Hur långt får ett halvljus lysa?

OttoM
25 oktober 2018 · 322 Inlägg

Jag ger upp, har googlat i tre dagar efter regler om halvljuset, finns inget. Inte ens Trafikverket har något, inte sv bilprovning heller, inget från körskolorna.
Men reglerna kan väl inte försvunnit, de kollar ju inställningen på bilprovningen.
Läste på transportstyrelsen att halvljuset får inte blända, punkt. Jag skulle bli bländad om jag befann mig 5 meter framför en bil med godkänd inställning, särskilt om jag satt i en låg sportbil, så vad är det för jäkla regel.
Jag har en tabell på gradinställning beroende på vilken höjd strålkastaren befinner sig och att ljuset ska sträcka sig ca 40 meter. Men dessa uppgifter går ej längre att finna. Gäller de inte längre?

it_mutt Avstängd
25 oktober 2018 · 10 388 Inlägg

OttoM skrev:
Jag ger upp, har googlat i tre dagar efter regler om halvljuset, finns inget. Inte ens Trafikverket har något, inte sv bilprovning heller, inget från körskolorna.
Men reglerna kan väl inte försvunnit, de kollar ju inställningen på bilprovningen.
Läste på transportstyrelsen att halvljuset får inte blända, punkt. Jag skulle bli bländad om jag befann mig 5 meter framför en bil med godkänd inställning, särskilt om jag satt i en låg sportbil, så vad är det för jäkla regel.
Jag har en tabell på gradinställning beroende på vilken höjd strålkastaren befinner sig och att ljuset ska sträcka sig ca 40 meter. Men dessa uppgifter går ej längre att finna. Gäller de inte längre?

Längre?

Det är mig veterligt regler som inte gällt på säkert 20 år iaf.

"Alla" strålkastare är markerade med vilken gradinställning som gäller. Och det varierar från bil till bil, och har i sin tur inget att göra med vilken höjd strålkastaren sitter på.

Vanligt är 1 grads sänkning. På en bil där ljuskällans centrum sitter 50cm upp ger det då (teoretiskt) en räckvidd på 50m innan det dippat ner helt i backen (vi tar då bort effekter som ströljus).

Min Audi har det så som exempel. Som motexempel kan man då ta Clio I, strålkastaren sitter på samma höjd ungefär, men har en sänkning på 1.2 grader. Det ger istället bara en räckvidd på ~41,5m.


Det man gör på bilprovningen är att, lite rough och förenklat, sätta instrumentet mitt framför strålkastaren och se så att du faller på "markerad linje". Det är ungefär lika exakt som att göra det själv i garaget med hjälp av ett måttband och något att markera med.



- - - - - Edit - - - - -


Lagkraven på halvljus är följande;

Halvljusstrålkastare
ECE-R48 § 6.2, ECE-R98 och ECE-R112 (ECE-R123 har ytterligare specialkrav)

Installation ECE-R48 § 6.2.1;
Lagkrav för alla motorfordonsklasser.

Antal ECE-R48 § 6.2.2;
2 st

Färg ECE-R48 § 5.15;
Vit

Påbyggnadsbredd ECE-R48 § 6.2.4.1;
Max. 400 mm från fordonsbreddens yttersta punkt. Min. 600 mm mellan båda halvljusstrålkastarna. Min. 400 mm, när fordonets totala bredd är < 1.300 mm (gäller inte för M1- och N1-fordon).

Påbyggnadshöjd ECE-R48 § 6.2.4.2;
Min. 500 mm, max. 1.200 mm, max. 1.500 mm på N3 terränggående fordon.

Geom. siktvinkel ECE-R48 § 6.2.5;
Horisontell 10° inåt och 45° utåt. Vertikal 15° uppåt och 10° nedåt.

Elektrisk inkoppling ECE-R48 § 6.2.7;
När helljuset slås på får halvljuset fortsatt vara på.

Inkopplingskontroll ECE-R48 § 6.2.8;
Tillåts

Övriga lagkrav ECE-R48 § 6.2.9;
För LED-strålkastare måste en automatisk nivåreglering vara inbyggd. Om strålkastarna är försedda med ljuskällor på > 2 000 Lumen (i regel Xenon) måste en automatisk nivåreglering och ett rengöringssystem
för strålkastare vara inbyggt.

Senast redigerat av it_mutt (25 oktober 2018)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
OttoM
25 oktober 2018 · 322 Inlägg

Så halvljuset får vara olika långt beroende på vilken bil man har, suck, undrar vad bilprovningen har för måttstock.
Som du nämner din Audi har så är det ju detsamma som beskrivs i SAABs g d s bok från 1979, men det gäller således inte för alla bilar.
Varför ska de röra till allting, det var ju bra.

https://www1.garaget.org/gallery/images/131/130636/130636-7d0a83125a9b66934aa156563ed3f632.jpg

Noterar att asymmetrin inte kan vara rätt på bilden. Hade SAAB funnits hade jag klagat i butiken.
Då ger det att ljuset ska falla en cm per meter, ibland.

I tabellen jag har anges att vinkeln ska vara 0,72 grader vid lamphöjd 0,5 m, vilket ger lyse 39,8 m. Men då är det historia. Undrar var jag hittade den tabellen, stämmer inte ens med SAAB instruktionerna från -79. Kan ha varit innan man blev källkritisk.

Förresten, 1 grad och 0,5 m lamphöjd ger ju bara lyse 28 meter?

Senast redigerat av OttoM (25 oktober 2018)

it_mutt Avstängd
25 oktober 2018 · 10 388 Inlägg

OttoM skrev:
Så halvljuset får vara olika långt beroende på vilken bil man har, suck, undrar vad bilprovningen har för måttstock.
Som du nämner din Audi har så är det ju detsamma som beskrivs i SAABs g d s bok från 1979, men det gäller således inte för alla bilar.
Varför ska de röra till allting, det var ju bra.

https://www1.garaget.org/gallery/images/131/130636/130636-7d0a83125a9b66934aa156563ed3f632.jpg

Noterar att asymmetrin inte kan vara rätt på bilden. Hade SAAB funnits hade jag klagat i butiken.
Då ger det att ljuset ska falla en cm per meter, ibland.

I tabellen jag har anges att vinkeln ska vara 0,72 grader vid lamphöjd 0,5 m, vilket ger lyse 39,8 m. Men då är det historia. Undrar var jag hittade den tabellen, stämmer inte ens med SAAB instruktionerna från -79. Kan ha varit innan man blev källkritisk.

Förresten, 1 grad och 0,5 m lamphöjd ger ju bara lyse 28 meter?

grad...fel av mig.

Procent anges sänkningen i givetvis (på strålkastarna). Jag skyller på för lite kaffe.

Så, varje meter sjunker ljuset 1cm (vid 1% sänkning då givetvis)

Därav; ljuskällemitt 50cm = 50m räckvidd (teoretiskt iaf)

Vill man då ha det till grader, är ju 1% 0.57 grader.
I ditt exempel är då 0.72 grader = 1,26% sänkning, vilket ja, uppenbarligen blir 1.26cm/m (jag får det till 39,68m...skit samma)


1 grad ger 1.7%....dvs 1,7cm/m...vilket då ger 29.4m om man ska peta till det

Men som sagt, det står i procent på strålkastarhuset. My bad


- - - - - Edit - - - - -

Gällande bilprovningen antar jag (notera "antar) att de utgår från strålkastarens/ljuskällans mitt och sen har ett "godkäntområde" i sin apparat, som då ex.vis skulle kunna motsvara mellan 0.8-1.2%. Eller något liknande. Men det är bara rent gissande från min sida.

Jag använder samma princip som din bild när jag ställer ljuset på bilar. Och bilprovningen har inte klagat en enda gång. Och metoden har alltid resulterat i godkänd ljusinställning vid de fall där blivit tvåa på detta.

Senast redigerat av it_mutt (25 oktober 2018)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
simlar
25 oktober 2018 · 5 524 Inlägg

Som ni redan konstaterat så finns det inga regler på hur långt lyset får lysa utan det är ljusfallet mätt i % som gäller där det i de flesta fall är 1% som gäller, dvs 1cm fall per meter och därmed begränsas ljuslängden automatiskt.

Bilprovningen har mig veterligen inget godkäntområde utan dom har en linje som visar var ljusavskärningen ska vara, bara en helt vanlig ljusinställningsapparat med enda skillnaden att den går i en skena i golvet på dom flesta stationer.
Ljusinställaren placeras med fokus mitt i ljuskäglan.

Går utmärkt att justera lyset på plan mark lysandes mot en vägg med hjälp av ett måttband men är fruktansvärt mycket enklare med en ljusinställningsapparat om man har tillgång till en sådan.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
it_mutt Avstängd
25 oktober 2018 · 10 388 Inlägg

simlar skrev:
Som ni redan konstaterat så finns det inga regler på hur långt lyset får lysa utan det är ljusfallet mätt i % som gäller där det i de flesta fall är 1% som gäller, dvs 1cm fall per meter och därmed begränsas ljuslängden automatiskt.

Bilprovningen har mig veterligen inget godkäntområde utan dom har en linje som visar var ljusavskärningen ska vara, bara en helt vanlig ljusinställningsapparat med enda skillnaden att den går i en skena i golvet på dom flesta stationer.
Ljusinställaren placeras med fokus mitt i ljuskäglan.

Går utmärkt att justera lyset på plan mark lysandes mot en vägg med hjälp av ett måttband men är fruktansvärt mycket enklare med en ljusinställningsapparat om man har tillgång till en sådan.

Någon variation borde rimligen vara tillåten. Det då det blir skillnad på om sänkningen ska vara, låt säga 0.8 eller 1.2%, därav mitt spånande.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
torsen
25 oktober 2018 · 7 234 Inlägg

Allt resonemang ovan tyder på att mina Peugeot med högt placerade runda 7½" lampinsatser verkligen hade bra lyse. Inte bara upplevdes som att vara bäst. Speciellt med H4 "traktorlampor" med P45t-sockel.

OttoM
25 oktober 2018 · 322 Inlägg

Man undrar ju lite då bilprovningen justerade en av mina strålkastare,,,,som de justerade förra året. Samma lampa och kört 160 mil sedan dess. Gör absolut inget så länge det inte genererar anmärkning och det är gratis. Då får de skruva så mycket de vill. Man får uppfattningen att det är väldigt noga, men så är det tydligen inte.

simlar
25 oktober 2018 · 5 524 Inlägg

it_mutt skrev:

simlar skrev:
Som ni redan konstaterat så finns det inga regler på hur långt lyset får lysa utan det är ljusfallet mätt i % som gäller där det i de flesta fall är 1% som gäller, dvs 1cm fall per meter och därmed begränsas ljuslängden automatiskt.

Bilprovningen har mig veterligen inget godkäntområde utan dom har en linje som visar var ljusavskärningen ska vara, bara en helt vanlig ljusinställningsapparat med enda skillnaden att den går i en skena i golvet på dom flesta stationer.
Ljusinställaren placeras med fokus mitt i ljuskäglan.

Går utmärkt att justera lyset på plan mark lysandes mot en vägg med hjälp av ett måttband men är fruktansvärt mycket enklare med en ljusinställningsapparat om man har tillgång till en sådan.

Någon variation borde rimligen vara tillåten. Det då det blir skillnad på om sänkningen ska vara, låt säga 0.8 eller 1.2%, därav mitt spånande.

Men det justerar man in med ett vred eller en spak som flyttar mättavlan så att linjen blir vid rätt %-fall.
Brukar vanligast gå att justera från 0-5%.
Vid extraljusmontering på jobbet justerar vi extraljusen med 0% fall för att få så långt ljus som möjligt.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
simlar
25 oktober 2018 · 5 524 Inlägg

OttoM skrev:
Man undrar ju lite då bilprovningen justerade en av mina strålkastare,,,,som de justerade förra året. Samma lampa och kört 160 mil sedan dess. Gör absolut inget så länge det inte genererar anmärkning och det är gratis. Då får de skruva så mycket de vill. Man får uppfattningen att det är väldigt noga, men så är det tydligen inte.

Är det enkelt att justera ska dom justera halvljuset om det står fel vid besiktningen.
Men har man xenon, led, svåråtkomliga justeringar eller att justeringarna inte går att justera blir det en 2a på felaktig ljusbild om det står fel.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
OttoM
26 oktober 2018 · 322 Inlägg

Läste på den här sidan , https://eur-lex.europa.eu/legal-content … 42007X0530(01)&from=SV
Säger bara , vilken byråkrati.. löpmeter med text, men inte något som säger hur långt halvljuset får lysa, det viktigaste av allt.

2.2   Halvljusets lutning

Den kan definieras enligt följande:

antingen som vinkeln, uttryckt i milliradianer, mellan ljusstrålens riktning mot en karakteristisk punkt på den horisontella delen av ljus-/mörkergränsen i strålkastarens ljusbild och horisontalplanet,

Senast redigerat av OttoM (26 oktober 2018)

OttoM
27 oktober 2018 · 322 Inlägg

Grundinställning för personbilar och vans är 1,2%.
Grundinställning för tunglastbil och bussar är 3%
Källa: http://sunmaskin.se/uploads/files/manualer/Lite%201.pdf
Oavsett vad jag tycker. Jag tycker det känns fel att en Van får ett halvljus på 83 meter emedan en vanlig bil får ett på ca 50 meter, inte så konstigt att man blir bländad av alla dessa skåpbilar.
Då räknar jag om och får att 12mm på 1000mm blir ca 0,69 graders lutning. Om bilen står i absolut våg, kan jag då konstatera om ljuset är rätt i höjdled. Enklast med plattan och en nedladdad vattenpass-app.

https://www1.garaget.org/gallery/images/131/130636/130636-9789ca48baaf3c3af772d4ac513e0463.jpg
RÄTT !

https://www1.garaget.org/gallery/images/131/130636/130636-164d793a3c0941280e3ec1f4448ac20e.jpg
FEL !
( Bilderna illustrerar bara hur jag tänker, inte nödvändigtvis korrekta. )

Eller får jag helt enkelt markera på garageporten och hoppas jag får dit de nya strålkastarna någorlunda så jag inte bländar, samt att det inte blir mer fel än att bilprovningen rättar till det.

För köra till verkstad gör jag inte av principskäl.

Synpunkter på detta?

Senast redigerat av OttoM (27 oktober 2018)

OttoM
30 oktober 2018 · 322 Inlägg

Ingen som har synpunkter?
Jag lägger in en tabell jag tagit fram, och vill gärna höra vad ni tycker.

https://www1.garaget.org/gallery/images/131/130636/130636-5d93a4dce66aab638b749fdea7658031.jpg

(Fel av mig, det är ju inte hela grader, utan grader med en eller två decimaler).

Senast redigerat av OttoM (17 november 2018)

it_mutt Avstängd
2 januari 2019 · 10 388 Inlägg

Var och besiktigade min fars bil under förmiddagen och frågade just gällande det jag tagit upp tidigare (med "godkäntområde"). Och ju, det var så. De har ett område som är just "godkänt". Vilket innebär att man kan åka från bilprovningen med något, egentligen, för högt halvljus, eller något för lågt. Och nej...jag var inte på Carspect wink

Och precis som konstaterat är det då ingen skillnad på om det är en SUV där strålkastaren sitter 1m ovanför marken, eller en personbil där den sitter 60cm över marken.

Sådär lite eftersläpande totalt menlös info. Men iaf.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
torsen
2 januari 2019 · 7 234 Inlägg

it_mutt skrev:
Vilket innebär att man kan åka från bilprovningen med något, egentligen, för högt halvljus, eller något för lågt. Och nej...jag var inte på Carspect ;)

Suspekt kallas dom, hahaha.

Meaganeowner
2 januari 2019 · 2 250 Inlägg

Lämnade Golf V:an hos VAG för åtgärd efter olycka med rådjur. Bl a så gick front o höger lykta åt fanders.

Besiktade efter rep.

Halvljusens ljusbild var ok enligt bilprovningen.

Senare samma dag vid körning i mörker, så upptäckte jag att höger helljus pekade upp i talltopparna 75 meter bort.

Detta kollade varken VAG eller bilprovningen.

Och hur VAG lyckats ned detta begriper jag inte.

Bli reklamation på jobbet, så klart.

.

it_mutt Avstängd
2 januari 2019 · 10 388 Inlägg

Meaganeowner skrev:
Lämnade Golf V:an hos VAG för åtgärd efter olycka med rådjur. Bl a så gick front o höger lykta åt fanders.

Besiktade efter rep.

Halvljusens ljusbild var ok enligt bilprovningen.

Senare samma dag vid körning i mörker, så upptäckte jag att höger helljus pekade upp i talltopparna 75 meter bort.

Detta kollade varken VAG eller bilprovningen.

Och hur VAG lyckats ned detta begriper jag inte.

Bli reklamation på jobbet, så klart.

.

Fast...helljusets justering bryr sig inte bilprovningen vidare mycket om. Dom kollar så det fungerar...men inte mycket mer än så.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Meaganeowner
2 januari 2019 · 2 250 Inlägg

Insåg detta. Visade på helljuset.
Typ jahaaaa.

Tror att VAG får forsätta o byta plast i framänden. Möjligen bultades lamphuset fast och sen justerarades halvljuset med den interna justeringen (skruv uppifrån). Kommer jag ihåg rätt, finns det en justering i bakänden för hela huset, alltså både hel- och halvljusbild. Därefter pillra på justeringen för endast halvjuset.

Ursäkta kapningen...

.

Senast redigerat av Meaganeowner (2 januari 2019)

Aronson
2 januari 2019 · 914 Inlägg

Finns lite om detta i föreskrift TSFS 2017:54 börjar på sidan 70.
TSFS =transportstyrelsens författningssamling

it_mutt Avstängd
2 januari 2019 · 10 388 Inlägg

och så gör vi det lätt för folket;

https://www.transportstyrelsen.se/TSFS/ … 017_54.pdf

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang