Hejsan, jag har en Mazda 3 från 2012. Den köptes nyligen beg. från en bilhandlare, jag märker nu när det börjar bli kallt att det tar bra mycket längre tid att dra igång bilen. Jag öppnade och såg att det inte har bytts batteri sen bilen tillverkades och jag vill inte riskera att bli ståendes en morgon.
Jag tänkte köpa ett nytt batteri så jag kommer till jobbet varje dag, pendlar ca 8 mil enkel väg.
Vilket batteri skulle ni rekommendera? Har kollat på dessa:
Hejsan, jag har en Mazda 3 från 2012. Den köptes nyligen beg. från en bilhandlare, jag märker nu när det börjar bli kallt att det tar bra mycket längre tid att dra igång bilen. Jag öppnade och såg att det inte har bytts batteri sen bilen tillverkades och jag vill inte riskera att bli ståendes en morgon.
Jag tänkte köpa ett nytt batteri så jag kommer till jobbet varje dag, pendlar ca 8 mil enkel väg.
Vilket batteri skulle ni rekommendera? Har kollat på dessa:
Hejsan, jag har en Mazda 3 från 2012. Den köptes nyligen beg. från en bilhandlare, jag märker nu när det börjar bli kallt att det tar bra mycket längre tid att dra igång bilen. Jag öppnade och såg att det inte har bytts batteri sen bilen tillverkades och jag vill inte riskera att bli ståendes en morgon.
Jag tänkte köpa ett nytt batteri så jag kommer till jobbet varje dag, pendlar ca 8 mil enkel väg.
Vilket batteri skulle ni rekommendera? Har kollat på dessa:
Det tyder inte nödvändigtvis på dåligt batteri, när det får låg kapacitet får motorn svårt att snurra runt. Men efter sex år lär det snart vara dags att byta oavsett och det är alltid skönt att ha ett bra batteri när det blir vinter.
Det tyder inte nödvändigtvis på dåligt batteri, när det får låg kapacitet får motorn svårt att snurra runt. Men efter sex år lär det snart vara dags att byta oavsett och det är alltid skönt att ha ett bra batteri när det blir vinter.
Jasså? Aja det är väl lika bra att byta ändå som du säger. Vad kan det vara förutom batteriet om bilen är med trögstartad vid kyla?
Hej! Först måste jag fråga: När laddade du ditt batteri sist? Batterier ska/bör laddas minst några gånger varje år. 12,6V ska ett batteri minst "ligga på" om du mäter med multimeter. Mitt bilbatteri är över 15 år gammalt och är still going strong (Biltema Silver) så 6år är ingenting (om du laddat det då och då vill säga). Annars är det som vanligt när det gällar förbränningsmotorer...de måste skötas!- Annars funkar de inte bra. 1. Se till att byt motorolja varje år eller vart 1000mil 2. Byt tändstift vart 3-4000mil. 3. Byt luftfilter varje år. 4. Kolla eventuella felkoder. 5. Spraya på elspray på alla kontaker och jordanslutningar med jämna mellanrum.
Hej! Först måste jag fråga: När laddade du ditt batteri sist? Batterier ska/bör laddas minst några gånger varje år. 12,6V ska ett batteri minst "ligga på" om du mäter med multimeter. Mitt bilbatteri är över 15 år gammalt och är still going strong (Biltema Silver) så 6år är ingenting (om du laddat det då och då vill säga). Annars är det som vanligt när det gällar förbränningsmotorer...de måste skötas!- Annars funkar de inte bra. 1. Se till att byt motorolja varje år eller vart 1000mil 2. Byt tändstift vart 3-4000mil. 3. Byt luftfilter varje år. 4. Kolla eventuella felkoder. 5. Spraya på elspray på alla kontaker och jordanslutningar med jämna mellanrum.
Hej! Det har aldrig laddats av mig (endast ägt den i 3 månader) men eftersom jag kör ca 18 mil om dagen tänkte jag att det borde ladda upp sig själv. Eller har jag fel?
Hej! Först måste jag fråga: När laddade du ditt batteri sist? Batterier ska/bör laddas minst några gånger varje år. 12,6V ska ett batteri minst "ligga på" om du mäter med multimeter. Mitt bilbatteri är över 15 år gammalt och är still going strong (Biltema Silver) så 6år är ingenting (om du laddat det då och då vill säga). Annars är det som vanligt när det gällar förbränningsmotorer...de måste skötas!- Annars funkar de inte bra. 1. Se till att byt motorolja varje år eller vart 1000mil 2. Byt tändstift vart 3-4000mil. 3. Byt luftfilter varje år. 4. Kolla eventuella felkoder. 5. Spraya på elspray på alla kontaker och jordanslutningar med jämna mellanrum.
Utöver jaka54´as goda råd vill jag komplettera med att torka av eller byta tändkablar och se till att de inte ligger nära metallföremål. En bra uppfattning om tändkablarnas kondition får man när man i mörker med öppen motorhuv kollar om det sker överslag från tändkablarna med gående motor på tomgång. Blixtrar och sprakar det så kan det vara dåliga tändkablar som i sin tur är ett resultat av att någon vid tidigare demontering av tändkablarna dragit i dessa. Tändkablar måste enligt lag vara avstörda. Detta sker genom att metalltråden i dem sedan många år tillbaka ersatts med en "kolsträng". Drar man i tändkablarna kan det bli större eller mindre avbrott i "kolsträngen". Kan medföra mycket stor resistans(motstånd) i kabeln så att tändstiftsgnistan försvagas eller uteblir sporadiskt.
Examinera även fördelarlock och rotor med avseende på sprickor och/eller "brändhet". Skrapa vid behov rent med en kniv på rotor och lockets "poler".
Nää - i alla fall inte om det är en diesel. Mina äldre bensinbilar har tändkablar. Men inte Suzukin och Hondan. Får tänka om och tänka rätt - tänkte på äldre bilar. Sorry.