Hög tomgång Volvo 740GL -86. B230A.

Forum- och sitemoderator · 11 496 Inlägg
Skrivet 10 februari · Inlägg av trådskaparen #1

Tycker tomgången är lite hög. Med varm bil så ligger den enligt varvräknaren på cirka 1100 varv. Man hör även att den är en smula hög. Lite svårt att kolla felkoder på den...

Bilen går perfekt annars. Finns det en tomgångsskruv på förgasaren jag kan pilla på utan att ställa till det i övrigt?

I entusiastkretsar finns en jargong som går ut på att ”det bästa med ESP är att skiten går att stänga av”. Ofta från samma personer som kör med de snävaste marginalerna och har den minsta körrutinen, med andra ord just det klientel som har mest att vinna på ESP. Dom som smäller.
3 778 Inlägg
Skrivet 10 februari #2

Du har en tomgångsskruv på insuget framför förgasaren. Sitter nere i ett hål precis vid en solenoid/magnetventil, denna ventil öppnas tomgångsluftkanalen som tomgångsskruven reglerar luftflödet på.

O-ringen till denna mässingsskruv brukar bli dålig med åren och skruven vibrerar då upp.

Forum- och sitemoderator · 11 496 Inlägg
Skrivet 10 februari · Inlägg av trådskaparen #3

simlar skrev:
Du har en tomgångsskruv på insuget framför förgasaren. Sitter nere i ett hål precis vid en solenoid/magnetventil, denna ventil öppnas tomgångsluftkanalen som tomgångsskruven reglerar luftflödet på.

O-ringen till denna mässingsskruv brukar bli dålig med åren och skruven vibrerar då upp.

Man tackar. Får kolla det imorgon när det är ljust ute.

I entusiastkretsar finns en jargong som går ut på att ”det bästa med ESP är att skiten går att stänga av”. Ofta från samma personer som kör med de snävaste marginalerna och har den minsta körrutinen, med andra ord just det klientel som har mest att vinna på ESP. Dom som smäller.

Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll

Senast i forumet

Diskussionsforum


Projekt


Evenemang