Kan alla bilar ha slangvärmare?

hnkl
27 november 2018 · 8 Inlägg

Vad är orsaken till att vissa bilar ska ha kontaktvärmare istället för slangvärmare? Ska nämligen montera motorvärmare på min och frugans bil. Bad om att få slangvärmare till båda, men enligt mekonomen ska damens bil ha kontaktvärmare. Kollade Defas hemsida och de säger som mekonomen sa, kontaktvärmare.

Men efter en dels läsande om kontaktvärmare har jag fått känslan av att det är betydligt ”sämre” än slangvärmare.

Vad är det som gör att vissa bilar ska ha kontaktvärmare istället för slangvärmare? Borde inte alla bilar kunna ha en slangvärmare?

xXSammy
27 november 2018 · 6 570 Inlägg

Defa brukar ha kontaktvärmare och Calix block eller slangvärmare.

De/Dem
CC72
27 november 2018 · 1 661 Inlägg

Kontaktvärmare är det sämsta alternativet sett till vad man får ut av de alternativ som finns.
Det är dock en väldigt enkel och smidig produkt att montera vilket gör den poppis hos verkstäder.

hnkl
27 november 2018 · 8 Inlägg

Varken Defa eller Calix erbjuder slangvärmare till frugans bil. Det är därför jag blir nyfiken på varför det inte erbjuds slangvärmare till alla bilar. Varför erbjuds det endast kontaktvärmare till vissa bilar/motorer?

Pininfarina406
27 november 2018 · 539 Inlägg

hnkl skrev:
Varken Defa eller Calix erbjuder slangvärmare till frugans bil. Det är därför jag blir nyfiken på varför det inte erbjuds slangvärmare till alla bilar. Varför erbjuds det endast kontaktvärmare till vissa bilar/motorer?

Hej, det kan ju vara så enkelt att det inte finns någon kylarslang som går lodrätt på bilen då detta är det första kravet som skall vara uppfyllt. Mvh T.

Peugeot 406 coupé "Pininfarina" (1998)
Janneutanb
28 november 2018 · 7 271 Inlägg

Slangvärmare med pump är riktigt effektivt.

torsen
28 november 2018 · 7 238 Inlägg

Vad är det fråga om för bilar?

torsen
28 november 2018 · 7 238 Inlägg

Pininfarina406 skrev:

hnkl skrev:
Varken Defa eller Calix erbjuder slangvärmare till frugans bil. Det är därför jag blir nyfiken på varför det inte erbjuds slangvärmare till alla bilar. Varför erbjuds det endast kontaktvärmare till vissa bilar/motorer?

Hej, det kan ju vara så enkelt att det inte finns någon kylarslang som går lodrätt på bilen då detta är det första kravet som skall vara uppfyllt. Mvh T.

Är du säker på detta?
Har ägt en Niva med slangvärmare som var horrisontell.

granadadr
28 november 2018 · 7 289 Inlägg

torsen skrev:

Pininfarina406 skrev:

hnkl skrev:
Varken Defa eller Calix erbjuder slangvärmare till frugans bil. Det är därför jag blir nyfiken på varför det inte erbjuds slangvärmare till alla bilar. Varför erbjuds det endast kontaktvärmare till vissa bilar/motorer?

Hej, det kan ju vara så enkelt att det inte finns någon kylarslang som går lodrätt på bilen då detta är det första kravet som skall vara uppfyllt. Mvh T.

Är du säker på detta?
Har ägt en Niva med slangvärmare som var horrisontell.

å på min Scorpio satt den precis vid vattenpumpen , horisentalt,, fanns ej slangvärmare till min mondeo heller,, men enligt min vän om jobbar med bilar så är dem inte så dåliga,, värmer ju oljan smile

Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Pininfarina406
28 november 2018 · 539 Inlägg

torsen skrev:

Pininfarina406 skrev:

hnkl skrev:
Varken Defa eller Calix erbjuder slangvärmare till frugans bil. Det är därför jag blir nyfiken på varför det inte erbjuds slangvärmare till alla bilar. Varför erbjuds det endast kontaktvärmare till vissa bilar/motorer?

Hej, det kan ju vara så enkelt att det inte finns någon kylarslang som går lodrätt på bilen då detta är det första kravet som skall vara uppfyllt. Mvh T.

Är du säker på detta?
Har ägt en Niva med slangvärmare som var horrisontell.

Helt säker. Såvida inte slangvärmaren har en egen inbyggd vattenpump. Det handlar ju om att varmt vatten vill uppåt och därför kan den inte sitta horisontellt. Mvh T.

Peugeot 406 coupé "Pininfarina" (1998)
hnkl
29 november 2018 · 8 Inlägg

Tack, bra svar!

Bilarna det handlar om är en Kia Optima SW 2018(diesel) och damens är en Kia Rio 2017 (bensin).

mb_pucken
29 november 2018 · 5 087 Inlägg

Kontaktvärmare blir vanligare och vanligare då dom säkert är billigare att tillverka och installera. Många Kontaktvärmare sitter pressade mot motorblocket med värmeledande pasta i mellan ytorna. Eftersom dom flesta motorblocken idag är i aluminium så leder dom värme ganska bra och kylkanalerna ligger innanför kontaktvärmaren och på så vis överförs värmen till vattnet. Tycker att ett ganska stort område runt värmaren blir varmt så då borde även vattnet innanför bli det :-)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
29 november 2018 · 17 478 Inlägg

hnkl skrev:
Tack, bra svar!

Bilarna det handlar om är en Kia Optima SW 2018(diesel) och damens är en Kia Rio 2017 (bensin).

I en Optima diesel sitter väl värmaren i ett hål i motorblocket? Och ett grenuttag till kupé är mycket lätt att installera. Enkel montering. Annars så går det givetvis att slänga dit en slangvärmare med cirkulationspump. Gott om plats. Rio kan jag inte.

En dieselvärmare för Optiman är rejält effektiv och värmer givetvis kupén med. 12-14 minuters gångtid räcker. Fast den är en smula dyr...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Garage313
29 november 2018 · 536 Inlägg

Hybrid_ skrev:

hnkl skrev:
Tack, bra svar!

Bilarna det handlar om är en Kia Optima SW 2018(diesel) och damens är en Kia Rio 2017 (bensin).

I en Optima diesel sitter väl värmaren i ett hål i motorblocket? Och ett grenuttag till kupé är mycket lätt att installera. Enkel montering. Annars så går det givetvis att slänga dit en slangvärmare med cirkulationspump. Gott om plats. Rio kan jag inte.

En dieselvärmare för Optiman är rejält effektiv och värmer givetvis kupén med. 12-14 minuters gångtid räcker. Fast den är en smula dyr...

Bara phev/bensin optima som har isticks värmaren i blocket, diesel sätts antingen på slangen till oljekylaren eller frostplugg i framkant.

Rio har vad jag vet bara kontaktvärmare på tråget, men med lite slang och fantasi så borde man kunna sätta en slangvärmare på inloppet till värmepaketet. Vet att lillebror Picanto placerar värmaren där! Så ett kit till en picanto 1,0 eller 1,2 borde gå att modifiera dit!

På jobbet monterar vi dock bara kontaktvärmare på rio! Värdelöst om man ser på uppvärmning per timme men kombinerar man med kupevärmare också så borde de gå ändå! Då får man det frostfritt och bensinarna får upp värmen rätt fort smile

Volkswagen Passat Alltrack "2.0tdi 4motion" (2016)
Volkswagen Bora Variant "1.9 TDI" (1999)
Mack855
30 november 2018 · 1 354 Inlägg

mb_pucken skrev:
Kontaktvärmare blir vanligare och vanligare då dom säkert är billigare att tillverka och installera. Många Kontaktvärmare sitter pressade mot motorblocket med värmeledande pasta i mellan ytorna. Eftersom dom flesta motorblocken idag är i aluminium så leder dom värme ganska bra och kylkanalerna ligger innanför kontaktvärmaren och på så vis överförs värmen till vattnet. Tycker att ett ganska stort område runt värmaren blir varmt så då borde även vattnet innanför bli det :-)

Jag måste instämma. Fått defa kontaktvärmare på bilen nu denna vinter och jag är faktiskt överraskad över resultatet. Motorn snurrar igång lika lätt som när jag använder bensinvärmaren som värmer vattnet (kallaste starten i år har varit -14 för min del och fick en gång kallstarta vid -6. Märkbar skillnad på hur segt en kall motor går runt vid start). Och dessutom börjar tempmätaren röra på sig redan efter 2-300 meters körning.

Meaganeowner
30 november 2018 · 2 250 Inlägg

Kommer ihåg ett liknande spörsmål i en biltidning.

En slangvärmare jobbar i kylvätska. Kylvätskan måste kunna röra sig.

Sätter man den på exempelvis nån av slangarna till kylaren, så går värmaren sönder. Termostaten öppnar inte och vattnet kan koka runt värmaren. I värsta fall blir det en luftblåsa och minimalt med kylvätska kyler värmaren.

Vissa bilar behövde en tillsats förutom slangvärmaren, för att kylvätskan skulle cirkulera i just blocket.

Nu kan jag minnas fel. Och dagens bilar kanske är byggda på annat sätt.

Har för mig jag såg några extraprylar på syrrans passat, som inte fanns på min.


Varför inte ringa tillverkarna?

Dessa är garanterat angelägna att sälja prylar som fungerar, år efter år.


.

Senast redigerat av Meaganeowner (30 november 2018)

Meaganeowner
30 november 2018 · 2 250 Inlägg

Googlade lite. Var inte helt fel ute ovan.

Värmaren ska tydligen normalt inte monteras på nån av slangarna till kylaren.

Däremot någonstans där man kommer åt
det cirkulerande vattnet i motorn då termostaten inte öppnat.
Vissa termostater har en slags trevägsfunktion  andra inte.

På min Scoda TDI sitter slangvärmaren på en av slangarna till värmeblocket som normalt värmer motoroljefiltret. För detta finns inga kanaler i själva blocket.

Ibland används tydligen en backventil i kombination med värmaren.  Behövs tydligen ibland när vattenpumpen, s a s sitter i vägen.

Hur som haver. Kolla direkt med Defa eller Calix, vad som en ska vara till era bilar.

.

Senast redigerat av Meaganeowner (30 november 2018)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang