Takbox med för stort hålavstånd och dåliga gasdämpare

benzin
5 januari 2019 · 68 Inlägg

Hej, jag har nyligen köpt en begagnad takbox av modellen Jolly Box. Det var framförallt den enorma lastvolymen som tilltalade mig. Boxen är ca 230 x 90 cm. Jag kunde inte ens köra in i garaget med boxen monterad p.g.a. dess höjd på typ 30 cm. Och att boxen kan omvandlas till BÅT är ju inte helt negativt heller! big_smile

Kan ju nämna att jag fick den för 50 kr smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/42/41426/41426-9b17d41ab6e0a06ae6ddcd3911140242.jpg

Men jag har två problem att lösa:
1) avståndet mellan hålen i boxen är precis så att det inte går att montera på mitt befintliga takräcke pga anslutningarna till railsen sitter i vägen. Det går visserligen att flytta boxen åt ena eller andra hållet men det blir ju asymmetriskt och mindre bra. Man kan ju borra nya hål men de hamnar i så fall utanför den förstärkta delen av boxen vilket känns lite läskigt.

2) gasdämparna är så dåliga att boxen inte håller sig öppen. Dämparna är av typen Stabilus Lift-o-mat 84409, 200N, längd 409 mm, slag ca 160 mm, monteringshål 8 mm diameter. De är dock lite väl dyra att köpa (ca 500 kr/st) så jag försöker hitta ersättare som passar. Många gasdämpare till bilar ligger kring 200 kr/st vilket skulle vara OK, men det är svårt att veta vilka som passar då de flesta återförsäljare listar gasdämpare efter vilken bil man ska ha den till.

EDIT: glömde en tredje fråga: vad är det för typ av lack/färg och hur bör man göra för att bättringsmåla och polera/vaxa (om man kan det)?

Några tips eller idéer?

Senast redigerat av benzin (5 januari 2019)

Meaganeowner
5 januari 2019 · 2 250 Inlägg

Klart den ska va skiten o sleten.

Bra för din image. Typ globetrotter som bestigit de flesta fjäll o varit till sydpolen, utöver alla skidsemestrar.
Har ett bra värde på Blocket.

Ungefär som man köper stenslipade jeans.


Dämpare... köpte på Swedool när inte Biltema hade passande till min båt

Själv kör jag med en pinne a noll kronor.

Senast redigerat av Meaganeowner (5 januari 2019)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang