Pris för byte av kylarvätska saab 9-3

Smurfen40
26 december 2018 · 689 Inlägg

Tänkte köra ner till dom små skumma verkatäderna runt hörnan.
Vad är lämpligt att betala för ett byte av kylarvätska på en saab 9-3 2001??
Har egen glykol så det är mest jobbet

Senast redigerat av Smurfen40 (26 december 2018)

Saab 9-3 Vector "Saaben" (2006)
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
26 december 2018 · 4 917 Inlägg

För ett simpelt jobb som man själv kan göra, så tvivlar jag på att det kostar mer än 200 kr..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Volvo-B230F
26 december 2018 · 1 Inlägg

Jag hade gjort det själv, relativit
lätt att göra och onödigt att betala för sånt.

Smurfen40
26 december 2018 · 689 Inlägg

Volvo-B230F skrev:
Jag hade gjort det själv, relativit
lätt att göra och onödigt att betala för sånt.

Ja jag försökte men kom inte åt slangklämman på nedre kylarslang så nu orkar jag inte mer

Saab 9-3 Vector "Saaben" (2006)
Utmarks-Loke
26 december 2018 · 5 836 Inlägg

Sitter det ingen dräneringsplugg i botten av kylaren som man kan skruva ur? Men det största problemet är ändå luftningen, som kan vara ganska knepig på en del motorer.

Men oavsett, jag tror det kommer kosta mer än 200kr, om man inte skall göra det svart. 500kr skulle jag gissa, en timmes jobb.

Smurfen40
26 december 2018 · 689 Inlägg

Svarte_Orm skrev:
Sitter det ingen dräneringsplugg i botten av kylaren som man kan skruva ur? Men det största problemet är ändå luftningen, som kan vara ganska knepig på en del motorer.

Men oavsett, jag tror det kommer kosta mer än 200kr, om man inte skall göra det svart. 500kr skulle jag gissa, en timmes jobb.

Så om man är givmild så max 1000 kr dör att spola igenom systemet och i med ny glykol??

Saab 9-3 Vector "Saaben" (2006)
Utmarks-Loke
26 december 2018 · 5 836 Inlägg

Smurfen40 skrev:

Svarte_Orm skrev:
Sitter det ingen dräneringsplugg i botten av kylaren som man kan skruva ur? Men det största problemet är ändå luftningen, som kan vara ganska knepig på en del motorer.

Men oavsett, jag tror det kommer kosta mer än 200kr, om man inte skall göra det svart. 500kr skulle jag gissa, en timmes jobb.

Så om man är givmild så max 1000 kr dör att spola igenom systemet och i med ny glykol??

Ja, mer än 1000kr tycker jag inte du skall ge för det jobbet

Smurfen40
26 december 2018 · 689 Inlägg

Svarte_Orm skrev:

Smurfen40 skrev:

Svarte_Orm skrev:
Sitter det ingen dräneringsplugg i botten av kylaren som man kan skruva ur? Men det största problemet är ändå luftningen, som kan vara ganska knepig på en del motorer.

Men oavsett, jag tror det kommer kosta mer än 200kr, om man inte skall göra det svart. 500kr skulle jag gissa, en timmes jobb.

Så om man är givmild så max 1000 kr dör att spola igenom systemet och i med ny glykol??

Ja, mer än 1000kr tycker jag inte du skall ge för det jobbet

Kör ner och pratar med dom så får vi se

Saab 9-3 Vector "Saaben" (2006)
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
26 december 2018 · 4 917 Inlägg

Tar man mer än 200 för ett baggisjobb så skulle jag bli minst sagt förvånad..
Tror t o m att han kommer undan med 150, så att han kan maila överskottet på 50 kr till mig..smile

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Smurfen40
26 december 2018 · 689 Inlägg

bagatellen skrev:
Tar man mer än 200 för ett baggisjobb så skulle jag bli minst sagt förvånad..
Tror t o m att han kommer undan med 150, så att han kan maila överskottet på 50 kr till mig..smile

Ok dagens bästa klåpare.
Åkte ner och så att jag ville ha kylarvattnet bytt då det bara visade -10grader och jag viste inte när glykogen var bytt senast.
Ok så dom 300kr
Visst fixa detta så får ni 500 sa jag för att vara lite schysst
Då tar dom loss övre kylarslang tömmer ut ett par liter sen häller dom i 4 liter koncentrerad glykol och säger den är klar 200kr.
Stod där med 4 st och undrade vad som hänt men pallade inte tjafsa då det inte var riktigt läge för det.
Nu har jag kört i en timme och glykogen visar -50grader
Kan det stämma??

Senast redigerat av Smurfen40 (26 december 2018)

Saab 9-3 Vector "Saaben" (2006)
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
26 december 2018 · 4 917 Inlägg

Jag sa ju 200..
Och nu kan du t o m köra i Sibirien. .smile

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Utmarks-Loke
26 december 2018 · 5 836 Inlägg

Men nu var det ju prat om byte av kylarvätskan, det skall ju göras med jämna mellanrum eftersom den blir sämre med tiden...

Smurfen40
26 december 2018 · 689 Inlägg

bagatellen skrev:
Jag sa ju 200..
Och nu kan du t o m köra i Sibirien. .smile

Haha ja bara skiten inte fryser i vinter så visst
Men det var ju inte riktigt såhär jag tänkt mig för då hade jag ju gjort det själv.

Senast redigerat av Smurfen40 (26 december 2018)

Saab 9-3 Vector "Saaben" (2006)
Smurfen40
26 december 2018 · 689 Inlägg

Svarte_Orm skrev:
Men nu var det ju prat om byte av kylarvätskan, det skall ju göras med jämna mellanrum eftersom den blir sämre med tiden...

Ja det är det jag menar
Fylla på hade jag kunnat göra själv

Saab 9-3 Vector "Saaben" (2006)
Meaganeowner
26 december 2018 · 2 250 Inlägg

200 kr!

Ett bra pris med ny glykol för en hundring!

Nästa gång säger du klart och tydligt att all kylarvätska ska ur och att systemet ska renspolas.
Du vill givetvis se hur det går till.

Smurfen40
26 december 2018 · 689 Inlägg

Meaganeowner skrev:
200 kr!

Ett bra pris med ny glykol för en hundring!

Nästa gång säger du klart och tydligt att all kylarvätska ska ur och att systemet ska renspolas.
Du vill givetvis se hur det går till.

Nästa gång så gör jag det själv
Men blev lite skeptisk att det visar -50grader på glykolprovare
Det kan väl ändå inte stämma??

Saab 9-3 Vector "Saaben" (2006)
Meaganeowner
26 december 2018 · 2 250 Inlägg

Blandar man med vatten 50 %, så hamnar man där eller lite varmare.

Räcker gott.

Innan glykol var uppfunnen, typ WW1, så användes metanol...
Kokade vid lägre temperatur.

Nåväl, så även i dåtidens flygplansmotorer. Vilket gjorde att piloter fick i sig ångorna.
Botemedelet för att motverka skador pp inre organ var brännvin...

Simliga förare av bilar och flygplan, tycks tro att metanol används även i dag och tar sig stänkare, eller rättare sagt pavor under färd!
sad

Senast redigerat av Meaganeowner (26 december 2018)

Smurfen40
26 december 2018 · 689 Inlägg

Meaganeowner skrev:
Blandar man med vatten 50 %, så hamnar man där eller lite varmare.

Räcker gott.

Ok så dom tog ut ca 4 liter vatten som låg på -10grader och hällde i 4 liter koncentrerad glykol så det blev ca -50grader.
Då borde det vara okej för en vinter i Malmö iallafall

Saab 9-3 Vector "Saaben" (2006)
Utmarks-Loke
26 december 2018 · 5 836 Inlägg

Smurfen40 skrev:

Meaganeowner skrev:
Blandar man med vatten 50 %, så hamnar man där eller lite varmare.

Räcker gott.

Ok så dom tog ut ca 4 liter vatten som låg på -10grader och hällde i 4 liter koncentrerad glykol så det blev ca -50grader.
Då borde det vara okej för en vinter i Malmö iallafall

-10 borde väl räcka i Malmö nästan varje vinter?

Smurfen40
26 december 2018 · 689 Inlägg

Svarte_Orm skrev:

Smurfen40 skrev:

Meaganeowner skrev:
Blandar man med vatten 50 %, så hamnar man där eller lite varmare.

Räcker gott.

Ok så dom tog ut ca 4 liter vatten som låg på -10grader och hällde i 4 liter koncentrerad glykol så det blev ca -50grader.
Då borde det vara okej för en vinter i Malmö iallafall

-10 borde väl räcka i Malmö nästan varje vinter?

Haha ja det kan vara sant men ibland kommer det en smäll på -20 eller -25

Saab 9-3 Vector "Saaben" (2006)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang