Köpråd: Bränslesnål cabriolet för runt -80k

Garaget_medlem01
16 december 2018 · 7 Inlägg
#1

Hej alla Trevliga!

Det jag söker är en cabriolet  som kan "förlänga" sommaren, d.v.s. tekniska lösningar som värme är en krav, men jag vill inte heller svettas ihjäl på sommaren där med är en grym AC viktigt!

Berättelsen blir för lång om jag ska motivera alla krav, därmed lista jag upp dem här:

*AC.
*Behaglig värme system, expel.  nackvärmaren, rattvärmare etc..
* Bränslesnål motor med karaktär.
* Minst fyra säten
*Plåt CAB är att föredra för att slippa regn?
* Farthållare ( gärna adaptiv)         
* Automatlåda (gärna paddlar bakom ratten).
* Pris ca 80.000 (jag kan vänta ut till år 2020, kanske längre..)   

Vad har jag läst om för bilar?
Peugeot 308 cc
Chrysler sebring 2008-
fiat 123 spider 2016-
Volvo C70 2008-
Ford mustang 2008-

Mina tidigare "erfarenheter"
Volvo 850 glt -92
Bmw 325i 94-
Volvo 240 gl 88
Saab 9-5 2.3T -07
Skoda fabia -01
Volvo Amazon -65 (automat)
Hyndai i30 -08

Jag är grymt nöjd med min I 30 idag, men jag tröttnar fort på mina bilar och jag söker gärna i flera år, efter den "rätta"

Nu vill jag höra eran erfarenheter och rekommendationer, så att jag frossa vidare i mitt dagdrömmande. 

smile


Redigerade rubriken en aning.

Med vänlig hälsning mod

Senast redigerat av Garaget_medlem01 (16 december 2018)

torsen
16 december 2018 · 2 943 Inlägg
#2

Gå in på Blocket och kryssa i dina önskemål!

Garaget_medlem01
16 december 2018 · 7 Inlägg
#3

Absolut, där av var jag tydlig med bilar jag har "hittat" och nu vill jag höra eran erfarenheter och rekommendationer av dem bilarna eller liknande.

Mvh.

Svarte_Orm
16 december 2018 · 1 614 Inlägg
#4

Mazda miata/MX5, eller är baksätet för litet?

Garaget_medlem01
16 december 2018 · 7 Inlägg
#5

Svarte_Orm

Hmmm Miata har väl ingen baksäte? Det har inte Fiat 123 heller, men det är grym ^^

Svarte_Orm
16 december 2018 · 1 614 Inlägg
#6

Garaget_medlem01 skrev:
Svarte_Orm

Hmmm Miata har väl ingen baksäte? Det har inte Fiat 123 heller, men det är grym ^^

Fiat 124 menar du? Den skall tydligen vara en systerbil till miata och dela mycket av tekniken, men inte motor och låda.

Garaget_medlem01
16 december 2018 · 7 Inlägg
#7

Exakt, jag menade Fiat 124*
Det är sant att mycket är samma, men det är ändå inte "samma" bil på flera utförande.

Mx:en tillhör ett märke där den oftast utsätts för hård körning, Jag är ganska skeptisk till dem typer av bilar och jag är ute efter en lite mer modern tappning av Cadillac Deville som inte drar 3 liter milen ( hehe*) Den bilen är verkligen en lyxbil med semester känsla, men jag gillar inte "badkar styrningen" eller drivmedel kostnaden.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
16 december 2018 · 11 600 Inlägg
#8

Mina föräldrar har en Sebring 2.7L , ägt den i många år nu. Relativt pigg med sina 207hk. Klarar sig på runt litern. Det händer iaf lite när man står på. Den verkar förvånansvärt felfri. Bytt startbatteri förra året. (Det satt dock lite dumt till) Vi har den tidigare varianten med tygcab. Har dock brukats på vintern någon gång och värmen i den är riktigt bra. AC finns och fungerar. Detta är ett måste! I kökörning måste man kunna lägga på taket och kyla ner sig en varm sommardag.

Rekommenderar en provkörning.

https://www1.garaget.org/gallery/images/90/89434/89434-8ce6fe3a97c14e001c6e2a3d1951220d.jpg

I entusiastkretsar finns en jargong som går ut på att ”det bästa med ESP är att skiten går att stänga av”. Ofta från samma personer som kör med de snävaste marginalerna och har den minsta körrutinen, med andra ord just det klientel som har mest att vinna på ESP. Dom som smäller.
Xebers76
16 december 2018 · 1 153 Inlägg
#9

Hybrid_ skrev:
Mina föräldrar har en Sebring 2.7L , ägt den i många år nu. Relativt pigg med sina 207hk. Klarar sig på runt litern. Det händer iaf lite när man står på. Den verkar förvånansvärt felfri. Bytt startbatteri förra året. (Det satt dock lite dumt till) Vi har den tidigare varianten med tygcab. Har dock brukats på vintern någon gång och värmen i den är riktigt bra. AC finns och fungerar. Detta är ett måste! I kökörning måste man kunna lägga på taket och kyla ner sig en varm sommardag.

Rekommenderar en provkörning.

https://www1.garaget.org/gallery/images/90/89434/89434-8ce6fe3a97c14e001c6e2a3d1951220d.jpg

Lite off topic men, vad är ett startbatteri?

Varför inte ta med hela soffgruppen ut på vägarna? Kolla gärna in min tråd "Den rullande soffgruppen"
https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=319705
Vettemannen *****JÄNKEBILSIDIOT*****
16 december 2018 · 11 488 Inlägg
#10

Xebers76 skrev:

Hybrid_ skrev:
Mina föräldrar har en Sebring 2.7L , ägt den i många år nu. Relativt pigg med sina 207hk. Klarar sig på runt litern. Det händer iaf lite när man står på. Den verkar förvånansvärt felfri. Bytt startbatteri förra året. (Det satt dock lite dumt till) Vi har den tidigare varianten med tygcab. Har dock brukats på vintern någon gång och värmen i den är riktigt bra. AC finns och fungerar. Detta är ett måste! I kökörning måste man kunna lägga på taket och kyla ner sig en varm sommardag.

Rekommenderar en provkörning.

https://www1.garaget.org/gallery/images/90/89434/89434-8ce6fe3a97c14e001c6e2a3d1951220d.jpg

Lite off topic men, vad är ett startbatteri?

Hybrid är lite väl noga i sin vokabulär, det han menar är bilbatteri rätt och slätt.

Eller hur Hybrid!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Gillar stora motorer med vrid och kubik! Just Real Power------No Turbo Shit!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
16 december 2018 · 11 600 Inlägg
#11

Vettemannen skrev:

Xebers76 skrev:

Hybrid_ skrev:
Mina föräldrar har en Sebring 2.7L , ägt den i många år nu. Relativt pigg med sina 207hk. Klarar sig på runt litern. Det händer iaf lite när man står på. Den verkar förvånansvärt felfri. Bytt startbatteri förra året. (Det satt dock lite dumt till) Vi har den tidigare varianten med tygcab. Har dock brukats på vintern någon gång och värmen i den är riktigt bra. AC finns och fungerar. Detta är ett måste! I kökörning måste man kunna lägga på taket och kyla ner sig en varm sommardag.

Rekommenderar en provkörning.

https://www1.garaget.org/gallery/images/90/89434/89434-8ce6fe3a97c14e001c6e2a3d1951220d.jpg

Lite off topic men, vad är ett startbatteri?

Hybrid är lite väl noga i sin vokabulär, det han menar är bilbatteri rätt och slätt.

Eller hur Hybrid!

/Benny

Visst är det så Benny. Eftersom jag jobbar med att köra hybrid/elbilar hela dagarna så blir man lite arbetsskadad. Men jag skrev inte signalbatteri i alla fall...

I entusiastkretsar finns en jargong som går ut på att ”det bästa med ESP är att skiten går att stänga av”. Ofta från samma personer som kör med de snävaste marginalerna och har den minsta körrutinen, med andra ord just det klientel som har mest att vinna på ESP. Dom som smäller.
Garaget_medlem01
16 december 2018 · 7 Inlägg
#12

Hej Hybrid,

Vad trevligt att du dela med dig av dina erfarenheter och nu fick jag veta att du upplever att sufflett:en fungerar bra.

Nu är det så att mitt intresse växer för den nyare modellen, då jag anser den lite snyggare smile

Det jag vet om den är att det finns två varianter av denna typ av bil.

Lancia Flavia 2,4 - 2012
Chrysler Sebring 2,0 Tdi -2008

Någon som äger den eller har något säga om dem ovan nämnda bilarna smile

Garaget_medlem01
16 december 2018 · 7 Inlägg
#13

Kanske lite off topic, men är det värt att importera så "gammal" bil för eget bruk ?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
16 december 2018 · 11 600 Inlägg
#14

Garaget_medlem01 skrev:
Hej Hybrid,

Vad trevligt att du dela med dig av dina erfarenheter och nu fick jag veta att du upplever att sufflett:en fungerar bra.

Nu är det så att mitt intresse växer för den nyare modellen, då jag anser den lite snyggare smile

Det jag vet om den är att det finns två varianter av denna typ av bil.

Lancia Flavia 2,4 - 2012
Chrysler Sebring 2,0 Tdi -2008

Någon som äger den eller har något säga om dem ovan nämnda bilarna smile

Den nyare modellen är klart snyggare. Och större. Men Tdi? Vill du verkligen lyssna på dieselknattret med nedfälld cab? Fundera på det. Cab och diesel är ingen drömkombination. Audi försökte de med men detta blev en flopp.

Lancia Flavia? Nja, jag köpte en ny Chrysler 300C år 2009. När jag tänkte byta in denna till en likadan fast nya modellen då efter några år hette den Lancia... Blev ingen ny.

Fiat 124? Har kört flera av dessa, även i Abarth-utförande. Kul? Ja. Leksaksbil? Ja. Kul som tusan att köra och låter häftigt. Men som bil sett är det inget att ha. Övermotoriserad skateboard.

I entusiastkretsar finns en jargong som går ut på att ”det bästa med ESP är att skiten går att stänga av”. Ofta från samma personer som kör med de snävaste marginalerna och har den minsta körrutinen, med andra ord just det klientel som har mest att vinna på ESP. Dom som smäller.
trubbelturbo
16 december 2018 · 1 062 Inlägg
#15

Har hört att Saab 9-3 ska fungera alldeles utmärkt som året-runt-cab

Men för h*lvete, kan du ge f*n i att svära så in i h*lvetes j*vla mycket eller?
Garaget_medlem01
16 december 2018 · 7 Inlägg
#16

hmmm okej , grymt bra sammanfattning av reflektioner.

Peugeot 308 CC 1.6 THP ?!? är den bilen för "liten". Jag kommer ihåg att 307 var för "gullig" . Vad anser ni om 308cc ?

Svarte_Orm
16 december 2018 · 1 614 Inlägg
#17

Garaget_medlem01 skrev:
hmmm okej , grymt bra sammanfattning av reflektioner.

Peugeot 308 CC 1.6 THP ?!? är den bilen för "liten". Jag kommer ihåg att 307 var för "gullig" . Vad anser ni om 308cc ?

Frisörbilar, undvik peugeot och Audi TT cab för ditt eget goda ryktes skull.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
16 december 2018 · 11 600 Inlägg
#18

Svarte_Orm skrev:

Garaget_medlem01 skrev:
hmmm okej , grymt bra sammanfattning av reflektioner.

Peugeot 308 CC 1.6 THP ?!? är den bilen för "liten". Jag kommer ihåg att 307 var för "gullig" . Vad anser ni om 308cc ?

Frisörbilar, undvik peugeot och Audi TT cab för ditt eget goda ryktes skull.

Håller med. Inte kul när folk fnissar när man åker förbi gissar jag. Porsche Boxster hamnar i samma kategori trots att det är en underbar bil att ratta.

I entusiastkretsar finns en jargong som går ut på att ”det bästa med ESP är att skiten går att stänga av”. Ofta från samma personer som kör med de snävaste marginalerna och har den minsta körrutinen, med andra ord just det klientel som har mest att vinna på ESP. Dom som smäller.
Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang