson91
23 november 2018 · 221 Inlägg

Ikväll blev de inte mycket alls då en ändå skall upp 5 till morgonen å jobba i 12 timmar.

https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229956/229956-87c7e7cc021d23c4a57cdb74bb76d926.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229956/229956-ef3b8d818a919e8a1fd530cefb5695e1.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229956/229956-b297e96bbc9a4f9fb921078b5d10ca33.jpg

Blev å märka ut lite för sidorna och klippa till dem på längden. Kommer även få tas av på höjden, men de kapar jag när de är punktade så de följer övre plåten som svänger uppåt lite i framkant.

https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229956/229956-38e7e6777d1af5ff87e35a18ddd1aad1.jpg

Någon som vet denna spaken är delbar på något sätt tycker de ser så ut. Men gjorde inte någon direkt ansträngning heller till att kolla ikväll. Men här finns ju mycket kunskap smile

CCRobin
23 november 2018 · 735 Inlägg

Sitter en låsning under den tjocka delen, ser ut typ som en hästsko, ta bild med mobilen underifrån så ser du.

Jag har inte riktigt hängt med men det ser ut som att du bara breddar tunneln utanpå utan att kapa bort den gamla, varför? smile

Adrianhalvordsson91
23 november 2018 · 221 Inlägg

CCRobin skrev:
Sitter en låsning under den tjocka delen, ser ut typ som en hästsko, ta bild med mobilen underifrån så ser du.

Jag har inte riktigt hängt med men det ser ut som att du bara breddar tunneln utanpå utan att kapa bort den gamla, varför? smile

Tusen tack! Japp så är det. Även det finns det vell en liten tanke med att kunna återställa till original om någon skulle vilja det i framtiden. Eller a original så gott det går när jag är färdig med allt.

NIzmO Ollikkala Racing
24 november 2018 · 1 724 Inlägg

Kul o läsa tråden smile

Hade själv en Manta B exclusive när jag var 18 med fullt Irmscher kit och 400 lyktor.

Skulle dock rekommendera ett riktigt FIA godkänt bälte om du ska ha ett, kostar bara runt 1000 lappen och då vet du att dom är bra till skillnad från Kina grejer.

- Time Attack -
Nissan Cherry "Turbo JDM" (1986)
Nissan 200sx rs13 "Time attack edition" (1989)
Adrianhalvordsson91
24 november 2018 · 221 Inlägg

NIzmO skrev:
Kul o läsa tråden smile

Hade själv en Manta B exclusive när jag var 18 med fullt Irmscher kit och 400 lyktor.

Skulle dock rekommendera ett riktigt FIA godkänt bälte om du ska ha ett, kostar bara runt 1000 lappen och då vet du att dom är bra till skillnad från Kina grejer.

Tack så mycket försöker så gott en kan! smile jo jag tror nog allt det blir det nu i efterhand. men som det ser ut just nu så får bältena vänta lite, då jag fick beställa mig en ny handbroms igår. Sitter nu på jobbet och klurar på länkaget emellan spakarna. ska bli roligt när man kan börja pyssla med det på riktigt!

Adrianhalvordsson91
25 november 2018 · 221 Inlägg

Nu har jag nog löst länkaget emellan de två spakställena. Läste runt lite och insåg rätt snabbt att jag behövde en med i varje ände men stum i sidled.

https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229956/229956-d60c5e52abd5100e2ae1003ebb3d5a7e.jpg

Så då kom denna fram får se om den behöver moddas lite till. Självklart kommer röret i mellan behöva kortas men detta får göras när spakställena sitter på plats. Detta kommer sedan att nitas ihop.

Adrianhalvordsson91
25 november 2018 · 221 Inlägg

Gjorde även en "grövre" hubb med längre utstick. Få se vilken som blir bäst med spaken rörelse!

https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229956/229956-35b3a02f0ba0c28c3c8dca20bef56ff0.jpg

Adrianhalvordsson91
25 november 2018 · 221 Inlägg

Med risk för att bli lite tjatig så slänger jag upp en bild till! Nu finns det två stycken kompletta upsättningar med olika hubbar så får vi se vilka som gör sig bäst eller om det kanske blir någon kombo.

https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229956/229956-b1bc729416ea2785300de6cb0d1a9687.jpg

Adrianhalvordsson91
26 november 2018 · 221 Inlägg

Lite off topic! Blev tyvärr inget i mitt garage idag men var och hjälpte polaren med hans nya bil. En willys jeep där de skall ner e v8 dit med annan fjädring, 4-link och säkert mer där till. Kommer bli en ren skogsbruk. Trevligt att pyssla med lite annat ibland och snacka lite skit! Han går under namnet tonyilia här på garaget.

https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229956/229956-514ef5754810d8573c86fce4c11872aa.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229956/229956-efe5ee3854d96b0ff8a2feba9ded5312.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229956/229956-a250485a81ff99e94497018d24dfee7e.jpg

Adrianhalvordsson91
27 november 2018 · 221 Inlägg

Nu är de nattjobb som gäller men fick mig lite tid i garaget nu på kvällen också!

https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229956/229956-1e567918e9186c72459a15582931fd1b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229956/229956-1afdc259c5a0ae527dde759953cf3296.jpg

Nu sitter första sidan på tunneln på plats, och ett lager rostskydd på lagt. andra sidan kanske åker dit i morgon om tid finnes. så kittas de sen när allt är på plats.

Adrianhalvordsson91
28 november 2018 · 221 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229956/229956-2e0282d28c2b3afb5ed0c0600c0ef177.jpg

Idag kom den nya obp handbromsen med framåtvänd cylinder. Fäste till denna kommer byggas när spakstället ät färdig monterat.

Cassius Hobbymekaniker
28 november 2018 · 470 Inlägg

Ang. tank, en fuel cell i all ära men som redan sagt, en enklare pump till en hyffsad catchtank, så är du hemma sen! Det enda som gör de krångligt med catchtank är att man behöver just två pumpar (och lite mer slang), annars är de rätt simpelt smile

400 kit så någon var vanligt? Jag tycker de är väldigt få sånna bilar som dyker upp på svenska forum! Med rallystuk i åtanke är de ju Helrätt väg att gå! big_smile

Ang. tändning, MSD boxen är bra och enkel. Ska du åka förgasare, eller std motorstyrning är de nog något sådant du får satsa på. Ska du däremot skaffa ett programerbart sprut typ MS, Vems, Vipex, Haltech eller vad som helst åt de hållet hade jag rekommenderat LS spolar istället. Mycke mer spark i den gnistan, rätt billig och enkelt att installera smile Men de kräver en motorstyrning som sköter tändläget.

Skit i dom steering quickener grejerna, visst en riktig kort styrväxel kostar mer pengar men de är värt de Alla gånger! Quafie's 2,5 varvs modell kostar 170 pund + vat och frakt så under 3000 hemma i Sverige, säljs nog av Stig Kristanssons bil med, är du medlem i OpelSportClub så får du rabatt hos dom.
Är det en Manta GSi du har så ger den kuggstången 2.2 varv också istället för 2.5 som du får på en GTE eller Ascona B eftersom GSins spindlar har hålet för styrarmen närmare hjulcentrum.
https://shop.quaife.co.uk/opel-manta-lh … on-kit-2-5

Växellänkaget.. Jag vet inte jag fattar fel, men har du tänkt ha ett stag mellan den nya spaken och den gamla? Om så, gör inte det.. det kommer bli onödigt krångligt bara smile Titta på lådan där växelarmen går in, där sitter en hylsa som man kan bända isär med en liten flatmejsel och dra av bakåt, då lossnar hela växelarmen från lådan. Den är i vanligt stål så den går skarva med svetsen utan problem, förläng den så den når din nya spak och bygg ihop där så kommer de fungera fint smile

1976 Kadett C, V8
1991 Audi V8, RS4 motor
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Opel Kadett C Pro Retro "Patinaräsern" (1976)
Adrianhalvordsson91
28 november 2018 · 221 Inlägg

Cassius skrev:
Ang. tank, en fuel cell i all ära men som redan sagt, en enklare pump till en hyffsad catchtank, så är du hemma sen! Det enda som gör de krångligt med catchtank är att man behöver just två pumpar (och lite mer slang), annars är de rätt simpelt smile

400 kit så någon var vanligt? Jag tycker de är väldigt få sånna bilar som dyker upp på svenska forum! Med rallystuk i åtanke är de ju Helrätt väg att gå! big_smile

Ang. tändning, MSD boxen är bra och enkel. Ska du åka förgasare, eller std motorstyrning är de nog något sådant du får satsa på. Ska du däremot skaffa ett programerbart sprut typ MS, Vems, Vipex, Haltech eller vad som helst åt de hållet hade jag rekommenderat LS spolar istället. Mycke mer spark i den gnistan, rätt billig och enkelt att installera smile Men de kräver en motorstyrning som sköter tändläget.

Skit i dom steering quickener grejerna, visst en riktig kort styrväxel kostar mer pengar men de är värt de Alla gånger! Quafie's 2,5 varvs modell kostar 170 pund + vat och frakt så under 3000 hemma i Sverige, säljs nog av Stig Kristanssons bil med, är du medlem i OpelSportClub så får du rabatt hos dom.
Är det en Manta GSi du har så ger den kuggstången 2.2 varv också istället för 2.5 som du får på en GTE eller Ascona B eftersom GSins spindlar har hålet för styrarmen närmare hjulcentrum.
https://shop.quaife.co.uk/opel-manta-lh … on-kit-2-5

Växellänkaget.. Jag vet inte jag fattar fel, men har du tänkt ha ett stag mellan den nya spaken och den gamla? Om så, gör inte det.. det kommer bli onödigt krångligt bara smile Titta på lådan där växelarmen går in, där sitter en hylsa som man kan bända isär med en liten flatmejsel och dra av bakåt, då lossnar hela växelarmen från lådan. Den är i vanligt stål så den går skarva med svetsen utan problem, förläng den så den når din nya spak och bygg ihop där så kommer de fungera fint smile

En fuelcell får de bli är det nog bestämt, efter lite tankeställare m.m så sitter ju faktiskt orginaltanken perfekt. Utväxling till styrningen får ses lite längre fram vad det blir till slut, men känner nog mest än så länge för den jag länkade här i tråden. Men tusen tack för infon om det ändå! Och växel länkaget kommer bli med ett stag emellan. Mest för att jag tycker det ser rätt bra ut utseendemässigt om det är rätt gjort. Och om jag har tänkt rätt (skall prova lite i praktiken med). så om jag sätter länkaget högt på den bakre spaken och lagt på den främre så får jag även kortare lägen hyffsat enkelt. Tack för ditt inlägg!

Adrianhalvordsson91
28 november 2018 · 221 Inlägg

Adrianhalvordsson91 skrev:
https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229956/229956-2e0282d28c2b3afb5ed0c0600c0ef177.jpg

Idag kom den nya obp handbromsen med framåtvänd cylinder. Fäste till denna kommer byggas när spakstället ät färdig monterat.

Gillar inte riktigt Själva utseendet på den nya spaken. lite väl mycket "drifting" känsla över den så kommer troligen göras om lite så den påminner mer om den "gamla".

Cassius Hobbymekaniker
29 november 2018 · 470 Inlägg

Jag är tveksam till att du får till funktionen på spaken faktiskt... hmm Gör de inte mer avancerat än de behöver vara! Med ett stag så kommer du få flex när du ska dra spaken i sidled om du bara använder ett stag. Den pinnen på originalspaken sen är inte i vanligt stål = svår att svetsa i.
Får du flex i sidled kommer du behöva MER slag i sidled än original! Vilket man inte vill smile Fram/bak är lugnt, men det är sju resor enklare att bara förlänga staget direkt från lådan.

Ang. styrningen, de är inte så bara att installera en sån utväxling på rattstången, en kort styrväxel byter du bara kuggstång och pinjong = klart! smile De du förlorar i utlägg ekonomiskt sparar du in tio fallt i arbetstid och huvudbry wink

Tanken sen, en fuel cell är bra! Vill man snåla går de knö in skum i originalet dock, eller innebandybollar. Så skvalpar de mindre, men då tappar man funktionen på tankmätaren med hmm

1976 Kadett C, V8
1991 Audi V8, RS4 motor
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Opel Kadett C Pro Retro "Patinaräsern" (1976)
Adrianhalvordsson91
29 november 2018 · 221 Inlägg

Cassius skrev:
Jag är tveksam till att du får till funktionen på spaken faktiskt... hmm Gör de inte mer avancerat än de behöver vara! Med ett stag så kommer du få flex när du ska dra spaken i sidled om du bara använder ett stag. Den pinnen på originalspaken sen är inte i vanligt stål = svår att svetsa i.
Får du flex i sidled kommer du behöva MER slag i sidled än original! Vilket man inte vill smile Fram/bak är lugnt, men det är sju resor enklare att bara förlänga staget direkt från lådan.

Ang. styrningen, de är inte så bara att installera en sån utväxling på rattstången, en kort styrväxel byter du bara kuggstång och pinjong = klart! smile De du förlorar i utlägg ekonomiskt sparar du in tio fallt i arbetstid och huvudbry wink

Tanken sen, en fuel cell är bra! Vill man snåla går de knö in skum i originalet dock, eller innebandybollar. Så skvalpar de mindre, men då tappar man funktionen på tankmätaren med hmm

Här svårt att se att de kommer att flexa på den korta biten som länkaget blir. Kollar man på till exempel hilmerssons gamla manta så sitter de med samma princip i stort sett.

Ser inte svårheterna riktigt med rattstången heller? Kapa,korta ner, svetsa dit skarvhyllsor och göra ett fäste.

Orginaltanken kommer de troligen inte göras något större med. Men en catchtank kommer efter denna iaf. Såg nu att jag hade skrivit fuelcell igår men menade catchtank.

Senast redigerat av Adrianhalvordsson91 (29 november 2018)

Cassius Hobbymekaniker
30 november 2018 · 470 Inlägg

Hilmersson hade en fyrkant profil eller en U balk som är relativt bred. Den blir mycket stadigare. Den profilen hade en hylsa ner över original spaken och en gaffel runt den nya spaken. Med tanke på Hilmersson gedigna hantverks kunskaper och maskinpark så är de nog 0-spel eller presspassning på dom bitarna och då får man inget glapp.

Borrar du ett 10mm hål och drar i en M10 skruv där så har du i alla fall 0,1mm glapp, kanske upp mot 0,2mm. Och du kan inte dra åt de hårt så de låser för då fungerar inte spaken. De glappet låter lite, men kommer kännas tydligt i spaken! Har du sen samma glapp på 2 ställen kommer de kännas slappt.

Sen ser det ut som att du tänkt sätta ett tunnare rör/stång som stag mellan med öra på en sida? Det örat kommer flexa, även om de är lite så kommer du känna det. Jag har själv gjort en växelspak en gång med M12 gängstång genom ledkulan för att kunna justera slaglängden, den gängstången (6.8 stång) höll i 2 dar innan den var krokig så det går mer kraft än man tror genom ett växellänkage.

Att förlänga stången från lådan direkt är så enkelt på Getrag 240in så de är därför jag rekommenderar dig att göra så istället! Det går absolut få till så som du tänkt det, men de kräver en del pill och hantverk för att få de rätt och glappfritt.

Ang. styrningen. Många klagar på att dom här styrutväxlingarna dels glappar och dels har dålig känsla. Sen är de Verkligen inte "bara" å kapa stången och svetsa ihop. För de första måste du tänka på att få ihop deformationszonen, annars blir de spanska flaggan direkt. Och Mantans rattstång är tänkt att kollapsa ner mot styrstången. Så ska man hårddra det måste du bygga ett fäste för utväxlingen som tillåter den att följa med stången ner vid eventuell krock.
Styrstången i sig sen. Är inte i vanligt stål utan normalt sett i håghållfast stål. Alla besiktningsmän som ser att de svetsats på en styrstång ger spanska flaggan på plats! Nu behöver man inte svetsa i den för att montera en sån där, men de kan vara bra att veta.
Utöver själva utväxlingen kommer du också behöva 2st hylsor som passar på utväxlingen i ena änden och har DD fattning i den andra så att det passar mot rattstången. Räkna med 3-500kr styck för dessa.

Dom styrutväxlingarna kom fram till bilar där de inte går få tag i korta kuggstänger. Och styrning ska man akta sig för att göra för stora ingrepp i.... den MÅSTE fungera, annars är bilen livsfarlig smile

1976 Kadett C, V8
1991 Audi V8, RS4 motor
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Opel Kadett C Pro Retro "Patinaräsern" (1976)
Adrianhalvordsson91
30 november 2018 · 221 Inlägg

Cassius skrev:
Hilmersson hade en fyrkant profil eller en U balk som är relativt bred. Den blir mycket stadigare. Den profilen hade en hylsa ner över original spaken och en gaffel runt den nya spaken. Med tanke på Hilmersson gedigna hantverks kunskaper och maskinpark så är de nog 0-spel eller presspassning på dom bitarna och då får man inget glapp.

Borrar du ett 10mm hål och drar i en M10 skruv där så har du i alla fall 0,1mm glapp, kanske upp mot 0,2mm. Och du kan inte dra åt de hårt så de låser för då fungerar inte spaken. De glappet låter lite, men kommer kännas tydligt i spaken! Har du sen samma glapp på 2 ställen kommer de kännas slappt.

Sen ser det ut som att du tänkt sätta ett tunnare rör/stång som stag mellan med öra på en sida? Det örat kommer flexa, även om de är lite så kommer du känna det. Jag har själv gjort en växelspak en gång med M12 gängstång genom ledkulan för att kunna justera slaglängden, den gängstången (6.8 stång) höll i 2 dar innan den var krokig så det går mer kraft än man tror genom ett växellänkage.

Att förlänga stången från lådan direkt är så enkelt på Getrag 240in så de är därför jag rekommenderar dig att göra så istället! Det går absolut få till så som du tänkt det, men de kräver en del pill och hantverk för att få de rätt och glappfritt.

Ang. styrningen. Många klagar på att dom här styrutväxlingarna dels glappar och dels har dålig känsla. Sen är de Verkligen inte "bara" å kapa stången och svetsa ihop. För de första måste du tänka på att få ihop deformationszonen, annars blir de spanska flaggan direkt. Och Mantans rattstång är tänkt att kollapsa ner mot styrstången. Så ska man hårddra det måste du bygga ett fäste för utväxlingen som tillåter den att följa med stången ner vid eventuell krock.
Styrstången i sig sen. Är inte i vanligt stål utan normalt sett i håghållfast stål. Alla besiktningsmän som ser att de svetsats på en styrstång ger spanska flaggan på plats! Nu behöver man inte svetsa i den för att montera en sån där, men de kan vara bra att veta.
Utöver själva utväxlingen kommer du också behöva 2st hylsor som passar på utväxlingen i ena änden och har DD fattning i den andra så att det passar mot rattstången. Räkna med 3-500kr styck för dessa.

Dom styrutväxlingarna kom fram till bilar där de inte går få tag i korta kuggstänger. Och styrning ska man akta sig för att göra för stora ingrepp i.... den MÅSTE fungera, annars är bilen livsfarlig smile

Okej smile tack för infon får se hur de blir och om det görs om smile

Adrianhalvordsson91
2 december 2018 · 221 Inlägg

Blev lite gjort i garaget idag.

https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229956/229956-dcb966bd59ba36d2b3c1b7fa9ceeed42.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229956/229956-8adc552ee19e006b5fb75d7f7f71430f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229956/229956-bf8ee58ece9a38566141d99c93a023ab.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229956/229956-c4ea8eafbaf230ef87f2754513509a36.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229956/229956-168951a297e81dba7b5f51742ee790e0.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229956/229956-0aa5a74c83549ec8652d62082b3b686a.jpg

Sista sidan på tunneln sattes på plats och fick sig ett lager färg. Sedan måttades plattan till spakstället och svettsades på plats. Så nästa gång blir det att dra på karosserikitt på skarvarna även runt spakstället. Sedan får jag få till länkaget mellan spakställena.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang