Haft bilen på service men gick inte igenom besiktningen

Mbigos
20 december 2018 · 1 Inlägg

Som rubriken säger, Forden klarade inte besiktningen men på årsservicen hos Mekonomen var allt ok. Är det normalt eller bör jag klaga?
Spindelleden behöver bytas tydligen.

Kan tillägga att på serviceschemat stod det att de på Mekonomen hade kollat bromsarna men de fick vi byta fram efter en resa strax efter servicen då de skrapade nåt jävulskt och belägg och skiva fick omgående bytas hos närmsta verkstad.
Mekonomens svar på det var "har det kostat er något extra? Annars ersätter vi inte". De borde sett det? Vad svarar man på det? Nåt extra var det väl inte men tog halva helgen och de borde ha fixat det om de såg det.

Är ingen "bilmänniska" så hör gärna med några kunniga hur ni hade hanterat detta.

Senast redigerat av Mbigos (20 december 2018)

torsen
20 december 2018 · 7 233 Inlägg

Jag har lärt mig den hårda/dyra vägen att aldrig aldrig mer anlita Mekonomen.
Vet i ett par städer i Sörmland där man tar in arbetslösa som man får bidrag för av Arbetsförmedlingen.
I ett fall, Mekonomen i Eskilstuna, var mekanikern inte ens svenskspråkig, så konversationen haltade.
Men inte faktureringen.
På fakturan lovades 3 års garanti på arbete och material.
Men garantin räckte inte ens 6 månader.
Anmälan till ARN hjälpte inte.
Även dom är tekniska analfabeter.

Så låt detta vara en läxa för dig.

Low
20 december 2018 · 3 306 Inlägg

Har haft bilar inne flertal gånger på mekonomen för service osv, på vanlig service olja/filtrar, så gör dom oftas bara det. Skulle kännas lustigt om de skulle gå igenom hela bilen tex leder osv, skulle vara som de letar efter något och byta.

Har haft bra erfarenhet av mekonomen. Men börjat göra allt själv, då de är mycket billigare:-)

caromania Forummoderator
20 december 2018 · 9 296 Inlägg

Ja jag undrar om de kollar spindelleder på en sådan service? Be att få deras serviceprogram med kontrollerade punkter. Om det då står där att de ska kontrollera spindelleder så kan du ju ifrågasätta servicen generellt och då kräva att få tillbaka pengarna som själva arbetet kostat på servicen.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Utmarks-Loke
20 december 2018 · 5 833 Inlägg

Det kan ju inte vara någon större idé att låta mekonomen gå igenom hela bilen, kolla tex. spindelleder, när det är exakt det som bilprovningen sedan gör? Jag förstår inte alls vitsen med det.

it_mutt Avstängd
20 december 2018 · 10 388 Inlägg

Svarte_Orm skrev:
Det kan ju inte vara någon större idé att låta mekonomen gå igenom hela bilen, kolla tex. spindelleder, när det är exakt det som bilprovningen sedan gör? Jag förstår inte alls vitsen med det.

Att slippa en ombesiktning och kostnaden för den?

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Xebers76
20 december 2018 · 2 264 Inlägg

it_mutt skrev:

Svarte_Orm skrev:
Det kan ju inte vara någon större idé att låta mekonomen gå igenom hela bilen, kolla tex. spindelleder, när det är exakt det som bilprovningen sedan gör? Jag förstår inte alls vitsen med det.

Att slippa en ombesiktning och kostnaden för den?

Kostnaden för verkstadsbesöket innan servicen då?

Utmarks-Loke
20 december 2018 · 5 833 Inlägg

Ja, ombesiktningen är nog billigare än undersökning på verkstad, samt att det är "skarpt läge" då och inte pengar för något som man kanske inte behövde

jaka54
20 december 2018 · 5 719 Inlägg

Hej!
Frågan är vad "årsservice" betyder hos Mekonomen?

granadadr
20 december 2018 · 7 286 Inlägg

tycker det var dåligt av Mekonomen ang bromsarna,,  men som många säger så kollar dem ej igenom framvagn osv, vid service ,, utan sitt protokoll,, om ens det wink

Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
it_mutt Avstängd
20 december 2018 · 10 388 Inlägg

Xebers76 skrev:

it_mutt skrev:

Svarte_Orm skrev:
Det kan ju inte vara någon större idé att låta mekonomen gå igenom hela bilen, kolla tex. spindelleder, när det är exakt det som bilprovningen sedan gör? Jag förstår inte alls vitsen med det.

Att slippa en ombesiktning och kostnaden för den?

Kostnaden för verkstadsbesöket innan servicen då?

Du menar ett verkstadsbesök som TS inte pratat om? Ja, den kostnaden är nog ganska ointressant i sammanhanget...

Svarte_Orm skrev:
Ja, ombesiktningen är nog billigare än undersökning på verkstad, samt att det är "skarpt läge" då och inte pengar för något som man kanske inte behövde

Du undrade varför. Inte hur/om man kunde se det som ekonomiskt försvarbart.


- - - Edit - - -

Och som tillägg;

Bokar du service utifrån ditt regnr så görs den servicen som biltillverkaren angett ska göras vid det tillfället.

Dvs;

Om du rullar in med din bil och har bokat en 12.000 mil-service, och man då enligt tillverkaren även ska kontrollera ex.vis bromsarnas skick (eller vad det nu än må vara), så görs/ska det göras också.

- - - Edit 2 - - -

Ovan givetvis under förutsättning att man ex.vis inte bara bokar ett oljebyte specifikt, utan "Service"

Senast redigerat av it_mutt (20 december 2018)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
panda666
20 december 2018 · 4 250 Inlägg

är det inte lika dyrt att lämna bilfan hos ford och fråga om dom kan gå igenom skiten inför beredskap för besiktning? så att den rullar igenom bess efter också. tror det kostar lika mke att serva hos mek och ford. För ja vet att mekonomen är skitdyra, tror ford är också skitdyra. Minns att farsans mondeo skulle kosta typ 4k för en service hos ford och nått liknande hos mekonomen. Då valde vi istället  ahmeds verkstad som jag känner runt hörnet som servade/besiktade skiten för totalt 1500. farsan blev så glad att han gav dom dricks för 2-300kr också.

it_mutt Avstängd
20 december 2018 · 10 388 Inlägg

panda666 skrev:
är det inte lika dyrt att lämna bilfan hos ford och fråga om dom kan gå igenom skiten inför beredskap för besiktning? så att den rullar igenom bess efter också. tror det kostar lika mke att serva hos mek och ford. För ja vet att mekonomen är skitdyra, tror ford är också skitdyra. Minns att farsans mondeo skulle kosta typ 4k för en service hos ford och nått liknande hos mekonomen. Då valde vi istället  ahmeds verkstad som jag känner runt hörnet som servade/besiktade skiten för totalt 1500. farsan blev så glad att han gav dom dricks för 2-300kr också.

Är Ford så dyra med saker o ting?

Vet att min far lämnade in sin Mondeo (hos Ford då) och fick båda styrlederna bytta, kostade "noll och inget" (nåja, tror det var 13-1400kr totalt). Vilket förvånade mig åtminstone.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Mack855
20 december 2018 · 1 354 Inlägg

panda666 skrev:
är det inte lika dyrt att lämna bilfan hos ford och fråga om dom kan gå igenom skiten inför beredskap för besiktning? så att den rullar igenom bess efter också. tror det kostar lika mke att serva hos mek och ford. För ja vet att mekonomen är skitdyra, tror ford är också skitdyra. Minns att farsans mondeo skulle kosta typ 4k för en service hos ford och nått liknande hos mekonomen. Då valde vi istället  ahmeds verkstad som jag känner runt hörnet som servade/besiktade skiten för totalt 1500. farsan blev så glad att han gav dom dricks för 2-300kr också.

Vet inte hur andra verkstäder gör men när jag lämnat volvon på service hos Volvo så har min mek gått framvagn och lite annat. Därför lämnar jag alltid bilen på Volvo istället för någon annan verkstad, för mig känns det bra att han kollat igenom bilens allmänna och uppenbara kondition.

fax110
20 december 2018 · 344 Inlägg

på Toyota var det i alla fall alltid koll av bromsar på servicearna men på en "mellanservice" kollade man bara snabbt under bilen medans oljan rann ur. på en "helservice" kollade man efter glapp och annat slitet under hela bilen. Man följde helt enkelt ett protokoll men man kollade snarare lite mer än mindre då man ser fler grejer än vad som står på protokollet när man liks håller på och då t.ex. oljan rinner ut.

n_andersson
20 december 2018 · 689 Inlägg

Trodde det var självklart att dom går igenom bilen på en service. Eller är de bara volvo som gör de?

Low
20 december 2018 · 3 306 Inlägg

Wahlsted hade vi vår skoda ett tag där , där gick dem igenom nästan hela bilen, till o med lufttrycket skrev dom ner,mönsterdjupmm. Men kostade där efter också. De letade efter saker o byta kändes det som på en ny bil.

Bättre med älde bilar, gör allt själv.

zzr94092
20 december 2018 · 4 385 Inlägg

Beror helt vilken service det vad man gör..

jaka54
20 december 2018 · 5 719 Inlägg

Hej!
Så min fråga kvarstår! -Vad var det för service du beställde av Mekonomen?

dasboot
21 december 2018 · 441 Inlägg

n_andersson skrev:
Trodde det var självklart att dom går igenom bilen på en service. Eller är de bara volvo som gör de?

Vad jag vet så ska den gå igenom en checklista på bilen vid service

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang