Nytt bilbatteri

mallenn
22 november 2018 · 19 Inlägg

Hejsan, jag har en Mazda 3 från 2012. Den köptes nyligen beg. från en bilhandlare, jag märker nu när det börjar bli kallt att det tar bra mycket längre tid att dra igång bilen. Jag öppnade och såg att det inte har bytts batteri sen bilen tillverkades och jag vill inte riskera att bli ståendes en morgon.

Jag tänkte köpa ett nytt batteri så jag kommer till jobbet varje dag, pendlar ca 8 mil enkel väg.

Vilket batteri skulle ni rekommendera? Har kollat på dessa:

https://www.mekonomen.se/bil/reservdela … 4836CC0479
Totalsumma inkl montering på mekonomen 1550kr

Samt

http://tudor.se/batteri/tb704-tudor-technica/
Totalsumma (gratis montering) på AD: 1250kr.

Tänkte först beställa online men såg att det är väldigt dyra fraktavgifter pga specialfrakt.

Är det bra alternativ eller vad rekommenderar ni?
Ska jag montera själv trots dålig kunskap?

Utmarks-Loke
22 november 2018 · 5 840 Inlägg

Båda har ju 70ah och är från bra tillverkare så det är nog vilket som.

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
22 november 2018 · 4 917 Inlägg

Det är ju blackfriday, så då kan det bli ÄNNU billigare ..
Bara att kolla annonser..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
22 november 2018 · 17 478 Inlägg

mallenn skrev:
Hejsan, jag har en Mazda 3 från 2012. Den köptes nyligen beg. från en bilhandlare, jag märker nu när det börjar bli kallt att det tar bra mycket längre tid att dra igång bilen. Jag öppnade och såg att det inte har bytts batteri sen bilen tillverkades och jag vill inte riskera att bli ståendes en morgon.

Jag tänkte köpa ett nytt batteri så jag kommer till jobbet varje dag, pendlar ca 8 mil enkel väg.

Vilket batteri skulle ni rekommendera? Har kollat på dessa:

https://www.mekonomen.se/bil/reservdela … 4836CC0479
Totalsumma inkl montering på mekonomen 1550kr

Samt

http://tudor.se/batteri/tb704-tudor-technica/
Totalsumma (gratis montering) på AD: 1250kr.

Tänkte först beställa online men såg att det är väldigt dyra fraktavgifter pga specialfrakt.

Är det bra alternativ eller vad rekommenderar ni?
Ska jag montera själv trots dålig kunskap?

Tar längre tid? Menar du att du får mala runt motorn längre tid innan den startar?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
mallenn
22 november 2018 · 19 Inlägg

Hybrid_ skrev:

mallenn skrev:
Hejsan, jag har en Mazda 3 från 2012. Den köptes nyligen beg. från en bilhandlare, jag märker nu när det börjar bli kallt att det tar bra mycket längre tid att dra igång bilen. Jag öppnade och såg att det inte har bytts batteri sen bilen tillverkades och jag vill inte riskera att bli ståendes en morgon.

Jag tänkte köpa ett nytt batteri så jag kommer till jobbet varje dag, pendlar ca 8 mil enkel väg.

Vilket batteri skulle ni rekommendera? Har kollat på dessa:

https://www.mekonomen.se/bil/reservdela … 4836CC0479
Totalsumma inkl montering på mekonomen 1550kr

Samt

http://tudor.se/batteri/tb704-tudor-technica/
Totalsumma (gratis montering) på AD: 1250kr.

Tänkte först beställa online men såg att det är väldigt dyra fraktavgifter pga specialfrakt.

Är det bra alternativ eller vad rekommenderar ni?
Ska jag montera själv trots dålig kunskap?

Tar längre tid? Menar du att du får mala runt motorn längre tid innan den startar?

Yes! Efter jag vridit om nyckeln tar det längre tid för motorn att dra igång

Utmarks-Loke
22 november 2018 · 5 840 Inlägg

Det tyder inte nödvändigtvis på dåligt batteri, när det får låg kapacitet får motorn svårt att snurra runt. Men efter sex år lär det snart vara dags att byta oavsett och det är alltid skönt att ha ett bra batteri när det blir vinter.

mallenn
22 november 2018 · 19 Inlägg

Svarte_Orm skrev:
Det tyder inte nödvändigtvis på dåligt batteri, när det får låg kapacitet får motorn svårt att snurra runt. Men efter sex år lär det snart vara dags att byta oavsett och det är alltid skönt att ha ett bra batteri när det blir vinter.

Jasså? Aja det är väl lika bra att byta ändå som du säger. Vad kan det vara förutom batteriet om bilen är med trögstartad vid kyla?

jaka54
22 november 2018 · 5 733 Inlägg

Hej!
Först måste jag fråga: När laddade du ditt batteri sist?  Batterier ska/bör laddas minst några gånger varje år.
12,6V ska ett batteri minst "ligga på" om du mäter med multimeter.
Mitt bilbatteri är över 15 år gammalt  och är still going strong (Biltema Silver) så 6år är ingenting (om du laddat det då och då vill säga).
Annars är det som vanligt när det gällar förbränningsmotorer...de måste skötas!- Annars funkar de inte bra.
1. Se till att byt motorolja varje år eller vart 1000mil
2. Byt tändstift  vart 3-4000mil.
3. Byt luftfilter varje år.
4. Kolla eventuella felkoder.
5. Spraya på elspray på alla kontaker och jordanslutningar med jämna mellanrum.

mallenn
23 november 2018 · 19 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Först måste jag fråga: När laddade du ditt batteri sist?  Batterier ska/bör laddas minst några gånger varje år.
12,6V ska ett batteri minst "ligga på" om du mäter med multimeter.
Mitt bilbatteri är över 15 år gammalt  och är still going strong (Biltema Silver) så 6år är ingenting (om du laddat det då och då vill säga).
Annars är det som vanligt när det gällar förbränningsmotorer...de måste skötas!- Annars funkar de inte bra.
1. Se till att byt motorolja varje år eller vart 1000mil
2. Byt tändstift  vart 3-4000mil.
3. Byt luftfilter varje år.
4. Kolla eventuella felkoder.
5. Spraya på elspray på alla kontaker och jordanslutningar med jämna mellanrum.

Hej! Det har aldrig laddats av mig (endast ägt den i 3 månader) men eftersom jag kör ca 18 mil om dagen tänkte jag att det borde ladda upp sig själv. Eller har jag fel?

torsen
23 november 2018 · 7 238 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Först måste jag fråga: När laddade du ditt batteri sist?  Batterier ska/bör laddas minst några gånger varje år.
12,6V ska ett batteri minst "ligga på" om du mäter med multimeter.
Mitt bilbatteri är över 15 år gammalt  och är still going strong (Biltema Silver) så 6år är ingenting (om du laddat det då och då vill säga).
Annars är det som vanligt när det gällar förbränningsmotorer...de måste skötas!- Annars funkar de inte bra.
1. Se till att byt motorolja varje år eller vart 1000mil
2. Byt tändstift  vart 3-4000mil.
3. Byt luftfilter varje år.
4. Kolla eventuella felkoder.
5. Spraya på elspray på alla kontaker och jordanslutningar med jämna mellanrum.

Utöver jaka54´as goda råd vill jag komplettera med att torka av eller byta tändkablar och se till att de inte ligger nära metallföremål.
En bra uppfattning om tändkablarnas kondition får man när man i mörker med öppen motorhuv kollar om det sker överslag från tändkablarna med gående motor på tomgång.
Blixtrar och sprakar det så kan det vara dåliga tändkablar som i sin tur är ett resultat av att någon vid tidigare demontering av tändkablarna dragit i dessa.
Tändkablar måste enligt lag vara avstörda.
Detta sker genom att metalltråden i dem sedan många år tillbaka ersatts med en "kolsträng".
Drar man i tändkablarna kan det bli större eller mindre avbrott i "kolsträngen".
Kan medföra mycket stor resistans(motstånd) i kabeln så att tändstiftsgnistan försvagas eller uteblir sporadiskt.

Examinera även fördelarlock och rotor med avseende på sprickor och/eller "brändhet".
Skrapa vid behov rent med en kniv på rotor och lockets "poler".

zzr94092
23 november 2018 · 4 391 Inlägg

Är väl inga tändkablar på en -12

candyweiss
23 november 2018 · 876 Inlägg

zzr94092 skrev:
Är väl inga tändkablar på en -12

Vad är det då som går till tändstiften??

AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE, någon som har fler?
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
23 november 2018 · 17 478 Inlägg

Jag funderar lite på om det är så att bilen är trögstartad helt enkelt? Batteriet kan förvisso vara bra att byta men undrar om det är felet?

TS: Är det en diesel el. bensin?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
torsen
23 november 2018 · 7 238 Inlägg

zzr94092 skrev:
Är väl inga tändkablar på en -12

Nää - i alla fall inte om det är en diesel.
Mina äldre bensinbilar har tändkablar.
Men inte Suzukin och Hondan.
Får tänka om och tänka rätt - tänkte på äldre bilar.
Sorry.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
23 november 2018 · 17 478 Inlägg

candyweiss skrev:

zzr94092 skrev:
Är väl inga tändkablar på en -12

Vad är det då som går till tändstiften??

Han menade nog att spolarna sitter rätt på stiftet i bilen.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Utmarks-Loke
23 november 2018 · 5 840 Inlägg

Ja, det var nog många år sedan man tillverkade bilar med tändkablar

mallenn
23 november 2018 · 19 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Jag funderar lite på om det är så att bilen är trögstartad helt enkelt? Batteriet kan förvisso vara bra att byta men undrar om det är felet?

TS: Är det en diesel el. bensin?

Det är en Diesel smile
Bilen är förövrigt servad på verkstad för en månad sedan där det blev ett nytt oljefilter och luftfilter.

Senast redigerat av mallenn (23 november 2018)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
23 november 2018 · 17 478 Inlägg

mallenn skrev:

Hybrid_ skrev:
Jag funderar lite på om det är så att bilen är trögstartad helt enkelt? Batteriet kan förvisso vara bra att byta men undrar om det är felet?

TS: Är det en diesel el. bensin?

Det är en Diesel smile
Bilen är förövrigt servad på verkstad för en månad sedan där det blev ett nytt oljefilter och luftfilter.

Misstänkte det. Dum fråga men glöder du bilen innan start?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
mallenn
23 november 2018 · 19 Inlägg

Hybrid_ skrev:

mallenn skrev:

Hybrid_ skrev:
Jag funderar lite på om det är så att bilen är trögstartad helt enkelt? Batteriet kan förvisso vara bra att byta men undrar om det är felet?

TS: Är det en diesel el. bensin?

Det är en Diesel smile
Bilen är förövrigt servad på verkstad för en månad sedan där det blev ett nytt oljefilter och luftfilter.

Misstänkte det. Dum fråga men glöder du bilen innan start?

Hm, detta hade jag ingen aning om, som sagt, dålig koll på bilar. Efter en snabb googling insåg jag var det var och kanske nått jag bör testa haha.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
23 november 2018 · 17 478 Inlägg

mallenn skrev:

Hybrid_ skrev:

mallenn skrev:

Det är en Diesel smile
Bilen är förövrigt servad på verkstad för en månad sedan där det blev ett nytt oljefilter och luftfilter.

Misstänkte det. Dum fråga men glöder du bilen innan start?

Hm, detta hade jag ingen aning om, som sagt, dålig koll på bilar. Efter en snabb googling insåg jag var det var och kanske nått jag bör testa haha.

Där är nog problemet big_smile Hade det på känn...

Låt bilen glöda i tändningsläge tills den lilla oranga glödspiralen släcks och starta sedan så är det nog löst.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang