Har min helt nya bil gått sönder?

11 Inlägg
Skrivet 20 november · Inlägg av trådskaparen #1

Köpte en 2018 års Fabia som hade 50 mil på mätaren för en månad sedan. När jag efter några dagar tänkte rostskydda den undertill såg jag det här! En hel del fett som hade läckt ur en trasig drivknutsdamask. Skoda skulle ta fullt ansvar för detta och menade att det inte gör något ifall jag fortsätter att kör som vanligt, under tiden de väntar på att delarna ska komma till deras verkstad. Men under tiden hinner jag köra ca 300 mil, finns det inte en risk att något tar stryk och drabbar mig i framtiden?

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230351/230351-e9d5fef4a6e64d0a6df8d30995949aaa.jpg

9 572 Inlägg
Skrivet 20 november #2

För att svara på topic; ja uppenbarligen har den gått sönder.

Men att det skulle vara någon större risk att köra ser jag inte. När/om drivknuten börjar knacka och knarra, så är det däremot dags att se till att få den bytt.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
10 Inlägg
Skrivet 20 november #3

Som ovanstående nämnde är det inte något akut problem att damasken är trasig.
Positivt är det väl att det kommit ur så mycket fett ur den lilla sprickan. Det betyder ju att dom inte snålat med att smörja knutarna, vilket är positivt.
Och 300 mil körning med en spricka är inte tillräckligt för att fettet ska försvinna totalt och sluta smörja.
Bara att köra på som vanligt å vänta i lugn o ro på Skoda wink

11 Inlägg
Skrivet 20 november · Inlägg av trådskaparen #4

Skönt med ett par förtroendeingivande och lugnande svar. Tack!

232 Inlägg
Skrivet 20 november #5

Radare skrev:
Köpte en 2018 års Fabia som hade 50 mil på mätaren för en månad sedan. När jag efter några dagar tänkte rostskydda den undertill såg jag det här! En hel del fett som hade läckt ur en trasig drivknutsdamask. Skoda skulle ta fullt ansvar för detta och menade att det inte gör något ifall jag fortsätter att kör som vanligt, under tiden de väntar på att delarna ska komma till deras verkstad. Men under tiden hinner jag köra ca 300 mil, finns det inte en risk att något tar stryk och drabbar mig i framtiden?

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230351/230351-e9d5fef4a6e64d0a6df8d30995949aaa.jpg

Hej, personligen skulle jag inte köra 300 mil med detta om inte Skoda har erbjudit sig att byta Drivknuten också. Det kommer att komma in sand och damm som blandar sig med fettet och som därigenom kommer att slita på Drivknuten. Dessutom blir det svårt att helt få bort detta när man sen byter damask och fyller på med nytt fett vilket innebär fortsatt förhöjt slitage. Men det är bara min åsikt och erfarenhet. Andra kan tycka annorlunda. Mvh T.

10 Inlägg
Skrivet 20 november #6

Pininfarina406 skrev:

Radare skrev:
Köpte en 2018 års Fabia som hade 50 mil på mätaren för en månad sedan. När jag efter några dagar tänkte rostskydda den undertill såg jag det här! En hel del fett som hade läckt ur en trasig drivknutsdamask. Skoda skulle ta fullt ansvar för detta och menade att det inte gör något ifall jag fortsätter att kör som vanligt, under tiden de väntar på att delarna ska komma till deras verkstad. Men under tiden hinner jag köra ca 300 mil, finns det inte en risk att något tar stryk och drabbar mig i framtiden?

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230351/230351-e9d5fef4a6e64d0a6df8d30995949aaa.jpg

Hej, personligen skulle jag inte köra 300 mil med detta om inte Skoda har erbjudit sig att byta Drivknuten också. Det kommer att komma in sand och damm som blandar sig med fettet och som därigenom kommer att slita på Drivknuten. Dessutom blir det svårt att helt få bort detta när man sen byter damask och fyller på med nytt fett vilket innebär fortsatt förhöjt slitage. Men det är bara min åsikt och erfarenhet. Andra kan tycka annorlunda. Mvh T.

Hej T!
Som du säger kan det komma in "grusdamm" i damasken,  tar lång tid innan dammet hunnit krypa tillräckligt långt in i "splinsen" för att börja göra slitage skada, särskilt när det endast är en spricka.
Min erfarenhet är från 8 månaders  körande med spricka runtom på drivknutsdamasken på min v70.
Kompletta ytterdrivknuts paket ligger på ca 650kr.
Alla har olika erfarenheter, mvh K4 smile

1 684 Inlägg
Skrivet 20 november #7

Lite mer än splines i knuten... Slipade med fin passning.
Den som byter damask tvättar och gör rent alla delar innan montage om denne gör det seriöst.

2 597 Inlägg
Skrivet 20 november #8

Hej!
Varför inte studera damasken närmare och se vad som är orsaken till läckaget! -Kanske bara är slangklämman som lossat?!

9 572 Inlägg
Skrivet 20 november #9

jaka54 skrev:
Hej!
Varför inte studera damasken närmare och se vad som är orsaken till läckaget! -Kanske bara är slangklämman som lossat?!

Varför lägga tid och energi på något som någon annan, i detta fall Skoda, tagit på sig att åtgärda?

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
1 415 Inlägg
Skrivet 20 november #10

Kör som en gris så drivknuten blir förstörd så får du en ny sådan också big_smile

1 684 Inlägg
Skrivet 20 november #11

Många goda tankar här... Bara att välja.

Men pillra inte för mycket!

2 597 Inlägg
Skrivet 20 november #12

Hej!
...För att det känns så bra att fixa något själv! Stärker självkänslan! -Bara därför! Och så slipper han vänta.

Lastbilsmekaniker · 3 244 Inlägg
Skrivet 20 november #13

Skulle gissa på att hela drivaxeln kommer bytas ut och sedan skickas ner på analys om Skoda vill ha in delen vill säga smile

9 572 Inlägg
Skrivet 20 november #14

jaka54 skrev:
Hej!
...För att det känns så bra att fixa något själv! Stärker självkänslan! -Bara därför! Och så slipper han vänta.

Du avsäger dig alltid garantier osv när du köper något nytt?

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Fri fart för ett fritt folk! · 9 505 Inlägg
Skrivet 20 november #15

volvoqq skrev:
Skulle gissa på att hela drivaxeln kommer bytas ut och sedan skickas ner på analys om Skoda vill ha in delen vill säga smile

Det tror jag med.. Det kostar mer att riva isär än att byta hela skiten när endå fabriken som står för kostnaden

Stance=slammad bil som endast kan framföras i 2km/h på svenska vägar. håll skiten hemma i garaget så slipper vi andra hamna bakom era skithögar..
11 Inlägg
Skrivet 21 november · Inlägg av trådskaparen #16

Har bett Skoda ta ställning till ifall det inte är nödvändigt att byta hela drivaxeln, men hittills bara blivit ombedd att komma in för byte av damask... :-I

2 671 Inlägg
Skrivet 21 november #17

Petitess kanske.
Men din bil var inte HELT NY om den hade gått 50 mil vid inköpet.
Den var begagnad!
Köpt hos en VAG eller begbilshandlare?

11 Inlägg
Skrivet 21 november · Inlägg av trådskaparen #18

torsen skrev:
Petitess kanske.
Men din bil var inte HELT NY om den hade gått 50 mil vid inköpet.
Den var begagnad!
Köpt hos en VAG eller begbilshandlare?

Det stämmer, den var i formell mening inte ny. Den köptes hos en stor VAG-handlare.

Hobbymekaniker · 209 Inlägg
Skrivet 28 november #19

300 mil med liten spricka i damasken... nja ska inte göra SÅ mycket. Men om en drivknut i normalfallet håller säg 25 000 mil, så kan dom 300 milen fort korta ner det till 20-22 000 mil för just Den knuten.

Den kommer nötas mer, för de kommer komma in skit. Gör dom bytet av damasken så som de Ska göras borde de inte bli några konstigheter (bara ett par tusen mils kortare livslängd). Plockar dom bara isär, ny damask på med mer fett utan att rengöra. Då kanske den håller bara 10-15 000 mil.

Hur länge planerar du att ha bilen? smile

1 684 Inlägg
Skrivet 28 november #20

Ohhhh vad jobbigt.

Låt nu säljaren åtgärda felet.
Se till att få en bekräftelse på det utförda.
Ett års garanti på arbete och delar.

Vill du ha bättre än så?


Sponsrade tjänster

Powered by
boka bilservice till fast pris

Senast i forumet

Diskussionsforum


Projekt


Evenemang