Kallgarage i länga, bu eller bä ?

Forum- och sitemoderator · 11 390 Inlägg
Skrivet 20 december 2018 #21

KenthIJ skrev:

Meaganeowner skrev:
Kör både motorvärmare och kupevärmare
600 W på 10 A säkring.

6 A säkring klarar max 1380 och
10 A säkring klarar max 2300 W
innan respektive löser ut.

Tackar för svar och engagemang.

Skyltar helt öppet med min okunnighet
och hänvisar till den här skylten.


https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208860/208860-e9fb13ee234c126ec38075dc512de6b0.jpg

Den säger ju att man får köra max 550W

Vet inte om det påverkar att det är en hyrd garageplats i en (kall) länga med ca 10 platser.
Kan det vara en säkerhetsåtgärd ifall alla 10 skulle köra värmare samtidigt?

Trodde nog att så är fallet. Kanske allt ligger på en 25A säkring. Lite udda i så fall. Men dör samtliga uttag om säkringen smäller av så bevisar det min tes. En elektriker kan givetvis bygga om systemet och ni kan få ut det som behövs. Men då är frågan hur resten av elsystemet ser ut...  Kan vara en hel del pyssel (Läs: Pengar)

I entusiastkretsar finns en jargong som går ut på att ”det bästa med ESP är att skiten går att stänga av”. Ofta från samma personer som kör med de snävaste marginalerna och har den minsta körrutinen, med andra ord just det klientel som har mest att vinna på ESP. Dom som smäller.
478 Inlägg
Skrivet 20 december 2018 · Inlägg av trådskaparen #22

Hybrid_ skrev:

KenthIJ skrev:

Meaganeowner skrev:
Kör både motorvärmare och kupevärmare
600 W på 10 A säkring.

6 A säkring klarar max 1380 och
10 A säkring klarar max 2300 W
innan respektive löser ut.

Tackar för svar och engagemang.

Skyltar helt öppet med min okunnighet
och hänvisar till den här skylten.


https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208860/208860-e9fb13ee234c126ec38075dc512de6b0.jpg

Den säger ju att man får köra max 550W

Vet inte om det påverkar att det är en hyrd garageplats i en (kall) länga med ca 10 platser.
Kan det vara en säkerhetsåtgärd ifall alla 10 skulle köra värmare samtidigt?

Trodde nog att så är fallet. Kanske allt ligger på en 25A säkring. Lite udda i så fall. Men dör samtliga uttag om säkringen smäller av så bevisar det min tes. En elektriker kan givetvis bygga om systemet och ni kan få ut det som behövs. Men då är frågan hur resten av elsystemet ser ut...  Kan vara en hel del pyssel (Läs: Pengar)

Tackar !!!

Då så... kanske jag slipper dummerjöns skylten iaf ?

Bostadsbolaget håller på att se över sin policy för eluttag och ev laddplatser i garagelängorna men det blir nog inga besked före helgerna. (tydligen många som vill ha möjlighet till laddning/plug In)

Jag får ju inte platsen förrän om nån månad eller två och har de inte bestämt sig innan dess så funderar jag på att låta eftermontera motorvärmare eller kanske bara skaffa 550w kupevärmare i  vår nyinköpta Prius+ 2016/17

Forum- och sitemoderator · 11 390 Inlägg
Skrivet 20 december 2018 #23

Varsågod.

Vi håller på att bråkar om samma sak för jag vill köpa en Kia E-Niro. Men det går inte i nuläget eftersom vi inte har några laddstolpar.

I entusiastkretsar finns en jargong som går ut på att ”det bästa med ESP är att skiten går att stänga av”. Ofta från samma personer som kör med de snävaste marginalerna och har den minsta körrutinen, med andra ord just det klientel som har mest att vinna på ESP. Dom som smäller.
1 780 Inlägg
Skrivet 20 december 2018 #24

2000 W max enligt skylten.

Det räcker till kupevärmare på 550 W och
motorvärmare.

Läs skylten ordentligt... Det går inte att sätta kupevärmaren på 1200 W eller högre, samtidigt med motorvärmare.

Tillgänglig total effekt 2000 W!

478 Inlägg
Skrivet 23 december 2018 · Inlägg av trådskaparen #25

Meaganeowner skrev:
2000 W max enligt skylten.

Det räcker till kupevärmare på 550 W och
motorvärmare.

Läs skylten ordentligt... Det går inte att sätta kupevärmaren på 1200 W eller högre, samtidigt med motorvärmare.

Tillgänglig total effekt 2000 W!

Tackar igen.

Som sagt... skyltar med min okunnighet.

Har gärna fel/missuppfattat :-)

om det innebär att det går att ha både motorvärmare och kupevärmare

Kollar närmare med bostadsbolaget efter helgerna

478 Inlägg
Skrivet 23 december 2018 · Inlägg av trådskaparen #26

Hybrid_ skrev:
Varsågod.

Vi håller på att bråkar om samma sak för jag vill köpa en Kia E-Niro. Men det går inte i nuläget eftersom vi inte har några laddstolpar.

Kia E Niro verkar ju få väldigt bra kritik.

Vi får hoppas på bättre laddmöjligheter

5 653 Inlägg
Skrivet 24 december 2018 #27

KenthIJ skrev:
Bestämde mig för garaget i dag. får det dessvärre inte förrän tidigast 1 feb. och troligen inte förrän 1 mars.

Verkar ju ändå göra nytta året om.

Sitter uttag för motorvärmare med timer för max 550 W i garaget

det var inte mkt,, en mv brukar dra det, sen har du ju en coupevärmare på ca 1000-1600w PÅ det,, byt timern till något mer rejält smile  allternativt fjärrstart smile

478 Inlägg
Skrivet 7 januari · Inlägg av trådskaparen #28

Har inte fått tag i ansvariga på bostadsbolaget ännu, hoppas träffa dem på onsdag men... jag har pratat med några av "gubbarna" som har garage i samma länga och de använder både motor och kupe' värmare. Det funkar mycket riktigt, som Meageaneowner skrev, så länge det totala effektuttaget inte överstiger 2000W.

De använder även dammsugare på uttaget.

Verkar väl dock inte som att det går att ladda plug in bil på de uttagen.
Har iofs för mig att Evildan laddade sin Prius Gen 3 Plug in över ett motorvärmaruttag men jag vet inte hur han gjorde. Fattade det som att han använde nån slags adapter.

Senast redigerat av KenthIJ (7 januari )

478 Inlägg
Skrivet 8 januari · Inlägg av trådskaparen #29

Hittade en PDF från Toyota ang. Prius (Gen 3  ca år 2012-15) och där skriver de -

" 6. Kan jag ladda bilen från ett eluttag med lägre amperetal (t.ex. 6A eller 8A)?
Ja, men det tar lite längre tid. Med 6A tar det ca 2 timmar och 20 minuter att ladda fullt och med 8A tar det ca 1 timme och 45 minuter (att jämföra med 1,5 timme med 16A). "


Kan det betyda att det faktiskt skulle gå att ladda en Prius Plug In  år 2012-15 på dessa uttag ?


https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208860/208860-ef36a9be302a552b73fad805512e4f41.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208860/208860-519f0eaf36f87ac7f34da8f080dc46db.jpg

Senast redigerat av KenthIJ (8 januari )

Däckhotellsansvarig på Mekonomen · 599 Inlägg
Skrivet 9 januari #30

Kolla också med ditt försäkringsbolag när du nu har ett garage med egen plats. När jag bodde i bostadsrätt och fick garage, så sjönk min månadskostnad med 5 kr mer än vad garaget kostade i månaden :-)

Motorer utan turbo suger. Kolla in mina Projekt här.
Audi 80 GTEq GTE quattro -86
Audi 80 quattro -84 urq sedan
Bruksbilen A6 avant 1.8Tq
478 Inlägg
Skrivet 9 januari · Inlägg av trådskaparen #31

vw_audi skrev:
Kolla också med ditt försäkringsbolag när du nu har ett garage med egen plats. När jag bodde i bostadsrätt och fick garage, så sjönk min månadskostnad med 5 kr mer än vad garaget kostade i månaden :-)

Tackar för tips!
Låter ju jättebra.
Skall absolut kollas

508 Inlägg
1 495 Inlägg
Skrivet 10 januari #33

550W på 230V är bara drygt 2 ampere. Om det går att ställa laddaren på prius så lågt så blir nog ändå laddningstiden långt över de där tre timmarna som timern ger ström


Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll

Senast i forumet

Diskussionsforum


Projekt


Evenemang