Köpråd: Peugeot 107 eller Toyota Aygo?

Roiemile
30 oktober 2018 · 6 Inlägg

Hej,

Jag tänkte köpa en småbil för cirka 30-35tkr och har fastnat för Toyota Aygo och Peugeot 107. Detta för att prislappen, storleken och utseendet tilltalar mig.

Vilken av bilarna tycker ni att jag ska välja? Och varför? Finns det någon liknande småbil som jag bör spana in?

Tacksam för era åsikter smile

Senast redigerat av Roiemile (30 oktober 2018)

zemet
30 oktober 2018 · 4 038 Inlägg

Det är samma bil. Du kan även titta på citroen C1.

https://teknikensvarld.se/provkorning-a … go-122794/

I min mening är det en för liten bil för att vara bra till speciellt mycket. Bullriga på motorväg, ingen höjdare i krock osv.

Men skall bilen bara köras i stan kortare svängar och handla osv duger den gott och är nog ganska svårslagen.

Annars får du betydligt mer bil i en lite större yaris tex utan att offra allt för mycket ekonomi.

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
RiskyPickle
30 oktober 2018 · 55 Inlägg

Vad ska du ha bilen till?

Ska du som vi ha bilen till att köra runt i stan 80-90% av tiden? Köp den.

Vi hade en aygo -10 som köpte 2012 och sålde 2015, genomgående problemfritt ägande (inget som gick sönder eller krångla). Vi körde som ovan ca 80-90% stadstrafik med 2-3 längre sträckor om året (södra Skåne <-> dalarna) som inte var direkt bekvämt (buller, enkla säten) men det gick. Vi bytte 2015 upp till en yaris hybrid för att få upp den upplevda komforten lite (mindre buller, bättre säten/teknik, mer lastutrymme).

Det är som sagt tre bilar som i stort sett är identiska, köp den som tilltalar dig bäst. Vi valde Toyotas trillingbil.

Edit: Yaris är ett bra och dyrare alternativ.

Edit2: Sen finns också VW Up, Skoda Citigo, Seat Mii och Kia Picanto, Hyundai i10. Dessa är mer eller mindre likvärdiga Aygo som jag förstår det, låter nån annan berätta hur mycket bättre/sämre de skulle vara smile

Senast redigerat av RiskyPickle (30 oktober 2018)

Roiemile
30 oktober 2018 · 6 Inlägg

Okej , så det bör inte vara någon större skillnad vad gäller kvalitet, kostnader och så vidare?

Bilen ska användas av min flickvän. Hon har precis tagit körkort så hon vill gärna ha en liten bil + att hon gillar utseendet på dom. Hon kommer enbart köra kortare sträckor (till jobbet).

Senast redigerat av Roiemile (30 oktober 2018)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
30 oktober 2018 · 17 477 Inlägg

Bilarna byggs i samma fabrik på samma lina med samma delar. Köp vilken ni vill.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
-jimmy
30 oktober 2018 · 377 Inlägg

Jag hade en Aygo-08 i några år. Behövde bara tanka den under mina 10.000mil som kördes. Perfekt mjölkbil.

torsen
31 oktober 2018 · 7 236 Inlägg

-jimmy skrev:
Jag hade en Aygo-08 i några år. Behövde bara tanka den under mina 10.000mil som kördes. Perfekt mjölkbil.

En släkting köpte en ny AYGO för 6 år sedan. Sålde den efter 3 år.
Mycket elstrul. Främst jordningsfel. Ständigt bogsering till verkstad.
Dessutom var den robotiserade mekaniska växellådan en ständig källa till förargelse.
Köp en med manuell växellåda, om ni ska köpa någon av "trillingarna".
Förra årsmodellen var sista för Citroen med den besvärliga "automat"-lådan.
Inte utan orsak den tagits ur produktion.
Dotter och son har haft Citroen, Cactus resp Picasso, med "automat"-lådan.
Oräkneliga omprogrameringar, som inte blir gratis med åren.

Min rekommendation är att i stället kolla in en liten japansk bil.
Honda eller Mazda.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang