Tips/Hjälp: Saab 9-5 2.0 2004

TobiasTweedy
22 december 2018 · 4 Inlägg

Problem Löst!

Senast redigerat av TobiasTweedy (20 januari 2019)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
22 december 2018 · 17 470 Inlägg

Snurrar startmotorn och den inte tänder?
Är den helt död och inget låter?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
TobiasTweedy
22 december 2018 · 4 Inlägg

Mjo visst snurrar den 1-2 gånger sen inget mer.. kom en kille och satt startkablar ifrån sin bil till min och inte ens då så fick vi igång den..! Har du mer specifika frågor svarar jag gärna!

Snurriis
22 december 2018 · 761 Inlägg

Guppar varvräknaren när du försöker starta?

TobiasTweedy
22 december 2018 · 4 Inlägg

Jag ska kika mer imorgon när jag bogserar hem bilen den står cirka 5 km härifrån! Mvh

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
22 december 2018 · 17 470 Inlägg

TobiasTweedy skrev:
Mjo visst snurrar den 1-2 gånger sen inget mer.. kom en kille och satt startkablar ifrån sin bil till min och inte ens då så fick vi igång den..! Har du mer specifika frågor svarar jag gärna!

Fick ni startkablarna och greppa ordentligt så motorn kunde snurra i 10-20 sekunder? Brukar vara svårt på första försöket.

Om så är fallet så köp startgas och spruta in i luftburken samtidigt som startförsök sker. Går den igång då ligger problemet på bränslesidan. I annat fall så får den ingen gnista.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
22 december 2018 · 4 917 Inlägg

Hjälpen.

Slänger in en slant på batterislut..
Snön leder väl ström för det är ju egentligen vatten..
Sen kan man nog inte starta direkt med startkablar utan man får koppla sig på det dåliga batteriet en stund , så det får smaska i sig en himla massa elektroner först.
När man gjort detta i några minuter och det dåliga batteriet fått lite laddning så går det att starta sen ska du se..smile
Prova detta, och om det sen funkar så kan du skriva det här..
Och så slipper du bli bogserad också..

Tipset.
Och sen gäller följande när man kör Saab. .
Låt ingen tränga dig av vägen utan var lite fräck nästa gång och kör ett TUFFT  chickenrace..smile
För du vill väl inte hamna i denna penibla situation igen, väl?

Senast redigerat av bagatellen (22 december 2018)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
zzr94092
22 december 2018 · 4 385 Inlägg

Fullt med snö i luftrenarburken?
Snön kortsluter inte batteriet.

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
22 december 2018 · 4 917 Inlägg

zzr94092 skrev:
Fullt med snö i luftrenarburken?
Snön kortsluter inte batteriet.

Jasså?
Jag får gå ut med min mätare och kolla om snön leder eller ej..
Problemet är bara att snön fattas..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Snurriis
22 december 2018 · 761 Inlägg

bagatellen skrev:
Hjälpen.

Slänger in en slant på batterislut..
Snön leder väl ström för det är ju egentligen vatten..
Sen kan man nog inte starta direkt med startkablar utan man får koppla sig på det dåliga batteriet en stund , så det får smaska i sig en himla massa elektroner först.
När man gjort detta i några minuter och det dåliga batteriet fått lite laddning så går det att starta sen ska du se..smile
Prova detta, och om det sen funkar så kan du skriva det här..
Och så slipper du bli bogserad också..

Tipset.
Och sen gäller följande när man kör Saab. .
Låt ingen tränga dig av vägen utan var lite fräck nästa gång och kör ett TUFFT  chickenrace..smile
För du vill väl inte hamna i denna penibla situation igen, väl?

Skulle ju snöskoter batterierna dö hela tiden xD samma med en vanlig tändplatta eller stator skulle gå sönder ifall lite snö skulle komma in xD

näää snön dödar inte batteriet utan tror det ligger i när trycket från snön  kom upp i motorrummer så hade det sönder något.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
22 december 2018 · 17 470 Inlägg

Nej. Snön kan inte kortsluta batteriet. Skulle det bli så mycket snö så att denna kan leda ström så skulle den förångas omedelbart med den värme som skulle uppstått.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
22 december 2018 · 4 917 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Nej. Snön kan inte kortsluta batteriet. Skulle det bli så mycket snö så att denna kan leda ström så skulle den förångas omedelbart med den värme som skulle uppstått.

Undrar var kortslutningsiden kom ifrån..
Jag skrev bara batterislut .sad
Jag skulle nog lagt meningen med "snön leder ström  " lite längre ner så missförståndet inte uppstod med snön..
Men jag tänker ändå mäta snön om den leder, när den väl kommer..smile

Senast redigerat av bagatellen (22 december 2018)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Snurriis
22 december 2018 · 761 Inlägg

bagatellen skrev:

Hybrid_ skrev:
Nej. Snön kan inte kortsluta batteriet. Skulle det bli så mycket snö så att denna kan leda ström så skulle den förångas omedelbart med den värme som skulle uppstått.

Undrar var kortslutningsiden kom ifrån..
Jag skrev bara batterislut .sad
Jag skulle nog lagt meningen med "snön leder ström  " lite längre ner så missförståndet inte uppstod med snön..
Men jag tänker ändå mäta snön om den leder, när den väl kommer..smile

Förstår va du menar men TS skrev att batteriet var ca 2 mån gammalt så borde funka bra men har varit med om samma sak som ts varit med om och det som händer är att "tryckvågen" som bildas när snön kommer i en jädra fart trycker sönder saker å ting även fast det är pudersnö.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang