Kamrem bytt 500 mil sedan. Bilen tvärstannade och är nu död - Subaru Outback -00

pellesand
26 februari · 14 Inlägg

hej.subaru autback.00a jag körde å den tvärstannade.kollade ingen gnista,pröva rec nyckeln,hände inget nu bytt tändspåle.helt död ingen gnista.den har gått som en klocka bara tvärstannade ryckte inte till en gång.bara tvär dog kammremen bytt för ca 500 mil sedan tacksam för tipps.mvh tomas

Redigerade rubriken en aning.

Med vänlig hälsning Mod

Xebers76
26 februari · 1 291 Inlägg

Som vanligt... Kolla felkoder, där kan finnas felkoder även om inte motorlampan lyser. Men du kan själv testa ett göra en "norsk reset" alltså att lossa minuspolen i 5 minuter. Andra saken man kan göra är att kolla ALLA säkringar, bara för att börja någonstans.

Varför inte ta med hela soffgruppen ut på vägarna? Kolla gärna in min tråd "Den rullande soffgruppen"
https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=319705
pellesand
26 februari · 14 Inlägg

motorlampan har tänt någon gång i veckan senaste 3 åren.har kollat norsk reset å lika säkringarna,skulle kollat felkoder.men jag har 3 mil väg å av dom 2 mil grus,lerig väg det va nog å boxera den 3 km hem i slipper,välling väg

Xebers76
26 februari · 1 291 Inlägg

pellesand skrev:
motorlampan har tänt någon gång i veckan senaste 3 åren.har kollat norsk reset å lika säkringarna,skulle kollat felkoder.men jag har 3 mil väg å av dom 2 mil grus,lerig väg det va nog å boxera den 3 km hem i slipper,välling väg

Alternativet är att byta delar i blindo i all evighet
Du skulle inte kunna låna en felkodsläsare? Lättare än att frakta bilen tänker jag tongue

Senast redigerat av Xebers76 (26 februari )

Varför inte ta med hela soffgruppen ut på vägarna? Kolla gärna in min tråd "Den rullande soffgruppen"
pellesand
26 februari · 14 Inlägg

får pröva ev köpa en

zzr94092
26 februari · 2 902 Inlägg

Nu har ju TS redan gjort en norsk resest, men coden kan ju komma tillbaka om han har kört på starten.

Janneutanb
27 februari · 6 978 Inlägg

Har motorlampan lyst till och från i tre år utan att du har kollat upp det?

Meaganeowner
27 februari · 1 877 Inlägg

.
Många bra tips här!

Och... går motorn runt utan skrammel, utan att starta?

Ligger kamremmen som den ska? I första hand spänd.

Gjorde den inte på polarens Audi.

Skruven genom ett löphjul, hade gått rakt av, två månader efter kamremsbyte.

Totalskrot. Kostade över 40 000 kr att laga. Gick på försäkring.

.

Senast redigerat av Meaganeowner (27 februari )

pellesand
27 februari · 14 Inlägg

Janneutanb skrev:
Har motorlampan lyst till och från i tre år utan att du har kollat upp det?

ja å jag vet 2 Subaru till som gjort det.min började å tändas någon gång då å då för 3 år sedan å jag fråga en som haft Subaru sedan 80 talet å han sa att det har han haft flera bilar som lampan gjort det på så jag struntade i å kolla å bilen har nog rullat 7-8 tusen mil i min ägo vet inte om förra ägaren haft det problemet men den började med det efter ett par dagar efter jag köpte bilen å bilen har bara gått utan problem har bara bytt motorolja å tändstift i den å jag bytte kammremmen för ca 1 år sedan

pellesand
27 februari · 14 Inlägg

Meaganeowner skrev:
.
Många bra tips här!

Och... går motorn runt utan skrammel, utan att starta?

Ligger kamremmen som den ska? I första hand spänd.

Gjorde den inte på polarens Audi.

Skruven genom ett löphjul, hade gått rakt av, två månader efter kamremsbyte.

Totalskrot. Kostade över 40 000 kr att laga. Gick på försäkring.

.

jo då kammremen går runt är spänd bytte den för ca 1 år sedan på ca 37000mil å nu har den snart slagit om till 39000 mil.å va jag vet så e det ingen fara om kammremmen går av på denna motor det e bara å sätta dit en ny å köra 
Kombi 2.5 AWD,
156 Hk,
[BE, BH],
Modellår: 2000,
Tillv.mån: 1999/09,
Motorkod: EJ251

-jimmy
27 februari · 338 Inlägg

Det är ett enkelt jobb, Troligtvis blockpackningen. Det fixar du innan 11 kaffet. Det var samma fel på brorsans Audi 100 avant turbo.

Meaganeowner
27 februari · 1 877 Inlägg

Eller filimasardioden, som reparatören sa när kunden frågade vad som felade...

Det lät i vart fall tillräckligt avancerat.

Ja ha... blockpackningen kan göra så att motorn stannar direkt, på alla cylindrarna dessutom.

Där ser man. Nya rön tydligen...

.

Senast redigerat av Meaganeowner (27 februari )

Xebers76
27 februari · 1 291 Inlägg

-jimmy skrev:
Det är ett enkelt jobb, Troligtvis blockpackningen. Det fixar du innan 11 kaffet. Det var samma fel på brorsans Audi 100 avant turbo.

Vad grundar du detta på? Dessutom har denna fler "blockpackningar" än din brors Audi.

insidan Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..:)
27 februari · 3 440 Inlägg

Ingen gnista skrev han i början..
DET är väl det FÖRSTA  man måste kolla, för utan gnista lär man inte komma långt..
Tändspole var bytt.

Senast redigerat av _- (27 februari )

Mack Forum- och sitemoderator
28 februari · 24 408 Inlägg

-jimmy skrev:

Tror vi har ett litet fall av imitation av en annan forummedlem här, hehe.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Budbilschaufför och Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
jaka54
28 februari · 3 037 Inlägg

Hej!
Känner mig inte träffad alls...smile

Meaganeowner
28 februari · 1 877 Inlägg

Ett tillfälligt anfall av insikt?tongue

Senast redigerat av Meaganeowner (28 februari )

M123
28 februari · 655 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Känner mig inte träffad alls...smile

Nej och det är förbannat bra det. smile Värsta jag vet är när folk i grupp ger sig på andra.

Folk som inte klarar av att köra sitt egna race är inte mycket till förare av sina egna liv och därmed kan kategoriseras som typen Facebook-människor, som till sin största vakna tid avundas grannar, släktingar och andra som har ett huvud.

Jag personligen tycker du tillför forumet här.

Over and out.

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
Meaganeowner
28 februari · 1 877 Inlägg

.
wink

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
28 februari · 11 909 Inlägg

Då återgår vi till frågan som TS ställde.

På ett personligt plan kan jag dock tycka att folk som ger råd som är direkt farliga för frågeställarens fordon kanske bör lugna sig lite i sina kreativa svar.

I entusiastkretsar finns en jargong som går ut på att ”det bästa med ESP är att skiten går att stänga av”. Ofta från samma personer som kör med de snävaste marginalerna och har den minsta körrutinen, med andra ord just det klientel som har mest att vinna på ESP. Dom som smäller.
Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

• Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt