Låter ni ert bilval påverkas av andra?

Atchoprosit
15 december 2018 · 193 Inlägg

Jag har sållat bort ett dussin bilar jag egentligen vill ha, bara för att jag inte vill bli associerad med det klientel som vanligtvis kör dessa bilar. Det känns helt sjukt att jag låter mig påverkas av en sån skitsak, men upplever väsentlig skillnad i bemötande beroende på vad jag kör för bil.

torsen
15 december 2018 · 7 189 Inlägg

Atchoprosit skrev:
Jag har sållat bort ett dussin bilar jag egentligen vill ha, bara för att jag inte vill bli associerad med det klientel som vanligtvis kör dessa bilar. Det känns helt sjukt att jag låter mig påverkas av en sån skitsak, men upplever väsentlig skillnad i bemötande beroende på vad jag kör för bil.

Javisst är det så.
Stor skillnad om man kör Citroen 2CV och Suzuki Jimny jämfört med höjd och breddad Mercedes Geländewagen och Land Rover Defender.
Bara BMW och AUDI-förare som tror att de kan flytta en G-Wagen eller Defender till högerfilen med helljuset.

Mack855
15 december 2018 · 1 354 Inlägg

Absolut inte, inte heller när det kommer till val av reservdelar till min bil. Är så förtjust i min bil och tycker att den är i såpass fint skick att vill jag köpa de dyraste bromsarna på marknaden så gör jag det även om bilen har 12, snart 13 år på nacken. Däremot så är jag kanske mainstream att jag inte vill ha lågprisbilarna men det är av den enkla anledning att de inte tilltalar mig estetiskt fullt ut.

Dock har till exempel Opel och Kia kommit med riktigt snygga bilar på sista tiden men i mina ögon är de fortfarande bilar som borde kosta mindre än de gör just för att de alltid har gjort det så jag är inte beredd att betala de summorna för de bilarna.

Samtidigt måste jag flika in att jag tycker att du får mindre för pengarna idag när man köper bil än för bara 5 år sen. När jag köpte volvon för lite över fyra år sedan fick jag en nästan fullutrustad bil med 14k mil på mätaren för 90` med komplett servicebok. När vi igår köpte en VW tiguan till frugan som inte har lika mycket utrustning gick den på 109` och då hade den 20k mil på mätaren, tyckte det lät lite i överkant så jämförde med liknande bilar på blocket men de i närheten låg däromkring i pris så fick snällt slaska med lädret...

caromania Forummoderator
15 december 2018 · 9 296 Inlägg

Mack855 skrev:
Absolut inte, inte heller när det kommer till val av reservdelar till min bil. Är så förtjust i min bil och tycker att den är i såpass fint skick att vill jag köpa de dyraste bromsarna på marknaden så gör jag det även om bilen har 12, snart 13 år på nacken. Däremot så är jag kanske mainstream att jag inte vill ha lågprisbilarna men det är av den enkla anledning att de inte tilltalar mig estetiskt fullt ut.

Dock har till exempel Opel och Kia kommit med riktigt snygga bilar på sista tiden men i mina ögon är de fortfarande bilar som borde kosta mindre än de gör just för att de alltid har gjort det så jag är inte beredd att betala de summorna för de bilarna.

Samtidigt måste jag flika in att jag tycker att du får mindre för pengarna idag när man köper bil än för bara 5 år sen. När jag köpte volvon för lite över fyra år sedan fick jag en nästan fullutrustad bil med 14k mil på mätaren för 90` med komplett servicebok. När vi igår köpte en VW tiguan till frugan som inte har lika mycket utrustning gick den på 109` och då hade den 20k mil på mätaren, tyckte det lät lite i överkant så jämförde med liknande bilar på blocket men de i närheten låg däromkring i pris så fick snällt slaska med lädret...

109k för en Tiguano med 20k på mätaren??? Det är några tusenlappar mindre än vad jag gav för min Lexus som hade gått 5500mil. Skevt.

Edit. Som påpekats så är det tyvärr så att vissa märken förknippas på olika sätt. Just när ovan nämnda Lexus inhandlades så började grannarna nästan smöra. Märkligt. Hade jag köpt en Tiguano för mer pengar hade nog ingen höjt på ögonbrynen. Det är synd.

Senast redigerat av caromania (15 december 2018)

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
15 december 2018 · 17 345 Inlägg

När vi köpte vår Prius kom en hel del intressanta kommentarer. "Har du blivit miljömupp?" "Jaså, börjat rösta på miljöpartiet?" osv.

Nej, Jag är bara snål. Den drar ju löjligt lite. Dessutom så är frun nog mer kär i den än i mig.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Lockwood
15 december 2018 · 394 Inlägg

Nej jag märker ingen skillnad. Köpte ny Audi A3 årsmodell 2010, följt av ny BMW 520D årsmodell 2012, ny BMW 520D årsmodell 2015, ny Volvo V90 årsmodell 2018 o nu till våren så blir det en ny MB C-klass Coupe årsmodell 2019. Jag har inte märkt någon skillnad i bemötande från kollegor eller medmänniskor, detta då samtliga bilar har "Svensson" karaktär o kostar inte mer än att någon med OK inkomst har råd att köpa de, cash eller kontant är oväsentligt. Innan min första nya bil (Audi) så körde jag mest äldre bilar, märkte ingen skillnad då heller, sen beror det kanske till viss del på vilken umgängeskrets man har. Jobbar man i ett yrke med låga/lägre inkomster o kommer sedan i en ny V90 R-design för 500k så får man förmodligen ett annat bemötande av kollegor än tidigare, avund?

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
15 december 2018 · 4 917 Inlägg

Helt klart påverkades jag av andra..
100 miljoner japaner kan väl inte ha fel så jag köpte en Toyota. .

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Presidento Of World
15 december 2018 · 3 305 Inlägg

Jag kan inte köpa en audi. Just pga ja.. Audi ägare.

Jag men folk har ju undrat hur jag vågar köpa opel.. En av de bättre på länge (1 stötdämpare på 3200mil)

Nu kör jag skoda.. Ja gissa.. "dom är ju tjeckiskt skit" "audi wannabe" haha.

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
Mack855
15 december 2018 · 1 354 Inlägg

caromania skrev:

Mack855 skrev:
Absolut inte, inte heller när det kommer till val av reservdelar till min bil. Är så förtjust i min bil och tycker att den är i såpass fint skick att vill jag köpa de dyraste bromsarna på marknaden så gör jag det även om bilen har 12, snart 13 år på nacken. Däremot så är jag kanske mainstream att jag inte vill ha lågprisbilarna men det är av den enkla anledning att de inte tilltalar mig estetiskt fullt ut.

Dock har till exempel Opel och Kia kommit med riktigt snygga bilar på sista tiden men i mina ögon är de fortfarande bilar som borde kosta mindre än de gör just för att de alltid har gjort det så jag är inte beredd att betala de summorna för de bilarna.

Samtidigt måste jag flika in att jag tycker att du får mindre för pengarna idag när man köper bil än för bara 5 år sen. När jag köpte volvon för lite över fyra år sedan fick jag en nästan fullutrustad bil med 14k mil på mätaren för 90` med komplett servicebok. När vi igår köpte en VW tiguan till frugan som inte har lika mycket utrustning gick den på 109` och då hade den 20k mil på mätaren, tyckte det lät lite i överkant så jämförde med liknande bilar på blocket men de i närheten låg däromkring i pris så fick snällt slaska med lädret...

109k för en Tiguano med 20k på mätaren??? Det är några tusenlappar mindre än vad jag gav för min Lexus som hade gått 5500mil. Skevt.

Edit. Som påpekats så är det tyvärr så att vissa märken förknippas på olika sätt. Just när ovan nämnda Lexus inhandlades så började grannarna nästan smöra. Märkligt. Hade jag köpt en Tiguano för mer pengar hade nog ingen höjt på ögonbrynen. Det är synd.

Jo, tyckte det var mycket men de ligger i den prisklassen för dessa årsmodeller och mil. De med mer lull-lull ligger ute för ca 150” +/- 10”

CC72
15 december 2018 · 1 661 Inlägg

Japp, alla andra på kvarteret kör dyrgripar som Bentley, Aston eller lambo så fick bli en G-wagon. Man vill ju inte vara en i mängden så köpte i samma veva en Viper F1X.

Sugen på nytt så kan bli en Octavia imorrn.

Mack Forum- och sitemoderator
15 december 2018 · 26 097 Inlägg

Kort och koncist; tyvärr - delvis - ja.

Anledningarna är dock högst personliga och jag tror jag behåller dom för mig själv, för fridens skull.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
granadadr
15 december 2018 · 7 261 Inlägg

när jag skulle byta bil senast så trodde jag först att det bara fanns 2,0 aut som fick dra 2 ton,, men en vän hade lite mer koll så han kollade upp å det går att dra 2 ton med en 2,2 manuell så jag tjänar på skatten 1200/år samt att den har 45 hk mer smile vilket ej är så dumt när man ska dra  TUNGT,, så mitt svar är JA jag påverkas smile

Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Ford Granada "COSWORTH" (1978)
caromania Forummoderator
15 december 2018 · 9 296 Inlägg

Mack skrev:
Kort och koncist; tyvärr - delvis - ja.

Anledningarna är dock högst personliga och jag tror jag behåller dom för mig själv, för fridens skull.

Säg som det är Mack. Jag har en VAG känsla av att du läst på om vissa bilmärken, tagit del av all info som finns därute och därför undviker dem?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Mack Forum- och sitemoderator
15 december 2018 · 26 097 Inlägg

caromania skrev:

Mack skrev:
Kort och koncist; tyvärr - delvis - ja.

Anledningarna är dock högst personliga och jag tror jag behåller dom för mig själv, för fridens skull.

Säg som det är Mack. Jag har en VAG känsla av att du läst på om vissa bilmärken, tagit del av all info som finns därute och därför undviker dem?

Det är en av bara flera anledningar.
Jag tror det är lite som Kevin Spacey säger i filmen The Negotiator; "jag läser inte bara en bok. Jag läser flera och bildar min egen uppfattning".
Att det är så man ska förhålla sig. Man kanske inte ska tro på bara en källa, en individ eller en sökning på google.

Det jag väljer att tro på är min egen uppfattning av vad jag sett i trafiken och hört och läst om i massor av.
Sen om det jag tror är rätt eller fel..ja vem vet. Men jag vet hur jag står i mina frågor. De flesta i alla fall.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
-jimmy
15 december 2018 · 377 Inlägg

Är sugen på en äldre Bentley continental gt, men jag är för feg. Får åka sossebil ett tag till.

Utmarks-Loke
15 december 2018 · 5 791 Inlägg

Jag bryr mig inte så mycket men visst finns det lite kontrovers i att köra BMW ute på landsbygden. Jag brukar kontra med att av alla bilar som säljs idag är det den som tekniskt mest liknar en volvo 240. Dagens volvo liknar tekniskt mer åttiotalets renault än åttiotalets volvo.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang