2185
Sök

Nytt bilbatteri

19 Inlägg
23 november 2018
Trådstartare
#21
Hybrid_ skrev:
mallenn skrev:
Hybrid_ skrev:

Misstänkte det. Dum fråga men glöder du bilen innan start?

Hm, detta hade jag ingen aning om, som sagt, dålig koll på bilar. Efter en snabb googling insåg jag var det var och kanske nått jag bör testa haha.

Där är nog problemet big_smile Hade det på känn...

Låt bilen glöda i tändningsläge tills den lilla oranga glödspiralen släcks och starta sedan så är det nog löst.

Ska testa!

Är väldigt tacksam över detta forumet. Ni hjälpte mig att hitta mazdan jag köpte för några månader sedan som jag är nöjd med. Jag har god kunskap om en del saker, men bilar är inte en av dem. Att ni tar er tid att hjälpa mig är mycket uppskattat!

3 235 Inlägg
23 november 2018
#22
Startar bilen lätt vid varm motor? I så fall måste du nog byta glödstiften.
Hade en diesel en gång med två dåliga glödstift, den tände till vid startförsök, men la av. ca 10 sek på startmotorn senare startade den dock.


19 Inlägg
23 november 2018
Trådstartare
#23
engolf skrev:
Startar bilen lätt vid varm motor? I så fall måste du nog byta glödstiften.
Hade en diesel en gång med två dåliga glödstift, den tände till vid startförsök, men la av. ca 10 sek på startmotorn senare startade den dock.

Jajamen! Den startar enkelt när den är varm

Forummoderator
18 341 Inlägg
23 november 2018
#24
En modern diesel går igång utan fungerande glödstift men man kan behöva mala lite på starten ju kallare det blir. 2-3 sekunder kanske?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

19 Inlägg
23 november 2018
Trådstartare
#25
Hybrid_ skrev:
En modern diesel går igång utan fungerande glödstift men man kan behöva mala lite på starten ju kallare det blir. 2-3 sekunder kanske?

Ja men så är det! Det tar typ 3 sekunder längre tid nu när det är kallt

Forummoderator
18 341 Inlägg
23 november 2018
#26
mallenn skrev:
Hybrid_ skrev:
En modern diesel går igång utan fungerande glödstift men man kan behöva mala lite på starten ju kallare det blir. 2-3 sekunder kanske?

Ja men så är det! Det tar typ 3 sekunder längre tid nu när det är kallt

Fullt normalt. Men om du slår på tändningen och väntar 5 sekunder innan du startar så ska den gå igång utan tvekan. Då fungerar allt som det ska.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

2 251 Inlägg
24 november 2018
#27
F ö, så är lämpligaste att köpa batteri, typ mitt i vintern.
Fel på batteri visar sig oftast när det blir riktigt kallt.
Beroende vart du köper, så kan du få allt från 1 till några års garanti.

Går garantin ut den varma årstiden och ev fel kommer följande kall årstid..
Senast redigerat av Meaganeowner (24 november 2018)

7 734 Inlägg
24 november 2018
#28
Svarte_Orm skrev:
Ja, det var nog många år sedan man tillverkade bilar med tändkablar

Lada Niva bl a har fortfarande strömfördelare med tändspole samt separata tändkablar.
Bara ett exempel.
Finns nog flera bilar i "lågbudgetutförande" som har äldre motorer.
Kommer inte något mer exempel på bil av årets modell.

Forummoderator
18 341 Inlägg
24 november 2018
#29
Meaganeowner skrev:
F ö, så är lämpligaste att köpa batteri, typ mitt i vintern.
Fel på batteri visar sig oftast när det blir riktigt kallt.
Beroende vart du köper, så kan du få allt från 1 till några års garanti.

Går garantin ut den varma årstiden och ev fel kommer följande kall årstid..

Där sa du något jag inte tänkt på. Lite OT men detta gäller även när man ska byta elavtal. Det gör man mitt i sommaren när priserna är som lägst.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

1 068 Inlägg
24 november 2018
#30
jaka54 skrev:
Hej!
Mitt bilbatteri är över 15 år gammalt  och är still going strong (Biltema Silver) så 6år är ingenting (om du laddat det då och då vill säga).

I min förra bil som köptes ny så dog batteriet efter 2 år och 5 månader.
6 mil om dan ToR till jobbet + att jag underhållsladdade ibland, så välskött batteri.
Ända kortslöt det och la av en morgon när jag skulle iväg sad

VAG har världens bästa bilar.

Forummoderator
18 341 Inlägg
24 november 2018
#31
candyweiss skrev:
jaka54 skrev:
Hej!
Mitt bilbatteri är över 15 år gammalt  och är still going strong (Biltema Silver) så 6år är ingenting (om du laddat det då och då vill säga).

I min förra bil som köptes ny så dog batteriet efter 2 år och 5 månader.
6 mil om dan ToR till jobbet + att jag underhållsladdade ibland, så välskött batteri.
Ända kortslöt det och la av en morgon när jag skulle iväg sad

Japp. Min Chrysler som jag köpte ny så höll det i 8 år.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

1 068 Inlägg
24 november 2018
#32
Hybrid_ skrev:
candyweiss skrev:
jaka54 skrev:
Hej!
Mitt bilbatteri är över 15 år gammalt  och är still going strong (Biltema Silver) så 6år är ingenting (om du laddat det då och då vill säga).

I min förra bil som köptes ny så dog batteriet efter 2 år och 5 månader.
6 mil om dan ToR till jobbet + att jag underhållsladdade ibland, så välskött batteri.
Ända kortslöt det och la av en morgon när jag skulle iväg sad

Japp. Min Chrysler som jag köpte ny så höll det i 8 år.

Slumpen avgör som med all elektronik idag. Precis som att vi har väldigt många stationära datorer men även mängder av pc på jobbet, fungerar väldigt olika trots samma märke, modell, OS och nätverk.

VAG har världens bästa bilar.

Vettemannen
24 november 2018
#33
candyweiss skrev:
Hybrid_ skrev:
candyweiss skrev:

I min förra bil som köptes ny så dog batteriet efter 2 år och 5 månader.
6 mil om dan ToR till jobbet + att jag underhållsladdade ibland, så välskött batteri.
Ända kortslöt det och la av en morgon när jag skulle iväg sad

Japp. Min Chrysler som jag köpte ny så höll det i 8 år.

Slumpen avgör som med all elektronik idag. Precis som att vi har väldigt många stationära datorer men även mängder av pc på jobbet, fungerar väldigt olika trots samma märke, modell, OS och nätverk.

En stationär dator kan alltså inte vara en PC?

/Benny

1 068 Inlägg
24 november 2018
#34
Vettemannen skrev:
candyweiss skrev:
Hybrid_ skrev:
Japp. Min Chrysler som jag köpte ny så höll det i 8 år.

Slumpen avgör som med all elektronik idag. Precis som att vi har väldigt många stationära datorer men även mängder av pc på jobbet, fungerar väldigt olika trots samma märke, modell, OS och nätverk.

En stationär dator kan alltså inte vara en PC?

/Benny

Om vi nu ska fortsätta på datortemat så används oftast en stationär dator av flera personer och en pc är personlig.
Vi har tex var sin egen personal computer som vi kan docka vid stationära skärmar på vår arbetsplats som har administrativa rörliga arbetsplatser. Sen har vi operativa platser med stationära datorer.
Men självklart kan en pc användas och loggas in på av flera användare.
Men  googla gärna annars ordet PC.

Undrar om någon tar med en stationär personal computer på tåget eller flyget för lite jobb big_smile
Senast redigerat av candyweiss (24 november 2018)

VAG har världens bästa bilar.

Forummoderator
9 299 Inlägg
24 november 2018
#35
Hmm nja. Vem som använder datorn har inte med modellen att göra.
Laptop: bärbar dator.
PC: dator, både stationär och laptop.

I folkmun är ju PC ofta beskrivande av operativsystemet lika mycket som vad det är. Att det sedan egentligen är fel spelar ju ingen roll.

”Har du PC eller Mac?”
”PC. Vad har du?”
”Chromebook.”

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

1 068 Inlägg
24 november 2018
#36
caromania skrev:
Hmm nja. Vem som använder datorn har inte med modellen att göra.
Laptop: bärbar dator.
PC: dator, både stationär och laptop.

I folkmun är ju PC ofta beskrivande av operativsystemet lika mycket som vad det är. Att det sedan egentligen är fel spelar ju ingen roll.

”Har du PC eller Mac?”
”PC. Vad har du?”
”Chromebook.”

OsX eller Windows, skit samma, det är en pc.

VAG har världens bästa bilar.


Sök