Hjälp, hur man monterar extraljus. Mazda5 -06

ilaali
23 november 2018 · 167 Inlägg
#1

Hejsan!

Har en Mazda5 och tycker att helljusen är dåliga och är därför sugen på att fixa extraljus på bilen.
Men jag hittar inte på nätet hur man göra.

Någon som har en beskrivning hur man monterar extraljus på en mazda5?
Vad för grejer ska man köpa?

Tänkte köpa en led-ramp från jula nu när det är billigt.


mvh

ilaali
26 april · 167 Inlägg
#2

Någon som vet?

Behöver man en knapp i bilen för att stänga av extraljusen?

zleepy Trucker
26 april · 1 202 Inlägg
#3

Köp Ledramp.
Montera den på antaligen "bakom regplåten hållare" eller skriva fast den i fronten,
sen kopplar du ström via ett relä, med styrström via knapp inne i bilen, eller helt enkelt om du tar styrströmmen från bilens helljus där framme (från helljuset till ingående aktivering av relä), avsäkra stömkabeln med säkring är alltid en bra ide ochså smile

Nothing but
Rock 'n' Roll :)
CC72
26 april · 1 661 Inlägg
#4

JULA:s ramp är väl dock ingen höjdare. Mycket ljus i närhet av bilen, tvärt emot det man vill ha.

torsen
27 april · 3 407 Inlägg
#5

CC72 skrev:
JULA:s ramp är väl dock ingen höjdare. Mycket ljus i närhet av bilen, tvärt emot det man vill ha.

Gäller väl i princip ALLA LED-ramper.
Köpte för några år sedan 2 LED-ramper, med 12 ljuspunkter vardera, för sammanlagt 2.000:- exkl monteringsmaterial.
Efter provmontering demonterades de p g a urusel belysningslängd.
Åt sidorna desto starkare.
Bländade rent av mot snövallar.
Många andra har samma erfarenhet av ramper som jag(dessutom är de så fula).
Har numera Biltemas 9" 42-322 á 259:-/st.(finns även mindre/billigare)
Mitt råd är att köpa lampor med Ref.tal 37,5.
Lyser både långt och åt sidorna.
Ref.tal 50 och uppåt lyser långt, men smalt = s k pencilstråle.

Köp en Biltema-sats t ex:
2 x 42-322 extraljus á 259:- = 518:-( eller 42-330 á 199:- = 398:-)
Regplåtsfäste á 149:-
Kabelsats med relä á 149:- inkl  elkopplingsschema.
2 x stag á 35:- = 70:-

Har din bil H4 eller H7 helljuslampor?
I så fall finns det "mellanstycken/kopplingar" så du slipper "tjuva" på helljuskabeln.

Härutöver en kabelskotång för ABIKO-kabelskorna = köp en enkel Biltema sats.
Hur många självgängande skruvar, och vilken dimension, kan jag inte råda.

Lycka till.

Ps. Glöm inte att lyfta av minuskabeln från batteriet under arbetet. Ds.

NIzmO Ollikkala Racing
27 april · 1 724 Inlägg
#6

Tänk sen på att Mazda har lite annorlunda ström-matning när man monterar extraljus, var säkert 10år sen jag gjorde det men man kopplar lite annorlunda och andra alternativet borde finnas med i anvisningarna (gjorde det i Hella satserna förr).
Kopplar man som "vanligt" lyser helljusen när man stänger av bilen.

- Time Attack -
CC72
27 april · 1 661 Inlägg
#7

torsen skrev:

CC72 skrev:
JULA:s ramp är väl dock ingen höjdare. Mycket ljus i närhet av bilen, tvärt emot det man vill ha.

Gäller väl i princip ALLA LED-ramper.
Köpte för några år sedan 2 LED-ramper, med 12 ljuspunkter vardera, för sammanlagt 2.000:- exkl monteringsmaterial.
Efter provmontering demonterades de p g a urusel belysningslängd.
Åt sidorna desto starkare.
Bländade rent av mot snövallar.
Många andra har samma erfarenhet av ramper som jag(dessutom är de så fula).
Har numera Biltemas 9" 42-322 á 259:-/st.(finns även mindre/billigare)
Mitt råd är att köpa lampor med Ref.tal 37,5.
Lyser både långt och åt sidorna.
Ref.tal 50 och uppåt lyser långt, men smalt = s k pencilstråle.

Köp en Biltema-sats t ex:
2 x 42-322 extraljus á 259:- = 518:-( eller 42-330 á 199:- = 398:-)
Regplåtsfäste á 149:-
Kabelsats med relä á 149:- inkl  elkopplingsschema.
2 x stag á 35:- = 70:-

Har din bil H4 eller H7 helljuslampor?
I så fall finns det "mellanstycken/kopplingar" så du slipper "tjuva" på helljuskabeln.

Härutöver en kabelskotång för ABIKO-kabelskorna = köp en enkel Biltema sats.
Hur många självgängande skruvar, och vilken dimension, kan jag inte råda.

Lycka till.

Ps. Glöm inte att lyfta av minuskabeln från batteriet under arbetet. Ds.

Gäller verkligen inte alla ramper men prislappen spelar stor roll här.
Nästan alla billigare ramper är combo med mer flood än spot-ljus oavsett vad säljaren säger.

Lastar man upp ett gäng tusen på en 20” ramp så får man faktiskt en riktigt bra!

Men tipset om t ex Biltemas är bra, mycket ljus för lite pengar.

torsen
28 april · 3 407 Inlägg
#8

NIzmO skrev:
Tänk sen på att Mazda har lite annorlunda ström-matning när man monterar extraljus, var säkert 10år sen jag gjorde det men man kopplar lite annorlunda och andra alternativet borde finnas med i anvisningarna (gjorde det i Hella satserna förr).
Kopplar man som "vanligt" lyser helljusen när man stänger av bilen.

Stämmer bra att vissa japanska bilar har "omvänd" spänningssättning, på i alla fall bilar med H4-lampor.
Skillnaden är att ström ligger på stiftet som i vanliga fall stomansluter/jordar enligt DIN/Bosch-systemet, som de flesta biltillverkare tillämpar.
Resultatet blir att om du "tjuvar" på helljusledningen så erhåller du inte spänning - endast jord.
Men det spelar ingen större roll om du ansluter extraljusen över relä och endast tar styrströmmen från helljusledningen.

Har haft ett antal Mazda(4st) och Suzuki(4st) och monterat extraljus på några av dem.
Men första gången med det "omvända" elsystemet höll på att driva mig till vansinne.

Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang