När började bilar med databoxar bli vanligt?

Vettemannen *****JÄNKEBILSIDIOT*****
7 mars · 11 680 Inlägg
#21

Growe skrev:

Vettemannen skrev:

Svarte_Orm skrev:
Elektronisk tändning har nog bara fördelar. Tror ingen saknar de där gamla brytarna med sina avstånd som måste ställas

Det var lite speciellt att stå där med bladmåttet mellan brytarna precis som det var att ställa in de dubbla SU-förgasarna man hade på Amazonen.

/Benny

skulle vara rätt intresant att åka till en märkesverkstad och se om ungarna som lärt sig byta delar på skolan fixar att ställa tänding och brytarspetsar på en gammal bil  ;-)
tar säkert 4timmar innan dom inser att bilen inte ens har obd2 utag ;-)

Hahaha!!!! Ja, det är säkert så!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Gillar stora motorer med vrid och kubik! Just Real Power------No Turbo Shit!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Vettemannen *****JÄNKEBILSIDIOT*****
7 mars · 11 680 Inlägg
#22

Mack skrev:

Growe skrev:

Vettemannen skrev:

Det var lite speciellt att stå där med bladmåttet mellan brytarna precis som det var att ställa in de dubbla SU-förgasarna man hade på Amazonen.

/Benny

skulle vara rätt intresant att åka till en märkesverkstad och se om ungarna som lärt sig byta delar på skolan fixar att ställa tänding och brytarspetsar på en gammal bil  ;-)
tar säkert 4timmar innan dom inser att bilen inte ens har obd2 utag ;-)

En fd kollega till mig lämnade in sin Volvo 240 på märkesverkstaden här i stan.
Problemet, om jag minns rätt så här nu i efterhand, var att den inte gick särskilt rent.
Hon fick PEKA ut för grabbarna på golvet vart förgasaren satt..

Lär man sig inte ens det på skolan. Det finns trots allt några klenoder kvar!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Gillar stora motorer med vrid och kubik! Just Real Power------No Turbo Shit!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Svarte_Orm
7 mars · 1 897 Inlägg
#23

Vettemannen skrev:

Mack skrev:
En fd kollega till mig lämnade in sin Volvo 240 på märkesverkstaden här i stan.
Problemet, om jag minns rätt så här nu i efterhand, var att den inte gick särskilt rent.
Hon fick PEKA ut för grabbarna på golvet vart förgasaren satt..

Lär man sig inte ens det på skolan. Det finns trots allt några klenoder kvar!

/Benny

Hade mekanikerna haft något som helst intresse av bilar skulle de ha vetat. Och om de inte hade något intresse, vill man då låta dom laga ens bil?

Vettemannen *****JÄNKEBILSIDIOT*****
7 mars · 11 680 Inlägg
#24

Svarte_Orm skrev:

Vettemannen skrev:

Mack skrev:
En fd kollega till mig lämnade in sin Volvo 240 på märkesverkstaden här i stan.
Problemet, om jag minns rätt så här nu i efterhand, var att den inte gick särskilt rent.
Hon fick PEKA ut för grabbarna på golvet vart förgasaren satt..

Lär man sig inte ens det på skolan. Det finns trots allt några klenoder kvar!

/Benny

Hade mekanikerna haft något som helst intresse av bilar skulle de ha vetat. Och om de inte hade något intresse, vill man då låta dom laga ens bil?

Mekaniker? Du menar väl reservdelsbytare och då behövs OBD-uttag.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Gillar stora motorer med vrid och kubik! Just Real Power------No Turbo Shit!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Svarte_Orm
7 mars · 1 897 Inlägg
#25

Vettemannen skrev:
Mekaniker? Du menar väl reservdelsbytare och då behövs OBD-uttag.

/Benny

Ja, det är väl så  roll

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
7 mars · 11 829 Inlägg
#26

Nu fick jag förvisso hjälp av någon här på Garaget med att lokalisera vilken skruv jag skulle skruva på för att vrida ner tomgången en smula för någon vecka sedan. (Låg på 1100 rpm) Aldrig ägt en B230A innan. Men en spårmejsel och lyssna tills bilen mumlade nöjt på cirka 850 rpm tog väl 15 sekunder. Skulle vilja se en OBD2-kille lösa det enbart enligt att lyssna när motorn mår bra...

I entusiastkretsar finns en jargong som går ut på att ”det bästa med ESP är att skiten går att stänga av”. Ofta från samma personer som kör med de snävaste marginalerna och har den minsta körrutinen, med andra ord just det klientel som har mest att vinna på ESP. Dom som smäller.
Svarte_Orm
7 mars · 1 897 Inlägg
#27

Hybrid_ skrev:
Nu fick jag förvisso hjälp av någon här på Garaget med att lokalisera vilken skruv jag skulle skruva på för att vrida ner tomgången en smula för någon vecka sedan. (Låg på 1100 rpm) Aldrig ägt en B230A innan. Men en spårmejsel och lyssna tills bilen mumlade nöjt på cirka 850 rpm tog väl 15 sekunder. Skulle vilja se en OBD2-kille lösa det enbart enligt att lyssna när motorn mår bra...

En bil med OBD2 har andra problem om den har hög tomgång, ofta drar den tjuvluft. Där finns inga skruvar att skruva på för det behövs inte ställas in något.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
7 mars · 11 829 Inlägg
#28

Svarte_Orm skrev:

Hybrid_ skrev:
Nu fick jag förvisso hjälp av någon här på Garaget med att lokalisera vilken skruv jag skulle skruva på för att vrida ner tomgången en smula för någon vecka sedan. (Låg på 1100 rpm) Aldrig ägt en B230A innan. Men en spårmejsel och lyssna tills bilen mumlade nöjt på cirka 850 rpm tog väl 15 sekunder. Skulle vilja se en OBD2-kille lösa det enbart enligt att lyssna när motorn mår bra...

En bil med OBD2 har andra problem om den har hög tomgång, ofta drar den tjuvluft. Där finns inga skruvar att skruva på för det behövs inte ställas in något.

Precis! Lite där är ju problemet. Även om denna yngling skulle veta vilken skruv man ska skruva på så saknar nog denna person "känslan" för när bilen går bra.

I entusiastkretsar finns en jargong som går ut på att ”det bästa med ESP är att skiten går att stänga av”. Ofta från samma personer som kör med de snävaste marginalerna och har den minsta körrutinen, med andra ord just det klientel som har mest att vinna på ESP. Dom som smäller.
Mack Forum- och sitemoderator
7 mars · 24 351 Inlägg
#29

Vettemannen skrev:

Mack skrev:

Growe skrev:

skulle vara rätt intresant att åka till en märkesverkstad och se om ungarna som lärt sig byta delar på skolan fixar att ställa tänding och brytarspetsar på en gammal bil  ;-)
tar säkert 4timmar innan dom inser att bilen inte ens har obd2 utag ;-)

En fd kollega till mig lämnade in sin Volvo 240 på märkesverkstaden här i stan.
Problemet, om jag minns rätt så här nu i efterhand, var att den inte gick särskilt rent.
Hon fick PEKA ut för grabbarna på golvet vart förgasaren satt..

Lär man sig inte ens det på skolan. Det finns trots allt några klenoder kvar!

/Benny

Jo, man tycker ju det.
Trodde inte mina öron när jag fick höra om det hela.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Budbilschaufför och Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
torsen
7 mars · 3 194 Inlägg
#30

Growe skrev:

Vettemannen skrev:

Svarte_Orm skrev:
Elektronisk tändning har nog bara fördelar. Tror ingen saknar de där gamla brytarna med sina avstånd som måste ställas

Det var lite speciellt att stå där med bladmåttet mellan brytarna precis som det var att ställa in de dubbla SU-förgasarna man hade på Amazonen.

/Benny

skulle vara rätt intresant att åka till en märkesverkstad och se om ungarna som lärt sig byta delar på skolan fixar att ställa tänding och brytarspetsar på en gammal bil  ;-)
tar säkert 4timmar innan dom inser att bilen inte ens har obd2 utag ;-)


Instämmer och tror samma sak.

janneN
7 mars · 31 Inlägg
#31

Tack för alla svar, Så Volvo hade förgasarmotorer till slutet på 80 talet.
Hur är det med andra bilmärken? Och modern elektronik? Kan tänka mig jänkarna var tidig med datastyrt eller har jag fel?

caromania Forummoderator
7 mars · 7 816 Inlägg
#32

Saxat från fikarummet:
”Hörni grabbar, får fan inte årdning pårendär gamla bilen som den där gubben i Manchesterjeans lämna in imorse. Hur läser man ut kåderna???”

Edit: inser det omöjliga i att grabbarna vet att Hybrids byxor är Manchesterjeans..!

Senast redigerat av caromania (7 mars )

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
torsen
7 mars · 3 194 Inlägg
#33

Hade för några år sedan en MB GE230 som inte gick rent.
Hade själv försökt felsöka men gått bet.
Kröp till korset och åkte till en auktoriserad Mercedes personbilsverkstad.
Fick rådet att i stället vända mig till en auktoriserad Mercedes lastbilverkstad.
Där sa dom att bilen var för gammal för dem.
Rekommenderade i stället El & Diesel.
Men dom sa att bilen var för ny för dom.
Hur som helst så självläkte motorn tände åter på alla cylindrarna.

torsen
7 mars · 3 194 Inlägg
#34

Tror databoxarna i sin enklaste form kom samtidigt med brytarlöst tändsystem, elektroniska förgasarna(singlepoint) och lambdaregleringen = 1980 - 1989.

Svarte_Orm
7 mars · 1 897 Inlägg
#35

janneN skrev:
Tack för alla svar, Så Volvo hade förgasarmotorer till slutet på 80 talet.
Hur är det med andra bilmärken? Och modern elektronik? Kan tänka mig jänkarna var tidig med datastyrt eller har jag fel?

Skaffa en dieselbil istället, de var utan elektronik lite längre

granadadr
8 mars · 5 827 Inlägg
#36

janneN skrev:
Tack för alla svar, Så Volvo hade förgasarmotorer till slutet på 80 talet.
Hur är det med andra bilmärken? Och modern elektronik? Kan tänka mig jänkarna var tidig med datastyrt eller har jag fel?

tror de flesta märken på den svenska marknaden slutade med förgasre 88 då kat kom, 89 vart det ju lag på att ha katalysator, så då var nog ALLA förgasarmotorer borta,, iaf här

torsen
8 mars · 3 194 Inlägg
#37

granadadr skrev:

janneN skrev:
Tack för alla svar, Så Volvo hade förgasarmotorer till slutet på 80 talet.
Hur är det med andra bilmärken? Och modern elektronik? Kan tänka mig jänkarna var tidig med datastyrt eller har jag fel?

tror de flesta märken på den svenska marknaden slutade med förgasre 88 då kat kom, 89 vart det ju lag på att ha katalysator, så då var nog ALLA förgasarmotorer borta,, iaf här


En tolkningsfråga - räknas "elektronisk" förgasare typ Single Point, bl a typ Bosch, som förgasare eller insprut?
En electronisk förgasare/Single Point kan styra lambdasonden.
Hade jag på en bil(Santana = spanskbyggd Suzuki Samurai)) av 1989 års modell.
F ö min första bil med immobileizer(som kanske också hade något samröre med databoxen?).

Svarte_Orm
8 mars · 1 897 Inlägg
#38

granadadr skrev:

janneN skrev:
Tack för alla svar, Så Volvo hade förgasarmotorer till slutet på 80 talet.
Hur är det med andra bilmärken? Och modern elektronik? Kan tänka mig jänkarna var tidig med datastyrt eller har jag fel?

tror de flesta märken på den svenska marknaden slutade med förgasre 88 då kat kom, 89 vart det ju lag på att ha katalysator, så då var nog ALLA förgasarmotorer borta,, iaf här

I princip, men jag tror vissa märken hade förgasare ytterligare ett par år, då en förgasare med någon form av enklare elektronisk styrning. Dessa elektroniska förgasare bör undvikas nu då de är nödlösningar och kompromisser, det är bättre med bilar som har mono-jetronic, L-jetronic eller annan enklare elektronisk insprutning då, även om det innebär en liten databox. Det går fortfarande inte att jämföra med senare tiders högteknologiska motorstyrningar som är integrerade med resten av bilen.

torsen
8 mars · 3 194 Inlägg
#39

Svarte_Orm skrev:

granadadr skrev:

janneN skrev:
Tack för alla svar, Så Volvo hade förgasarmotorer till slutet på 80 talet.
Hur är det med andra bilmärken? Och modern elektronik? Kan tänka mig jänkarna var tidig med datastyrt eller har jag fel?

tror de flesta märken på den svenska marknaden slutade med förgasre 88 då kat kom, 89 vart det ju lag på att ha katalysator, så då var nog ALLA förgasarmotorer borta,, iaf här

I princip, men jag tror vissa märken hade förgasare ytterligare ett par år, då en förgasare med någon form av enklare elektronisk styrning. Dessa elektroniska förgasare bör undvikas nu då de är nödlösningar och kompromisser, det är bättre med bilar som har mono-jetronic, L-jetronic eller annan enklare elektronisk insprutning då, även om det innebär en liten databox. Det går fortfarande inte att jämföra med senare tiders högteknologiska motorstyrningar som är integrerade med resten av bilen.


I princip håller jag med dig, men den elektroniska förgasaren fungerade klanderfritt på min "åttionia" under de 11 år jag ägde bilen - och jag köpte den begagnad på några år och runt 3.000 mil.
Däremot har jag (från LADA NIVA -11 och Land Rover Defender -04) mycket dålig erfarenhet av gaspedalsstyrning "by wire". Reostaten, som inte går att byta, ledde till "Limp Mode" = 30km/t maxfart.
Mycket dyrt att inhandla ny gaspedal.
Ursäkta o t.

Svarte_Orm
8 mars · 1 897 Inlägg
#40

torsen skrev:

granadadr skrev:

janneN skrev:
Tack för alla svar, Så Volvo hade förgasarmotorer till slutet på 80 talet.
Hur är det med andra bilmärken? Och modern elektronik? Kan tänka mig jänkarna var tidig med datastyrt eller har jag fel?

tror de flesta märken på den svenska marknaden slutade med förgasre 88 då kat kom, 89 vart det ju lag på att ha katalysator, så då var nog ALLA förgasarmotorer borta,, iaf här


En tolkningsfråga - räknas "elektronisk" förgasare typ Single Point, bl a typ Bosch, som förgasare eller insprut?
En electronisk förgasare/Single Point kan styra lambdasonden.
Hade jag på en bil(Santana = spanskbyggd Suzuki Samurai)) av 1989 års modell.
F ö min första bil med immobileizer(som kanske också hade något samröre med databoxen?).

Singlepoint är helt klart insprutning, om än primitiv. De har en stor, elektriskt styrd spridare. Men det fanns även rena förgasare med elektriska ventiler eller liknande.

Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang