torsen skrev:
Hej harresan.
Antar att du bestämt dig för runda snygga X-ljus i stället för fula s k ramper.
Klokt enligt min mening.
Nyare LED lär enligt vad jag läst vara utrustade med "värmeslinga" av något slag.
Annars är det, som du skriver, problem med att snö bildar ett "ispansar" fram på lamporna.
Speciellt problematiskt blir det om lamporna är lågt placerade, t ex med hållare bakom regskylten.
Då stänker slask från mötande bilar, och bilar du kör om upp och "bättrar på ispansaret".
Ett annat alternativ är att montera lamporna på taket på en lastbärare som monteras på railsen, om du har.
Så har jag monterat mina runda lampor.
Demonterar lastbågen med lamporna i april och återmonterar i november.
Jag har förstärkt/styvat upp lastbäraren med en U-profil av aluminium i dimensionen 50x50x50mm med 5 mm godstjocklek.
Aluminiumprofilen rätt monterad medger lägre montering än utan.
Lastbäraren får inte monteras allt för långt fram för då riskerar man bländning i motorhuven.
Elledningen drar jag utefter högra A-stolpen.
Finns "dropplist" kan man fästa ledningen med Silicon i listen.
Jag har valt att på min bil, som inte har dropplist, fästa elledningen på A-stolpen med bred tejp, typ Gaffa.
Min bil hade inte tillräckligt stor spalt mellan motorhuvens bakkant och fyllnadsplåten mot vindrutan.
Fyllnadsplåten mellan motorhuven och vindrutan är på min bil av "plast".
Klippte med sidavbitare ett litet urtag så att elkablarna inte kläms.
Vet man inte om urtaget så ser man det inte.
Och visst, får man inte tag på tejp i passande kulör så kan det kanske störa petimetrar.
Den allra bästa placeringen av X-ljus är i vindrutans nedre hörn på A-stolpen.
Men alla bilar är inte så designade att medger den placeringen.
Jag har haft den placeringen på JEEP:ar, Suzuki:n och GeländeWagen.
En vanlig placering på rallybilar.