Den Första Bilen

SwiftVolvo
2 mars 2019 · 11 Inlägg

Hejsan!

En kille på 21 år. Jag har två frågor

1. Jag undrar vilken bil är bra för nybörjaren? Vad tycker ni? Jag är lite kunnig inom ämnet. Men jag vill höra vad NI tycker är bra. Jag gillar gamla bilar, men vet att dom "dricker" mycket. Finns det gamla bilar som inte dricker mycket?

2. LTT och FTT. Vad det betyder och vad gör dom. Om minnet inte sviker mig så är LTT Lättrycksturbo och FTT Fulltrycksturbo. Vad är det för skillnad mellan dom och vilken ska man använda om man vill ha turbo?


Tacksam för svar och ha en fortsatt bra dag!

Mack Forum- och sitemoderator
2 mars 2019 · 26 113 Inlägg

SwiftVolvo skrev:
Hejsan!

En kille på 21 år. Jag har två frågor

1. Jag undrar vilken bil är bra för nybörjaren? Vad tycker ni? Jag är lite kunnig inom ämnet. Men jag vill höra vad NI tycker är bra. Jag gillar gamla bilar, men vet att dom "dricker" mycket. Finns det gamla bilar som inte dricker mycket?

2. LTT och FTT. Vad det betyder och vad gör dom. Om minnet inte sviker mig så är LTT Lättrycksturbo och FTT Fulltrycksturbo. Vad är det för skillnad mellan dom och vilken ska man använda om man vill ha turbo?


Tacksam för svar och ha en fortsatt bra dag!

1. Min första bil var en 89'as Honda Civic. Liten, lätt, framhjulsdriven krabat som aldrig drog mer än 0.6 liter milen hur man än körde, men den var förmodligen fullkomligt livsfarlig om man skulle krocka, i alla fall i dagens mått.
Var dock hyfsat enkel att reparera och göra service på. Skatt och försäkring var dessutom billiga och hanterbara, och trots att motorn bara var en 1.5:a så var den, mycket tack vare den låga vikten, riktigt trevlig att köra.

Kan därför varmt rekommendera en liten japanare som första bil.

Men.
Alla har vi ju våra krav. En del föredrar i stället bakhjulsdrivet och lite mer kraft under huven.
I så fall skulle jag nog rekommendera en Volvo 940 eller möjligen en äldre BMW.

2. Gissar på att du syftar på tex Volvo 940 LTT och FTT? Skillnaden mellan LTT och FTT är att den första utvecklar lite mindre kraft därför att den lite förenklat förklarat nyttjar mindre laddtryck. Detta gör den dessutom billigare att försäkra.
Det sistnämnda är en bra grej att tänka på när budgeten ska läggas på bilköpet.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
SwiftVolvo
2 mars 2019 · 11 Inlägg

Tusen tack för svaret! smile Jag ska definitivt lägga det du sa på minnet! Ja jag tänkte på en gammal hederlig 940 när jag skrev LTT och FTT. (Det kunde jag faktiskt ha tagit med, so my bad there). Men igen. Tack för svaret! smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang