Hej! Jag äger en Saab 9-3 2002 har endast rullat 12.400 mil. Jag har majonnäs i oljestickan

Snurriis
9 december 2018 · 761 Inlägg

Saab---93 skrev:
Okej en så länge är jag med men förstår inte vad du ska ha mitt regnummer till

Han jobbar med bilar å kan kolla upp uppgifter när det hände något med bilen senast på verkstad smile

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
9 december 2018 · 17 448 Inlägg

Saab---93 skrev:
Okej en så länge är jag med men förstår inte vad du ska ha mitt regnummer till

Kolla tidigare ägareförhållanden, om miltal stämmer, eventuell service som är gjord. Hittar jag något att anmärka på får DU ett PM från mig med uppgifter som du kan välja att skriva om eller behålla för dig själv.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Meaganeowner
9 december 2018 · 2 250 Inlägg

Nu ni... nu blev det kajko, tror jag.

TS  = trådskapare! Och i denna tråden, bör det ju vara Saab---93

Hybrid ville bara hjälpa dig. Lite praktiskt då att skicka ett PM till bara honom, så slipper ditt reg nr synas här på forumet.

Eller har jag fattat fel...?

Nåväl. När jag köper mig en bil, så byter jag alla oljor, filter och santliga vätskor.
Har ju inte en aning om vad förre ägaren hällt i eller när. Vet du vilken viskositet som fylldes sist?

Ponera att nån tidigare ägare hällt i t ex spolarvätska eller nåt annat, bara för att det skulle bli rätt nivå på stickan vid försäljning. Det ser ju bra ut.
Nu säger jag inte att nån gjort så med just din bil. Men du beskriver själv att stickan var geggig längst ned.

Kör inte en enda mil till, innan du bytt motorolja och oljefilter, är mitt högst seriösa råd!!!

Senast redigerat av Meaganeowner (9 december 2018)

Slim
9 december 2018 · 340 Inlägg

Ok, det är alltså bara lite kladd på stickan. Jag fattade det som att hela tråget var förorenat. Då är det en annan(bättre) sak.

Då låter den utbredda förklaringen mer rimlig. Håll dock koll ett tag efter oljebytet, så det inte fortsätter. Med så pass långa körningar som du har, bör inte kondens ge dig problem om du har senaste versionen av Vv.

Hade själv en 9-3 med T7 i ett par år och där fanns det inga spår av kondens under min tid.

torsen
10 december 2018 · 7 230 Inlägg

Saab---93 skrev:
Det fanns ingen majonnäs dom första 2-3 veckorna jag ägde bilen sen jag köpte den så det måste ha hänt den senaste tiden.

Är du "bergbomb" på att inte emulsionerna fanns i motorn när du köpte bilen?
Kollade du före köpet genom att kolla genom oljepåfyllningshålet/locket?
Är bilen körd i norra Sverige eller södra Sverige?
Låg utetemperatur leder till "svårare" kallstarter.
Som skrivits redan tidigare, enbart kortkörningar är förödande för motorn(-s olja).
Har ett flertal gånger sett skillnaden på "taxikörda" och "pensionärskörda" bilar då vi delat motorer.

rcy
10 december 2018 · 1 705 Inlägg

Kolla upp vevhusventen, mycket vanligt fel på T7 motorerna om dom inte blivit uppgraderade.
Kolla så att du har senaste uppgraderingen -> https://www.maptunparts.se/motordelar/o … plett.html

En 2002 som endast gått 12.000 mil så vågar jag nästan lova att vevhusventilationen är dålig, så jag skulle inte oroa mig för topplockspackningen ännu.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang