Hej! Jag äger en Saab 9-3 2002 har endast rullat 12.400 mil. Jag har majonnäs i oljestickan

Saab---93
9 december 2018 · 72 Inlägg

Hej! Jag äger en Saab 9-3 2002 har endast rullat 12.400 mil. Jag har majonnäs i oljestickan och jag har kollat igenom motorn noga igår.

Jag har läst i olika forum som säger att det är topplockspackningen men jag kan inte se några oljeläckage där topplockspackningen sitter.

Enda stället som jag kan se att det är oljeläckage är ventilkåpspackningen (det rinner lite olja till vänster på topplocket bredvid tätningsplugget även tätningspluggen behövs bytas ut) Nya delar är beställda! men olika forum säger att det är vevhusventilation men symtomen stämmer inte med det heller. det finns inga blårök i avgassystemet (Dock behöver flexröret bytas ut nytt är beställt) det försvinner inget kylarvätska i expansionskärlet heller.

Dock säger andra forum att det är kondens. vilket jag kan gå med på. Jag kör 8 mil till o från jobbet per dag kanske 10 mil om jag stannar till på andra ställen. Jag har bara ägt denna bil i ca 2 månader.

Det fanns ingen majonnäs dom första 2-3 veckorna jag ägde bilen sen jag köpte den så det måste ha hänt den senaste tiden.

Jag är trött nu på att läsa runt massa olika forum för att få svar på mina frågor. Så nu beskriver jag exakt hur det ligger till för mig med min bil.

ENDAST SERIÖSA SVAR!

Mvh

Snurriis
9 december 2018 · 761 Inlägg

Om du har tillgång till komptest så gör det! Kan mycket väl vara packningen som gott utan att det försvinner mycket vatten i stöten. Starta upp bilen å lukta lite försiktigt på avgaserna om det luktar sött. Är det på själva locket det är "senap" eller nere på stickan?
Du kan även dra ur slangen som sitter på camkåpan om det är "senap" där också.

Utmarks-Loke
9 december 2018 · 5 833 Inlägg

Kan det inte också vara turbon som läcker? För visst måste det väl finnas en sådan på en saab?

Saab---93
9 december 2018 · 72 Inlägg

Det är ''senap'' nere på stickan. Det luktar inte sött i avgassystemet.

Nej turbon läcker inte. Det har jag redan kollat.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
9 december 2018 · 17 455 Inlägg

Saab---93 skrev:
Hej! Jag äger en Saab 9-3 2002 har endast rullat 12.400 mil. Jag har majonnäs i oljestickan och jag har kollat igenom motorn noga igår.

Jag har läst i olika forum som säger att det är topplockspackningen men jag kan inte se några oljeläckage där topplockspackningen sitter.

Enda stället som jag kan se att det är oljeläckage är ventilkåpspackningen (det rinner lite olja till vänster på topplocket bredvid tätningsplugget även tätningspluggen behövs bytas ut) Nya delar är beställda! men olika forum säger att det är vevhusventilation men symtomen stämmer inte med det heller. det finns inga blårök i avgassystemet (Dock behöver flexröret bytas ut nytt är beställt) det försvinner inget kylarvätska i expansionskärlet heller.

Dock säger andra forum att det är kondens. vilket jag kan gå med på. Jag kör 8 mil till o från jobbet per dag kanske 10 mil om jag stannar till på andra ställen. Jag har bara ägt denna bil i ca 2 månader.

Det fanns ingen majonnäs dom första 2-3 veckorna jag ägde bilen sen jag köpte den så det måste ha hänt den senaste tiden.

Jag är trött nu på att läsa runt massa olika forum för att få svar på mina frågor. Så nu beskriver jag exakt hur det ligger till för mig med min bil.

ENDAST SERIÖSA SVAR!

Mvh

Där är ju som jag ser det ett problem. Så låga mil på en trots allt gammal bil ger ju vibbar om att den körts mycket korta sträckor. När du helt plötsligt börjar köra längre sträckor börjar saker gå sönder.
Inget svar på frågan men som snuriis säger så ett komptest kan vara en bra början.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Saab---93
9 december 2018 · 72 Inlägg

Hur fungerar en komptest?

Slim
9 december 2018 · 340 Inlägg

Vatten i oljan ända ner i tråget brukar tyda på topplockspackningen. Kondens är orealistiskt iom att du kör längre sträckor. Märkligt att kylarvätskan inte minskar. Det är ju bara därifrån du kan få in vatten i oljan(annat än kondens, men då har man mycket sällan så pass att det syns i tråget).

Kompprov behöver inte visa något, men är en bra start. Går packningen mellan kanalerna påverkas inte cylindrarna alls.

Vevhusventilationen bör inte kunna ge vatten i oljan i den här omfattningen.

Senast redigerat av Slim (9 december 2018)

Saab---93
9 december 2018 · 72 Inlägg

kylarvätska minskar inte över huvud taget och det luktar inte avgaser i expansionskärlet

Saab---93
9 december 2018 · 72 Inlägg

Det vita geggan är längst nere på oljestickan. Men det konstiga är som jag tycker är att den vita geggan fanns inte där för några veckor sen. Vi snackar kanske 2-3 veckor sen. Så jag misstänker själv att det är kondens. Jag ska dock ta o testa o varmköra bilen i nån timme eller så nån dag fram över. Jag vill minnas att den vita geggan kom ungefär när jag fyllde på med ny olja 5w30

Senast redigerat av Saab---93 (9 december 2018)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
9 december 2018 · 17 455 Inlägg

Saab---93 skrev:
kylarvätska minskar inte över huvud taget och det luktar inte avgaser i expansionskärlet

Om du låter bilen gå på tomgång och öppnar oljelocket försiktigt. Vad händer då? Prova det. Ha inte locket öppet för länge. ett par sekunder bara.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Saab---93
9 december 2018 · 72 Inlägg

Hybrid_ skrev:

Saab---93 skrev:
kylarvätska minskar inte över huvud taget och det luktar inte avgaser i expansionskärlet

Om du låter bilen gå på tomgång och öppnar oljelocket försiktigt. Vad händer då? Prova det. Ha inte locket öppet för länge. ett par sekunder bara.

Jag har testat det jag gjorde det för nån timme sen. det händer inte särskilt mycket utan att det kommer VÄLDIGT LITE rör där ifrån men det tyder bara på att motorn är igång

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
9 december 2018 · 17 455 Inlägg

Bilen har innan troligen körts korta sträckor. Detta skapar mycket kondens. Eftersom den troligen sällan blivit riktigt varm så har inte vattnet hunnit blanda sig med oljan. Sen börjar du köra längre och kanske lite hårdare än tidigare ägare...

En riktigt långsökt teori. Så skjut mig inte för denna. Men jag hade provat ett olje och filterbyte.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Saab---93
9 december 2018 · 72 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Bilen har innan troligen körts korta sträckor. Detta skapar mycket kondens. Eftersom den troligen sällan blivit riktigt varm så har inte vattnet hunnit blanda sig med oljan. Sen börjar du köra längre och kanske lite hårdare än tidigare ägare...

En riktigt långsökt teori. Så skjut mig inte för denna. Men jag hade provat ett olje och filterbyte.

Ja det låter teoretisk. Jag ska byta oljefilter o luftfilter nya är beställda också det ska komma under kommande vecka. Jag kollade luftfiltret igår och det såg inget vidare ut. Ja jag kör ganska hårt med bilen. Ger hårda gas pådrag (Inte överdrivet mycket) Jag är 25 år. Men jag hör inga missljus eller något konstigt från motorn det går så fint det enda är detta vita gegga från oljesticka som jag mest misstänker är kondens

Meaganeowner
9 december 2018 · 2 250 Inlägg

Och när byttes olja och filter senast?

Alltså inte bara påfyllning.

Saab---93
9 december 2018 · 72 Inlägg

Det vet jag inte. Service boken säger att det är några år sen. Tänker inte gå in exakt för jag vill ha inte några kränkningar här. Förra ägare sa att han inte va så bra på bilar. Han nämnade att han köpte den i juni/juli o bara körde den under sommaren o sen har den bara stått stilla tills jag köpte den slutet av oktober

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
9 december 2018 · 17 455 Inlägg

Saab---93 skrev:
Det vet jag inte. Service boken säger att det är några år sen. Tänker inte gå in exakt för jag vill ha inte några kränkningar här. Förra ägare sa att han inte va så bra på bilar. Han nämnade att han köpte den i juni/juli o bara körde den under sommaren o sen har den bara stått stilla tills jag köpte den slutet av oktober

Då är saken klar. Byt olja/filter och kör sen. Se vad som händer. TS får gärna PM:a mig regnummer så ska jag kolla upp den.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Saab---93
9 december 2018 · 72 Inlägg

Ska ts ge dig mitt regnummer? Hur?? Ingen av er vet ju inte vad jag har för regnummer

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
9 december 2018 · 17 455 Inlägg

Saab---93 skrev:
Ska ts ge dig mitt regnummer? Hur?? Ingen av er vet ju inte vad jag har för regnummer

TS: Trådskapare. Du. Som moderator delar jag inte med mig av informationen.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Saab---93
9 december 2018 · 72 Inlägg

Okej en så länge är jag med men förstår inte vad du ska ha mitt regnummer till

Snurriis
9 december 2018 · 761 Inlägg

Då äre nog som hybrid säger att det är kondens som kommer ned och blandar sig i oljan, hände samma med min 9-5. Gått innestads mil tills jag tog över bilen vid 14k mil och nu när den slog om till 17k i sommras så märkte jag samma sak, lite senap i locket samt vid vevhus utgången tvätta rent böt oljefällan samt rör olja/filter men tog bara en vecka sen gick packningen mellan 3 & 4 cylindern men inte helt utan kompet sänktes bara med 1.5 kg och minimalt med vatten från kärlet utan det jag märkte det på att vart lite "onormalt" med kondens i avgasröret och skulle byta tändstift och dom såg inte så fina ut.

Men ett väldigt bra tips är att om du är osäker på vilken variation av oljefälla du har så byt på en gång! Innan vetilstyrningar och dyrligt tar mer stryck.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang