Köpråd - Äldre driftsäker bil

Joelsk17
18 oktober 2018 · 15 Inlägg

Hej!
Jag tänkte börja plugga till sommaren 2019, och vill då fortfarande ha en bil. Kraven är att den ska vara driftsäker och ha bra komfort (skinnstolar etc) AC är även ett krav. Ska helst inte dra över 0.9 landsvägskörning. Farthållare är ett stort plus.

Går lite i tankarna om äldre Mercedes, men har inte alls koll på modellerna. Inte så sugen på 240/740/940 även fast de håller jävligt bra.

Tänkte lägga ca 20-25k. Kan även skruva en del själv, så verkstadsbesök för vanliga slitagedelar lär inte ske.

Alla tips mottages tacksamt!

Saab OG9-5 Vector "Arbor Green" (2006)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
18 oktober 2018 · 17 466 Inlägg

Vad menar du med äldre då jag är gammal själv...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Joelsk17
18 oktober 2018 · 15 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Vad menar du med äldre då jag är gammal själv...

Haha, nej men jag tänker ungefär årsmodell 95-00. Självklart kan ännu äldre/nyare vara utav intresse om det passar budget och önskemål.

Saab OG9-5 Vector "Arbor Green" (2006)
spillolja
18 oktober 2018 · 4 020 Inlägg

Några "iskalla" bilar där man får mycket åk för pengarna tex:

Ford Mondeo
Renault Laguna
men även VW passat  är värt att snegla på

en 95:a blir skattebefriad om ca 6-7år

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Meaganeowner
18 oktober 2018 · 2 250 Inlägg

Ingen Passat med typ 10 kulbultar i framvagnen!

Finns förmodligen fler i VAG-familjen, som har sånt.

Biltema nr. 72-3069 är exempel på sånt.

Köp bil med endast sådana med riktiga länkarmar, två kulbultar och  två styrleder.

Senast redigerat av Meaganeowner (18 oktober 2018)

Joelsk17
18 oktober 2018 · 15 Inlägg

Vad har ni att säga om Mercedes W124 serien?

Saab OG9-5 Vector "Arbor Green" (2006)
simlar
18 oktober 2018 · 5 524 Inlägg

Valfri äldre svenssonbil drar inte över 0,9L/mil landsväg sålänge man håller skyltad hastighet så det kravet är väldigt lätt att nå.

Med en budget på 20-25k så ligger bilar inom budget upp t.o.m ca årsmodell 2005, vanliga bilar av årsmodell 95-00 är inte värda mer än runt 10k i dagens läge.

Finns många bilar att välja mellan men låter som att TS eventuellt är ute efter nåt fläskigare åk då skinnstolar är ett krav.

Driftsäker och god komfort tänker då jag direkt på någon tysk dieselbil då dom bevisligen går hur långt som helst sålänge man sköter oljebytena och är oftast välutrustade om man söker efter t.ex Mercedes E-klass, Audi A6, BMW 5-serie.
Men mycket utrustning kan bli dyrt vilket då inte är att rekommendera på studentbudget.

Personligen hade jag rekommenderat valfri VW med 1,9tdi inom budget, går billigt, driftsäkra och god komfort. Dock relativt dyr i skatt på äldre bilar, oftast närmare 6k/år men bränsleförbrukningen är då oftast 3-4dl lägre per mil än likvärdig bensinare inom TS budget så krävs inte många mil för att den högre vägskatten ska betala av sig.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
simlar
18 oktober 2018 · 5 524 Inlägg

Joelsk17 skrev:
Vad har ni att säga om Mercedes W124 serien?

Gamla bilar, tyst i kupén, driftsäkra.
Relativt hög bränsleförbrukning och fruktansvärt obekväma stolar i mitt tycke.
Begärs överpris för dom flesta.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Niknar
18 oktober 2018 · 198 Inlägg

Mb Clk 1999-2002 W208?

--------------------------------------------------------------------------------
Att jobba på egen hand - gör ont!
Presidento Of World
18 oktober 2018 · 3 324 Inlägg

Opel omega 1999-2003. Mycket bil för kaffepengar ofta välutrustade och roliga på vintern.

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
Utmarks-Loke
19 oktober 2018 · 5 833 Inlägg

Joelsk17 skrev:
Vad har ni att säga om Mercedes W124 serien?

Tunga, klumpiga, håller länge men när de går sönder är de dyra och jobbiga att laga. Satsa på en golf 4 istället, om du kan hitta en med fungerande AC

Bennybira
19 oktober 2018 · 480 Inlägg

Passat 1.8t eller 1.9TDI. Så är du hemma.
Kända problem är framvagn, men delarna är billiga och jobbet lätt smile

Fiat 127 (1977)
torsen
19 oktober 2018 · 7 234 Inlägg

Joelsk17 skrev:
Vad har ni att säga om Mercedes W124 serien?

Hade en som tjänstebil när det begav sig.
1988 årsmodell 200 = lilla motorn på 105 hk.
Körde 37.500 mil med den under 6 år.
2 gånger byte kamaxeltransmission + lyftare + vipparmar + kamaxel.
2 gånger byte vindrutetorkarmotor.
Medelförbrukning 0,8 lit/mil.
Gick ett flertal tillfällen att vid långkörning köra på under 0,6 lit/mil, trots hög medelfart och last.
Gällde långkörningar typ Stockholm - Haparanda/Stockholm - Karlskrona med bilen lastad med mätutrustning.
Gick hela tiden på lättrullande Michelin-däck.
Kan rekommenderas som en trevlig bil.
En av nackdelarna med bilen är att baksätet inte går att fälla.
Av säkerhetsskäl emedan bränsletanken är placerad där.
Dock stora kvaltetsskillnader.
Min "124:a" hade inte en rostfläck trots eftersatt tvätt - men inte service.
Många andra 124:or rostade kraftigt, trots att de var yngre än min bil.

Joelsk17
19 oktober 2018 · 15 Inlägg

Tack alla ni som svarat! Väldigt svårt val det här, men har som sagt lite tid att bestämma mig på. I BMWs 5-serie kan man ju hitta en del fräscha och välutrustade bilar runt 02. Men är det endast dieslarna som tuffar på hur länge som helst, eller skulle en bensinare med automat fungera lika bra?

Saab OG9-5 Vector "Arbor Green" (2006)
uhlin
19 oktober 2018 · 2 834 Inlägg

Joelsk17 skrev:
Tack alla ni som svarat! Väldigt svårt val det här, men har som sagt lite tid att bestämma mig på. I BMWs 5-serie kan man ju hitta en del fräscha och välutrustade bilar runt 02. Men är det endast dieslarna som tuffar på hur länge som helst, eller skulle en bensinare med automat fungera lika bra?

BMW 5-serie brukar gå bra men se till att den inte går varm. Framvagnen brukar även ta stryk då de är tunga.

Isåfall så satsa på en 6:a. 4-cyl blir väldigt slöa och törstiga.

Kolla även upp vanos så inte den låter.

jaka54
19 oktober 2018 · 5 719 Inlägg

Hej!
Egentligen kan du välja vad som helst i bilväg men vissa märken är mer rostbenägna än andra (bl,a  Ford och Opel ) och och är inte lika sköna att sitta i eller att köra.
Jag skulle välja Audi A6 eller A4, stora sköna bilar med helgalvad kaross och med automatlåda, Helst med 3,0lit V6:a eller S6 (V8), men 2 lit motorn drar ju lite mindre soppa.  Sen...det viktigaste , välj en lågmilare, en välskött, rök och djurfri.

Senast redigerat av jaka54 (19 oktober 2018)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
19 oktober 2018 · 17 466 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Egentligen kan du välja vad som helst i bilväg men vissa märken är mer rostbenägna än andra (bl,a  Ford och Opel ) och och är inte lika sköna att sitta i eller att köra.
Jag skulle välja Audi A6 eller A4, stora sköna bilar med helgalvad kaross och med automatlåda, Helst med 3,0lit V6:a eller S6 (V8), men 2 lit motorn drar ju lite mindre soppa.  Sen...det viktigaste , välj en lågmilare, en välskött, rök och djurfri.

Nu måste du väl ha rökt duktigt med svamp hela dagen?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
panda666
19 oktober 2018 · 4 250 Inlägg

Hybrid_ skrev:

jaka54 skrev:
Hej!
Egentligen kan du välja vad som helst i bilväg men vissa märken är mer rostbenägna än andra (bl,a  Ford och Opel ) och och är inte lika sköna att sitta i eller att köra.
Jag skulle välja Audi A6 eller A4, stora sköna bilar med helgalvad kaross och med automatlåda, Helst med 3,0lit V6:a eller S6 (V8), men 2 lit motorn drar ju lite mindre soppa.  Sen...det viktigaste , välj en lågmilare, en välskött, rök och djurfri.

Nu måste du väl ha rökt duktigt med svamp hela dagen?

synd att det är olagligt att röka sånt i detta land,,elllller?

att skaffa en 5 serie är också en dålig ide om ts har smått me pengar och lever på budget är student osv. Dom pajar, kylare, diverse sensorer/givare, automatlådan håller inte lika bra som manuella, toppen pallar inte om den går varm, sen visst går dom som en dröm när dom inte strular, men har inte haft en bmw som inte har strulat. tråkigt nog.

Meaganeowner
19 oktober 2018 · 2 250 Inlägg

Nå ni alla, bilkännare...

Vad är det för fel med Golf IV eller V.
En utan turbo.

Går då billigt och driftsäkert.

Utmarks-Loke
19 oktober 2018 · 5 833 Inlägg

Meaganeowner skrev:
Nå ni alla, bilkännare...

Vad är det för fel med Golf IV eller V.
En utan turbo.

Går då billigt och driftsäkert.

Absolut inget fel, jag tipsade själv om det ovan. Fram till för 10-15 år sedan var golf det givna valet när man ville ha en bra, enkel bil som inte kostade för mycket men ändå hade lite bekvämlighet

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang